Zapraszamy na 23 szkoleń z e-marketingu i konferencję I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

19 Szkoleń i I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

Domena to wszystko co masz. Jaką domenę wybrać?

Nazwa domeny to największa wartość dla firmy, której biznes oparty jest na internecie i nie tylko takiej. Dlatego tak istotny jest dobór odpowiedniej nazwy. Czy ma być to nazwa pospolita? Czy nazwa domeny wpływa na ranking w wyszukiwarkach i ułatwia pozycjonowanie?

Jaka nazwa domeny?

Pozycjonowanie to instrument marketingu. Nie zapominajmy o marketingu podczas pozycjonowania.

Utarło się przeświadczenie, że nazwa domena powinna być najważniejszym słowem kluczowym. Stąd wszystkie domeny, postaci www.nazwaproduktu.pl, są, dla bardziej popularnych produktów lub usług, dawno zarezerwowane (i to nie tylko dla końcówki .pl). Dlaczego tak się dzieje?

Wiele osób jest zdania, że słowo kluczowe w nazwie domeny pozytywnie wypływa na pozycje w rankingach wyszukiwarkach, czyli jest pomocne w pozycjonowaniu stron. Generalnie jest to myślenie błędne, gdyż dla Google występowanie lub brak słowa kluczowego ma bardzo znikome znacznie. Istnieje szereg innych czynników, często zaniedbywanych / zapomnianych przez twórców stron, które mają zdecydowanie większy wpływ. W pozycjonowaniu istnieje szereg innych czynników, znacznie bardziej istotnych, niż nazwa domeny i to nimi się będziesz martwił. Dobieraj domeny, które są najkorzystniejsze z punktu widzenia marketingu, a nie pozycjonowania.

Wyjątkiem od reguły może być algorytm wyszukiwania Onetu, który po zmianach w październiku 2005 zdaje się przywiązywać trochę większą wagę do nazwy domeny.

Inny powód to przeświadczenie, że użytkownik szukający np. mebli, bezpośrednio wpisze adres www.meble.pl. Nic bardziej mylnego. Użytkownik skorzysta z wyszukiwarki lub wpisze adres firmy, której markę zna. A czy nazwa pospolita to dobra nazwa? Niekoniecznie, najczęściej nie.

Nazwa pospolita (rodzajowa)

Nazwa pospolita (inaczej rodzajowa) to nazwa określająca pewną klasę istot, przedmiotów lub czynności. Rzeczownik własny to nazwa przypisana jednej, konkretnej istocie lub przedmiotowi (lub konkretnej, wyróżnionej grupie przedmiotów). Na przykład Mercedes jest nazwą własną, a samochód rodzajową. Jeep to nazwa własna, choć często, także w Polsce, ma już oznaki rodzajowej (z czym sama firma, będąca właścicielem marki Jeep, usilnie walczy).

Autorzy książki Triumf i klęska dot.comów. 11 niezmiennych praw budowania internetowej marki, Al Ries i Laura Ries, całe długie dwa rozdziały poświęcają zagadnieniom związanym z doborem nazwy w Internecie, będąc wyraźnymi zwolennikami nazw własnych. Oto ich argumenty:

Wszystkie najpopularniejsze i najbardziej wartościowe marki na świecie mają oryginalne, niepowtarzalne nazwy. Według firmy konsultingowej Interbrand na światowym rynku istnieje 60 marek wycenianych na więcej niż miliard dolarów. I nie ma wśród nich ani jednej nazwy pospolitej (…).
Na początku, gdy Sieć była młoda, internetowe firmy należały do rzadkości, a ludzie słabo orientowali się w ich nazwach, pospolita nazwa dawała przewagę nad konkurencją. Jak ktoś chciał znaleźć sprzedawcę butów (shoes), to po prostu wpisywał adres shoes.com (…).
Na początku mnóstwo firm rozpoczynało internetową karierę pod nazwą pospolitą. Jakkolwiek by patrzeć, był to najlepszy, najszybszy sposób określenia profilu witryny. Poza tym ułatwiało to znacznie ludziom poruszanie się po Sieci. Zalety nazwy pospolitej ulotniły się mniej więcej po dwóch tygodniach, kiedy w Internecie pojawiły się najpierw tysiące, a potem setki tysięcy nowych firm. Dzisiaj, gdy w Sieci działa ponad 5 milionów komercyjnych witryn, nazwa pospolita nie jest warta funta kłaków. Żadna z tych bezbarwnych marek nie ma najmniejszych szans, by trwale zaistnieć w ludzkiej świadomości.

Są to na pewno ciekawe argumenty, można się z nimi zgodzić lub nie. Jedno można jednak uznać za pewnik — ludzie zapamiętują domenę, która jest dobrą, wpadającą w oko i ucho nazwą. Łatwe do zapamiętania i wypowiedzenia, nie sprawiające trudności w pisowni. Pamiętaj, że często będziesz musiał przedyktować adres e-mail przez telefon. A jeżeli skorzystasz z reklamy radiowej? Twoja domena będzie wymawiana w trakcie spotu i od tego czy zostanie zapamiętana będzie zależała skuteczność reklamy.

Z „kreską” czy bez?

Jeżeli nazwa wybranej domeny ma składać się z dwóch słów, odwieczny problem to czy w domenie użyć znaku minus. Innymi słowy, czy domena ma wyglądać tak www.sprawnymarketing.pl czy tak: www.sprawny-marketing.pl? Zdania są podzielone, ja jestem zwolennikiem rozwiązania pierwszego. Czym to argumentuje? Wyobraźmy sobie następujący komunikat głosowy (reklama radiowa, rozmowa przez telefon):

… zainteresowanych odsyłamy do naszej witryny, wu, wu, wu, kropka, sprawny, myślnik, marketing, kropka, pl..

Zaraz zaraz, jaki myślnik? Gdzie jest myślnik na klawiaturze? Czy myślnik to minus, minus to myślnik, czy może podkreślnik? A może myślnik to minus na klawiaturze numerycznej?

Aby uniknąć tego typu problemów, jestem zwolennikiem domen bez minusa. Niektórzy przeciwstawiają się temu, argumentując, że domena pisana razem zlewa się w materiałach drukowanych, minus rozdziela dwa wyrazy. Jest jednak na to proste rozwiązanie, nikt nie broni nam użyć dużych i małych liter w graficznych materiałach reklamowych czy logo.

Przykład: www.SprawnyMarketing.pl
Nic się nie zlewa, następuje wyraźne rozróżnienie dwóch członów.

Zobacz również:


 Share
sprawnymarketing

Tomasz Frontczak

Założyciel serwisu SprawnyMarketing.pl i autor bestsellera Marketing internetowy w wyszukiwarkach (6000 sprzedanych egzemplarzy), pierwszej na polskim rynku pozycji omawiającej kompleksowo zagadnienia SEM/SEO/PPC. Współwłaściciel firmy doradczej MaxROY.com. Od 2006 roku posiada certyfikat Google Advertising Professional a od 2008 roku prowadzi certyfikowane przez Google szkolenia AdWords (jeden z 3 pierwszych trenerów w Polsce). Współpracuje z Wydziałem Inżynierii Zarządzania Politechniki Poznańskiej w grupie zajmującej się badaniami nad koncepcją zwinnego przedsiębiorstwa (ang. agile enterprise) i teorią okazji. Interesuje się wpływem mechanizmów marketingu internetowego na zwinność przedsiębiorstwa. Każdego dnia zaangażowany w projekt o bardzo długim horyzoncie czasowym: “Tata Igi i Sary”. Profil w Google+


  • Redakcja

    Przy okazji przypominamy o nowej grupie na Facebooku, w której odpowiadamy na szereg pytań. Dołącz do Twoja firma w Internecie i Social Media.

