Zapraszamy na 23 szkoleń z e-marketingu i konferencję I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

19 Szkoleń i I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

Klikofobia a zarabianie na blogach i Web2.0

Coraz więcej osób umieszcza reklamę kontekstową w swoich serwisach, pamiętając, żeby pod żadnym pozorem nie klikać (możliwość posądzenia o próbę wyłudzenie pieniędzy reklamodawców). W mózgu koduje się „nie klikać w AdSense u siebie”, co później przekłada się na inne miejsca w sieci. Mamy więc zjawisko klikofobii, które posłuży za pretekst do zastanowienia się nad szerszym zagadnieniem… jak zarabiać na Web2.0?

Unikamy klikania? Na czym więc zarabiać, jak finansować swoje sieciowe przedsięwzięcia?

Click-o-phobia

Na blogu Seroundtable przeczytałem o zjawisku klikofobii. Czym jest? Z jednej strony można mówić o unikaniu klikania (przyzwyczajenie ze swoich stron), z drugiej z mieszanymi uczuciami, gdy klikamy na reklamę nie ze względu na to, że nas zainteresowała, ale dlatego, że chcemy w ten sposób wynagrodzić autora za ciekawy post (i jakby nie patrzeć, przy okazji wyczerpywać budżet reklamodawcy i działać ze szkodą dla niego).

Ponieważ w polskich warunkach trudno znaleźć alternatywę dla reklamy kontekstowej, warto się zastanowić, jak klikofobia może wpłynąć na rozwój blogów i w ogóle całego Web2.0. Poza tym, na czym zarabiać, jak finansować swoje sieciowe przedsięwzięcia?

Sprawa jest istotna. Nie mówię tutaj o prywatnych blogach, tworzonych przy okazji innych zajęć. Problem dotyczy osób, które chciałyby zająć się blogowaniem zawodowo (znane są przecież takie przypadki w USA) czy większych przedsięwzięć zahaczających o szeroko rozumiane Web2.0. Problem wybrania modeluj finansowania dotyczy chociażby twórców serwisu BlogFrog.pl. Autorzy piszą u siebie:

Indeks blogów blogfroga przekroczył 1000. Wypadałoby świętować ale nam do śmiechu nie jest bynajmniej. Niestety obciążenie generowane przez system jest dość duże i mamy obecnie problemy z providerem (…). Zastanawiamy się nad różnymi możliwościami finansowania zaplecza technicznego.

Póki co, ekipa BlogFrog rozwiązania nie znalazła. Inny, zdobywający coraz większą popularność, serwis Wykop.pl, wspiera się AdSensem. Pytanie, czy to wystarczy?

Czy reklama kontekstowa załatwi wszystko?

AdSesne czy AdKontekst NetSprintu to bardzo interesujące rozwiązania, dzięki którym wielu właścicieli serwisów uzyskała nowe źródło finansowania. Żeby jednak utrzymać chociażby siebie, serwer i z jednego pracownika, 5 tysięcy złotych miesięcznie to zdecydowanie zbyt mało.

Uzyskać przychody powyżej 5 tys. złotych miesięcznie nie jest łatwo, polskie reklamy kontekstowe nie są jeszcze wysoce płatne. Poza tym, nie można sobie pozwolić na zbyt nachalną reklamę a polskie środowisko korzystających z produktów z etykietą web2.0. do klikania zbyt chętne nie jest.

Wynika to m.in. z tytułowej fobii i blokowania reklam, przy okazji także serwerów googlesyndication.com (co uważam akurat za niepotrzebne odcięcie się od specyficznego, acz wartościowego, w swoim rodzaju, kanału informacji).

Jestem gotowy zaryzykować tezę, że reklama kontekstowa nie sprawdza się w przypadku stałych użytkowników, liczne wizyty w serwisie bywalców nie przekładają się na kliknięcia.

Pewnym rozwiązaniem może być… optymalizacja serwisu pod wyszukiwarki. Wtedy można liczyć na jednorazowe wizyty pojedynczych osób, szukających konkretnych informacji dla niezliczonej ilości kombinacji słów kluczowych (tzw. the long tail). Na swoim blogu Patrys napisał:

Najczęściej internauci trafiają do nas za pomocą wyszukiwarek bądź odnośników z innych serwisów. Szukają konkretnych danych — kliknęli odnośnik, który wydawał im się najodpowiedniejszy i który obiecywał treść najbliższą poszukiwanej.

Właśnie… szukają konkretnych danych. Dla takich osób reklama kontekstowa jest wartością, jeżeli tylko powiązana jest z tematyką strony (z założenia taka ma być). W tej chwili oczywiście wkraczamy w zagadnienia: jak prezentować reklamę kontekstową, jak optymalizować serwis etc.. Oczywiście nie będę o tym teraz tutaj dywagował, na ten temat napisano np. ebook i mnóstwo tematów na forum.optymalizacja.com. Na ten temat, z punktu widzenia właściciela dużego forum dyskusyjnego, wypowiedział się Michał Makaruk.

Ale… sam AdSesne to za mało!

Dla całego Web20 sama reklama kontekstowa to zdecydowane zbyt mało. Jakie są dziś inne możliwości zarabiania?

Pierwsze, co przychodzi na myśl, to programy partnerskie. Księgarnie… oczywiście program partnerski Helion/OnePress czy Empik. No, ale nie oszukujmy się, na prowizji od sprzedanej książki wiele zarobić się nie da, można traktować to jako dodatek.

Inne programy partnerskie (np.www.propartner.pl) wyglądają atrakcyjnie, ale znowu … to jest dodatek. Zostają jeszcze programy partnerskie banków (interesujące, o ile nasz serwis to nisza finansowa), serwisów turystycznych czy sieci reklamowe. Jak to się sprawdza w praktyce, w serwisach z trochę innym, chciałoby się rzecz, webdwazerowym podejściem? Proszę o komentarze i dyskusje na forum.

Jak więc zarabiać na Web2.0?

Nie ma w tej chwili odpowiedzi. Dla mnie osobiście Web20 to zdecydowanie nie pastelowe kolorki i zaokrąglone rogi + zbajerowany wygląd serwisów, ale aktywizowanie społeczności użytkowników i nowoczesne modele biznesowe.

Nie bez powodu, w artykule O’Reilly’ego What is Web2.0 podtytuł to „Design Patterns and Business Models for…”. Bez sensownego sposobu na zarabianie, każde przedsięwzięcie prędzej czy później się skończy, bo jakoś to wszystko trzeba finansować.

To jest tak na prawdę najważniejszy problem do rozwiązania, żeby nie tylko wielcy (jak Google czy Yahoo), z ogromnymi finansowymi zasobami, mogli czerpać zyski z 2.0 w przyszłość (teraz inwestując). Może padną jakieś ciekawe pomysły na nadchodzącej konferencji Witamy Web 2.0 w Polsce! (tutaj także kilka info). Powinienem się na konferencji odliczyć…

Sama tradycyjna reklama to za mało. Potrzeba czegoś naprawdę innowacyjnego. Przykład? Wyobraźmy sobie, że będąc partnerem Google Video serwis typu flimweb.pl bezpośrednio sprzedaje materiały video. Może niedługo już nie trzeba będzie sobie tego wyobrażać, i zobaczymy Google AdSense for Video?

Co warte odnotowania, powtarza się historia. Identycznie było z wyszukiwarkami — Google opracowało technologię wyszukiwania i indeksowania, ale wbrew pozorom, trochę czasu minęło, zaczym został znaleziony model finansowania całości (czyli nieinwazyjna reklama). Ale to temat na oddzielny artykuł.

Podyskutuj na forum
Zobacz: Zarabianie na blogach, finansowanie Web2.0 — opinie środowiska

Warto zerknąć

  • Federated Media The new online ad toolkit offers categorized and demographically relevant search and instant purchasing.
    Coś nowego, co wyszło między innymi od Johna Battelle. Warto bliżej się zapoznać.
  • Zarządzanie i zarabianie na web 2.0 — subforum bloga webdwazero.pl
  • ciekawa prezentacja Krzysztofa Falkowicza, gdzie web2.0 to nie tylko pastelowe kolorki ;-)

Technorati Tags: reklama-kontekstowa, marketing, reklama, web2.0, nowe-technologie, blog, model biznesowy.

sprawnymarketing

Tomasz Frontczak

Założyciel serwisu SprawnyMarketing.pl i autor bestsellera Marketing internetowy w wyszukiwarkach (6000 sprzedanych egzemplarzy), pierwszej na polskim rynku pozycji omawiającej kompleksowo zagadnienia SEM/SEO/PPC. Współwłaściciel firmy doradczej MaxROY.com. Od 2006 roku posiada certyfikat Google Advertising Professional a od 2008 roku prowadzi certyfikowane przez Google szkolenia AdWords (jeden z 3 pierwszych trenerów w Polsce). Współpracuje z Wydziałem Inżynierii Zarządzania Politechniki Poznańskiej w grupie zajmującej się badaniami nad koncepcją zwinnego przedsiębiorstwa (ang. agile enterprise) i teorią okazji. Interesuje się wpływem mechanizmów marketingu internetowego na zwinność przedsiębiorstwa. Każdego dnia zaangażowany w projekt o bardzo długim horyzoncie czasowym: “Tata Igi i Sary”. Profil w Google+


  • Redakcja

    Przy okazji przypominamy o nowej grupie na Facebooku, w której odpowiadamy na szereg pytań. Dołącz do Twoja firma w Internecie i Social Media.

    Subskrybuj Sprawny.Marketing na Messengerze, dostaniesz informację o każdym nowym artykule lub materiale video

    Wielkimi krokami zbliża się także dwudniowa konferencja I ♥ Marketing & Social Media oraz organizowane przez nas 24 szkolenia z zakresu marketingu.

    Możesz też zamówić prenumeratę drukowanego magazynu sprawny.marketing


    • Straszne lanie wody, treści tyle co nic.

    • Szymon Drejewicz

      Neon, przyłączam się do Ciebie: lanie wody na maksa.

    • Joanna Wiejak

      Reklamy (w różnych formach) na stronach internetowych zrobiło się zbyt dużo i w jakimś sensie można powiedzieć o kryzysie w tej branży.
      Nadmiar reklamy psuje rynek, a wpychanie jej nachalnie, natrętnie, byle jak, byle gdzie, byle dużo sprawia, że jest ona coraz mniej skuteczna. I chociaż umieszczanie reklam jest dla wielu właścicieli serwisów www koniecznością, powinni bardziej je selekcjonować i zadbać o zgodność reklamy z wizerunkiem swojego serwisu. Bardziej skuteczne będą reklamy powiązane tematycznie z treścią serwisu. Trzeba jednak też jednak liczyć się z tym, że wiarygodność reklamowanych produktów wpływa na zaufanie do naszego serwisu i przekazywanych przez nas treści.
      Dlatego trzeba mądrze dobierać reklamodawców, a zysk powinien być jedynie jednym z priorytetów. Ale czy najważniejszym?

      Joanna
      http://www.averton.pl
      Technologie i Systemy Profesjonalne

    • Monigo.com

      Reklama kontekstowa na serwisach społecznościowych nie przynosi kokosów. Trzeba poszukiwać dużych sponsorów, którzy wykupią większość powierzchni reklamowej.

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *