Dawid Kopicki

Jak skutecznie prowadzić bloga firmowego?

Od pewnego czasu możemy zaobserwować okres rozkwitu w polskiej blogosferze. Coraz więcej blogerów traktuje swoje działania bardzo profesjonalnie, poprzez unikalność, systematykę oraz dbałość o każdy detal. Schludny wygląd, wysokiej jakości teksty oraz charyzma autora skutecznie wabią czytelników i zachęcają do częstych odwiedzin strony.

Nie inaczej jest z blogami firmowymi. W wielu branżach istnieją firmy świetnie wykorzystujące to „narzędzie”, które może spełniać wiele ról. Zacznijmy zatem
od podstawowej kwestii.

Dlaczego warto prowadzić blog firmowy?

1. Budowa bliższych relacji z potencjalnym klientem

Przede wszystkim dla kontaktu z ludźmi, którzy są naszymi potencjalnymi klientami. Budowa trwałych relacji może ostatecznie zaowocować wzrostem przychodów firmy. Poznając bliżej czytelnika, masz szansę dowiedzieć się jakich produktów bądź usług szuka, na co zwraca szczególną uwagę oraz co go przekonuje do finalizacji transakcji. Następnie analizujesz zebrane informacje i doprecyzowujesz swoją ofertę.

2. Udowodnienie wiedzy i profesjonalizmu

Spora część firm na swoich stronach chwali się tym, że ich zespół tworzą najlepsi specjaliści w branży. Ty, zamiast używać pustych słów, udowodnij to! Dziel się wiedzą oraz pokaż kulturę organizacji, udowadniając równocześnie swój profesjonalizm i budując zaufanie. Blogi uważane są za rzetelne źródło informacji – wykorzystaj to w należyty sposób.

3. Większe zainteresowanie karierą w Twojej firmie

Odpowiednie treści umocnią również Twoje działania związane z Employer Brandingiem. Publikując wpisy ,,z życia firmy”, zwiększasz swoją wiarygodność jako dobry pracodawca. Kandydat sam jest w stanie ocenić, czy pasuje do Twojego zespołu. Przedstaw swoją działalność w sposób interesujący, a naturalnym efektem będzie przyrost odwiedzin podstrony dotyczącej kariery w Twojej firmie.

4. Wzrost odwiedzin z Google’a

Nie zapominajmy również o pozytywnych aspektach związanych z SEO. Google docenia często aktualizowane strony, bogate w długie treści. Tym samym wzrosną nasze szanse na wysokie pozycje fraz z długiego ogona.

Prowadzenie bloga pochłania spore ilości czasu i energii, lecz ostatecznie i tak jest tańszą opcją, niż standardowe kampanie reklamowe.

Jak prowadzić blog firmowy?

1. Cele oraz odbiorcy

Przed startem bloga zastanów się, jakie cele sobie stawiasz oraz do kogo chcesz trafiać swoimi treściami. Za cel możesz obrać chociażby budowanie wizerunku eksperta, zwiększenie świadomości marki czy wzrost zainteresowania Twoją firmą. Inaczej będzie wyglądała treść i komunikacja z czytelnikami na blogu firmy sprzedającej zabawki dla dzieci, a inaczej takiej, która oferuje ubezpieczenia. Nie zapominaj również o jednej ważnej kwestii, blog ma budować wizerunek Twojej firmy, a nie prowadzić sprzedaż bezpośrednią.

2. Różne formy publikacji

Mając określony target, wczuj się w klienta. Zastanów się, czego chciałbyś się dowiedzieć oraz jaką formą publikacji byłbyś zainteresowany. Twoje wpisy mają być odpowiedzią na potrzeby klienta. Pamiętaj, że blog to nie tylko same teksty. Warto urozmaicić wpisy chociażby infografikami, nagraniami video czy podcastami.
Dobrą praktyką jest publikacja case studies. W ten sposób pokazujesz, jak radzisz sobie z codziennymi projektami oraz jak podchodzisz do swej pracy. Zobacz, co tworzą inne firmy z Twojej branży i znajdź lukę, którą następnie wypełnisz. 

3.Treść przyjazna klientowi

Swoja wiedzę przekazuj w sposób zrozumiały dla zwykłego Kowalskiego. Nie używaj zatem branżowego żargonu, którego znaczenie może być niejasne. Wpisy buduj tak, by były łatwe do przyswojenia. Twórz je tak, by były przystępne dla czytelnika, a nie tylko i wyłącznie Google’a. O tym, jak tworzyć dobre teksty, napisałem tutaj.

4. Odpowiedni sposób komunikacji

Blog umożliwia budowanie społeczności wokół marki. We wpisach możesz sobie pozwolić na większy luz w bezpośrednim kontakcie z klientem. Unikaj sztywności, lecz nie popadaj ze skrajności w skrajność. Obierz odpowiedni sposób komunikacji i zyskaj zaufanie potencjalnych klientów.

5. Relacja Human to Human

Jeśli blog będzie prowadzony przez Twój zespół, zadbaj o to, by były to osoby z „lekkim piórem”, odpowiednią wiedzą, a także charyzmą. Przedstaw ich sylwetki – opisz, czym się zajmują w firmie, jakimi wartościami się kierują, a także wspomnij coś o ich życiu po godzinach pracy, dodaj chociażby informację dotyczącą hobby. Teksty podpisuj imieniem i nazwiskiem, unikaj nazwy firmy czy powszechnie znanego „Admina”. Klient tym samym ma świadomość komunikacji z konkretnymi osobami z Twojej firmy.

6. Wartościowe treści

Przed publikacją zastanów się dwa razy, czy dana treść jest odpowiednia i nie zostanie źle zinterpretowana przez czytelników. Historia z życia firmy, która Twoim zdaniem jest ciekawa, może zostać całkiem inaczej odebrana przez osoby z zewnątrz. Klientów nie interesują drobne wydarzenia z życia firmy. Nie pisz również tylko i wyłącznie o swoich produktach czy usługach. Spraw, by blog był wizytówką Twojej firmy, którą z dumą podzielisz się z innymi. Przygotuj treści niosące za sobą wysoką wartość, a praca włożona w blog zwróci się z nawiązką.

7. Oryginalność oraz systematyka

Nie sposób zapomnieć o unikalności tekstów oraz systematyce działań. Twój blog nie może świecić pustkami przez wiele tygodni, gdyż nikt o nim nie będzie pamiętał.
Staraj się w regularnych odstępach czasu „dokarmiać” swoich czytelników. Jeśli poruszasz temat, o którym napisała konkurencja, przedstaw swój odmienny punkt widzenia. Napisz w ciekawszy sposób niż oni. Niech to Twój wpis będzie tym, który zostanie zapamiętany na dłużej.

 

Zauważ, że w dzisiejszych czasach firmy nie mają obaw przed dzieleniem się swoją wiedzą. Nie tracą z tego powodu klientów, wręcz przeciwnie. Zyskują na tym o wiele więcej, gdyż tworzą wizerunek profesjonalnej firmy, która zna się na tym co robi i wychodzi do ludzi otwarcie pokazując swe działania.

Ty również prowadź bloga tak, by osiągnąć postawiony przed sobą cel. Znajdź czytelników, którzy w przyszłości staną się Twoimi klientami. Miłym zaskoczeniem będą efekty, które mogą przejść Twoje najśmielsze oczekiwania.

Autor artykułu jest laureatem I edycji Programu Stypendialnego MaxROY.com. Jeśli chcesz zostać laureatem kolejnej edycji, dzięki czemu będziesz mógł uczestniczyć w organizowanych przez nas szkoleniach e-marketingowych, wyślij swoje zgłoszenie do 1 listopada!

Szkolenie Content Marketing

czytaj także

Jak tworzyć dobre teksty na bloga?

Dawid Kopicki

O autorze

Dawid Kopicki

Student Informatyki na Politechnice Opolskiej. Interesuje się marketingiem internetowym, blogosferą oraz rozwojem osobistym. Poza tym jest fanem war...

zobacz więcej artykułów >>

Zostaw komentarz

  1. Redakcja

    Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 16–18 kwietnia 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.

    Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!

    Z kolei jeśli chcesz mieć dostęp do całej wiedzy sprawny.marketing w jednym miejscu, subskrybuj platformę premium.sprawny.marketing.

  2. Norbert84

    Bardzo fajny artykuł, przyjemnie się go mi czytało:)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wpisz imię
Napisz komentarz