Napisz do nas

Zapraszamy na 19 szkoleń z e-marketingu i konferencję I ♥ Marketing.

19 Szkoleń i I ♥ Marketing

Napisz do nas
taksonomia-spamu

Czym jest spam? Metody wykrywania spamu w wyszukiwarkach

Czy kiedykolwiek powstanie powszechnie akceptowalna definicja spamu w wyszukiwarkach? Czy można użyć pojęcia etyka w odniesieniu do działań SEO? Czy wyszukiwarki działają reaktywnie? Na potrzeby artykułu Czy pozycjonowanie to gra według reguł? w Magazynie Internet, Bartłomiej Dymecki przeprowadził ze mną krótka rozmowę o spamie. Poniżej prezentuję moje odpowiedzi udzielone Bartłomiejowi na jego pytania. Przypominam również taksonomię spamu z 2005 roku oraz metody wykrywania spamu w wyszukiwarkach.

BD: Wiele technik pozycjonowania Google wprost nazywa spamem, a poglądy takie potwierdza Matt Cuts, główny łącznik korporacji z webmasterami. Czy Twoim zdaniem takie używanie tego słowa jest uprawnione? Czy spam można kojarzyć ze wszystkim, co Google uznaje za niewłaściwe?

TF: Google, jaki i każda inna wyszukiwarka, ma prawo uznać za spam taką czy inną technikę i wymagać od webmasterów stosowania się do ustalonych reguł (chociażby pod karą usunięcia z indeksu). Czym większa wyszukiwarka, czym większy ma udział w rynku, tym taka decyzja będzie bardziej dyskutowana w świecie SEO i będzie miała dla SEO większe znaczenie. Nie oznacza to, że taka technika będzie uznana za spamerską w obowiązującej definicji spamu. Ogólnie obowiązująca definicja spamu, odpowiadająca na pytanie czym jest spam w wyszukiwarkach, akceptowalna przez wszystkich, po prostu nie istnieje i raczej nie powstanie.

BD: Czy według Ciebie etykę w SEO można kojarzyć z przestrzeganiem lub nie przestrzeganiem regulaminu wyszukiwarek?

TF: Jeżeli za etykę uznamy ogół ocen i norm danej zbiorowości, to teraz wszystko zależy od tego, jak zdefiniujemy zbiorowość.

Zawsze będą istniały firmy przestrzegające reguł wyszukiwarek (white seo), działające na krawędzi (grey-seo) i stosujące techniki bardzo ryzykowne, przez większość osób zgodnie uznane za spam (black seo). W relacji firma seo – klient, nieetyczna będzie firma, która mówi klientowi, że używa white-seo, a tak na prawdę używa technik, które grożą usunięciem z indeksu. W relacji wyszukiwarka – firma seo nieetyczni będą Ci, co używają jawnie niedozwolonych technik, problematyczne będą osoby działające na granicy.

Mogę jedynie podać subiektywną ocenę nieetycznych zachowań SEO. Jeżeli postępujemy tak, że sami nie chcielibyśmy doświadczyć takiego postępowania na sobie, to znaczy, że postępujemy nieetycznie. Czy oczekujemy tego, że ktoś na naszym blogu czy forum będzie umieszczał spamerskie linki? Czy lubimy śmieci w sieci (strony generowane automatycznie)? Czyli znowu nie da się na to pytanie odpowiedzieć jednoznacznie, bo to zależy z jakiego punktu rozpatrujemy problem.

BD: Jak wyszukiwarki radzą sobie ze spamem?

Wiele osób uważa, że Google (skupmy się na tej wyszukiwarce ze względu na jej udział w polskim rynku) działa reaktywnie zamiast proaktywnie. Reaktywnie, czyli odpowiada na to, co już w sieci jest, np. na kupno linków reaguje postem Matta Cutsa i narzędziem do zgłaszania kupionych linków.

W dłuższej perspektywie można jednak zauważyć proaktywność. Już za chwilę universal search (czyli różne wyniki: filmy, mapy, newsy, reklamy, wyniki organiczne na jednej stronie) będzie standardem. Do tego dołączmy personalizację (każdy widzi inne wyniki) i ogromną ilość danych o ruchu w sieci, jakie posiada Google. Wychodzi więc, że SEO będzie musiało być redefiniowane i wiele technik spamerskich odejdzie w częściowe zapomnienie, bo i wyniki wyszukiwania będą inne. Oczywiście pojawią się nowe.

A jak Ty rozumiesz spam w wyszukiwarkach? Proszę o subiektywne opinie!

Klasyfikacja spamu według naukowców ze Stanford University

Dawno temu pisałem o ciekawej pracy naukowej na temat metod wykrywania spamu. Autorzy tej pracy ze Stanford University stworzyli taksonomię spamu (klasyfikację spamu), którą przywołuję również w swojej książce.

taksonomia spamu w wyszukiwarkach
Źródło: http://www-db.stanford.edu/~zoltan/publications/gyongyi2005web.pdf

Metody wykrywania spamu w wyszukiwarkach

Polecam najnowszą publikację autorstwa naukowców ze Stanford University dotyczącą metod wykrywania spamu w wyszukiwarkach. Dla wszystkich tych, których interesuje temat SEO od strony algorytmów wyszukiwarki.

  • Zoltán Gyöngyi, Pavel Berkhin, Hector Garcia-Molina, Jan Pedersen.Link Spam Detection Based on Mass Estimation. Technical report,Stanford University, California, 2005. (pdf do ściągnięcia)

Poza tym artykuł dotyczący linkowania:

  • Zoltán Gyöngyi, Hector Garcia-Molina. Link Spam Alliances. 31st International Conference on Very Large Data Bases (VLDB), Trondheim, Norway, 2005. (pdf)

Ciekawa jest równiż starsza publikacja tych samych autorów, prezentująca taksonomię (klasyfikację) spamu w wyszukiwarkach:

  • Zoltán Gyöngyi, Hector Garcia-Molina.Web Spam Taxonomy. First International Workshop on Adversarial Information Retrieval on the Web (at the 14th International World Wide Web Conference), Chiba, Japan, 2005. (pdf)

sprawnymarketing

Tomasz Frontczak

Założyciel serwisu SprawnyMarketing.pl i autor bestsellera Marketing internetowy w wyszukiwarkach (6000 sprzedanych egzemplarzy), pierwszej na polskim rynku pozycji omawiającej kompleksowo zagadnienia SEM/SEO/PPC. Współwłaściciel firmy doradczej MaxROY.com. Od 2006 roku posiada certyfikat Google Advertising Professional a od 2008 roku prowadzi certyfikowane przez Google szkolenia AdWords (jeden z 3 pierwszych trenerów w Polsce). Współpracuje z Wydziałem Inżynierii Zarządzania Politechniki Poznańskiej w grupie zajmującej się badaniami nad koncepcją zwinnego przedsiębiorstwa (ang. agile enterprise) i teorią okazji. Interesuje się wpływem mechanizmów marketingu internetowego na zwinność przedsiębiorstwa. Każdego dnia zaangażowany w projekt o bardzo długim horyzoncie czasowym: “Tata Igi i Sary”. Profil w Google+



    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *