Magdalena Pawłowska

Jak stworzyć kurs online? Wszystko, co musisz wiedzieć

Jak opakować swoją wiedzę, doświadczenie lub pasję w produkt internetowy? Jak stworzyć kurs online i zaprojektować doświadczenie online tak, aby klient chciał za nie zapłacić, tak jakby odbywało się stacjonarnie? Jak przejąć kawałek z branży e-learningu szacowanej w skali świata na 238 mld dolarów w 2024 roku?

Tworzenie i sprzedaż kursów online to jeden z najlepszych sposobów na dzielenie się ekspercką wiedzą i skalowanie biznesu bez wychodzenia z domu i przy użyciu jedynie dwóch narzędzi: smartfona i Internetu. Ta strategia sprawdza się zarówno jako główne źródło przychodu eksperta, dodatkowa gałąź przedsiębiorstwa, jak i początkowy etap lejka, gdzie klient edukuje się, zanim zdecyduje się na kolejne kroki (np. w branży SaaS). Raz przygotowane materiały mogą służyć przez lata i przyciągać nowych klientów z całego świata.

Od kilku lat e-learning stawał się coraz popularniejszą formą wykorzystywaną przez przedsiębiorców chcących zarabiać zdalnie, a obecnie w kontekście pandemii i jej następstw stał się dla wielu jedyną opcją zarobku.

Termin „kurs online” nie oznacza żadnej konkretnej formy, a obecny rynek oferuje wiele rozwiązań. Istnieją kursy e-mailowe, polegające na codziennym wysyłaniu maili z zadaniem do wykonania, są też kursy oparte o wypełnianie dokumentów PDF, czyli przerabianie dedykowanych workbooków.

Osobiście rekomenduję stworzenie kursu opartego o formę wideo. Pozwoli ona nie tylko na lepsze i bardziej zrozumiałe przekazanie wiedzy, ale również pomoże nawiązać lepszą relację z uczestnikami kursu.

4 poziomy kursu online

Można wyróżnić cztery poziomy kursów online: informacyjny, systemowy, implementacyjny i transformacyjny.

  1. Kurs informacyjny będzie połączeniem informacji już istniejących na rynku w zorganizowaną całość i przyjmie formę raportów, reportaży, płatnych podcastów czy newsletterów.
  2. Kurs systemowy zakłada istnienie i wyjaśnienie powtarzalnego procesu zaproponowanego przez autora kursu. Kursant podążając za tym procesem krok po kroku powinien dojść do oczekiwanego rezultatu – celu kursu.
  3. Kurs implementacyjny, w trakcie którego omawia się system oraz przedstawia instrukcje jego wdrożenia np. w formie wideo instruktażowego, jak coś wykonać. Przykładami mogą być tutoriale z obsługi programów czy nagrania rozmów sprzedażowych, jako wzór do zastosowania tłumaczonego skryptu.
  4. Kurs transformacyjny jest najbardziej rozbudowany. Będzie zawierał wszystko to, co w kursach niższego poziomu oraz będzie zrzeszać społeczność mającą możliwość zadawania pytań twórcy kursu i bezterminowy dostęp do materiałów.
kurs online poziomy

Żeby kurs odniósł sukces nawet w kontekście pandemii i jej następstw, należy przemyśleć, na jakim poziomie piramidy potrzeb Maslowa jest problem, który będzie on rozwiązywał. Aktualnie wiele firm i osób indywidualnych boryka się z problemami poziomu potrzeb podstawowych – takich jak bezpieczeństwo fizyczne, bezpieczeństwo finansowe, zapewnienie ciągłości pracy, napływ nowych czy utrzymanie dotychczasowych klientów.

Ważne jest, aby to zaobserwować i dostosować kurs oraz jego komunikację do miejsca, w którym jest grupa docelowa. Istnieje też grupa, która będzie poszukiwać rozwiązań z poziomu potrzeb psychologicznych, bo to izolacja czy utrzymywanie dystansu od rodziny i przyjaciół była dla nich problemem.

Najwęższą grupą odbiorców będą osoby z poziomu potrzeb samorealizacji, które nie mogą zostać normalnie realizowane przez zmienioną sytuację społeczno-gospodarczą. Tworząc kurs online należy dobrze poznać swoją grupę docelową oraz jej aktualne położenie względem piramidy potrzeb Maslowa.

Najszybszą drogą do określenia potrzeb grupy jest przeprowadzenie ankiety wśród społeczności. Jeśli dopiero zaczynasz i nie masz jeszcze społeczności, odpowiedz na serię pytań, aby ustalić, z kim chcesz współpracować.

Oto przykładowe pytania: Kim jest i gdzie mieszka Twój odbiorca? Jakie ma cele zawodowe? Jakie wartości wyznaje? Jakie przeszkody napotyka w swoim życiu/biznesie? Z jakich portali społecznościowych korzysta?

kurs online piramida potrzeb

Kurs online – od czego zacząć?

Zanim przystąpisz do projektowania programu kursu online, zastanów się, jaki nadrzędny cel mają zrealizować jego uczestnicy? Czego mają się nauczyć? Co konkretnie mają wiedzieć i umieć po zakończeniu kursu? Następnie rozpisz ścieżkę kursanta – od miejsca w jakim jest obecnie (problem), do miejsca w jakim ma znajdować się po przerobieniu całego kursu (sukces, nowa rzeczywistość). W kolejnym kroku trzeba podzielić tę drogę na konkretne umiejętności i zagadnienia, które musi on zdobyć, aby osiągnąć ustalony cel.

Warto pamiętać, że wiedza, która ma być przekazana, musi być dostosowana do ogólnego poziomu uczestników. Nie możesz np. uczyć początkujących inwestorów, którzy dopiero stawiają pierwsze kroki w temacie wynajmu nieruchomości, o zyskownym flippingu całych kamienic. Istotne jest, aby dobrze znać swoją grupę docelową i wiedzieć, jaka wiedza jest im naprawdę potrzebna na etapie konkretnego kursu online.

PORADA

Podczas tworzenia programu kursu online konieczne jest skupienie się na umiejętnościach, w które zostaną wyposażeni Twoi kursanci. Niezależnie od tego, czy nauczą się zarządzania, tworzenia reklam na Facebooku czy copywritingu, muszą poznać krok po kroku, jak to zrobić i pozyskać całą merytoryczną wiedzę, która pomoże im zrozumieć poszczególne etapy.

Jako twórca kursu powinieneś zadbać o to, by każda lekcja omawiała konkretne zagadnienie. Dla większego porządku i przejrzystości materiałów warto zgrupować lekcje w przystępne moduły tematyczne. W celu jak najlepszego przyswojenia przekazywanej wiedzy przez kursantów należy dopilnować, by każda lekcja posiadała podsumowanie najważniejszych informacji, dodatkowe materiały do pobrania oraz zadanie do wykonania. To zapewni kursantom jeszcze lepsze rezultaty!

Jak stworzyć kurs online? Checklista

  1. Określ grupę docelową.
  2. Określ problem do rozwiązania.
  3. Określ cel kursu.
  4. Ustal umiejętności i zagadnienia, które ma nabyć uczestnik.
  5. Pogrupuj je w moduły tematyczne.
  6. Rozpisz listę lekcji wewnątrz modułów.

Blended learning

Na rynku dominują dwa główne rodzaje kursów online. Większość z nich to kursy self study, czyli takie, które wymagają samodzielnej nauki i przerabiania udostępnionych materiałów. Coraz częściej jednak można spotkać kursy budowane na zasadzie blended learning.

Co to jest blended learning? To połączenie samodzielnej nauki polegającej na przerabianiu kolejnych lekcji kursu ze wsparciem nauczyciela, czyli twórcy kursu. Wsparcie to polega zazwyczaj na możliwości wymiany e-maili z prowadzącym podczas trwania kursu lub na udziale w spotkaniach, które mogą mieć zarówno charakter indywidualny (np. konsultacje na Skype), jak i grupowy (np. zamknięte webinary, wideokonferencje na zoom.us).

Wzbogacenie kursu online o dodatkowe wsparcie daje kursantom możliwość zdobycia unikalnej wiedzy, nawiązania relacji z pozostałymi uczestnikami (jeśli formą wsparcia są spotkania grupowe), a także otrzymania odpowiedzi na wszelkie nurtujące ich pytania.

Indywidualne wsparcie jest doskonałym sposobem na omówienie bardziej zawiłych tematów poruszanych w trakcie kursu lub zasugerowanie kursantom konkretnych kroków, które mogą zastosować u siebie.

PORADA

Decydując się na formę blended learning pamiętaj jednak, aby jasno określić zakres wsparcia w ramach spotkań, ich liczbę oraz strukturę. Struktura spotkań coachingowych jest niezwykle istotna przy większych grupach, w których uczestnicy będą zapewne na różnych poziomach zaawansowania. Jeśli spotkania z kursantami oprócz sesji Q&A mają też poruszać konkretne tematy, to warto ustalić je wcześniej, by każdy uczestnik miał pełny wgląd w to, co w danym czasie będzie omawiane.

