Bartosz Berliński, Marianna Krupa

Strategia marketingowa dla MŚP: czy jest potrzebna?

Gdybyśmy dostawali złotóweczkę za każdym razem, gdy ktoś mówi nam, że prowadząc mała firmę, można robić jej marketing bez strategii, bylibyśmy zamożnymi ludźmi. Niestety, to dosyć powszechne przekonanie – o strategii, nie o tym, że jesteśmy zamożni, bo nie jesteśmy. Właściciele firm nadal nie rozumieją, że strzelając przekazami na oślep, przepalają budżety i nie trafiają nigdzie. Ba. Zaskakująco często na pytanie, do kogo chcą trafiać, słyszymy: „do kobiet i mężczyzn w wieku 30+, zainteresowanych naszą ofertą”.

Dobra, ale po kolei. Dlaczego sektor MŚP powinien myśleć o uporządkowaniu swojego marketingu? Jak to najlepiej zrobić i na czym można się wyłożyć? O tym jest ten tekst.

Wszystko płynie, czyli rynek nie śpi…

Prowadzenie firmy to ogromne wyzwanie. Przedsiębiorcy muszą nadążyć za szybko zmieniającym się otoczeniem biznesowym, nowymi trendami gospodarczymi, recesją, inflacją i wiele, wiele więcej. Małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP) stają przed coraz większymi wyzwaniami.

Dostosowanie się do dynamicznie zmieniającego się rynku i wykorzystanie nowych możliwości wzrostu wymaga od nich nie tylko elastyczności, ale także strategicznego podejścia do marketingu.

I tutaj dajemy pierwszą gwiazdkę: strategiczne podejście do marketingu w naszym rozumieniu to tak ułożony marketing, by pomagał w realizacji celów biznesowych firmy. Brzmi dosyć banalnie, ale jednak… MŚP to sektor, który jeżeli chodzi o marketing, boryka się często z ograniczeniami budżetowymi i zasobowymi. No i tutaj pojawia się strategia, która stanowi fundament dla wszystkich działań marketingowych przedsiębiorstwa, pozwalając na skoncentrowanie wysiłków na najbardziej wartościowych celach. Idąc dalej: dzięki temu możliwe jest maksymalizowanie zwrotu z inwestycji (ROI) i oszczędzanie cennych zasobów.

Czym jest strategia marketingowa i dlaczego jest kluczowa?

Strategia marketingowa to kompleksowy plan działania, który określa, jak firma zamierza osiągnąć swoje cele marketingowe (przypominamy o wspieraniu przez marketing celów biznesowych).

Strategia marketingowa to nie tylko analiza rynku i identyfikacja grupy docelowej, ale także wyznaczenie celów marketingowych i wybór odpowiednich kanałów oraz metod komunikacji. Bez jasno zdefiniowanej strategii, działania marketingowe mogą okazać się chaotyczne i nieefektywne, prowadzić do marnotrawstwa budżetu i zasobów. Strategia marketingowa umożliwia firmom podejmowanie przemyślanych decyzji, zapewniając spójność komunikacji marketingowej i wykorzystywanie szans rynkowych.

Badania pokazują, że przedsiębiorstwa stosujące strategie oparte na danych i regularnie je aktualizujące, osiągają znacznie lepsze wyniki. Dzięki strategii marketingowej możliwe jest:

  1. Zwiększenie skuteczności działań marketingowych: precyzyjne określenie grupy docelowej i kanałów komunikacji pozwala na bardziej ukierunkowane i efektywne działania.
  2. Optymalizacja wydatków: strategiczne planowanie umożliwia lepsze zarządzanie budżetem i unikanie niepotrzebnych wydatków.
  3. Zwiększenie rozpoznawalności marki: spójna i przemyślana strategia marketingowa buduje silną markę i zwiększa zaufanie wśród konsumentów.
  4. Adaptacja do zmieniającego się rynku: elastyczna strategia marketingowa pozwala na szybką reakcję na zmiany rynkowe i dostosowanie działań marketingowych.

Stanowi ona mapę drogową dla działań marketingowych, prowadząc przedsiębiorstwa przez złożony krajobraz rynkowy, pomagając w osiąganiu celów biznesowych i budowaniu trwałych relacji z klientami.

strategia marketingowa

Co się dzieje bez strategii?

Spokojnie. To, że nadal nie masz strategii marketingowej, nie oznacza, że znikniesz z powierzchni ziemi jeszcze w tym kwartale. 😉 Chociaż znane są przypadki tak pogrzebanych firm. Brak strategii marketingowej to tak naprawdę brak kluczowych dla Ciebie elementów:

1 Persony

Nie wiesz, kto jest po drugiej stronie, nie mówisz językiem tej osoby i komunikujesz się w sposób, którego ona nie rozumie. Przygotowałaś promocję 3+1 w swoim sklepie z artykułami dla niemowląt? Wprowadzasz nową markę w swoim e-commerce z naturalnymi kosmetykami? Jeżeli nie zakomunikujesz tego w sposób interesujący dla persony, pobite gary. Nie znając persony, nie wiesz, w czym możesz jej pomóc. Źle targetujesz reklamy. Strzelasz na oślep i przepalasz budżet. Działania marketingowe nie przynoszą Ci wielu korzyści.

2 Archetyp

Archetyp marki to coś, co nadaje jej osobowość. Dzięki niemu jest ona jakaś. Twoi klienci z morza tych samych produktów wybierają określone i bardzo często wyznacznikiem nie jest cena. Wyznacznikiem jest osobowość marki. Bez bycia „jakimś/jakąś” masz nudny feed na Instagramie, nie prowadzisz Pinteresta (mimo że Twoi odbiorcy tego oczekują), dajesz nudne komunikaty.

3 Pozycjonowanie marki

Czy wiesz, w którym miejscu jesteś? Jak Twoja marka wygląda na tle innych z podobnymi produktami/usługami? Wiesz, do czego chcesz dążyć? Wpisanie Twojej marki na różnego typu osie i zaplanowanie tego, jak chcesz być odbierany/odbierana ma kluczowe znaczenie dla rozwoju.

4 Analiza konkurencji

Nie dogonisz konkurencji, nie wiedząc, jak bardzo Ci uciekła. Nie zaplanujesz długofalowych działań, jeżeli nie wiesz, w którym miejscu się znajdujesz. Dlatego tak ważne jest sprawdzenie konkurencji. Taka analiza jest ważnym (ale nie najważniejszym) elementem planowania strategicznego.

Jak to się robi? Przynajmniej powinno się robić?

Na pewno nie na łapu-capu. To trzeba usiąść, pomyśleć. Serio. By opisać Twój marketing i zaplanować jego przyszłość w strategii, konieczna jest diagnoza. Sprawdzenie, co pacjentowi dolega. Dopiero na tej podstawie można cokolwiek planować.

1. Diagnoza

Na etapie diagnozy pod lupę bierze się problemy i konkretne case’y. To niezwykle kreatywny etap, w którym kluczową rolą jest współpraca agencja–klient. To tutaj odbywają się warsztaty, przeglądanie dokumentów marketingowych (o ile takie są), kont reklamowych oraz określanie celów. Celów w modelu: cel marketingowy + cel biznesowy klienta + KPI.

By to wszystko się zadziało, można posłużyć się np. analizą SWOT. Analiza SWOT jest nieocenionym źródłem wiedzy, które pozwala na określenie strategicznych i operacyjnych kierunków działań, co przekłada się na efektywne realizowanie celów biznesowych. W jej trakcie określa się:

Mocne strony (Strengths):

  • Unikalność produktów lub usług
  • Wysoki poziom obsługi klienta
  • Głęboka znajomość lokalnego rynku

Słabe strony (Weaknesses):

  • Ograniczone zasoby finansowe
  • Niska rozpoznawalność marki
  • Ograniczone doświadczenie na rynku

Szanse (Opportunities):

  • Rozwój i ekspansja rynku
  • Niewykorzystane nisze rynkowe
  • Możliwość wykorzystania nowych technologii w strategiach marketingowych

Zagrożenia (Threats):

  • Intensyfikacja konkurencji
  • Zmiany w regulacjach prawnych
  • Zmieniające się preferencje konsumentów

2. Strategia

Na tej podstawie wypracowywana jest strategia marketingowa, która nazywa i układa pewne rzeczy. Pod uwagę wzięte są różne kanały dotarcia do potencjalnych klientów, sposób komunikacji i wiele więcej. W takim dokumencie znajduje się rozbudowana persona oraz archetyp. Agencja na podstawie danych robi również pozycjonowanie marki, dzięki któremu wiadomo, jak dana firma funkcjonuje w otoczeniu konkurencyjnym.

3. Realizacja

Ostatnim etapem powinno zawsze być realizowanie założeń strategii. Wdrażanie jej i pracowanie na określone w niej cele. Tutaj potrzeba konsekwencji i reagowania na wszelkie zmiany – a te, jak już sobie ustaliliśmy, dzieją się nieustannie, bo wszystko płynie. 😊

strategia marketingowa dla mśp

Czy strategia to rewolucja?

I tak, i nie. Jak mawia się w wielu marketingowych aspektach: TO ZALEŻY. Najczęściej jednak wchodząc do firm i układając marketing okazuje się, że są to zmiany rewolucyjne. W dobrym tego słowa znaczeniu. Rewolucja przeciwstawia się zastanemu porządkowi i wprowadza nowy. W naszym mniemaniu tak to właśnie wygląda. Nie burzymy wypracowanych modeli/procesów. Jeżeli się sprawdzają, wrzucamy je w strategię.

Mamy nie tylko umiejętność układania i planowania, ale również wiedzę oraz zasoby, by wziąć pełną odpowiedzialność za wyznaczony cel i go po prostu dowozimy.

Jesteś właścicielem biznesu? Prowadzisz marketing swojej firmy? Pogadajmy! Będziemy na konferencji I Love Marketing & Technology. Możesz się umówić się z jednym z naszych ekspertów i zacząć diagnozować swoje działania. Wystarczy, że:

  • Wejdziesz TUTAJ
  • Wypełnisz ankietę
  • A my odezwiemy się do wybranych osób z zaproszeniem na spotkanie na stoisku!

czytaj także

Marketing w czasach kryzysu: jak go prowadzić? Kilka przemyśleń od właściciela biznesu

Bartosz Berliński, Marianna Krupa

O autorze

Bartosz Berliński, Marianna Krupa

Bartosz Berliński - CEO MaxROY.agency. Z e-marketingiem związany od lat. Zaczęło się od SEO w czasach, gdy po ziemi chodziły dinozaury. Potem ro...

zobacz więcej artykułów >>

Zostaw komentarz

  1. Redakcja

    Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 22–24 października 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.

    Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!

     

  2. seVcmyLlRhFdUqAT

    mdgahMxcZDOGLS

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wpisz imię
Napisz komentarz