Artur Dąbrowski

Jak poprawić email marketing w swojej firmie? 5 prostych kroków

Niewielki odsetek firm jest w stanie wygospodarować budżety rzędu kilkunastu tysięcy złotych na email marketing. Jednak nie potrzebujesz aż tak dużych środków, aby móc prowadzić skuteczne działania w tym zakresie. Wystarczy kilka prostych ruchów, abyś mógł zacząć to robić lepiej niż Twoja konkurencja. Koszt? Prawie żaden albo żaden.

Już pewnie niejednokrotnie przekonałeś się, że najprostsze rozwiązania bywają najskuteczniejsze. Kolejnym ich plusem jest to, że ich wdrożenie przeważnie kosztuje niewiele albo nic. Przedstawiamy poniżej, jak w kilku prostych krokach możesz przenieść email marketing w swojej firmie na poziom wyższy od tego, na którym znajdują się Twoi konkurenci:

 1) Wyeksponuj formularze zapisu do newslettera na swojej stronie WWW

Jeśli chcesz zwiększyć przychody z email marketingu, musisz pamiętać o tym, aby stale rozwijać swoją bazę adresową. To absolutna podstawa. Jak robić to skutecznie? Przede wszystkim – nie rób tego, co większość firm, i nie spychaj formularza zapisu do newslettera na sam dół strony, do stopki. Jeśli chcesz, aby rozwiązanie działało, rozejrzyj się za bardziej widocznym miejscem, np. nad wynikami wyszukiwania/prezentacją produktów czy pośrodku strony głównej. Poza tym, rozważ skorzystanie z pop-upa z zapisem do newslettera. To bardzo efektywne narzędzie, ale pamiętaj, aby ograniczyć jego agresywność – ustaw wyświetlanie na drugą podstronę podczas danej sesji albo tak, żeby wyświetlało się po upływie 30 sekund, oraz ogranicz je do dwóch odsłon na użytkownika.

 2) Posegmentuj swoją bazę i wysyłaj spersonalizowane maile

Segmentować można na różne sposoby – bardziej i mniej skomplikowane. Można też tworzyć persony swoich klientów i kierować do nich odrębne, dopasowane do nich komunikaty. Jednak wymaga to dużej ilości czasu. Jeśli nie posiadasz go aż tak dużo, możesz zastosować prostsze metody. Na przykład może wystarczy, jeżeli podzielisz swoją bazę na kobiety i mężczyzn (możesz to z łatwością zrobić w każdym liczącym się systemie do email marketingu), a następnie zaczniesz wysyłać odmienne kampanie do obu tych grup (różniące się doborem produktów, promocją czy chociaż stylistyką/kolorystyką). Jeśli masz trochę więcej czasu, możesz spróbować wyłonić dwie-trzy główne grupy odbiorców (w przypadku sklepu sportowego mogą to być na przykład: indoorowcy, outdoorowcy, i casuale) i rozdzielić komunikację tak, aby każda z nich otrzymywała to, co interesuje ją najbardziej.

 3) Testuj regularnie swoje kampanie pod kątem tematów, pola nadawcy…

Ta czynność wymaga od Ciebie przede wszystkim kreatywności, a nie czasu. Większość systemów do email marketingu posiada opcję testów wysyłanych kampanii. Mogą to być testy tematów, testy pola „nadawca”, testy dni czy pór wysyłki. W bardzo prosty sposób możesz sprawdzać, jakiego rodzaju tematy (zachęcam Cię do tego, żebyś testował pojedyncze różnice między wariantami A czy B, np. ten sam temat z emotikonką kontra wersja bez emotikonki – wówczas będziesz otrzymywał najbardziej miarodajne wyniki) czy którzy nadawcy wiadomości klikają się lepiej, a także w jakie dni i w jakich godzinach najlepiej wysyłać kampanie, chcąc osiągnąć jak najwyższe współczynniki otwarć. Uważaj tylko na jedną pułapkę – nie osądzaj na podstawie jednego czy dwóch testów. Jeśli chcesz być pewien swojej hipotezy, potwierdź ją, przeprowadzając podobny test co najmniej kilkakrotnie.

 4) Stwórz coś w rodzaju zamkniętego, ekskluzywnego kręgu

Większość firm traktuje newsletter jak typowy informator, w którym powiela wszelkie treści zawarte na jej stronie WWW. Jeśli rozpoczyna jakąś promocję, to najpierw pojawia się baner na witrynie, a niedługo potem zostaje on przesłany do klientów w newsletterze. Oczywiście nie ma w tym nic złego – wręcz przeciwnie, jest to naturalny i efektywny proces komunikacji – ale sugerujemy, że możesz uczynić ze swojego newslettera coś więcej. Coś w rodzaju zamkniętego kręgu, w którym naprawdę warto będzie się znaleźć. W jaki sposób to zrobić? Na przykład zacznij przygotowywać specjalne oferty dla newsletterowiczów, niedostępne nigdzie indziej. Czasem napisz też do swoich lojalnych klientów (powinieneś z łatwością wyłonić tę grupę w swoim systemie do email marketingu) – podziękuj im za to, że są z Tobą i że czytają wiadomości od Ciebie, a być może także prześlij im coś specjalnego (zaproszenie do akcji specjalnej czy rabat na zakupy). To działa!

 5) Przygotuj składający się z kilku wiadomości cykl powitalny

Nie dysponujemy szczegółową statystyką dotyczącą tego zagadnienia, ale z naszych obserwacji wynika, że 9 na 10 newsletterów nie wykorzystuje potencjału komunikacji powitalnej. Po zapisie wysyłany jest email aktywacyjny, a gdy do tego otrzymamy wiadomość powitalną (jedną), to można już mówić o ponadprzeciętnej sytuacji. Częstokroć komunikacja początkowa kończy się właśnie na wiadomości aktywacyjnej. Zrób coś więcej – przygotuj cały cykl powitalny i w kolejnych emailach (wysyłanych automatycznie przez system) informuj o: jakości tego, co sprzedajesz; unikatowości Twojej oferty; Twoich przewagach nad konkurencją; możliwych formach kontaktu z Twoją firmą w razie pytań; miejscach, w których można kupić Twoje produkty (jeśli prowadzisz sprzedaż także stacjonarnie) etc.

Na koniec podziękuj i zostaw kod rabatowy do wykorzystania na zakupy. Komunikacja powitalna w newsletterze to doskonały sposób nie tylko na informowanie, ale też na zdobywanie lojalności swoich klientów.

Czy to wszystko?

Absolutnie nie. W email marketingu możesz zrobić o wiele więcej, ale – jak zaznaczyliśmy wcześniej – tym razem chcieliśmy się skupić na pięciu stosunkowo prostych czynnościach, które nie wymagają od Ciebie dużych budżetów, aby móc je wykonać. Owszem, potrzebujesz na nie trochę czasu, ale jeśli wprowadzisz wszystkie z opisanych przez nas rozwiązań, gwarantujemy, że to Ci się opłaci.

czytaj także

Jak zautomatyzować email marketing w 4 krokach

Artur Dąbrowski

O autorze

Artur Dąbrowski

Strategy Manager, FreshMail

zobacz więcej artykułów >>

Zostaw komentarz

  1. Redakcja

    Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 16–18 kwietnia 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.

    Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!

    Z kolei jeśli chcesz mieć dostęp do całej wiedzy sprawny.marketing w jednym miejscu, subskrybuj platformę premium.sprawny.marketing.

  2. Email marketing staje się coraz popularniejszy na polskim rynku reklam firm oraz produktów. Warto jednak wziąć pod uwagę fakt, iż nieumiejętność posługiwania się e-mail marketingiem może przynieść więcej problemów niż korzyści. Warto zapoznać się z artykułem o sposobach na poprawę email marketingu.

  3. kod pkd

    Hej,
    Bardzo przydatny wpis, w końcu konkretnie opisane bez owijania w bawełnę. Czekam na kolejne wpisy.

    Pozdrawiam
    Martynka

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wpisz imię
Napisz komentarz