Kursy blended learning są bardzo czasochłonne i wymagają wcześniejszego przygotowania pełnego harmonogramu. Taka forma wymaga od twórcy naprawdę dużej dyspozycyjności, dlatego na czas trwania kursu nie warto ustalać innych dużych projektów.

W kontekście oferowanego wsparcia trzeba też ustalić pewne zasady:

  • jasno określić, w jakich godzinach odbędzie się kontakt z uczestnikami,
  • wskazać, kiedy będą udzielane odpowiedzi na ich pytania,
  • zakomunikować, jakie działania wychodzą poza obszar kursu i wsparcia.

Jeśli tego nie zrobisz, to znajdą się tacy kursanci, którzy będą naginać wsparcie i kurs przekształci się w pracę indywidualną.

Case study

Warto spojrzeć, jak kursy online robią inni – nie tylko z Twojej branży, ale także szerzej. Poniżej znajdziesz trzy przykłady stacjonarnych biznesów moich klientów i ich ofertę online, którą stworzyli w odpowiedzi na pandemię. Sprzedają te kursy już jako stałą ofertę, bo jak się okazało – klienci je docenili i kontynuują zakupy.

1 Szkoła językowa dla dzieci i młodzieży

Szkoła przeniosła swoje zajęcia do Internetu w ciągu zaledwie kilku dni, wykorzystując do tego technologię pokojów webinarowych i transmisji na żywo. Dodatkowe materiały dzieci otrzymują w formie PDF na skrzynkę pocztową. Nauczyciele dostępni są w ramach tzw. office hours, aby odpowiadać na pytania uczniów. Aż 90% klientów zdecydowało się kontynuować zajęcia w tej zmienionej formie.

2 Gabinet medyczny położnej

Gabinet ten udziela indywidualnych konsultacji laktacyjnych online przy użyciu wideorozmów. Kobieta (klientka) zgodnie z instrukcją położnej pokazuje przez kamerę internetową proces karmienia, aby otrzymać pomoc. Można wykupić konsultację jednorazową lub abonament miesięczny. Ta forma wsparcia cieszy się ogromnym powodzeniem.

3 Szkoła tańca

Właściciele szkoły tańca, aby przystosować się do lekcji online, musieli zrozumieć, że nauka tańca to nie doskonałość i poprawianie, a dobra zabawa i ruch. Dostarczają lekcje wewnątrz zamkniętej grupy na Facebooku poprzez transmisje na żywo. Każdy klient tańczy u siebie w domu oraz publikuje na grupie nagrania swojego tańca do oceny przez nauczyciela.

Ogranicza Cię tylko wyobraźnia i… brak wiedzy

Można? Oczywiście, że można! Jedyne, co powstrzymuje przedsiębiorców przed sukcesem online, to limit ich wyobraźni oraz brak wiedzy, jak skutecznie przenieść usługę do Internetu. Kursy online to wygodna i opłacalna formuła na dochodowy biznes, należy jednak pamiętać o omówionych w tym artykule zasadach i dobrych praktykach. Kluczowe jest dopasowanie kursu do grupy docelowej i odpowiedź na jej konkretny problem.

Z biznesowego punktu widzenia sprzedaż kursów to uniwersalny sposób skalowania przychodów, pozyskiwania leadów i budowania silnej marki lidera rynku. Do tej pory na moje sale szkoleniowe i kursy nie trafił nikt, u kogo nie dało się zaimplementować tej strategii. Z otwartą głową w biznesie zawsze znajdzie się sposób, aby wykorzystać nadarzające się okazje i wypełnić luki na rynku. Powodzenia! 😊

W sprzedaży kursów online na pewno pomocna jest rozpoznawalna marka. Przeczytaj artykuł Pawła Tkaczyka i dowiedz się, jak przyspieszyć proces jej budowania.

A skoro już jesteśmy przy temacie kursów online, koniecznie odwiedź naszą stronę i sprawdź nasze webinary, kursy oraz nagrania z konferencji #ilovemkt! ❤️

O autorze

Magdalena Pawłowska

Ekspertka kursów online w Polsce, autorka bestsellera „Jedna kampania do wolności – jak stworzyć produkt online, pozyskać klientów i żyć na...

zobacz więcej artykułów >>

Zostaw komentarz

  1. Redakcja

    Przy okazji przypominamy o nowej grupie na Facebooku, w której odpowiadamy na szereg pytań. Dołącz do Twoja firma w Internecie i Social Media.

    Subskrybuj Sprawny.Marketing na Messengerze, dostaniesz informację o każdym nowym artykule lub materiale video

    Wielkimi krokami zbliża się także czterodniowa konferencja I ♥ Marketing oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.

    Możesz też zamówić prenumeratę drukowanego magazynu sprawny.marketing

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wpisz imię
Napisz komentarz