Zapraszamy na 23 szkoleń z e-marketingu i konferencję I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

19 Szkoleń i I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

Po konferencji SMX West 2011. Wywiad z Bartkiem Berlińskim

Bartek Berliński z redakcji SprawnyMarketing.pl wrócił niedawno z jednej z największych SEM-owych konferencji, SMX West w San Jose, Kalifornia. Konferencja zgromadziła takie nazwiska jak naczelny SEL, Danny Sullivan, Matt Cutts z Google czy Steven Levy z Wired, a omawiano na niej przede wszystkim niedawne zmiany w algorytmie Google. O tym, czego się tam dowiedział Bartek opowiada w wywiadzie. Oto jego zapis.

1 Bartek Berlinski

MJ: Bartku, opowiedz krótko czytelnikom o samej konferencji SMX West. Czy miała jakieś przewodnie, dominujące tematy? Jak duża, licząc liczbą prezentacji, jest to konferencja?

BB: O tak, SMX West to naprawdę duża konferencja. Przez 3 dni, na 3 różnych ścieżkach, średnio 4-5 specjalistów w danym temacie przedstawiało swoją wiedzę. Po “drugiej stronie sceny” też tłoczno – ogromna liczba uczestników, nie znam dokładnej liczby, ale szacuję na ok. 300-400 osób. Główne tematy to Panda/Farmer Update i tematy powiązane (content farms; unikalne, wartościowe dla użytkowników treści), czemu nietrudno się dziwić; przeciwdziałanie spadkom wywołanym przez tę aktualizację mocno zajmuje ostatnio głowy amerykańskich specjalistów SEO.

Coś jeszcze je (głowy) zajmuje?

Ku mojemu zdziwieniu sporo czasu poświęcono Social Mediom – obficie omawiano temat “społecznościowych” czynników rankingowych, tj. jakie związane z SM wskaźniki mają/mogą mieć wpływ na wyszukiwarki.

Ale dlaczego w ogóle pojechałeś na konferencję odbywającą się aż w USA? Czego można dowiedzieć się w San Jose, czego nie można dowiedzieć się w Europie?

Brałem udział w polskich i europejskich konferencjach, ale dopiero SMX West pokazał różnicę między tymi rynkami a USA. Założyłem, że najlepszym źródłem informacji będzie konferencja odbywająca się w kraju, w którym siedziby mają 3 największe wyszukiwarki na świecie (i się nie myliłem). Poznałem problemy specjalistów SEO z rynku amerykańskiego, a to daje mi możliwość przygotowania się na te problemy na rynku polskim.

Spotkałeś tam jakichś podobnie myślących Polaków, lub w ogóle jakichkolwiek Polaków?

Nie, akurat nie spotkałem nikogo. Natomiast poznałem wielu specjalistów z Europy, głównie z Holandii, Niemiec i Wielkiej Brytanii.

Spotkałeś też pewnie przedstawicieli Google’a, którzy dosyć licznie stawili się na konferencji. Czy komentowali ostatnie zmiany w algorytmie (Panda/Farmer)?

Panda, jak wspominałem, “zawładnęła” konferencją; niewiele było paneli dyskusyjnych, w których temat ten by się nie przewinął, a Googlarze byli w tym temacie mocno eksploatowani. Matt Cutts mówił, że Panda została wdrożona, tak ją pierwotnie wymyślili, teraz natomiast zbierają feedback i naprawiają błędy. Co ciekawe, bodaj po raz pierwszy Google tak dokładnie przygląda się problemom webmasterów wynikłym ze zmiany algorytmu (m.in. na forum dla Webmasterów).

Czyli można spodziewać się kolejnych zmian? Czy po stronie Google’a widać chociaż jakąś poprawę jakości wyników wyszukiwania?

Tak, kolejne zmiany są przygotowywane. Cutts bardzo “uspokoił” wszystkich stwierdzeniem, że w kolejce czeka kilkadziesiąt kolejnych aktualizacji (mniejszych i większych). Co do poprawy jakości SERP-ów, aktualizacja ma wpływ na 2% wyników i ponoć widzą już w Google’u jej pozytywne efekty.

SMX West panel dyskusyjny

Na szczęście lub na nieszczęście Panda nie została wdrożona do tej pory nigdzie poza USA. Wiadomo, kiedy to się zmieni?

Zgadza się, Panda została wdrożona na razie w USA, natomiast według jednego z inżynierów Google’a w najbliższych tygodniach ma być “rozszerzana” na kolejne kraje. Nie chciał powiedzieć w których, ale w kuluarach usłyszałem że m.in. w Japonii, o Europie nic nie słyszałem.

Polscy pozycjonerzy nie mają więc jeszcze bólu głowy, ale pewnie się do niego przygotowują. Czy padały jakieś rady dla właścicieli witryn, które ucierpiały w wyniku działania Pandy? Niekoniecznie ze strony przedstawicieli Google i niekoniecznie typu “stwórz treści lepszej jakości”?

Haha, “stwórz treści lepszej jakości” to klasyczna odpowiedź pracowników Google. Poza tą uniwersalną radą, proponowali też wykluczanie z indeksacji podstron o wątpliwej wartości dla użytkowników.

Czy Panda zmienia coś w związkach między jakością witryny a częstością jej indeksowania przez Googlebota?

Z tego co zrozumiałem, to tak. Jeśli Googlebot zauważy, że na Twojej stronie często pojawiają się wartościowe treści, możesz być pewien że zwiększy częstotliwość wizyt.

Zejdźmy z Pandy. Niektórzy w świecie SEO uważają, że istnieją przejawy cloakingu, które są tolerowane przez Google, np. pokazywanie Googlebotowi wersji w HTML (zamiast we Flashu) lub wersji bez reklam. Podobno Matt Cutts wypowiedział się w tej kwestii – jak to w końcu jest z dopuszczalnością takiego “niespamerskiego” cloakingu?

Poniższe słowa Matta Cuttsa są jednoznacznie: “White hat cloaking is a contradiction in terms at Google. We’ve never had to make an exception for “white hat” cloaking. If someone tells you that – that’s dangerous.” Krótko mówiąc – nie ma czegoś takiego jak white hat cloaking.

SMX West prezentacja

Jeśli definicja cloakingu to prezentowanie wyszukiwarkom treści innych niż użytkownikom, to jaki jest status pokazywania innej wersji podstrony dla wchodzących z SERP-ów, niż wszystkim pozostałym? (jak robi to np. Perfect Market)?

Zarówno przedstawiciel Google, jak i Blekko przedstawili wersję, że taka forma prezentowania może być niebezpieczna dla strony (czytaj: może skończyć się filtrem).

A co ze społecznościami? Jaki jest wpływ linków krążących po sieciach społecznych na pozycję linkowanej witryny? Czy mają znaczenie gdzieś poza wyszukiwarką real-time?

Tak. Google, Bing i Blekko potwierdziły, że czynniki społecznościowe są już uwzględniane w algorytmie rankingującym. Dla specjalistów SEO to sygnał aby przy strategiach link buildingowych zacząć uwzględniać social media.

Po niedawnej sprawie JCPenney niektórzy pozycjonerzy czują się zagrożeni. Sprawa jest dla nich potwierdzeniem, że złośliwa konkurencja ma możliwość zaszkodzenia ich witrynom. Takie pytania padały też z pewnością na SMX-ie. Jak radzili sobie z nimi przedstawiciele Google?

Pozycjonerzy czują się zagrożeni? Nie sądzę, prędzej firmy korzystające z usług pozycjonerów zaczęły się zastanawiać na czym dokładnie “to całe pozycjonowanie” polega ;). Google cały czas podtrzymuje wersję, że działania konkurencji nie będą miały wpływu na nasze rankingi. Ponoć są już algorytmy odróżniające takie linki i redukujące ich negatywny wpływ. Brzmi interesująco, chociaż jak dla mnie to trochę science fiction :). Ktoś z sali rzucił nawet do Matta Cuttsa nieco zaczepne pytanie: czy od teraz spam reports należy zgłaszać przez redakcję NYTimes? Cutts skomentował pytanie uśmiechem ;-).

Przy okazji wywiadu chciałbym zachęcić wszystkich czytelników SM do zapoznania się z ofertą na stanowisko specjalisty ds. SEM w grupie Allegro.

Dzięki za rozmowę!

[Zdjęcie Bartka Berlińskiego wykonano podczas poznańskiego Tour Salonu. Zdjęcia z konferencji pochodzą stąd i stąd]

sprawnymarketing

Maciej Janas

Od 2004 w poznańskich agencjach interaktywnych (UX, copy), od lutego 2010 do grudnia 2012 redaktor serwisu SprawnyMarketing.pl. Lubi tropić i opisywać trendy w biznesie internetowym, interesuje się interakcjami technologii z człowiekiem i społeczeństwem oraz współczesną polszczyzną. Google+


  • Redakcja

    Przy okazji przypominamy o nowej grupie na Facebooku, w której odpowiadamy na szereg pytań. Dołącz do Twoja firma w Internecie i Social Media.

    Subskrybuj Sprawny.Marketing na Messengerze, dostaniesz informację o każdym nowym artykule lub materiale video

    Wielkimi krokami zbliża się także dwudniowa konferencja I ♥ Marketing & Social Media oraz organizowane przez nas 24 szkolenia z zakresu marketingu.

    Możesz też zamówić prenumeratę drukowanego magazynu sprawny.marketing


    • Zazdroszczę Bartkowi wypadu do USA na taką konferencję :). Szkoda, że tak mało pytań mu zadałeś.

    • Miejmy nadzieję że Search Marketing Day dorówna SMX, i nie będzie potrzeby jechać tak daleko na bardzo dobrą konferencję.

    • Maciej Janas

      @Shpyo, nic straconego. Zadaj pytanie, a Bartek – podejrzewam – odpowie :-).

    • Fajną opcją by było przeprowadzenie wywiadu w formie podcast’u ;)

    • Bartek Berliński

      Tak jak napisał Maciej, jeśli macie jakieś dodatkowe pytania to z chęcią odpowiem (a jeśli pytań będzie więcej to zrobimy update tematu :)

    • ekipa skrypty.pro

      Witam Bartku.
      Bardzo zazdroszczę Ci wyjazdu na taką konferencję. Czy były podawane informacje ( i jak tak to jakie) jak Panda będzie reagowała na zaplecze i precle?

    • W sumie nic nowego… Google jak zwykle nabiera wody w usta. Ale wypad zapewne fajny ;)

      “Fajne, unikalne treści” – to mnie rozbawiło :D

    • Maciej Janas

      @ Pablo o podcastach

      Gdybyśmy naprawdę zdiagnozowali takie zapotrzebowanie, to czemu nie. Ja osobiście nie lubię wywiadów w podcastach/wideo bo nie mogę szybko przejrzeć wzrokiem, czy w środku są rzeczy, które mnie interesują. Na podcast generalnie trzeba poświęcić tyle czasu, ile on trwa; wiem, że nie tylko dla mnie jest to zniechęcające.

      Być może istnieją też tacy, którzy wrzucają sobie podcasta do playera na dojazdy do pracy, przed snem itd., ale moja intuicja mówi, że to wyraźna mniejszość. Nie wspominam już o kwestii problemów z tzw. monetyzacją treści audio/wideo.

    • Bartek Berlinski

      @skrypty.pro – niestety nie było żadnej informacji o zapleczu i preclach (bo te to są chyba naszym rodzimym pomysłem). Natomiast miałem okazję porozmawiać osobiście z Mattem Cuttsem i co mnie zaskoczyło – bardzo dobrze wie jak działa polski rynek SEO, powiedział, że Polska jest na 4 miejscu (za Chinami, Rosją i Turcją) w rankingu najbardziej zaspamowanych wyników! Powiedział też że, gdyby mógł to by w naszym kraju usunął z listy czynników wpływających na pozycję – linki ;-) I dla tych którzy myślą że “Oni” nic nie wiedzą cyt. “yes, yes i know xrumer, scrapebox – i know this tools” :) Na koniec powiedział, że mają m.in. nasz rynek pod lupą i że wkrótce możemy się spodziewać “czystek” i to bez względu czy jest to jakaś mała strona czy może strona, za którą stoi duży kapitał – wszystko co ewidentnie narusza “webmaster guidelines” poleci w kosmos…

    • Artur Strzelecki

      Bartku, to jest wiadomość dnia :)

    • homoklikus

      Może dla starych wyjadaczy to banalne pytanie, ale co to jest ta cała panda? ;>

    • Scandall

      Aaa, a co do stron w pełni flashowych – istnieje też SWFObject…. który też nie jest łamaniem wytycznych Google a.. można zaliczyć go do cloakingu…

    • Grzegorz

      swfObject może być wykorzystywany do cloakingu, ale sIFR nie. W sifrze wygenerowany flash pokrywa się z tym, co jest w spanie z klasą sIFR-alternate. Wykorzystanie sIFRa nie jest cloakingiem.

    • Bartku a czy na konferencji mówiono coś o typach witryn które poleciały czy np. Fora poleciały w dół ? Czy w górę poszeły serwisy zawuierające wyłącznie content redaktorski ?

    • I teraz mnie nie dziwi fakt, że allegro zawsze wie jak szybko i sprawnie wypozycjonować swoje strony np. sprawa http://www.citeam.pl (zakupy grupowe). Inne firmy przebijają się miesiącami a oni zrobili to w bardzo krótkim czasie. Niestety samo hasło portalu nie rzuca na kolana “Rewolucja wśród zakupów grupowych”.

      Dla mnie to żadna rewolta, nie ukrywajmy tego ale powiedzmy głośno, iż mają na to niesamowity budżet i właściwie każdy chcę pracować dla nich, choćby dla wpisu w CV.

      Tak jak facebook zdominował świat społeczności, tak allegro stało się monopolistą na rynku e-commerce.

    • Sukcesman

      Zgadzam się z Din. To na pewno nie kwestia hasła – nie widzę tam żadnej rewolucji. Chyba, że to jakaś zapowiedź na przyszłość… To kwestia naprawdę dużych nakładów.

    • Bartek Berlinski

      Mirek:

      Najwięcej mówiono o spadkach serwisów typu how to czyli polskie pytania/odpowiedzi. Ale też pod Pandę załapią się inne serwisy których stosunek treści do reszty (wspomniano coś o analizie ilości reklam na stronie).

    • each time i used to read smaller content which as
      well clear their motive, and that is also happening with this piece of writing which I am reading now.

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *