Marta Gryszko

Skuteczny SEO copywriting

Dzisiejszy artykuł jest kierowany głównie do redaktorów serwisów internetowych, dla których termin „SEO copywriting” brzmi tajemniczo lub nie jest przez nich doceniany. Jest to technika pisania tekstów z uwzględnieniem popularnych słów kluczowych, których użycie na stronie może się przyczynić do zwiększenia ruchu generowanego z wyszukiwarek. Zasady pisania takich tekstów powinny być stosowane bez względu na rodzaj strony, na jakiej zostaną opublikowane. Może to być oferta firmy, serwis informacyjny lub baza artykułów typu presell page.

Dlaczego SEO copywriting jest tak ważny?

Wyobraźmy sobie sytuację, w której prowadzimy serwis informacyjny o tematyce ślubnej. Efekty jego pozycjonowania są dobre, nowe artykuły są indeksowane bardzo szybko i od razu pojawiają się wysoko na co najmniej mało i średnio konkurencyjne frazy. Redaktor ma do napisania artykuł na temat wyboru fryzury ślubnej za pomocą programów komputerowych do tego przeznaczonych.

W przypadku braku znajomości zasad SEO copywritingu oraz narzędzi pomocnych w wyszukiwaniu popularnych zapytań, może on formułować zdania w sposób, który nie przełoży się na zwiększenie wejść z wyszukiwarek. Różnica w ilości wejść na główną frazę użytą przez redaktora a frazę wybraną na podstawie dostępnych narzędzi, może wynosić nawet kilka tysięcy, jeśli np. pierwsza z fraz ma zaledwie kilkadziesiąt wyszukiwań miesięcznie, a druga kilka tysięcy. Jeden artykuł zoptymalizowany pod kątem SEO w najlepszej sytuacji może generować nawet kilkaset wejść dziennie.

Pomocne narzędzia

W wyszukiwaniu popularnych zapytań bardzo dobrze sprawuje się narzędzie propozycji słów kluczowych Google AdWords. W pustym polu należy wpisać jak najwięcej fraz związanych z tematem artykułu, w opcjach zaawansowanych zaznaczyć „Pomysły zawierające moje wyszukiwane hasła”, a po wygenerowaniu listy proponowanych słów kluczowych wybrać dopasowanie „Do wyrażenia”.

Ważne przy wyborze słów kluczowych są „konkurencyjność” i „miesięczne wyszukiwania„. Osoby, które nie mają pewności co do tego, jak trudne frazy mogą wybierać, powinny skonsultować się ze specjalistą ds. SEO w sprawie konkretnych wytycznych. W artykule tym proponowałabym użycie następujących słów kluczowych:

  • komputerowe dobieranie fryzur
  • fryzury ślubne
  • modne fryzury ślubne
  • fryzury ślubne na długie włosy
  • program do dobierania fryzur

Pomocne w wyszukiwaniu ciekawych tematów są także statystyki wyszukiwania Google. Ustawiają filtr na wyniki z Polski np. z 90 ostatnich dni można sprawdzić, jakie zapytania cieszyły się w tym czasie dużą popularnością w danej tematyce. Wybierając kategorię „Style życia → Wesela” zobaczymy następujące informacje:

Statystyki te wskazują na to, że do zaproponowanego wcześniej zestawu słów kluczowych warto dodać „fryzury na wesele”.

Aby jeszcze dokładniej sprawdzić trendy wyszukiwania wybranych słów kluczowych, a także porównać je z kilkoma innymi, można skorzystać z narzędzia Google Trends.

Warto również wspomnieć o stronie Alexa.com, która w profilach poszczególnych stron pokazuje, z jakich fraz mają one najwięcej wejść.

Inne narzędzia zostały opisane szczegółowo na Forum.MaxROY.com w temacie „Badanie słów kluczowych – narzędzia do identyfikacji”.

Najważniejsze zasady

Po dokonaniu wyboru słów kluczowych, pod kątem których zostanie zoptymalizowany artykuł, przechodzimy do jego pisania. Bardzo ważne jest, aby nie zapominać o użytkownikach docelowych, którzy będą go czytać. Starajmy się zatem o kompromis pomiędzy tym, co dobre dla nich a tym, co dobre dla wyszukiwarek.

Poniżej znajduje się kilka ważnych zasad SEO copywritingu:

  • najbardziej konkurencyjne słowa kluczowe należy zamieścić w tytule, najlepiej na jego początku. Tytuł powinien odzwierciedlać zawartość artykułu i zachęcać do zapoznania się z nim, ale nie może on być zestawem słów kluczowych w stylu „Fryzury ślubne, fryzury na ślub, komputerowe dobieranie fryzur”;
  • nagłówki (H1-H6) powinny zawierać słowa kluczowe opisujące dany fragment artykułu, jak również zachęcać do jego przeczytania;
  • wyróżnienie słów kluczowych np. poprzez ich pogrubienie lub pochylenie sprawi, że roboty wyszukiwarek również uznają je za ważniejsze;
  • słowa kluczowe powinny występować w treści artykułu, opisach alternatywnych obrazków i anchorach linków;
  • słowa kluczowe powinny znajdować się w różnych częściach strony – na początku, w środku i na końcu;
  • z nasyceniem treści słowami kluczowymi nie należy przesadzać. Na ten temat pisał już Rafał Kowalewski w artykule „Mity w SEO Copywritingu – gęstość słów kluczowych i synonimy„, kładąc również nacisk na stosowanie synonimów, odmian oraz liczby pojedynczej i mnogiej. Osobiście radzę, aby chociaż raz użyć słowo kluczowe bez żadnych odmian zarówno w tytule, jak i w treści artykułu, a w kolejnych stosować ich odmienione formy.

Najważniejszą zasadą jest jednak umiar. Mimo że teksty powinny zostać zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarek, użytkownicy nie mogą odnosić wrażenia, że zdania są mało składne, a czasem nawet nielogiczne. Tekst ma być przede wszystkim napisany zgodnie z zasadami języka polskiego, a optymalizacja pod kątem SEO – jak sama nazwa wskazuje – ma być optymalnym, a nie maksymalnym wykorzystaniem elementów wpływających na pozycję strony.

Zadanie dla początkującego SEO copywritera

Wybierz ze swojej strony 5 artykułów, które nie mają zbyt dużego ruchu z wyszukiwarek. Można to sprawdzić przechodząc w Google Analytics do zakładki „Źródła odwiedzin → Wyszukiwarki”, wybrać np. Google, a następnie w tabeli obok źródła wyświetlić strony docelowe. Pod koniec listy znajdują się podstrony, które mają najmniej odwiedzin z Google.

Na podstawie opisanych tu narzędzi dobierz odpowiednie słowa kluczowe, na początku skupiając się głównie na tych, które wg narzędzia AdWordsowego mają do 1000 wyszukiwań miesięcznie. Zmodyfikuj teksty z uwzględnieniem przedstawionych w tym artykule zasad, a następnie poczekaj aż Google zaktualizuje kopię wybranych podstron. Po ok. tygodniu sprawdź, jak zmieniła się ilość wejść z Google na te podstrony, porównując je z tygodniem przed aktualizacją kopii.

Efekty będą zależne od tego, jakie słowa wybrałeś, jak mocna jest domena i czy linkowanie wewnętrzne na stronie jest dobrze przemyślane. Aby poprawić wyniki tego zadania, wyróżnij te 5 artykułów na stronie głównej.

czytaj także

Certyfikat SSL – 7 ważnych kroków, jakie powinien wykonać każdy SEOwiec

Marta Gryszko

O autorze

Marta Gryszko

Związana z branżą SEO od 2005 r. Autorka SEO bloga, współtwórca narzędzi SeoStation.pl i Brandle.pl (Wake App Sp. z o.o.). Autorka kursu SE...

zobacz więcej artykułów >>

Zostaw komentarz

  1. Redakcja

    Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 16–18 kwietnia 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.

    Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!

    Z kolei jeśli chcesz mieć dostęp do całej wiedzy sprawny.marketing w jednym miejscu, subskrybuj platformę premium.sprawny.marketing.

  2. Marcin Kochanowski

    Testowy komentarz. Tylko czy będę mógł go zewsząd usunąć?…

  3. Marcin Chirowski

    Ciekawy tekst, szczególnie dla redaktorów. Do "Najważniejsze zasady" w kolejności zaraz za Tytułem dodałbym jeszcze: Umieszczenie wybranych słów kluczowych w URLu – co również poprawi widoczność pisanego artykułu w Google.

  4. Mariusz Labudda

    Niby nic odkrywczego, ale ciekawie i lekko :)

  5. Kuba Pigóra

    Zastanawiam się, czy choćby 10% SEO Copywriterów korzysta z jakichkolwiek narzędzi prócz edytora tekstów. Większym problemem od nasycania słów kluczowych jest poszukiwanie odpowiednich miejsc do umieszczania tekstów.

  6. Gabriel Voigt

    Bardzo pomocny teks dla każdego kto prowadzi swojego bloga bądź promuje go za pomocą artykułów. Z doświadczenia wiem, że dobry dobór i ulokowanie słów kluczowych w artykule jest podstawą sukcesu.

  7. Ja słyszałem, że kursywa i pogrubienie już nie skutkuje.. co sądzisz Czarku? :)

  8. Cezary Lech

    Kursywa ma większą korelacje z pozycjami strony niż pogrubienie, tyle wyszło w testach SEOmoz.org :)

  9. MetSeba

    Z tego co pamiętam, Rand Fishkin w ostatnim White Board Friday mówił również o tym, że umieszczanie słów kluczowych w znacznikach H1 nie ma już większego znaczenia z punktu widzenia SEO.

  10. Mariusz

    Brawo !! – tyle ciekawych rzeczy w jednym miejscu. Sam nie przetrawię tego, ale artykuł idealny dla ludzi piszących dla mnie teksty. Zaraz ich naślę na tę stronę, niech się uczą !

  11. Niektóre skrypty (w tym oczywiście mój ulubiony – WordPress) same generują urle na podstawie tytułu. Czasem jednak delikatnie je skracam jeśli tytuł jest dość długi.

  12. Cezary Lech

    Była mowa o tym że umieszczenie słów w jakimkolwiek znaczniku Hx ma taką samą moc. Dokładnie było powiedziane że nie widać większej korelacji między pozycją strony w Google a rodzajem zastosowanego znacznika Hx.
    Mówił o tym też kiedyś Matt że nagłówek H wskazuje im na ważniejszą treść nie przypisuje natomiast wiekszej wagi poszczególnym typom nagłówków zależnych od wielkości.

  13. MetSeba

    Aaa, przyznaje źle zrozumiałem. Obejrzałem raz jeszcze i jest właśnie tak jak mówisz.

  14. Marcin Chirowski

    Faktycznie WP, który jest też moim ulubionym skryptem, znacznie ułatwia generowanie URLi. Gorzej mają Ci nie obdarzeni mnogością ułatwień WordPress'a :)

  15. Mój system zarządzania treścią generuje podobnie jak WordPress adresy /tytul-wpisu, dodatkowo działają /tytulwpisu jako przekierowania, żebym przy np. podawaniu URL przez telefon nie musiał czytać myślników.
    I wszystkim innym programistom także polecam takie rozwiązanie, czas skończyć z mitem "kluczem podstawowym w bazie musi być liczba" i adresami numerycznymi, czy jeszcze gorszymi /1234-tytul-wpisu (duplicate content, gdy tytuł nie jest weryfikowany).

    Często programista stwierdza "ale wtedy dwa wpisy nie będą mogły posiadać takiego samego tytułu". Ja wtedy dodaję -2, -3… do URL, poza tym przy takim tytułowaniu pojawia się ostrzeżenie w panelu administratora.

    Jak się o dobre URL (a raczej klucze w bazie) nie zadba przy pisaniu skryptu, to później koszt ich implementacji jest ogromny.

  16. E-informatyk

    Artykuł wspaniale napisany. Sam jestem copywriterem. Muszę przyznać, że na prawdę wiele się dowiedziałem, pomimo iż pisze teksty od dwóch lat

  17. Damian Kowalczyk

    Konkluzja do SEO copywritingu:
    1.Pisz teksty dla ludzi a nie dla wyszukiwarek
    2.Optymalizuj teksty w oparciu o „przykazania” SEO copywritingu
    3.Analizuj i optymalizuj/poprawiaj – tak w kółko ;-)

  18. mam pytanie: dlaczego należy skupiać się na słowach kluczowych osiągających do 1000 wejść miesięcznie? czy można na takich, które mają więcej?

  19. Bardzo ciekawmy wpis. Ja mam zasadę „jeden artykuł” na jedną frazę i to skutkuje fajnymi efektami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wpisz imię
Napisz komentarz