Napisz do nas

Zapraszamy na 23 szkoleń z e-marketingu i konferencję I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

19 Szkoleń i I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

pagerank

Zaktualizowane PageRanki witryn. I kogo to obchodzi?

Google zaktualizował właśnie wartości PageRank dla większości witryn internetowych. Chodzi oczywiście o PageRank rozumiany jako zielony pasek wskazujący w Google Toolbarze wartość witryny w skali 0-10. Jest to prawdopodobnie pierwsza aktualizacja od 9 miesięcy, a już z pewnością pierwsza duża aktualizacja od tego czasu. Przypominamy, że „paskowy” PageRank to relikt dawnych czasów, a jego wartość ma pomijalne przełożenie na pozycję witryny w wyszukiwarce.

Od dawna nikomu nie udało się potwierdzić związku wartości paskowego PageRanku z pozycją witryny. Instytucja paskowego PageRanku stała się obciążeniem także dla samego Google’a, którego przedstawiciele regularnie deprecjonują publicznie jego znaczenie, jak zrobił to np. w marcu zeszłego roku Peter Norvig, określając go „przereklamowanym”. Jakiś czas temu wskaźnik ten został usunięty z Google Webmaster Tools (chociaż niestety wciąż nie z Google Toolbara). Mówiło się też o planach zmiany nazwy wskaźnika, by nie mylić go z nazwą handlową algorytmu Google’a.

Do czego dziś używa się paskowego PageRanku?

  • Jego spadek (szczególnie do zera) może świadczyć o problemach na stronie i może być traktowany jako sygnał ostrzegawczy. W praktyce, aktualizacje PageRanku są tak rzadkie, że zdecydowanie lepiej polegać na innych systemach wczesnego ostrzegania, z obserwacją trendów ruchu do serwisu na czele,
  • Domeniarze chętnie traktują wysoki PageRank oferowanych przez siebie domen jako powód do dumy i podniesienia ceny. Z uwagi na brak przełożenia wskaźnika PR na pozycje w wyszukiwarce, należy uznać tę dumę (i ceny) za bezpodstawnie wysokie.

Mówiąc krótko, nie ma już specjalnych powodów, dla których uczciwy, rozsądny człowiek miałby się przejmować PageRankiem. A jednak fora internetowe, wypełnione profesjonalnymi pozycjonerami, kipią od postów regularnie, kiedy tylko gruchnie wiadomość o kolejnej aktualizacji.

PS. I nie piszemy tego bo nam nie wzrosło, wręcz przeciwnie ;-).

sprawnymarketing

Maciej Janas

Od 2004 w poznańskich agencjach interaktywnych (UX, copy), od lutego 2010 do grudnia 2012 redaktor serwisu SprawnyMarketing.pl. Lubi tropić i opisywać trendy w biznesie internetowym, interesuje się interakcjami technologii z człowiekiem i społeczeństwem oraz współczesną polszczyzną. Google+


  • Redakcja

    Przy okazji przypominamy o nowej grupie na Facebooku, w której odpowiadamy na szereg pytań. Dołącz do Twoja firma w Internecie i Social Media.

    Subskrybuj Sprawny.Marketing na Messengerze, dostaniesz informację o każdym nowym artykule lub materiale video

    Wielkimi krokami zbliża się także dwudniowa konferencja I ♥ Marketing & Social Media oraz organizowane przez nas 24 szkolenia z zakresu marketingu.

    Możesz też zamówić prenumeratę drukowanego magazynu sprawny.marketing


    • Tak jak już pisałam na forum, może nie ma co się cieszyć czy przejmować drobnymi zmianami. Ale jednak jeśli mocniej linkowana domena po update ma nadal 0 to można podejrzewać, że coś jest z nią nie tak, więc jest to jakaś wskazówka dla właściciela takiej strony.

    • Ale pomyślcie, jakby tak usunąć ten wskaźnik, jakby rynek domen nagle gruchnął, jakie by było zamieszanie. Ciekawe co by wybrali jako wskaźnik, może liczba linków, zapewne. SWLami by jechali na całego.

    • Wrócił Lary Page jeden z twórców algorytmu PageRank, wróciło odświeżenie wartości PageRank

    • Gratuluje zmiany z 4 na 5 dla sprawnego. Przy następnym razie też wypadałoby też skoczyć w górę, takie strony jak SEOmoz, Search Engine Land mają po 7 co znaczy, że w takiego rodzaju stronach jest to możliwe.

      • askFrank

        seomoz to akurat spadlo z PR8 jakie mialo od ostatnich wakacji

    • pewnie dla wielu i tak pozostanie jakimś wyznacznikiem jakości strony

    • Nikogo niby juz nie obchodzi ale jak sie tylko ruszy to wywoluje 99% poruszenie ; )

    • Sebastian Jakubiec

      Jak jest wskaźnik, to coś wskazuje. Więc pomimo, że się trąbi wszem i wobec, że jest nie ważny to coś wyznacza. Inaczej nie byłby wskaźnikiem. Proste i logiczne, dlaczego więc ludzie bazują na nim przy pewnej argumentacji czy negocjowaniu cen. I niech część ludzi mniej obyta w zaawansowanych wskaźnikach SEO – ufa takim uproszczeniom, nie każdy musi znać zaawansowane wyznaczniki branżowe.

    • Sebastian mialem do czynienia z ludzmi od marketingu, ktorzy takze zajmowali sie marketingiem internetowym, wiekszosc z nich wogole nie wiedzialaby co to jest pagerank :)
      tak jak piszesz glownie pr sluzy do podbijania cen za linki czy tez domeny.

      • Sebastian Jakubiec

        No cóż, rozumiem nie musieć ulegać wszechmani PR, ale znać powinni. :)

    • Przemek_Sz

      Jeżeli chodzi o ocenę wartości stron (wynikającej z linkowania zewnętrznego), to opieram się często na mierze PageAuthority (i innych od SEOmoz). Wskaźnik PA daje wyniki w skali 0-100, jest znacznie częściej aktualizowany, lepiej skorelowany z pozycjami, itp. Może Wy macie jakieś dobre, sprawdzone sposoby?

    • Jakub Sawa

      wysoki PR nie jest zły – gdy się wie jak go spieniężyć/wykorzystać ;)

    • Zielony pasek się przydaje, w końcu trzeba zdobyć trochę linków w swl:) Hahah:)

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *