Zapraszamy na 23 szkoleń z e-marketingu i konferencję I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

19 Szkoleń i I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

Branding w wyszukiwarka – coraz mniej kontroli nad własną marką

Duże korporacje ze znanymi brandami często ignorują SEM w swoich strategiach budowania wizerunku marki (ignorują podobnie jak wiele innych rzeczy, o czym trafnie napisał Dominik Kaznowski). A pamiętajmy — w internecie mamy coraz mniej kontroli nad własną marką. Nieprzekonani — niech zerkną na poniższy zrzut ekranu i przeczytają dalej o zmianie Google w zakresie Trademark Policy w UK i Irlandii.

evo-tm.jpg

Źródło: John Battelle. Na czerwona zostały zaznaczone te miejsca, nad którymi firma ma bezpośrednią kontrolę.

Biorąc pod uwagę, że po kampaniach wizerunkowych w tradycyjnych mediach natychmiast wzrasta ilość zapytań o markę w wyszukiwarce, ogromnym błędem jest nieuwzględnienie wyszukiwarek w działaniach budowania wizerunku marki.

Do tego news z ostatnich dni — Google zmienił politykę w zakresie Trademark Policy w Wielkiej Brytanii. O co chodzi w tej zmianie? W skrócie — można używać obcych marek w grupach słów kluczowych (nie w tekstach linków!), gdyż na Wyspach nie będą rozpatrywane zastrzeżenia właścicieli marek (w USA to jest standard. W Polsce firmy często reklamują się dla marek konkurencji — np. Dialog, ale można na to reagować).

Czy takich zmian można się spodziewać w Polsce? Trudno powiedzieć. W każdym bądź razie w UK będzie coraz trudniej chronić swoją własną markę.

Budowanie wizerunku marki w wyszukiwarkach — działania

Jak się przygotować? Już dwa lata temu pisaliśmy w kontekście SEO o konieczności dbania o markę w wynikach organicznych wyszukiwarek. Teraz należy również do tego dołożyć wyniki płatne. Kiedy używać linków sponsorowanych do reklamy dla słów z własną marką — ciekawie rozstrzyga PPCBlog — Understanding When To Bid On Your Own Brand.

O czym jeszcze możemy zrobić? Budować i promować niezależnie:

  • blogi korporacyjne
  • własne fora dyskusyjne
  • strony z opiniami
  • strony i blogi produktowe
  • oddzielne strony dla relacji z inwestorami
  • własne filmy na YouTube
  • … i zapełniać nimi wyniki wyszukiwarki. Czyli wracamy do początku artykułu — niezbędne jest świadome wykorzystanie narzędzi SEM.

Polecam do lektury, szczególnie osobom odpowiedzialnym za marketing wizerunkowy dużych brandów:

PS. Przykład z Lancerem specjalnie dla Bartka ;)


 Share
sprawnymarketing

Tomasz Frontczak

Założyciel serwisu SprawnyMarketing.pl i autor bestsellera Marketing internetowy w wyszukiwarkach (6000 sprzedanych egzemplarzy), pierwszej na polskim rynku pozycji omawiającej kompleksowo zagadnienia SEM/SEO/PPC. Współwłaściciel firmy doradczej MaxROY.com. Od 2006 roku posiada certyfikat Google Advertising Professional a od 2008 roku prowadzi certyfikowane przez Google szkolenia AdWords (jeden z 3 pierwszych trenerów w Polsce). Współpracuje z Wydziałem Inżynierii Zarządzania Politechniki Poznańskiej w grupie zajmującej się badaniami nad koncepcją zwinnego przedsiębiorstwa (ang. agile enterprise) i teorią okazji. Interesuje się wpływem mechanizmów marketingu internetowego na zwinność przedsiębiorstwa. Każdego dnia zaangażowany w projekt o bardzo długim horyzoncie czasowym: “Tata Igi i Sary”. Profil w Google+


  • Redakcja

    Przy okazji przypominamy o nowej grupie na Facebooku, w której odpowiadamy na szereg pytań. Dołącz do Twoja firma w Internecie i Social Media.

    Subskrybuj Sprawny.Marketing na Messengerze, dostaniesz informację o każdym nowym artykule lub materiale video

    Wielkimi krokami zbliża się także dwudniowa konferencja I ♥ Marketing & Social Media oraz organizowane przez nas 24 szkolenia z zakresu marketingu.

    Możesz też zamówić prenumeratę drukowanego magazynu sprawny.marketing


    • Tomasz K

      Dobry artykuł, jednak zbyt stronniczy.
      Czyzbyście mieli nadzieję, iż wielkie marki zwrócą się teraz w kierunku budowania wizerunku także poprzez wyszukiwarki? Tak, aby firmy pozycjonerskie miały więcej klientów(czyt. także Wy). Proszę patrzeć na tematykę tak jakby się stało z boku, bo punkt widzenia zależy od punktu siedzenia, a ja wolę informacje podawane w formie niezależnej.

      Pozdrawiam.

    • Bartek Berlinski

      Do Tomasz K.

      IMHO (Bez urazy) Gdybyś pracował dla dużej firmy albo z nią współpracował wiedziałbyś jaki potencjał ma branding w wyszukiwarkach…

      Ps.
      Dziękuję za PS :)

    • Rafał Szymański

      Zgadzam się z Bartkiem. Problemem z naprawdę dużymi firmami jest fakt, że mają długą drogę decyzyjną co powoduje, że w efekcie opóźnienie na nowych polach działań jak Internet. Sam pracuję w takiej firmie i proces wdrożenia kampanii SEM trwał ok 2 lata. W tym czasie inne (mniejsze) firmy mają swobodne pole do działania. Na szczęście to się zmienia, ale znowu: powoli…

    • Tomasz K

      Oczywiście, macie rację.
      Napisałem, iż artykuł dobry, lecz razi mnie w pewnym stopniu jego wymowa. Może to tylko moje odczucie, ale mam odruch patrzenia wielowątkowego na temat i często wyczuwam dodatkowe niepotrzebne emocje w niektórych wpisach.
      Może także napisałem to zbyt impulsywanie, jednak takie było moje pierwsze wrażenie i musiałem się nim podzielić :)

      Pozdrawiam i przepraszam jeśli się myliłem.

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *