Zapraszamy na 23 szkoleń z e-marketingu i konferencję I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

19 Szkoleń i I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

Zmiana algorytmu premiuje świeże wyniki. Dla 35% wyszukań!

Google ogłosił wczoraj dużą zmianę w algorytmie wyszukiwarki. Od teraz wyniki wyszukiwania w Google mają zawierać więcej świeżych wyników.

Jak rozumieć “świeże wyniki” i co w praktyce oznacza zmiana algorytmu? W wynikach wyszukiwania będziemy częściej oglądać treści np. sprzed kilku minut. “Świeżość” treści będzie liczona nie według zadeklarowanej w dokumencie daty, ale według czasu jej indeksacji, czy to na nowoutworzonych URL-ach, czy to na starszych. Zmiana najmocniej dotknie zapytań dotyczących aktualnych wydarzeń, wydarzeń cyklicznych i innych szybko zmieniających się dziedzin wiedzy.

  • Najnowsze wydarzenia i gorące tematy. Jeśli zapytasz o wydarzenia typu [awaryjne lądowanie LO 016] Google ma zwrócić ci wyniki pochodzące nawet sprzed kilku minut. Wyszukiwarka nie będzie więc opóźniać dostępu do najświeższych newsów.
  • Cykliczne wydarzenia. Niektóre wydarzenia mają charakter cykliczny, chodzi np. o [wybory prezydenckie] lub regularnie odbywające się imprezy, jak np. nasz [Search Marketing Week]. Jeśli twoje zapytanie nie sugeruje wyraźnie, że chodzi ci o poprzednią edycję Search Marketing Week, pewnie szukasz tej nadchodzącej, i taką należy ci pokazać. Są też wydarzenia o jeszcze większej regularności jak np. [wyniki ekstraklasy].
  • Częste aktualizacje. Jest też cała kategoria zapytań o często zmieniające się dziedziny, niekoniecznie będące bieżącymi lub cyklicznymi wydarzeniami. Może chodzić np. o zapytania typu [najlepsze lustrzanki] – prawdopodobnie interesują cię informacje uwzględniające najnowsze modele i opinie o nich.

Wprowadzenie nowego algorytmu jest rozwinięciem zmian w infrastrukturze indeksującej zapoczątkowanych w zeszłym roku i znanych jako “Caffeine”. Caffeine skraca do sekund dystans od przecrawlowania treści do jej dostępności dla szukających. Taka procedura wydaje się oczywista, ale do czerwca zeszłego roku wcale taka nie była. Od odwiedzin googlebota na witrynie do momentu jej efektywnej “przeszukiwalności” potrafiło upłynąć sporo czasu. Wtedy Google podkreślało, że zmiana nie dotyczy algorytmu, ale infrastruktury indeksującej. Teraz przyszedł czas na zmiany algorytmiczne.

Zmiana ma relatywnie duży wpływ na wyniki wyszukiwania – dotknąć ma aż 35% wyszukań. Dla porównania, Panda wpływa na zaledwie 6-12% wyników (w zależności od języka).

—————————-

Grafika w nagłówku autorstwa użytkownika Theeradech Sanin z freedigitalphotos.net

sprawnymarketing

Maciej Janas

Od 2004 w poznańskich agencjach interaktywnych (UX, copy), od lutego 2010 do grudnia 2012 redaktor serwisu SprawnyMarketing.pl. Lubi tropić i opisywać trendy w biznesie internetowym, interesuje się interakcjami technologii z człowiekiem i społeczeństwem oraz współczesną polszczyzną. Google+


  • Redakcja

    Przy okazji przypominamy o nowej grupie na Facebooku, w której odpowiadamy na szereg pytań. Dołącz do Twoja firma w Internecie i Social Media.

    Subskrybuj Sprawny.Marketing na Messengerze, dostaniesz informację o każdym nowym artykule lub materiale video

    Wielkimi krokami zbliża się także dwudniowa konferencja I ♥ Marketing & Social Media oraz organizowane przez nas 24 szkolenia z zakresu marketingu.

    Możesz też zamówić prenumeratę drukowanego magazynu sprawny.marketing


    • Dla użytkownika – idealne rozwiązanie. Dla pozycjonera – kolejne wyzwanie, aby nadążyć za zmieniającą się e- rzeczywistością. Pozostaje tylko wierzyć w faktyczną wartość tych “świeżynek”, które zapewne szybko mogą stać się śmietnikiem pełnym nielogicznych wpisów generowanych przez automaty.

    • Katalog stron

      Wyzwanie raczej dla redakcji niż dla pozycjonera. Pozycjoner nie tworzy treści tylko je promuje.

    • Hmm… czy sklep internetowy powinien to brać pod uwagę? “najlepsze lustrzanki”… rozumiem, że Google będzie sprawdzał w indeksie stronę która ma te frazy i patrzył na jej ‘wiek’ czy jej ‘zmienialność od ostatniego razu? … kto wie…

    • To może być ciekawa zmiana, zobaczymy jak się sprawdzi w serpach.

    • Krzysztof Trynkiewicz z SukcesStrony.pl

      jestem pod wrazeniem, ze 1/3 zapytan odnosi sie do aktualnych wydarzen :) spodziewalem sie, ze bedzie to jakies 50% zapytan

    • PTroka z Fizyki

      Moim zdaniem to tylko wyjdzie na gorsze, dojdą nowe metody kombinowania, generowanie nowych urli, spamowanie, byle były nowe treści (niby aktualne). W efekcie zamiast pomóc jakości wyników wyszukiwania to tylko je pogorszy będąc ogromnym polem do nadużyć tak jak dzisiaj jest +1.

    • Cała nadzieja w tym, że zmiany dotkną faktycznie tylko wybranej tematyki (fraz), bo w przeciwnym razie na wierzch wypłyną najgorsze spamy. Najlepsza redakcja nie wygra z generatorem z wbudowanym pingowaniem, rss… Pomysł bardzo dobry, sam mam dość przekopywania się przez nieaktualne wątki z 2006 czy nawet 2003 roku gdy szukam odpowiedzi na rozbudowane pytanie.

    • Paweł Mąka

      Zgadzam się z kolegami wyżej, taka zmiana wpłynie tylko na “świeży” internetowy spam. Wnioskuje że będzie można np dany artykuł rozbudować o kilka zdań wrzucić jako nowy następnie dać mu kilka pingów i będzie świeża bułeczka.

    • pomyslynabiznes.pro

      Niby tak, tylko pytanie czy komukolwek będzie się “chciało” aktualizować taki spam, dodawać podstrony i na nowo pingować ?

      Co do treściach generowanych na kanałach rss to inna sprawa, ale myślę, że z tym google sobie poradzi.

    • Paweł Mąka

      Jeżeli będzie chodzić o frazy wyszukiwane w tysiącach czyli przynajmniej setki odwiedzin dziennie to na pewno znajdą się osoby które będą tak robić. Zresztą ustawią automatyczne publikowanie na wordpressie hehe.

      Mówiąc poważnie to jest tylko teoria google na pewno sobie poradzi z takim czymś bez problemu.

    • Może programiści coś zaradzą. Czyżby pojawiło się nowe pole do popisu.

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *