7 Eksperymentów: Jak zwiększyć zaangażowanie Fanów na Facebook’u

Kiedy najlepiej opublikować post na Facebooku oraz na Twitterze? Jaka treść najbardziej angażuje użytkowników i zachęca do interakcji? Pisać krótkie czy długie wiadomości? Jakie czynniki wpływają na większe zaangażowanie użytkowników w twój post? Oto 7 wskazówek, warto przetestować je na własnym fanpejdżu. Przetestuj wskazówki i podziel się rezultatem – feedback po dokonaniu testów – mile widziany.

1. Posty ze zdjęciami to o 39% więcej interakcji

Posty ze zdjęciami nie tylko zyskują więcej zaangażowania niż suche linki, wideo lub tekstowe aktualizacje statusu. Stanowią 93% z najbardziej wciągających postów na Facebooku. Według Kissmetrics, zdjęcia zyskują o 53% więcej like’ów, 104% więcej komentarzy i mają o 84% wyższy współczynnik klikalności w linki niż posty tekstowe. Oczywiście, najlepiej odbierane są zdjęcia o wymownej treści.

Dane Wishpond sugerują, że posty ze zdjęciem zyskują o 120% zaangażowania więcej niż przeciętny post, natomiast albumy fotograficzne zyskują nawet 180% zaangażowania więcej. Dane są dość zaskakujące dla mnie, jednak wydaje się, że większe zbiory zdjęć lepiej publikować na Facebooku w formie albumu niż w oddzielnych postach z jednym zdjęciem.

2. Krótsze posty zapewniają o 23% więcej interakcji

Pisanie krótszych postów to nawyk przydatny nie tylko na Twitterze. Pisanie postów poniżej 250 znaków pomoże Ci zdobyć o 60% więcej zaangażowania w stosunku do średniej. Jeśli uda Ci się skrócić post do rozmiarów poniżej 80 znaków, możesz liczyć nawet o 66% więcej zaangażowania użytkowników.

Tak czy inaczej, wynik można interpretować następująco: krótkie i zwięzłe komunikaty działają najlepiej. Może dlatego fani z Facebooka tak bardzo lubią zdjęcia?

3. Korzystanie z emotikonów zwiększa liczbę komentarzy o 33%

Jeśli myślisz, że emotikony nadają się tylko dla „gimbusów”, warto się nad tym głębiej zastanowić. Zgodnie z danymi, które pochodzą z infografiki forum OPEN AMEX, emotikony mogą mieć duży wpływ na zaangażowanie Twoich userów. Nie chodzi tylko o to, że posty z emotikonami zyskują o 33% więcej komentarzy, ale także są o 33% częściej udostępniane. Co więcej, dzięki emotikonom można zgromadzić o 57% polubień.

Emotikony zwykle interpretuje się jako ludzką stronę fanpejdża. Wydaje się, że właśnie ludzi, a nie oficjalnych komunikatów szukają w internecie użytkownicy.

4. Zaangażowanie użytkowników najwyższe w czwartek i piątek

W porównaniu z innymi dniami tygodnia, zaangażowanie użytkowników Facebooka wzrasta aż o 18% w czwartki i piątki. Jakby na to nie patrzeć, „im bliżej weekend, im bardziej nie chcemy być w pracy, tym więcej nas na Facebooku”. Oni odpoczywają, a Ty masz ich złowić.

Zbadano także różne branże: sport, handel, motoryzację, opiekę zdrowotną, aby zobaczyć rozkład zaangażowania ze względu na dni w każdej z podanych branż. Choć dało się stwierdzić pewne różnice, w większości przypadków największe zaangażowanie przypadało na dni od środy do piątku. Nie ma branży, w której większość pracowników korzystała intensywnie z Facebooka w poniedziałki lub wtorki!

5. Postów zawierające pytanie otrzymują o 100% więcej komentarzy

Jeśli zależy ci na otrzymywaniu wielu komentarzy, najlepszym sposobem na ich zdobycie jest zadawanie pytań w postach. Zgodnie z infografiką utworzoną przez Kissmetrics, pytania dostają 100% więcej komentarzy niż standardowe wiadomości tekstowe. HubSpot dochodzi do podobnego stwierdzenia, chociaż okazuje się, że posty te często otrzymują mniej like’ów i share’ów niż inne rodzaje postów.

HubSpot poddał badaniu posty z różnymi zwrotami, które miały przyciągnąć więcej uwagi. Najpopularniejsze posty z pytaniami zawierają wyrazy: „should” – „czy należy…”, „would” – „gdyby…”, „which” – „który…” oraz „who” – „kto…”. Wydaje się zatem, iż najczęściej odpowiedzi w formie komentarzy wywołują konkretne pytania, na które można udzielić krótkich odpowiedzi. Otwarte pytania, takie jak: „dlaczego” i „jak”, wymagają za dużo (myślenia) pisania, przez co znacznie rzadziej zachęcają do odpowiadania.

6. 35% Facebookowych Fanów lubi strony, na których można uczestniczyć w konkursach

Jeśli chcesz przyciągnąć nowych fanów, konkurs to bodaj najlepszy sposób, aby zachęcić ich do polubienia twojej strony. Badania z początku tego roku wykazały, iż 35% użytkowników Facebooka lubi strony, na których można brać udział w konkursach. Rzecz jasna, konkursy mogą wymagać choćby polubienia strony/postu lub interakcji. Konkursy typu: „co jest na zdjęciu” otrzymują zwykle ponad 5-krotnie więcej komentarzy niż zwykłe posty.

7. 42% fanów polubiło strony, aby uzyskać kupon lub zniżki

Zgodnie z danymi Socially Stacked, 42% fanów z Facebooka polubiło stronę, aby otrzymać zniżkę lub kupon. Badanie przeprowadzone przez Wildfire Interactive wykazało, że kampanie, w których można otrzymać kupon otrzymały najwyższe wskaźniki zaangażowania.

+ Obserwuj własne statystyki fanpage na Facebooku

Nie wierzysz badaniom zza oceanu, ponieważ, „są trzy rodzaje kłamstw: kłamstwa, bezczelne kłamstwa i statystyki”? W takim razie może uwierzysz danym, które w swej wielkiej łaskawości udostępnił niedawno wszystkim właścicielom stron portal Facebook? Dzięki nim szybko uda ci się sprawdzić, które rodzaje postów gromadziły większą liczbę komentarzy, kliknięć, polubień. Na naszym przykładzie widać, że albumy z SearchMarketingDay 2013 rzeczywiście były chętniej otwierane i komentowane niż inne posty.

Jak to znaleźć? Panel zarządzania stroną (tylko dla zalogowanych adminów) > Statystyki > Pokaż wszystkie

Interesuje cię Facebook Marketing i chcesz dowiedzieć się więcej o alternatywnych formach zarządzania swoją obecnością w social media? Także w kontekście platformy PPC? Zobacz program szkolenia Facebook Marketing i Facebook Ads, na które zapraszamy do Poznania już 4 października 2013.

Źródło: The Guardian, Blog Bufferapp

Rafał Kowalewski

Trener AdWords w MaxROY.com, związany z branżą SEM od 2009 roku. Jako copywriter - miłośnik literatury i pięknego słowa. Jako specjalista reklamy w Google, wyznawca zasady: “Brzydkie reklamy sprzedają najlepiej”.


  • Redakcja

    Przy okazji przypominamy o nowej grupie na Facebooku, w której odpowiadamy na szereg pytań. Dołącz do Twoja firma w Internecie i Social Media.

    Subskrybuj Sprawny.Marketing na Messengerze, dostaniesz informację o każdym nowym artykule lub materiale video

    Wielkimi krokami zbliża się także dwudniowa konferencja I ♥ Marketing & Social Media oraz organizowane przez nas 24 szkolenia z zakresu marketingu.

    Możesz też zamówić prenumeratę drukowanego magazynu sprawny.marketing


    • Rafał Kowalewski

      Niby dodany na Facebooku Sprawnego post był idealny, ale często bywa, że za pierwszym razem nie wychodzi… Porównaj dwa najnowsze posty na fanpejdżu Sprawnego: http://facebook.com/SprawnyMarketing

      Pierwszy według wytycznych statystycznych, drugi – tradycyjny. What went wrong?

    • E-commerce

      Dzięki za artykuł, sporo przydatnych informacji które można wykorzystać w sklepach internetowych.

    • świat według Piętki

      A jakie sugestie co do godzin, w których zamieszczać posty macie?? :)

    • Rafał Kowalewski

      Postaramy się coś powiedzieć po analizie własnych statystyk. Dziś z pewnością sprawdziła się publikacja postu w piątek :)

    • gamehamerowiec

      teraz pytanie, czy jeżeli zdobywam fanów, bo chcą dostać kupon, czy Ci fani są coś warci?

    • Na podstawie danych z lipca wyszło mi, że najwięcej kliknięć w linki zbieramy o godzinie 15, dalej o 14, a następnie o 10.
      Najwięcej akcji (polubień, udostępnień, komentarzy) – o godzinie 13, dalej o 23, a potem 14.

      @gamehamerowiec Oczywiście, że są warci. Jeśli na stronie będą kolejne kupony, tacy „zbieracze kuponów” mogą dokonywać zakupów lub namawiać innych do polubienia strony (zwłaszcza jeśli w konkursie jest element głosowania). To są ludzie nastawieni na konkursy.

    • Szkoda, że interakcja jest taka mała na FB. Najlepsze są posty haterskie ze względu na odzew ale żadna porządna firma nie będzie siać nienawiści. No chyba, że się jest brukowcem. Wtedy można napisać, że premier znowu okradł obywateli i zaraz posypią się komentarze i shery. Polacy i pewnie nie tylko oni kochają krytykować innych.

    • zastanawiam się jak to się przełoży na faktyczny ruch na stronie. Parę informację na pewno warto wytestować.

    • @Budo Dawno nikt mnie na fejsie nie hejtował. Widocznie fani kwejka to co innego niż fani sprawnego…

    • Post naprawdę b. dobry, kilka tricków na pewno jest przydatnych i wartych wypróbowania.

    • Weblider.eu

      Super artykuł! Najważniejsze informacje w jednym miejscu. Fajnie, że w końcu buduje się świadomość wśród klientów, którzy chcą się promować w socialmediach. Fajnie by było umieścić jeszcze jakiś case dotyczący konkretnej branży, uświadomiło by to przedsiębiorcom moc FB i marketingu opartego na relacjach.

    • ” Konkursy typu: „co jest na zdjęciu” otrzymują zwykle ponad 5-krotnie więcej komentarzy niż zwykłe posty.”

      Nie wierzę już w ludzi.

    • Dobry artykuł, zachęcający do poświęcenia większej uwagi swojemu Fan Page

    • Sama prowadzę FanPage swojego Ośrodka Wypoczynkowego i wiem, że nie jest to takie łatwe jak by się mogło wydawać na pierwszy rzut oka.
      Dzięki za rady, na pewno skorzystam ;)
      Ps. Przyda się więcej fanów :P

    • Staty, staty i jeszcze więcej statów (statystyk). Dziś czytałem fajny artykuł na temat zbierania informacji i statystyk i dowiedziałem się, że zbierane informacje są tak obszerne, że niedługo będą potrzebni specjaliści aby je jakoś usystematyzować gdyż zwyczajnie jest ich za dużo a tylko mała ich część jest naprawdę pożyteczna. To tylko taka mała dygresja do tematu statystyk na naszych FanPage’ach. Co do artykułu to co prawda żaden z wymienionych punktów mnie nie zaskakuje ale dobrze jest znaleźć potwierdzenie własnych odczuć. Nie wiem czy to dane uśrednione z całego świata czy tylko dla USA ale myślę że w Polsce jest bardzo podobnie.

    • Interesujący artukuł, w którym poruszono kolejną ważną kwestię. Jak najbardziej zawsze chodzi o człowieka i jego potrzeby, to tego szukają użytkownicy. Dlatego też przekazy wzbogacone emocjonalnie cieszą się większym zainteresowaniem, co jednak nie oznacza, że wszystkie mogą zagwarantować sukces. Liczy się także to o czym jest przekaz i jak przystępnie został ukazany. Użytkownicy powinni przede wszystkim poczuć, że komunikujemy się z nimi, a nie ich „łowimy”.

    • Grażyna

      Bardzo interesujący artykuł. A proszę powiedzieć, jaka jest różnica pomiędzy postem: post zdjęcie a post link? Statystyki pokazują, że ten pierwszy dociera do większej ilości fanów. Od czego to zależy? Będę wdzięczna;-)

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *