Napisz do nas

Zapraszamy na 19 szkoleń z e-marketingu i konferencję I ♥ Marketing.

19 Szkoleń i I ♥ Marketing

iStock_000010335116XSmall

Zarządzanie kampaniami PPC: zawód przeszłości?

W ostatnich tygodniach zauważyłam, że bycie na bieżąco ze wszystkimi zmianami w Google AdWords jest coraz trudniejsze. Zmiany wprowadzane są częściej, niż nadążam je testować. I to jest świetne. Zaczęłam się jednak równocześnie zastanawiać, czy to nie początek końca wyspecjalizowanych menedżerów prowadzących cudze kampanie AdWords (PPC)? Czy innowacje wprowadzane przez Google, Yahoo i Binga zmierzają do pomniejszenia roli menedżerów PPC?

Zastanawiam się nad tym. Nie, jeszcze nie wyjawię wam moich przemyśleń, musicie doczytać do końca :-P.

Argument 1. Google i Yahoo asystują przy wstępnej konfiguracji konta

Swoim nowym reklamodawcom, Google proponuje (darmowo) wstępne skonfigurowanie konta. Na razie usługa ta jest testowana tylko w USA i Kanadzie, ale wyobrażam sobie, że zostanie rozszerzona także na inne języki. Przyznam, że skorzystałam nawet z tej usługi, kiedy w grudniu zeszłego roku rozpoczynaliśmy kampanię PPC dla dużej agencji informacyjnej. Ze względu na wysokość wydatków, nie tylko skorzystałam z pomocy Google w zakresie konfiguracji konta, ale także wyznaczono mi dedykowany zespół ludzi, którzy byli do mojej dyspozycji nawet kilka miesięcy dłużej niż trwała sama kampania. To dobrze mieć taką pomoc pod ręką.

Google asystuje przy kampaniach AdWords

Yahoo z kolei proponuje pomoc w konfiguracji tylko kont określonej wielkości i pomoc ta jest płatna (a przynajmniej tak wynika z FAQ). Różnica w zestawieniu z Google polega na tym, że Google „pomaga” w konfiguracji konta, a Yahoo – konfiguruje. Szukają odpowiednich słów kluczowych, dogrywają wszystko co trzeba. Najwyraźniej prace nad tą usługą nie zostały jeszcze zakończone, bo podstrony pomocy są ze sobą sprzeczne w istotnej sprawie. Jedna mówi, że minimalny, wymagany miesięczny budżet wynosi 1 tys. USD, druga – że 5 tys. USD. Może chodziło o zwolnienie z opłaty za usługę przy miesięcznym budżecie przekraczającym 5 tys. USD? Nie wiem, mam nadzieję na uściślenie tej sprawy ze strony Yahoo.

W FAQ przeczytać można:

W ramach usługi Assisted Set-Up, Yahoo pomoże ci stworzyć kampanię linków sponsorowanych, dostosowaną do celów i budżetu twojej firmy. Pomożemy dobrać odpowiednie słowa kluczowe, napisać tekst reklamy, zasugerować maksymalne stawki mieszczące się w twoim budżecie. Na przygotowanie propozycji kampanii potrzebujemy 2-5 dni roboczych, wcześniej skontaktujemy się z tobą, by ustalić szczegóły. Ta jednorazowa usługa konfiguracji konta da solidne podstawy twojej kampanii. Usługa kosztuje 199 USD, a minimalny, wymagany miesięczny budżet wynosi 1 tys. USD.

Jak zacząć? Zadzwoń do nas (866) 310-6837. Godziny pracy: pon-pt, 6-18 (czasu pacyficznego).

Podstrona usługi wygląda tak:
Yahoo asystuje przy kampaniach PPC

Nie natknęłam się dotąd na bingowy odpowiednik takich usług, ale wziąwszy pod uwagę nadchodzące połączenie usług Binga i Yahoo, należy się jej spodziewać także tam.

Argument 2. Narzędzia do analizy konkurencji

Od niedawna sekcja „Możliwości” w koncie AdWords zawiera też dział „analiza konkurencji”, który widać na poniższym zrzucie (funkcja ta nie jest jeszcze dostępna w Polsce – przyp. red.). To jednak tylko wierzchołek góry lodowej. Ani Google, ani bingowe AdCenter nigdy nie dadzą wglądu w cudze kampanie (czasy, kiedy można było sprawdzić czyjeś stawki i pozycje minęły dawno i bezpowrotnie), ale ta funkcjonalność plarform PPC będzie się rozwijać. Jako ludzie siedzący w PPC wiemy skąd wziąć część tych informacji, umiemy ubrać je w raport i podejmować na ich podstawie decyzje. Teraz jednak Google udostępnia te dane każdemu. Klienci otrzymują od Google rekomendacje, które zawierają więcej danych, niż ktokolwiek mógł jeszcze do niedawna marzyć.

Google AdWords -porównanie z konkurencją

Argument 3. Automatycznie ustalanie stawek

Ostatni argument to narzędzia do automatycznego ustalania stawek, które wyskakują ostatnio zewsząd gdzie spojrzeć. Optymalizator konwersji dostępny jest już od 2007 roku, a teraz Google umożliwia też ustalanie stawek za konwersję (CPA). Reklamodawcy korzystający z Sieci reklamowej mogą ustalać stawki dla określonych grup demograficznych. Harmonogram wyświetlania reklam i ustalanie stawek dla różnych rejonów geograficznych pozwalają na jeszcze dokładniejsze kierowanie reklam. Jeśli wyjściowe ustawienia są prawidłowe, optymalizacja może być robiona rzadziej.

Czy menedżerowie PPC powinni szukać nowej pracy?

Nie, oczywiście nie. Często powtarzam, że automaty są bardzo pomocne, ale jednak nie prowadzą kampanii samodzielnie. Także konsultant wyznaczony przez Google nie jest najlepszym specjalistą w dziedzinie, przepraszam chłopaki. Większość z nich ma naprawdę niewielkie doświadczenie. Nabywają go, uczą się, ale tak jak możesz trafić na złą agencję, która w doborze słów kluczowych wyręcza się automatem, tak możesz też trafić na słabego konsultanta. Tak przygotowane kampanie miewają zwykle potencjał oszczędności liczony w tysiącach, o ile weźmie się za nie prawdziwy specjalista od SEM. Nie wszystkie bowiem słowa kluczowe dobrane przez automat są odpowiednie.

Oto kilka rad dla specjalistów od PPC, by zapewnić im zawodowe przetrwanie.

  • Nie zajmuj się wyłącznie PPC – to rada dobra dla każdego w branży SEM, bo żadna dziedzina nie jest tu ważniejsza od pozostałych. Powinieneś znać i rozumieć social media, wyszukiwanie organiczne, a także e-mail marketing i inne dziedziny. Im szersza jest twoja wiedza, tym skuteczniej będziesz w stanie przewidywać trendy. Ostrzeganie klientów przed niebezpieczeństwami zmieniającego się środowiska to świetny wyróżnik konkurencyjny.
  • Skoncentruj się na odpowiednich słowach kluczowych – pokaż klientom za co płacą dając im rady na podstawie danych, które zbierasz. Myśl nieszablonowo i komunikuj im przesłanki podejmowanych przez ciebie decyzji. Trendy, które wypatrzysz, mogą dotyczyć biznesów twoich klientów także w obszarach innych niż SEM. Jeśli zaoferujesz klientom wartość dodaną, gwarantuję, że nie zrezygnują z ciebie.
  • Elastyczna polityka cenowa – pamiętasz jak kasowaliśmy tysiące za samą wstępną konfigurację konta? Tak, teraz robimy to za darmo. Klienci będą chcieli iść dalej tą drogą. Znów, myśl nieszablonowo. Zaoferuj im coś, co da im korzyści nieosiągalne w inny sposób. Jakie? To już zależy od ciebie.

Spokojnie

Branża PPC zmienia się praktycznie codziennie. Nadchodzą czasy, kiedy będziemy brali pieniądze raczej za obniżanie kosztów kampanii klientów, w stosunku do kampanii prowadzonych przez nich samodzielnie lub z darmową pomocą. Czas zmienić przekaz marketingowy, jakiego używamy do sprzedawania naszych usług. Czy zmieniasz się razem z rynkiem?

sprawnymarketing

Maciej Janas

Od 2004 w poznańskich agencjach interaktywnych (UX, copy), od lutego 2010 do grudnia 2012 redaktor serwisu SprawnyMarketing.pl. Lubi tropić i opisywać trendy w biznesie internetowym, interesuje się interakcjami technologii z człowiekiem i społeczeństwem oraz współczesną polszczyzną. Google+


  • Anmato

    Najlepsze z arta jest to: "Jeśli zaoferujesz klientom wartość dodaną, gwarantuję, że nie zrezygnują z ciebie. " :)

  • Bartek Juszczyk

    mam wrazenie, ze era obnizania kosztów i tym "wygrywania" już nadeszła….

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *