Napisz do nas

Zapraszamy na 19 szkoleń z e-marketingu i konferencję I ♥ Marketing.

19 Szkoleń i I ♥ Marketing

Napisz do nas
Jak założyć sklep internetowy?

10 kroków, od których należy rozpocząć tworzenie sklepu internetowego

Na początku tworzenia każdego nowego biznesu lista zadań do wykonania zdaje się nie mieć końca. Nie inaczej jest w przypadku otwierania sklepu internetowego. Ogrom zadań często już na samym początku przeraża i przyczynia się do wrażenia, że opanowanie wszystkich kwestii związanych z nowym przedsięwzięciem jest niemalże niemożliwe. To całkowicie normalne. Pytanie – jak sobie z tym radzić?

Prawda jest taka, że uruchomienie e-sklepu to nie tylko wybór oprogramowania i grafiki oraz wprowadzenie produktów. Z tym procesem wiąże się szereg innych, dodatkowych czynności, jakie warto – a niekiedy także trzeba – podjąć, aby nowopowstały sklep był nie tylko skuteczny, ale działał także zgodnie z prawem i aby spełnione zostały wszystkie wymagane ustawowo obowiązki. Nie ma ich wprawdzie dużo, ale np. o konieczności zgłoszenia bazy danych sklepu do GIODO mało kto wie, a za niedopełnienie tego obowiązku grożą surowe sankcje.

Jak zatem odpowiednio przygotować się na wejście na rynek e-commerce? Poniżej zamieszczam najważniejsze kwestie, jakie warto wziąć pod lupę.

1. Analiza rynku

Podczas gdy w sieci funkcjonuje wiele sklepów internetowych, kluczem do sukcesu często jest odpowiednie wyróżnienie się z tłumu. Aby można było tego dokonać, najpierw należy zorientować się, kto w tym tłumie stoi, czyli przeprowadzić wnikliwą analizę firm konkurencyjnych pod wieloma kątami. Analizować można wiele czynników, np. cenę, wygląd sklepu, sposób prezentacji produktów, formy promocji czy strategie przekonania klienta.

2. Opracowanie dobrej, wartościowej i praktycznej strategii dla sklepu internetowego

Powinniśmy pomyśleć także nad opracowaniem modelu biznesowego dla tego przedsięwzięcia. „Do kogo kieruję ofertę?”, „Czym się wyróżnię?”, „Jaki mam cel?”, „Jakie problemy rozwiązuje mój produkt?” – to tylko przykładowe pytania, na jakie warto w tym momencie odpowiedzieć, aby ułatwić sobie mocne i pewne wejście na rynek.

3. Wybór nazwy i domeny

To wybór na lata, nazwę trudno zmienić, więc i ten etap dobrze byłoby poprzedzić przygotowaniami i odpowiedzią na pytania:

  • Czy nazwa sklepu ma być związana z nazwą firmy, a może tworzona będzie zupełnie nowa?
  • Czy lepiej, żeby zawierała słowa kluczowe, czy nie jest to konieczne?
  • Z czym może kojarzyć się klientom?
  • Czy łatwo się ją wymawia i zapamiętuje?

4. Wybór najlepszego oprogramowania i szaty graficznej

Jest kilka możliwości zakupu oprogramowania, do najważniejszych należą:

  • SaaS – rozwiązanie, w którym płacisz abonament za możliwość korzystania z oprogramowania sklepu;
  • Płatne oraz bezpłatne licencje, czyli zakup licencji na sklep lub wdrożenie sklepu działającego w modelu Open Source;
  • Rozwiązanie dedykowane, w którym sklep jest tworzony od podstaw z myślą o Tobie.

Najpierw zdecyduj, który model jest Ci najbliższy, najlepiej zaspokoi Twoje potrzeby, dopiero później wybierz konkretną firmę. Nie sugeruj się na tym etapie wyłącznie rekomendacjami znajomych, mogą mieć bowiem zupełnie odmienne potrzeby i preferencje.

5. Spełnienie niezbędnych formalności

W trakcie tworzenia sklepu warto dopełnić kilka formalności i podpisać niezbędne umowy. Jedną z takich formalności jest zgłoszenie bazy sklepu do GIODO. Oprócz tego, jeśli chcesz oferować w sklepie płatności kartą czy nawet korzystać z usług firmy kurierskiej lub brokera – również może być niezbędne podpisanie umowy.

6. Dodanie systemu do statystyk

Żeby sklep mógł odpowiednio się rozwijać, a Ty posiadać najważniejsze informacje o ruchu na swojej stronie, niezbędne będzie dodanie systemu do statystyk. Możesz skorzystać z bezpłatnego, ale bardzo zaawansowanego Google Analytics lub innych, dostępnych na rynku rozwiązań. Ważne, aby mierzyć przynajmniej podstawowe parametry: skąd pochodzą odwiedzający, które produkty są najpopularniejsze, gdzie potencjalnie tkwią wąskie gardła sklepu, skąd pochodzą faktyczni klienci i które źródła odwiedzin czy formy reklamy są najskuteczniejsze.

7. Przygotowanie stron informacyjnych dla klientów

Mając już system sklepu do dyspozycji, trzeba będzie poświęcić chwilę na przygotowanie stron informacyjnych dla klientów, m.in. informujących o Twojej firmie, rodzaju i kosztach dostawy, akceptowanych sposobach płatności czy polityce zwrotów i reklamacji oraz prawach, jakie przysługują klientom kupującym online. To ważne strony, od których często zależy to, czy sklep wzbudzi w oczach klienta zaufanie, czy też nie. Nie mogą zawierać jedynie kilku lakonicznych zdań. Do tego dochodzą również regulamin i polityka prywatności, przygotowanie których – być może – zdecydujesz się zlecić kancelarii prawnej.

8. Wprowadzanie produktów

Sposób prezentacji produktów może być Twoim kluczem do sukcesu lub gwoździem do trumny. Jeśli opisy będą zwyczajnie kopiowane, to nie pomoże to ani działaniom mającym na celu wypozycjonowanie sklepu, ani bezpośredniemu dotarciu do klienta, który podobny opis czytał już być może w kilku poprzednich sklepach. Opisy produktów są świetnym miejscem do wykorzystania tzw. języka korzyści – genialnego narzędzia mającego wpływ na zwiększenie sprzedaży oraz zbudowanie zaufania do firmy i sklepu. Produkty to również odpowiednie zdjęcia, filmy czy inne formy ich prezentacji, które stanowią integralną część oferty i także powinny mieć swoje istotne miejsce na liście priorytetów do zrealizowania podczas tworzenia sklepu online.

9.Testy sklepu

Po jego uprzednim stworzeniu i przygotowaniu, ale jeszcze przed udostępnieniem klientom, warto wykonać kilka testów, m.in.: testy poprawności działania sklepu, aby wyeliminować wystąpienie ewentualnych błędów technicznych, pustych stron czy braków w powiadomieniach mailowych; testy usability sprawdzające, czy sklep jest wystarczająco intuicyjny; testy zgodności z przeglądarkami czy responsywności. Wszystko po to, aby oddać klientom jak najlepiej przygotowane miejsce do dokonywania zakupów.

10. Marketing

Czyli temat bez dna :) To element, bez którego wszystkie pozostałe, wymienione wcześniej, nie przyczynią się do wygenerowania sprzedaży, na jakiej nam zależy. Sklep to zaledwie narzędzie – bardzo ważne, ale które bez nagłaśniania informacji o swoim istnieniu nie zadziała, bo nikt nie będzie o nim wiedział. Pozycjonowanie, obecność w porównywarkach, mediach społecznościowych, na rynku tradycyjnym, content i video marketing… Lista jest długa. Te działania w dużej mierze zależeć będą od wcześniej opracowanej strategii, grupy docelowej, marki i jej kreowanego wizerunku, a także kreatywności właściciela sklepu internetowego.

Ponieważ uruchomienie nowego sklepu internetowego nie jest czymś zupełnie nowatorskim, na rynku obecnie działa takich sklepów kilkanaście, jeśli już nie kilkadziesiąt tysięcy, a pewnie drugie tyle było kiedyś już otwieranych, choć aktualnie nie działa. Najprostszym więc rozwiązaniem będzie znalezienie kogoś, kto już tą drogę przeszedł i mógłby podzielić się swoimi doświadczeniami, spostrzeżeniami czy wskazówkami. Słowem – znajdź mentora.

Potrzebujesz więcej informacji?

Znając bardzo dobrze ten problem i jego powszechność, opracowałam szkolenie „Jak założyć sklep internetowy”, podczas którego szczegółowo omawiam powyższych 10 kluczowych etapów otwierania e-sklepu w bardzo przystępnej formie i dostarczam narzędzi, które będą pomocne podczas tego procesu. Więcej o nim na stronie: http://searchmarketingweek.com/szkolenie-e-commerce/

Zobacz moje zaproszenie:):

Dowiedz się więcej o szkoleniu:

Szkolenie Katarzyna Ryfka-Cygan

 

sprawnymarketing

Powyższy tekst zawiera prywatne poglądy Autora. Niekoniecznie muszą odzwierciedlać one poglądy Redakcji.

Katarzyna Ryfka-Cygan

W branży e-commerce działa od 2004 roku. Współzałożycielka kilku rentownych sklepów internetowych. Autorka książki „Kobieta wkracza e-commerce. Otwórz z sukcesem sklep internetowy” oraz publikacji w mediach branżowych. W 2015 znalazła się na liście „100 najbardziej inspirujących osób polskiej branży interaktywnej”. Aktualnie trener, konsultant i mentor e-commerce oraz właścicielka firmy tworzącej sklepy internetowe. Szkoli się u najlepszych trenerów na świecie. Motywuje do prowadzenia sprzedaży online, inspiruje oraz zaraża optymizmem.



    • Sławomir

      Sam mam sklep internetowy i mogę potwierdzić. JEst przy nim bardzo dużo pracy. Dodatkowym uniedogodnieniem jest kopiowanie produktów przez konkurencję. Niby robią inne projekty, ale widać, że kopiowali od nas. Człowiek po prostu się załamuje, gdy widzi owoc swojej pracy u konkurencji i to za połowę ceny..

    • Czy pomoc w utworzeniu sklepu online od https://www.nazwa.pl
      jest warta uwagi ? Interesuje się a w internecie czytam raczej pozytywne opinie. Czy ma ktoś jakieś doświadczenia związane z nimi ?

    • Kaśka

      Gdy postanowiłam założyć własną działalność, a później zdecydowałam się na założenie sklepu internetowego. Na początku plan był taki, żeby wziąć się za to samemu, ale wchodząc na strony innych, stwierdziłam że sama tego nie ogarnę. Szukałam odpowiedniej agencji, która by się tego podjęła i znalazłam wreszcie odpowiednią:) Całość wyszła świetnie i ciesze sie, ze zdecydowałam się oddać w ręce komus mój sklep ;)

    • Parę lat temu spełniłam swoje marzenie i założyłam swój sklep internetowy z biżuterią. Według mnie największym atutem sprzedaży on-line jest to, do jak ogromnej liczby klientów można dotrzeć, na co nie pozwala sprzedaż stacjonarna. Internet sprawia, że rynek przestaje mieć ograniczenia i stawia przed nami ogromne szanse rozwoju i ekspansji. Parę miesięcy temu odważyłam się w końcu z tego skorzystać i rozszerzyłam swoją ofertę o kraje zagraniczne.

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *