Zapraszamy na 23 szkoleń z e-marketingu i konferencję I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

19 Szkoleń i I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

Wyszukiwanie głosem i obrazem w desktopowym Google, pre-loading pierwszego wyniku, zmiany w mobilnych SERP-ach

Google ogłosił wczoraj wieczorem szereg ciekawych nowości w swojej wyszukiwarce. Do wyszukiwarki desktopowej trafiają funkcje znane z wersji mobilnej: wyszukiwanie głosem i wyszukiwaniem obrazem. Zmiany zachodzą także w mobilnym interfejsie wyszukiwarki, najciekawsza z nich to wspomaganie wprowadzania długich zapytań. Najważniejsza ze zmian to prawdopodobnie wdrożenie Google Instant Pages, technologii znacznie przyspieszającej wczytywanie stron w SERP-ach.


Zacznijmy od nowych kanałów wprowadzania zapytań w desktopowej wersji interfejsu Google. Dotąd mogliśmy zadawać Google’owi pytania przy pomocy tekstu wprowadzanego z klawiatury. Teraz użytkownicy wyszukiwarki Chrome mogą zadać je także głosowo, klikając w ikonkę umieszczoną po prawej stronie searchboksa.

voice search w desktopie

Ważnym celem wdrożenia voice searcha dla PC-tów jest wg Google upowszechnianie używania go na urządzeniach mobilnych, gdzie jest niewątpliwie znacznie bardziej przydatny. Od kiedy voice search działa w komórkach, jego popularność wzrosła już 6-krotnie. Funkcja ułatwić ma także wprowadzanie zapytań o skomplikowanej ortografii. Funkcja będzie działać na razie tylko dla języka angielskiego, zostanie całkowicie wdrożona w ciągu tygodnia.

Druga zmiana w obszarze desktopowej wyszukiwarki to funkcja „search by image”, a więc niech obraz będzie zapytaniem. Funkcja ta znana jest użytkownikom urządzeń mobilnych dzięki stworzonej przez Google’a aplikacji Google Goggles. Wczytanie obrazka zwróci wyniki, które – według wyszukiwarki – są z nią jakoś powiązane, a także inne, podobne do niego obrazy. Obrazkowe zapytania wprowadzać będzie można techniką „przeciągnij i upuść”, wprowadzając URL obrazka i standardowo wczytując go. Instalując stosowne rozszerzenie dla Chrome lub Firefoksa, zyskamy kolejną metodę wprowadzania obrazków (poprzez menu kontekstowe wywołane kliknięciem prawym klawiszem na żądanym obrazku). Funkcja zostanie udostępniona jeszcze dziś na całym świecie.

Sporym udogodnieniem dla użytkowników wydaje się być wdrożenie Google Instant Pages. Funkcja będzie wyprzedzająco ładowała pierwszy wynik z SERP-ów w sytuacjach, gdy algorytm za pewne uzna, że zostanie on kliknięty. Załadowany zostanie nie tylko HTML, ale także obrazki, zewnętrzne źródła, kod JS – to wszystko jeszcze zanim internauta klinie w link.

Zaprezentowane przez Google’a demo usługi robi rzeczywiście wrażenie. Wstępnie załadowane witryny wczytują się z oczywistych względów natychmiast.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=_Jn93FDx9oI&feature=player_embedded[/youtube]

Funkcja działa niezależnie od tego, czy użytkownik jest zalogowany, czy nie. Na razie funkcja będzie dostępna wyłącznie dla użytkowników przeglądarki Chrome (w tym na razie wyłącznie w wersji deweloperskiej). Kod niezbędny do obsługi Instant Pages został opublikowany przez Google jako open-source, mogą z niego zatem skorzystać także producenci konkurencyjnych przeglądarek. Ładowania witryn przeprowadzone na użytek funkcji nie będą zliczane w statystykach w Narzędziach dla Webmasterów, liczy się – jak dotąd – wyłącznie kliknięcie użytkownika. W niedalekiej przyszłości funkcja dostępna będzie także w urządzeniach mobilnych.

Kolejne zmiany dotyczą mobilnego interfejsu wyszukiwarki Google. Najmocniej widoczna zmiana to umieszczenie na głównej stronie interfejsu ikonek symbolizujących poszczególne typy biznesów lokalnych, np. restauracje, kawiarnie, bary itd. Kliknięcie ikonki spowoduje wydanie zapytania o pobliskie biznesy wskazanego typu. Jednocześnie wdrożono także ulepszoną funkcję autocomplete (podpowiadanie zapytań). Zmieniono także sposób prezentowania danych finansowych.

sprawnymarketing

Maciej Janas

Od 2004 w poznańskich agencjach interaktywnych (UX, copy), od lutego 2010 do grudnia 2012 redaktor serwisu SprawnyMarketing.pl. Lubi tropić i opisywać trendy w biznesie internetowym, interesuje się interakcjami technologii z człowiekiem i społeczeństwem oraz współczesną polszczyzną. Google+


  • Redakcja

    Przy okazji przypominamy o nowej grupie na Facebooku, w której odpowiadamy na szereg pytań. Dołącz do Twoja firma w Internecie i Social Media.

    Subskrybuj Sprawny.Marketing na Messengerze, dostaniesz informację o każdym nowym artykule lub materiale video

    Wielkimi krokami zbliża się także dwudniowa konferencja I ♥ Marketing & Social Media oraz organizowane przez nas 24 szkolenia z zakresu marketingu.

    Możesz też zamówić prenumeratę drukowanego magazynu sprawny.marketing


    • Paweł Rabinek

      Przyznam, że Google Instant Pages robi wrażenie. To miło, że udostępnili kod dla innych przeglądarek. Ciekawe czy i kiedy zostanie to zaimplementowane w FF i Operze.

    • Przemek Sztal

      Trzeba powiedzieć, że to też ciekawy sposób na popularyzację przeglądarki Chrome – chcesz, żeby strony z wyników wyszukiwania ładowały Ci się szybciej? Chcesz korzystać z wyszukiwania głosowego? Korzystaj z naszej przeglądarki. Interesujące też jest dla jakiego odsetka zapytań algorytm ma pewność, że zostanie kliknięty pierwszy wynik. Swoją drogą zajmowanie pierwszego miejsca w SERP może zyskać dodatkowe znaczenie z punktu widzenia pozytywnych doświadczeń użytkowników, kiedy strona załaduje się z prędkością światła :)

    • Nowe pomysły są na pewno ciekawe. Zastanawia mnie tylko jak to się przyjmie w praktyce i kiedy twórcy nowych przeglądarek skorzystają z tej opcji. Myślę, że skorzystają na pewno. Ktoś wie czy można już testować wywoływanie głosowe ?

    • piter1235

      Robi Wrażenie ale przydało by sie na IE ,,,,Mozilla,,,,,Operze,,,,,Safari…..

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *