Ewelina Podrez-Siama, Oktawian Kitala

Jak zaistnieć w Clubhouse?

Jeszcze na wiosnę Clubhouse nie schodził z ust wielu specjalistów (nie tylko) marketingu internetowego. Skąd nagła popularność medium? Jak dołączyć do aplikacji? I jak zbudować swoją markę osobistą w społeczności, która wciąż jeszcze raczkuje w Polsce? W tym tekście opowiemy Ci, z punktu widzenia aktywnych użytkowników, o Clubhouse – aplikacji, w której komunikacja opiera się w całości na dźwięku, a naturalność jest nie tylko wskazana, lecz wręcz pożądana.

Clubhouse to sieć społecznościowa uruchomiona w kwietniu 2020 r. Na tle innych wyróżnia ją sposób komunikacji, oparty w całości na dźwięku – w Clubhouse masz do czynienia wyłącznie z komunikacją głosową. Choć pojawiają się już nowe, podobne rozwiązania, jak Greenroom od Spotify, czy Live Audio Rooms od Facebooka, na ten moment to Clubhouse cieszy i cieszył się największą popularnością.

Dostęp do sieci umożliwia aplikacja mobilna, od niedawna dostępna zarówno na iOS, jak i Androidzie.

Założenia aplikacji są wyjątkowo proste. Użytkownicy łączą się w tematycznych pokojach, by rozmawiać na przeznaczonej do tego scenie lub przysłuchiwać się toczącej się dyskusji. Wszystkie rozmowy prowadzone są „na żywo”, a komunikacja nie jest zapisywana. Oznacza to, że tylko obecność w danym pokoju w trakcie trwania dyskusji pozwala na zapoznanie się z jej treścią.

Jedyną formą tekstową, z jaką użytkownik spotka się w aplikacji, są opisy pokoju oraz profile użytkowników, pozwalające na zamieszczenie bio ze zdjęciem profilowym oraz podlinkowanie konta na Instagramie i Twitterze.

Skąd wzrost popularności Clubhouse?

Choć aplikacja powstała w drugim kwartale 2020 r., pierwszy nagły wzrost zainteresowania nią na świecie przypada na okolice grudnia 2020 – stycznia 2021 r.

clubhouse
Rys. 1. Wykres zainteresowania frazą Clubhouse – świat. Źródło: Google Trends

Do Polski trend dotarł niedługo później, bo w drugiej połowie stycznia 2021 r.

clubhouse googletrends
Rys. 2. Wykres zainteresowania frazą Clubhouse – Polska. Źródło: Google Trends

W tym okresie o Clubhouse mówiły największe postaci biznesu i silne marki osobiste. Także barwne nagłówki portalów newsowych, informujące o dołączeniu do aplikacji takich osób jak Mark Zuckerberg czy zaproszeniu do rozmowy Władimira Putina przez Elona Muska, znakomicie napędzały wzrost zainteresowania siecią. Obecnie znajdziemy w niej także wielu znanych polskich twórców internetowych czy ekspertów w zakresie m. in. marketingu i biznesu online.

Na rosnącą popularność Clubhouse wpływa także reguła niedostępności, przejawiająca się w konieczności uzyskania zaproszenia od innego użytkownika. To nie pierwszy raz, kiedy sieci społecznościowe skorzystały z tego rozwiązania – podobnie jest między innymi w przypadku Quory, Ello czy Telepath. Rzeczywiście, konieczność zaangażowania minimum wysiłku w zdobycie dostępu do aplikacji może skutecznie podnosić atrakcyjność Clubhouse i dodawać wrażenia ekskluzywności. Przy czym „minimum” to dobre słowo. Obecnie poszukujący internauta bez większych problemów zdobędzie upragnione zaproszenie.

Co wyróżnia Clubhouse?

Sieć wcale nie jest oparta na całkowicie innowacyjnych rozwiązaniach. Łączy użytkowników, podobnie jak część innych mediów społecznościowych, na podstawie zainteresowań. Także komunikacja dźwiękowa nie jest niczym nowym w czasach podcastów. Clubhouse wprowadza jednak świeżą formułę wynikającą z połączenia tego, co już znane.

Nowa sieć społecznościowa rzeczywiście świetnie wpisuje się w dobę podcastów. Dodatkowo jeszcze bardziej zbliża twórcę z jego odbiorcą, który podczas rozmowy na żywo może zadać mu dowolne pytania lub opowiedzieć o własnych doświadczeniach.

Właśnie to zbliżenie i możliwość stanięcia obok siebie na jednej scenie warto wskazać jako pewien wyróżnik.

Choć aplikacja pozwala pozostać biernym uczestnikiem dyskusji, użytkownik w łatwy sposób zabierze głos w interesujących go obszarach lub stworzy własny pokój o dowolnej tematyce. Clubhouse znacznie obniża próg wejścia w świat twórczości internetowej. Nie wymaga kosztownego sprzętu czy umiejętności pracy z kamerą.

Dodatkowo Clubhouse ma pewną szczególną wartość edukacyjną i biznesową. To świetne miejsce zarówno do wymiany doświadczeń, łatwego nawiązywania relacji biznesowych, jak i poznawania innych pasjonatów danej dziedziny.

Jak dołączyć do Clubhouse?

Są dwie możliwości dołączenia do aplikacji:

  1. Rejestracja na stronie joinclubhouse.com i poczekanie, aż użytkownik aplikacji mający nas na liście kontaktów zechce podzielić się zaproszeniem.
  2. Skorzystanie z zaproszenia uzyskanego od osoby, która już jest zarejestrowana w Clubhouse. O takie zaproszenie można poprosić np. w facebookowej grupie „Clubhouse Polska.com”, wśród swoich znajomych lub odzywając się do nas – chętnie pomożemy, jeśli tylko będziemy mieli wolne zaproszenia (liczba zaproszeń przydzielanych użytkownikowi jest limitowana i zależna od aktywności).

Zaproszenie przyjdzie w formie SMS-a z kodem weryfikacyjnym, który będzie służył do logowania w aplikacji. Pozostaje więc tylko pobrać Clubhouse z App Store, zainstalować apkę i… wejść do świata rozmów audio na każdy temat.

Pierwsze kroki w Clubhouse

Jedną z pierwszych opcji, która pojawia się po rejestracji, jest wybór zainteresowań. Warto przyjrzeć się dostępnym tematom i rzetelnie odpowiedzieć – to na ich podstawie będą sugerowane pierwsze pokoje w kalendarzu.

Kolejny krok stanowi uzupełnienie profilu. Wskazane jest zrobienie tego od razu, by już po dołączeniu do pierwszego pokoju dać osobom w nim przebywającym możliwość zapoznania się z naszym doświadczeniem – to wpłynie na chęć kliknięcia „follow” i pozwoli na budowanie społeczności wokół naszej marki osobistej. O jakich elementach powinieneś pamiętać?

1 Zdjęcie profilowe

Uwzględnij, że będzie ono wyświetlać się na małym ekranie – sprawdzi się kadr twarzy lub specjalna grafika (raczej osobista niż firmowa – Clubhouse to medium oparte na marce osobistej).

2 Biogram

Przygotuj uporządkowany, zwięzły opis Ciebie – od ścieżki zawodowej po zainteresowania. Dobrze sprawdzą się np. emoji, które pozwolą zbudować strukturę opisu. W bio nie zadziałają linki (nie będą klikalne), ale nie oznacza to, że nie można ich dodać. O ile są łatwe do zapamiętania czy przepisania (pomocne mogą być skracacze linków z opcją customizacji), warto, by pojawiły się w opisie.

3 Linki do social mediów

Warto, abyś podał adresy do swoich mediów społecznościowych. Do wyboru są Instagram i Twitter. To elementy klikalne, dlatego uzupełnij je jedynie wtedy, gdy faktycznie działasz w wybranym medium społecznościowym.

Dobrą praktyką jest podanie w bio danych kontaktowych. Wystarczy adres e-mail, by po wspólnej rozmowie potencjalni klienci mieli szansę szybko nawiązać kontakt nie tylko poprzez Clubhouse.

Jak dotrzeć do ciekawych pokoi i osób?

Społeczność Clubhouse wciąż rośnie. Warto poszukać w niej osób, które obserwujesz na co dzień, i zweryfikować również, kogo one obserwują. Jeśli którakolwiek z osób wyda się interesująca, wystarczy kliknąć „Follow” i od tej pory będziesz widzieć ich aktywność: dostępność w aplikacji oraz pokoje, w których uczestniczą i które zakładają.

Sugerujemy jednak, by na wstępie wybrać maksymalnie kilkadziesiąt osób, by uniknąć efektu FOMO (ang. fear of missing out – obawa przed przeoczeniem) i ostatecznego zniechęcenia do aplikacji z powodu utraty czasu wolnego. Z czasem oczywiście listę obserwowanych możesz poszerzać. Na podstawie naszego doświadczenia podpowiadamy, że na pewno warto zainteresować się  aktywnością: Bogumiły Sobiczewskiej, Anny Ledwoń-Blachy, Anny Prończuk-Omiotek, Oli Gościniak, Oli Budzyńskiej, Pawła Tkaczyka czy Grega Albrechta. Zapraszamy oczywiście również do nas (Ewelina Podrez-Siama, Oktawian Kitala).

Wchodzisz do pokoju i… co dalej?

Wchodząc do pokoju, domyślnie odgrywa się rolę słuchacza. Oznacza to, że bez zaproszenia na scenę od moderatorów pokoju lub bez zgłoszenia się i dopuszczenia do głosu otrzymuje się możliwość jedynie biernego uczestniczenia w dyskusji.

W Clubhouse można odgrywać trzy role:

clubhouse role

Warto pamiętać również o krótkiej „etykiecie Clubhouse”, częściowo stworzonej przez jego użytkowników:

  • Gdy chcesz zgłosić się do zadania pytania / podzielenia się swoją opinią – podnosisz wirtualną rękę (ikona po prawej) i cierpliwie czekasz.
  • Gdy chcesz wyjść z pokoju, nie musisz o tym informować, po prostu klikasz „Leave quietly” (chyba że jesteś mówcą lub moderatorem, wtedy warto subtelnie pożegnać się).
  • Gdy chcesz zaprosić kogoś do pokoju, możesz go o nim powiadomić za pomocą ikony plusika po lewej, po naciśnięciu której pojawi się lista osób.
  • Gdy zgadzasz się z osobą mówiącą, możesz wielokrotnie włączać i wyłączać mikrofon, co oznacza nic innego jak oklaski – miganie ikony mikrofonu jest zauważalne dla innych użytkowników.
  • Gdy będąc mówcą, chcesz zgłosić się do wypowiedzi, sygnalizujesz to 2–3-krotnym mignięciem mikrofonem.

Niezależnie od tego, jaką pełnisz funkcję, ogromną zaletą Clubhouse jest brak konieczności… udawania. Pokoje prowadzone nawet w piżamie, z bałaganem w tle, nadal mogą pozostać wysoce merytorycznymi i docierającymi do szerokiego grona odbiorców. To ze sztuczności videocalli wynika przecież coraz częstsza chęć ucieczki z kolejnych spotkań w Zoomie, Google Meets czy Microsoft Teams.

Jak założyć swój pierwszy pokój na Clubhouse?

Gdy znasz już podstawowe zasady i masz ciekawy pomysł na pokój, nie pozostaje nic innego, jak po prostu go założyć.

Do wyboru masz trzy rodzaje pokojów:

  • otwarty (open) – pokój, do którego dołączyć może każdy,
  • społeczny (social) – pokój dla Twoich obserwatorów,
  • zamknięty (closed) – pokój wyłącznie dla osób, które do niego zaprosisz.

Pokój możesz stworzyć „od ręki”, w spontaniczny sposób lub zaplanować wydarzenie w kalendarzu, na konkretny dzień i godzinę. W przypadku pokoi otwartych warto zaprosić gości (guest) lub współgospodarzy (co-host), których obecność wpłynie pozytywnie zarówno na wartość merytoryczną dyskusji, jak i zasięgi pokoju.

Dobrą praktyką jest również poinformowanie o pokoju w swoich pozostałych mediach społecznościowych i podzielenie się linkiem i podglądem wydarzenia.

pokój clubhouse
Rys. 3. Przykładowy podgląd pokoju „z zewnątrz”. Źródło: joinclubhouse.com

Jak tworzyć markę osobistą z pomocą Clubhouse?

Clubhouse w łatwy sposób może stać się ważnym komponentem obecności w internecie i pozwolić na aktywny rozwój marki osobistej. W profilu warto pokazać swój obszar działań, pochwalić się innymi kanałami, adresem swojej strony internetowej, a także podlinkować swój Instagram i Twitter.

Z kolei aktywna dyskusja pozwoli skutecznie przyciągać innych odbiorców, którzy odpowiednio zainteresowani udadzą się także do innych miejsc, w których obecny jest twórca internetowy.

Formuła Clubhouse pozwala też na silne angażowanie społeczności, w czym pomaga łatwość interakcji z zainteresowanymi. To bardzo ważny element – warto być blisko swoich odbiorców, odpowiadać na ich pytania i szczerze interesować się ich potrzebami.

W tworzeniu marki osobistej bez wątpienia pomoże także nawiązywanie kontaktów z innymi twórcami internetowymi. Ponownie Clubhouse pod tym względem wydaje się świetnym narzędziem, które w łatwy sposób pozwoli nie tylko wymieniać doświadczenia, ale i nawiązywać relacje z innymi ekspertami. Warto wykorzystać taką okazję, by zaplanować wspólny pokój, cykl tematyczny lub inną formę kooperacji (także poza Clubhouse). Oczywiście trzeba mieć na uwadze, by taka współpraca dostarczała realnej wartości wszystkim zaangażowanym oraz ich odbiorcom.

Koniecznie należy wspomnieć, że to zdecydowanie świetny moment na pracę nad tworzeniem marki osobistej z pomocą Clubhouse. To nowa sieć, dzięki której mając coś ciekawego do powiedzenia, z łatwością możesz zainteresować nowe osoby.

Jak rozwijać markę osobistą z pomocą Clubhouse?

  1. Wypełnij profil, przedstawiając w nim obszar swoich działań, zaprezentuj kanały, w których jesteś obecny, i projekty, którymi chcesz się pochwalić.
  2. Udzielaj się aktywnie w pokojach z obszaru Twojej tematyki (i pokrewnych).
  3. Twórz własne pokoje tematyczne.
  4. Bądź blisko ze swoim odbiorcą – dziel się doświadczeniem, odpowiadaj na pytania, szczerze zainteresuj się osobą, z którą rozmawiasz.
  5. Opowiadaj o obszarze swoich działań, nawiązuj do swoich usług, produktów, ale uważaj na nachalną autopromocję (często niemile widzianą w pokojach innych twórców).
  6. Nawiązuj kontakty z innymi twórcami obecnymi w Clubhouse – bardzo często będą oni zainteresowani założeniem wspólnego pokoju.
  7. Zaplanuj cykle tematyczne, np. cotygodniowe, najlepiej o stałym dniu tygodnia i porze.

Kluby są już dostępne w Polsce

6 marca w Clubhouse pojawiła się funkcja niedostępna do tej pory w Polsce – tworzenie klubów, czyli grup wspólnych zainteresowań. Kluby będą świetnym narzędziem do budowy własnej społeczności, między innymi dzięki temu, że w obrębie klubu można tworzyć dedykowane pokoje dla jego członków. Co istotne, do danego klubu można dołączyć wyłącznie na zaproszenie lub nominację od jego członków. Można go również obserwować z zewnątrz.

PORADA

Aby założyć klub potrzebujesz aktualizacji nr 0.1.30 aplikacji Clubhouse (czyli najnowszej, dostępnej na dzień pisania artykułu). Dzięki niej w profilu, w sekcji „Member of”, pojawi się opcja dodania własnej grupy. Warto również wyszukać już istniejące kluby dotyczące interesujących nas tematów. Zapraszamy także do naszej grupy – Sprytnie o SEO/SEM.

Czy Clubhouse ma szanse przetrwać?

Clubhouse wnosi pewną świeżość do świata mediów społecznościowych, wysoką wartość edukacyjną i możliwość łatwego nawiązywania i podtrzymywania relacji. To wydaje się wystarczające, by wróżyć duże szanse przetrwania głównej koncepcji sieci.

Czy przetrwa jednak sam Clubhouse? To, co jest bardzo poważnym zagrożeniem dla sieci, to wykorzystanie jej funkcji przez gigantów social mediów. Taka historia spotkała chociażby Snapchat, którego funkcjonalność (My Story) pojawiła się w Instagramie (Instagram Stories).

Komentując obecną sytuację Clubhouse, wydaje się, że „hype” wokół aplikacji przeminął, prawdopodobnie ze względu na dość późne udostępnienie apki na urządzenia oparte o Androida i prężne prace konkurencji nad własnymi usługami. W tym czasie swoje rozwiązania zaczęli uruchamiać i testować między innymi: Twitter (Twitter Spaces), Facebook (Facebook Live Audio Rooms) i Spotify (Greenroom). Trzymamy jednak kciuki za rozwój aplikacji, jak i całego trendu social audio, który może znacząco zmienić znany nam dotychczas sposób komunikacji marek (osobistych i firmowych).

A więcej o rozwiązaniach audio w social mediach przeczytasz w 16. numerze magazynu sprawny.marketing, który ukaże się już pod koniec lipca! ❤️

O autorze

Ewelina Podrez-Siama, Oktawian Kitala

zobacz więcej artykułów >>

Zostaw komentarz

  1. Redakcja

    Przy okazji przypominamy o nowej grupie na Facebooku, w której odpowiadamy na szereg pytań. Dołącz do Twoja firma w Internecie i Social Media.

    Subskrybuj Sprawny.Marketing na Messengerze, dostaniesz informację o każdym nowym artykule lub materiale video

    Wielkimi krokami zbliża się także czterodniowa konferencja I ♥ Marketing Special Edition oraz organizowanych przez nas 31 szkoleń z zakresu marketingu.

    Możesz też zamówić prenumeratę drukowanego magazynu sprawny.marketing

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wpisz imię
Napisz komentarz

Czterodniowa zgrywalizowana konferencja o marketingu :