Katarzyna Adamkiewicz-Karmińska

10 nowości w social mediach i praktyczne sposoby ich wykorzystania

To już nie jest niedzielna przejażdżka… Tempo zmian w mediach społecznościowych jest zawrotne. Każdego dnia dzieje się coś ważnego. Coś, co można wykorzystać we własnym biznesie. Wiele osób stoi jednak na przystanku „Fanpage” i nie myśli, żeby się stamtąd ruszyć. Dlaczego popełnia ten błąd?

Koniec ery fanpage’ów jest już coraz bliżej

Oklepana publikacja postów przechodzi do lamusa. Media społecznościowe wiedzą, że nie powinny stać w miejscu – stąd intensywny napływ nowych funkcjonalności. A marketerzy? Oni stoją jak zaczarowani i wypuszczają kolejny post z CTA „Dajcie znać w komentarzu!”. Facebook przyznaje, że efekt obecnych działań marek jest wynikiem jego dotychczasowego motywowania do walki o zaangażowanie. Zauważył jednocześnie niskie korzyści, jakie przynosi danemu biznesowi cudzy lajk. To już najwyższy czas, żeby przestać zbierać niskiej jakości zaangażowanie i zacząć prowadzić bardziej nowatorskie działania w mediach społecznościowych. Z jakich narzędzi możemy skorzystać?

1. Wertykalny format obrazów oraz wideo na Facebooku

Facebook współpracował z reklamodawcami z Ameryki Północnej, Łacińskiej oraz Europy, żeby sprawdzić skuteczność nowego formatu treści. Kreacje reklamowe różniły się jedynie formatem wideo. 7 na 10 testów pokazało, że wertykalne wideo wpłynęło korzystnie na wzrost popularności marki (tzw. brand lift) oraz na wskaźnik zapamiętania reklamy. Stwierdzenie, że wertykalne wideo/obrazy są lepsze wydaje się być na wyrost. Niewątpliwie nowy format może w wielu przypadkach ułatwić konsumowanie treści, a marce pomóc przyciągnąć uwagę użytkowników.

nowości w social mediach

Przykład wykorzystania:
Na wertykalne formaty zdecydowało się wiele stron na Facebooku, niektóre marki zaczęły komunikować się już tylko w ten sposób. Królewskie – piwo z portfolio Grupy Żywiec – zamieszcza na swoim profilu pionowe zdjęcia, jednocześnie starając się zachować ich naturalny wygląd, zbliżony do user-generated content – treści tworzonych przez użytkowników.

Źródło: https://www.facebook.com/piwokrolewskie

Nowy format zdjęć wyświetla się tylko w jednej rozdzielczości (standardowy wymiar to 640 × 960 px). Jeśli obraz będzie „dłuższy”, to całość można obejrzeć po kliknięciu w zdjęcie. Nie trzeba było długo czekać na kreatywne i zabawne wykorzystanie tego przez marki. Przykłady ze stron E. Wedla oraz Tigera to tylko jedne z wielu :)

Korzyści dla marki:

Nowa platforma daje możliwość stworzenia ciekawego, kreatywnego contentu, w którym branding jest widoczny, ale nie nachalny. Użytkownik nie jest biernym odbiorcą. Staje się częścią twórczości marki, bohaterem kreacji, czuje się zauważony, tworzy treści, które są dla niego ważne – bo zawierają wizerunek jego lub jego najbliższych.

PORADA:

1. Pamiętaj, że nowy format sprawdza się przede wszystkim na urządzeniach przenośnych. Skorzystaj z narzędzia „Statystyki grupy odbiorców” dostępnego w menedżerze firmy i sprawdź, z jakich urządzeń korzysta Twoja grupa docelowa.

2. Nowy format wykorzystaj wtedy, gdy widzisz, że umożliwi Ci skuteczniejszy przekaz. Nie dostosowuj swoich treści na siłę pod nowe rozwiązania – nie sprawdzą się przy każdym komunikacie.