    Subskrybuj Sprawny.Marketing na Messengerze, dostaniesz informację o każdym nowym artykule lub materiale video

    Wielkimi krokami zbliża się także dwudniowa konferencja I ♥ Marketing & Social Media oraz organizowane przez nas 24 szkolenia z zakresu marketingu.

    Możesz też zamówić prenumeratę drukowanego magazynu sprawny.marketing


    • a jakie jest twoje stanowisko odnosnie polskich krzaczkow w domenach?
      widomo, ze od pewnego czasu mozna kupowac domeny z śćź itd.
      minus jest oczywisty – zamkniecie na rynek zagraniczny, ale jakie sa plusy takich domen?
      wiem – zawsze mozna kupic domene z i bez krzaczkow, ale czy warto w krzaczki sie w ogole bawic?

    • Redakcja

      Dobre pytanie, w zasadzie zapomniałem o tym rodzaju domen, bo i o nich też jakoś ucichło.

      Warto kupić domenę z krzaczkami, jeżeli wybrana nazwa własna lub rodzajowa zwiera nasze znaki diakrytyczne i JUŻ posiadamy domenę z upatrzoną nazwą bez tych znaków (choć wolnych domen coraz mniej).
      Domeny ‚z krzaczkami’ należy bezwzględnie przekierować (najlepiej przekierowanie 301) na domenę bez krzaczków. Ta z krzaczkami absolutnie nie nadaje się do pozycjonowania, ale zawsze istnieje prawdopodobieństwo, że ktoś ‚wpisze z palca’ nazwę domeny z polskim znakiem. Dodatkowo taką domenę można wykorzystać do prezentowania adresu w linkach/boksach sponsorowanych.

      Według mnie jest jedno niebezpieczeństwo — jak się użytkownik przyzywczai do tego, że ukazuje mu się strona po wpisaniu np. http://www.ąćż.pl, to i może błędnie uznać, że email kontaktowy to info@ąćż.pl, a nie info@acz.pl.

    • wlasnie zastanawia mnie czy gra jest warta swieczki.
      podejrzewam, ze domeny ogonkowe kierowane sa do – powiedzmy – poczatkujacych uzytkownikow internetu. ci, ktorzy juz troche w sieci przebywaja, wiedza, ze jak sie podaje adres wu wu wu ogórek peel, to adres wpisany w przegladarke powinien wygladac: http://www.ogorek.pl, a w przekazie slownym uzywa sie polskich liter dla lepszego zapamietania adresu przez ta druga osobe.

      podejrzewam, ze celem wprowadzenia domen z krzaczkami bylo zrobienie malego luzu w domenach. tzn. miala to byc taka „walka” z zajetoscia „dobrych” domen. w zamysle pewnie domeny mialy sie spopularyzowac na polskim rynku, ale tak sie nie stalo [z reszta uwazam, ze dobrze – nie wprowadza to dwuznacznosci czy podany wyzej adres to na pewno http://www.ogorek.pl czy jednak http://www.ogórek.pl].
      stad tez moje pytanie – czy zabawa w dublowanie domen jest warta swieczki [wiem, ze nie zaszkodzi, ale czy plusy przeslaniaja minusy].

    • Adam Sydor

      SHW: Ciekawe spostrzeżenie ze starymi i nowymi użytkownikami. Pamiętam jeszcze w czasach Amigi, pisało się listy i maile bez polskich znaków (były problemy ze standardem polskich znaków). Teraz jednak rośnie całe pokolenie, które nie tylko nie zwraca na to uwagi, ale tworzy własne sposoby zapisu – często celowo go komplikując. Wcale bym się nie zdziwił, gdyby ktoś nazwał sobie domenę – http://www.Qbek.pl, albo http://www.Buafateq.net. Czasy się zmieniają i język się zmienia. Pisałem o tym w swojej pracy mgr – dostępna w dziale materiały. Być może powstanie moda na polskie ogonki w nazwach domen, kto wie…

    • aparaty cyfrowe

      Ależ ten artykol jest zabawny :). czy http://www.sprawnymarketing.pl nie jest nazwa / fraza pospolita? alez skad ;). Przy okazjinazwa w domenie jest o tyle dobra, ze przy kazdym linku zamieszczanym gdziekolwiek daje nam to + na rzecz wyszukiwarek wiec tu sie nie zgadzami smiem twierdzic, ze autor tego tekstu akurat o pozycjonowaniu nie ma bladego pojecia.

    • Tomek Frontczak

      Wpisz „aparaty cyfrowe” do Google. W pierwszej 10, ŻADEN serwis nie zwiera w nazwie domeny tych dwóch słów.
      + na rzecz wyszukiwarek daje, ale jaki plus? — wpisujesz „apratycyfrowe” i ukazuje się na pierwszym miejscu aparatycyfrowe.pl… tyle, że chyba mało uzytkoników używa takiej frazy pisanej razem.
      IMHO SprawyMarketing to nie jest nazwa pospolita. Różnica między SprawnyMarketing a „marketing” jest taka jak między TelePizza a „pizza”.

    • Andrzej Łukomski

      Sami właśnie zaczęliśmy obok domeny http://www.adverteam.pl używać domeny bardziej pospolitej: http://www.AgencjaMarketingowa.pl Mamy nadzieję w związku z tym na zwiększenie prawdopodobieństwa zapamiętania nazwy domeny w reklamie zewnętrznej.Chodzi o to by statystyczny „Kowalski”, który zobaczy przekaz reklamowy na ulicy lub na samochodzie zapamiętał i potrafił odtworzyć nazwę w domu przy komputerze. Co Redakcja sądzi o takim posunięciu?

    • Redakcja

      Dla reklamy zewnętrznej i grupy docelowej jakiej się domyślam, stara domena nie była najlepsza. „Kowalski” nie musi znać angielskiego i jest problem z „t” w środku… jest adverteam, a ktoś może zapamiętać advertteam.
      Pod tym względem domena AgencjaMarketingowa jest zdecydowanie lepsza. Wybór nazwy domeny na plakaty wydaje się OK. Ale wizerunkowo mam wątpliwości… prywatnie nie wybrałbym nazwy pospolitej i osobiście bym odradzał.
      Tomek

    • Andrzej Łukomski

      W kwestii czytelności i łatwości zapamiętania http://www.adverteam.pl to nienajłatwiejsza domena – zgadzamy sie. Ale nazwa ADVERTEAM cały czas funkcjonuje i tworzy wizerunek firmy. Domena http://www.AgencjaMarketingowa.pl ma sprawić by firma stała się synonimem agencji marketingowej w kraju. Myślisz „agencja marketingowa” – kojarzysz „adverteam”. Czas pokaże na ile to był dobry wybór. W reklamie zewnętrznej na pewno nam pomoże.

    • Najpierw sprawdzilbym co wyskakuje w wyszukiwarkach po wpisaniu:
      agencja marketingowa
      moze okazac sie ze robicie reklame konkurencji…..

      hmm dzis na 3 pozycji w google,
      wiec lepiej zaznaczyc na reklamie rowniez wyrazny drugi adres badz nazwe…
      pozdrawiam
      H

    • Krzysztof Leśniak

      Nic nie stoi na przeszkodzie aby wykupic 2 domeny – JakasNazwa.pl oraz jakas-nazwa.pl o ile obie wersje sa dostepne.

    • Marcin

      Witam,
      nie wiem czy ktoś odpowie na mój wpis bo widzę że dyskusja miała miejsce kawał czasu temu. Czy użycie zdrobnień w domenie w ogóle wchodzi w grę? np. dla portalu z mieszkaniami – domunio.pl ?? Czy to się będzie dobrze kojarzyć? i czy ludzie potraktują to poważnie?

      • zależy od branży. Branża poważna – może mieć problem a nawet hmm, lekką konsternacje gdy usłyszy np.:

        prawniczek.pl czy twoj-poradniczek-prawny ;)

        Branża mocno cechuje te wybory.