 

2. Facebook camera effects

Czy Facebook kopiuje Snapchata? Twierdzi, że tylko przygotowywał sobie grunt pod stworzenie pierwszej platformy do tworzenia rozszerzonej rzeczywistości. Premiera została ogłoszona podczas konferencji Facebooka F8. Do dyspozycji są dwa narzędzia – mniej zaawansowane Frame Studio do projektowania nakładek na zdjęcia oraz AR Studio, narzędzie do tworzenia efektów rozszerzonej rzeczywistości, które mogą być wykorzystywane w aparacie Facebooka lub podczas transmisji na żywo.

Przykład wykorzystania:
GIPHY Thoughts to całkiem zabawna nakładka, która w naturalny sposób łączy gify z użytkownikiem. Nad głową oznaczonej osoby pojawia się dymek z losowo wybranym animowanym obrazem. Jeśli jej się nie podoba, potrząsa głową, żeby wybrać kolejny plik. Uwaga, może się okazać, że GIPHY wie, o czym myślisz!
Inną marką, która jako pierwsza skorzystała z nowej platformy, jest aplikacja TripIt, która stworzyła w Frame Studio inteligentną ramkę, dzięki której można zrobić selfie z planem podróży przygotowanym w aplikacji i poinformować o nim swoich znajomych.

Przykład wykorzystania Frame Studio przez aplikację TripIt.

Korzyści dla marki:
Nowa platforma daje możliwość stworzenia ciekawego, kreatywnego contentu, w którym branding jest widoczny, ale nie nachalny. Użytkownik nie jest biernym odbiorcą. Staje się częścią twórczości marki, bohaterem kreacji, czuje się zauważony, tworzy treści, które są dla niego ważne – bo zawierają wizerunek jego lub jego najbliższych.

 

3. Instagram Stories – dodawanie lokalizacji i wyszukiwanie po hashtagach

Funkcja od samego początku zyskała dużą popularność i zaczęła być masowo wykorzystywana przez użytkowników oraz marki z uwagi na swój potencjał oraz łatwość w użytkowaniu. Podczas tworzenia Instagram Stories użytkownik ma do wyboru naklejki z oznaczeniem „Lokalizacja” lub „Hashtag”. Po ich wybraniu edytuje tekst i zamieszcza tam odpowiednią informację. Treści agregowane są pod konkretnym hashtagiem lub lokalizacją i znikają po upływie 24 godzin.

Wyszukiwanie Instagram Stories po lokalizacji.

Przykład wykorzystania:
Jeśli kocha się zabawne treści i scrolluje z pasją strony typu Kwejk, to 9GAG dostarczy podobnej rozrywki – również na Instagram Stories. Codziennie zamieszcza nowy content i oczywiście korzysta z klikalnych naklejek z hashtagami. Sam hashtag spełnia również rolę dodatkowego komentarza („Tata taki dumny – #dadlife”).

Instagram Stories od 9GAG.

Korzyści dla marki:
Możliwość agregowania treści pod popularnymi lokalizacjami lub hasłami i zwiększenie ich zasięgu.

4. Reklamy w Instagram Stories

Z Instagram Stories korzysta codziennie coraz więcej użytkowników. W kwietniu liczba wzrosła do 200 milionów, pobijając tym samym wyniki Snapchata. Uwaga odbiorców podczas oglądania tych treści jest inna – w wielu przypadkach wyższa, ponieważ nie opiera się na scrollowaniu tablicy z góry na dół. W news feedzie toczona jest większa walka o dotarcie do potencjalnych konsumentów, dlatego warto przetestować skuteczność reklam w innym miejscu.

Przykład wykorzystania:
Moen to firma, która specjalizuje się głównie w produkcji sprzętu łazienkowego. Pozornie mało atrakcyjna branża świetnie odnalazła się w nowej przestrzeni. Animowany format reklamowy wykorzystany przez nich w Instagram Stories jest pełen świeżości, pokazuje kreatywną stronę marki. Użytkownik widzi piękny szkic wnętrza, który zamienia się w realną rzeczywistość. Zwieńczeniem wideo jest wyraźny branding wraz z przyswajalnym claimem. Reklama wpłynęła na 45-procentowy wzrost wyświetleń kreacji.

Umiejscowienie reklamy w Instagram Stories dostępne jest dla następujących celów reklamowych: zasięg, wyświetlenia filmu, ruch, konwersja, instalacja aplikacji. Żeby utworzyć reklamę, należy wybrać jeden z tych celów w menedżerze reklam lub power editorze. Następnie podczas edytowania umiejscowienia reklamy w zestawie reklam należy zaznaczyć: Instagram > Relacje. Szczegóły:

Animowana reklama w Instagram Stories.

Korzyści dla marki:

Możliwość zwiększenia zasięgu treści, dotarcia do nowych klientów, a także potencjalny wzrost świadomości marki.

PORADA:
Reklamy w Instagram Stories szybko znikają i nie ma możliwości ich ponownego odtworzenia (obraz wyświetla się 5 sekund, wideo trwa maksymalnie 15), dlatego muszą przyciągać uwagę już w pierwszych sekundach, a branding powinien być czytelny i zapamiętywalny. Przyjemne i przyciągające wzrok kolory mogą pozytywnie wpłynąć na skuteczność kreacji. Warto dodać tekst na obrazach, ponieważ nie ma możliwości załadowania tego w osobnym pliku ani dodania w treści reklamy.

5. CTA w artykułach sponsorowanych na Facebooku

Artykuły ekspresowe ładują się 10 razy szybciej niż standardowe linki, są czytane średnio 20% częściej, a czytelnicy są o 70% mniej skorzy, żeby je opuścić w trakcie lektury. Wraz z nowymi funkcjami stają się coraz bardziej atrakcyjnym narzędziem dla wydawców. Pośród wielu kreatywnych narzędzi można od niedawna dodać w nich również jeden z dwóch przycisków CTA – pierwszy zachęca do pozostawienia swojego adresu e-mail, drugi do polubienia strony. Tym samym oprócz czytelników zdobywa się również leady, a także nowych obserwatorów marki.

Przykład wykorzystania:
The Huffington Post był pierwszym przykładem prezentującym nowe możliwości w artykułach ekspresowych. Oprócz przycisku CTA użytkownik w wyraźny sposób informowany jest o korzyściach płynących z pozostawienia swojego adresu e-mail.

Przyciski CTA w artykułach ekspresowych.

Korzyści dla marki:
Pozyskanie cennych leadów może okazać się o wiele prostsze, gdy zachęcamy do tego zadowolonych czytelników. Umieszczając przycisk CTA w artykułach ekspresowych, mamy gwarancję, że trafiamy do osób zainteresowanych naszymi treściami, którzy z dużym prawdopodobieństwem będą skorzy sięgnąć po więcej.

6. Custom hearts w transmisjach na żywo na Twitterze

Od grudnia 2016 mamy możliwość prowadzenia transmisji na żywo bezpośrednio na Twitterze. Odpalenie w tym roku platformy Periscope Producer API umożliwia markom jeszcze bardziej zaawansowaną realizację transmisji. Do tego wszystkiego doszła możliwość tworzenia przez marki tytułowych custom hearts – spersonalizowanych serduszek, w które można klikać bez umiaru w trakcie „lajwa” (pojawiają się pomiędzy tradycyjnymi sercami).

Przykład wykorzystania:

NBC Universal to flagowy case wykorzystania custom hearts. Było pierwszą marką, która przetestowała dane rozwiązanie, a zrobiła to przy okazji premiery filmu „Szybcy i wściekli 8”. Widzowie transmisji na żywo mieli możliwość nie tylko zobaczenia swoich ulubionych aktorów, ale także okazania im swojej miłości, dzięki zaprojektowanym specjalnie na tę okazję nowym sercom. Który fan „Szybkich i wściekłych” odmówiłby sobie takich serduszek? Na pewno żaden!

Custom hearts dla filmu „Szybcy i wściekli 8”.

Korzyści dla marki:
Nowe serca dają marce możliwość zwiększenia zaangażowania widzów. Branding jest naturalnie wkomponowany w transmisję na żywo, przez co ryzyko utracenia uwagi odbiorcy może znacząco zmaleć.

7. Nowości w transmisjach na żywo na Facebooku

Z danych Facebooka wynika, że 1/5 materiałów wideo udostępnianych na ich kanale to właśnie transmisje na żywo. Są oglądane 3 razy dłużej i zyskują 10 razy więcej komentarzy.

W ostatnich miesiącach nastąpiły ważne udoskonalenia na tym polu. Transmisję na żywo można prowadzić bezpośrednio z komputera, a w jej trakcie udostępniać podgląd na pulpit czy dodawać obrazy. Od maja pojawiła się możliwość prowadzenia transmisji wraz ze znajomym, co na pewno da spore pole do popisu również markom. Firmy powinny szczególną uwagę zwrócić na kreatywne rozwiązania, które pojawiły się wraz z premierą platformy Camera Effects.

Przykład wykorzystania:
Omawiane wcześniej AR Studio umożliwia projektowanie efektów, które będą wykorzystywane podczas transmisji na żywo. Facebook zaprezentował nakładkę pozwalającą na przeprowadzenie ankiety. Widzowie głosują na wybraną opcję za pomocą hashtaga wpisywanego w komentarzu i w czasie rzeczywistym podejmują za osobę lub markę decyzję, którą ona ma podjąć.

Interaktywny efekt dodany podczas transmisji na żywo.

Korzyści dla marki:
Efekty tworzone w AR Studio mogą pozwolić na atrakcyjne wypełnienie brandingiem transmisji na żywo. Ciekawe możliwości interakcji zachęcą użytkowników do jeszcze większego zaangażowania. To z kolei zwiększy zasięg komunikatu.

8. Nowości w świecie botów

Botów zacznie przybywać, ponieważ ułatwiony został do nich dostęp. Dzięki nowej zakładce „Odkryj” na Messengerze można zobaczyć boty, z których korzystaliśmy, a także znaleźć nowego według danej kategorii lub po nazwie. Dodatkowe rozszerzenie czatu pozwala wykorzystywać bota w grupowych czatach. Jak skorzystał z tego Spotify?

Przykład wykorzystania:
Spotify zaprojektował bota, który pozwala użytkownikom na wyszukanie odpowiedniego utworu i podzielenie się z nim bezpośrednio w czacie. Osoba ma możliwość wyrażenia swoich myśli nie tylko za pomocą słów, ale również za pośrednictwem muzyki. 30 sekund utworu może być odsłuchane bezpośrednio na czacie, a całość jest dostępna oczywiście na Spotify.

Say it with music – bot od Spotify.

Na Twitterze również nowości. Format reklamowy Direct Messaging zachęca użytkowników do wejścia w dialog nie tylko z marką, ale także z chatbotami. Reklama może składać się z obrazu lub wideo i mieć do czterech przycisków CTA.

Przykład użycia:
Patrón Tequila zaprojektował „bot-barmana”, który jest w stanie zarekomendować odpowiedniego drinka. Możliwość dodania kilku przycisków CTA pozwala stworzyć coś na kształt ankiety. Już przy pierwszym kontakcie z reklamą odbiorca może zdecydować, jakiej rekomendacji szuka. Po kliknięciu wchodzi się w bezpośrednią dyskusję z botem.

Bot-barman od Patrón Tequila.

Korzyści dla marki:
Automatyzacja obsługi klienta pozwala na oszczędność czasu i pieniędzy, przyspiesza i intensyfikuje kontakt z klientami. Nowe funkcjonalności tylko przyspieszają rozwój popularności botów.

9. Custom story – nowy wymiar tworzenia treści na Snapchacie

Każdy, kto interesuje się influencer marketingiem, powinien czym prędzej skorzystać z tej funkcji. Tworzenie Stories na Snapchacie nie jest już zarezerwowane dla jednego użytkownika. Od maja możemy tworzyć to w grupie – dzięki funkcji Custom Stories. Tym samym przejmowanie przez influencera Snapa marki przestanie być potrzebne.

Sposób tworzenia:
Praca zaczyna się od kliknięcia w „Utwórz story”. Nadaje się wtedy nazwę dla our story oraz dodaje użytkowników, którzy będą współtworzyć z nami treści. Można również włączyć tzw. geofence, które umożliwia lub blokuje znajomym znajomych przesyłanie snapów do naszego story dzięki wykorzystaniu funkcji lokalizacji. W jednym czasie użytkownik może stworzyć maksymalnie 3 custom stories.

Zdjęcie 16. Włączanie funkcji geofence podczas tworzenia our story.

Korzyści dla marki:
Dzięki funkcji geofence uczestnicy ważnego wydarzenia organizowanego przez markę mogą być współtwórcami relacji z eventu. Rozszerza to zasięg treści marki i pozwala nowym użytkownikom na zapoznanie się z jej działaniami na Snapchacie. Custom Stories na pewno w znaczący sposób ułatwi i rozszerzy współpracę z influencerami.

10. Nowości w reklamach na Snapchacie

Snap Inc. musi przyspieszyć rozwój swojej aplikacji, bo zostanie zmiecione przez Facebooka. Ostatnio podjął krok w kierunku rozwoju reklam – stworzył menedżera reklam, dzięki któremu mniejsze firmy mają dostęp do promocji na Snapchacie. Narzędzie pojawi się w czerwcu tego roku i będzie dostępne dla reklamodawców w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Wielkiej Brytanii, Francji, Niemczech, Australii… i może w końcu również w Polsce.

Pojawiły się także nowe formaty reklamowe:

  • world lenses, zmieniające nie tylko twarz, ale również otoczenie wokół użytkownika,
  • audience lenses, czyli możliwość zakupu określonej liczby wyświetleń w konkretnej grupie docelowej
  • inteligentne geofiltry, dzięki którym na obrazie dodawana jest automatycznie informacja związana z lokalizacją lub inne real-timeowe dodatki.

Menedżer reklam na Snapchacie.

PRZYKŁAD UŻYCIA:
Pierwszym reklamodawcą korzystającym z world lenses został Warner Bros, tworząc animowany filtr dedykowany filmowi „Ponad wszystko” („Everything, everything”, premiera w Polsce 9 czerwca). Filtr wzbogaca filmowaną rzeczywistość rysunkowymi bajkowymi elementami, kreując tym samym inny obraz postrzeganego świata.

Korzyści dla marki:
Na Snapchacie nadal znajdują się użytkownicy, do których może być trudno dotrzeć za pośrednictwem innych kanałów. Dodatkowo medium skoncentrowane jest wokół tworzenia kreatywnych snapów i stories – intensywność korzystania z nowych funkcji może być tam większa niż na Facebooku/Instagramie, gdzie Stories to tylko dodatek pośród pozostałych treści.

Ile marek skorzystało już z nowych rozwiązań, a ile dopiero rozważa pojawienie się w mediach społecznościowych? Jeśli reprezentujesz pierwszych, chwal się głośno swoimi dokonaniami. Jeśli należysz do drugich, nie przywiązuj się za mocno do publikowania zwykłych postów – może się okazać, że potrzebujesz innych narzędzi, które zapewnią Ci sukces.

czytaj także

Komunikacja na Facebooku – regularne posty vs. kampanie reklamowe

Katarzyna Adamkiewicz-Karmińska

O autorze

Katarzyna Adamkiewicz-Karmińska

Postępujące uzależnienie od mediów społecznościowych trwa od marca 2015 roku, czyli od momentu, w którym założyła na Facebooku stronę Socia...

zobacz więcej artykułów >>

Zostaw komentarz

  1. Redakcja

    Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 22–24 października 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.

    Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!

     

  2. Huгrah! After all I got a webⲣage from where I be able to gеnuіnely
    take valᥙаble dаta regarding my study and knowleⅾge.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wpisz imię
Napisz komentarz