Zapraszamy na 23 szkoleń z e-marketingu i konferencję I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

19 Szkoleń i I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

10 pytań, które musisz zadać, wybierając agencję do zrobienia serwisu firmowego

Zarówno przy tworzeniu od podstaw nowego serwisu firmowego, jak i przy redesignie obecnego, w głowie niejednego przedsiębiorcy pojawia się wątpliwość: jak spośród dziesiątek ofert agencji wyłonić najlepszą? Jeśli i ty zastanawiasz się, od czego powinna zależeć decyzja o tym, z kim zaczniesz współpracę, postaw na wywiad – sprawdzony sposób zbierania danych. Poznaj najważniejsze kryteria w wyborze agencji i nie wahaj się zadać potencjalnym wykonawcom poniższej serii pytań.

1. Jakie serwisy firmowe zrealizowaliście do tej pory?

Wybierając agencję do zrobienia serwisu firmowego, musisz przede wszystkim zajrzeć do jej portfolio. Wiadomo, że każda agencja, której zależy na pozyskaniu klienta, prezentuje tylko swoje najlepsze realizacje, ale czy rzeczywiście jest się czym chwalić? By się o tym przekonać, na stronę każdego ze zrealizowanych przez agencję serwisów warto zajrzeć samemu. Dzięki temu dowiesz się, czy strona internetowa, który tak ładnie prezentuje się w portfolio, równie dobrze wygląda w rzeczywistości. Na własne oczy sprawdzisz jej czytelność, nawigację, interaktywność i inne cechy dumnie opisywane w agencyjnym portfolio.

2. Jakie korzyści przynoszą klientom serwisy, które dla nich zrobiliście?

Dobrze przygotowane przez agencję case study powinno opisywać nie tylko rodzaj wykonanych prac, ale także ich efekt. Jednak nie zawsze agencja jest upoważniona przez klienta do prezentacji konkretnych wyników. W takim wypadku warto chociaż zapytać agencję (np. podczas rozmów ze sprzedawcą), jakie były cele wybranych projektów i czy faktycznie ich realizacja przełożyła się na sukces klienta. Ewentualnie możesz skontaktować się z klientami agencji i zapytać czy są zadowoleni z rezultatów współpracy.

3. Czy tworzycie serwisy w wersji RWD?

Przy okazji zapoznawania się z portfolio, najlepiej od razu sprawdzić czy znajdują się w nich realizacje serwisów w wersji RWD. Strona internetowa dostosowana do urządzeń mobilnych to dziś już standard, więc oferta takich rozwiązań powinna być kluczowym kryterium w poszukiwaniu agencji.

4. Pracowaliście już dla klientów z mojej branży?

Istotne jest także sprawdzenie czy agencja tworzyła już serwisy w pokrewnych branżach. Ze zdobytą wcześniej praktyką na pewno będzie jej łatwiej wejść w twój biznes. Nie znaczy to jednak że agencji, która takiego doświadczenia nie posiada, należy odmówić współpracy. Wręcz przeciwnie – może ona swoje braki zastąpić świeżym spojrzeniem na biznes czy niekonwencjonalnym podejściem do zlecenia.

Przy okazji, przyjrzyj się dobrze stronie internetowej samej agencji. Jak to mówią, szewc bez butów chodzi, ale mimo tego serwis firmowy agencji powinien być jej wizytówką i wskazywać na profesjonalne podejście do realizacji.

5. Jaką metodykę zarządzania projektami stosujecie w agencji?

Już na etapie wyboru ofert należy zadać agencji kilka pytań dotyczących sposobu pracy: Jak tworzy serwisy firmowe? Jaką technologię wykorzystuje? Z których metodyk zarządzania projektami korzysta i jaką wykorzystałaby przy tego typu zleceniu? Zgromadzone odpowiedzi stanowią cenne źródło wiedzy o tym, co dzieje się za kulisami pracy w agencji i przynajmniej częściowo prezentują obraz kompetencji pracowników w prowadzeniu projektów.

6. Jak wygląda realizacja każdego etapu w projekcie?

Zadaniem klienta jest, by szczegółowo dowiedzieć się, jak dokładnie w agencji przebiega projektowanie serwisu pod kątem funkcjonalnym i graficznym oraz jak realizowane jest wdrożenie. Ważne, aby punkt widzenia wykonawcy na przebieg projektu zgadzał się z wizją klienta. Jeśli tak nie jest, agencja ma szansę, by zaprezentować mocne argumenty na poparcie swojej metodyki pracy i przekonać do niej klienta.

7. Kto będzie odpowiedzialny za realizację projektu?

W tym miejscu warto zadawać pytania o doświadczenie pracowników agencji, ich umiejętności i zdobyte certyfikaty. Takie pytania są zupełnie naturalne, ponieważ za jakość projektu odpowiada jego zespół. Zorientuj się więc czy agencja jest w stanie zapewnić dedykowany team do realizacji projektu i kto zostanie oddelegowany do kontaktu z tobą.

8. Czy zlecacie prace na zewnątrz? Dlaczego tak?

Zdarza się, że agencja zleca część prac podwykonawcom. O stosowanie takich praktyk także nie wahaj się zapytać. Jeśli sprawdzana przez ciebie firma rzeczywiście tak działa, warto dowiedzieć się dlaczego. Obowiązkowo zapytaj także o metody, które agencja wykorzystuje do zmniejszania ryzyka powstałego przy zlecaniu prac na zewnątrz.

9. Jaką technologię wdrożenia wykorzystuje wasza agencja?

Projektowanie projektowaniem, ale jak będzie wyglądało uruchomienie serwisu? Potencjalny wykonawca powinien od razu jasno określić jakie technologie i dlaczego akurat takie poleca przy twoim projekcie. Czy agencja posiada tutaj własne rozwiązania, np. tworzy dedykowane systemy CMS, a może realizuje wdrożenia w oparciu o systemy open-source? To koniecznie trzeba ustalić i zorientować się czy wraz z wdrożeniem czekają cię dodatkowe opłaty, np. za zakup licencji czy oprogramowania.

 

10. Ile będzie kosztować serwis?

Nie ukrywajmy, pytanie o koszt trzeba zadać. Konkretnie, agencja powinna szczegółowo wskazywać w wycenie przewidywane koszty przy wszystkich etapach pracy. Dzięki temu zyskasz pewność, że każda wydana na projekt złotówka ma swoje uzasadnienie. Pamiętaj, że nie chodzi o to, by wybierać najtańszego wykonawcę. Nie bez powodu pytanie o koszt znalazło się na samym końcu. Stawiaj przede wszystkim na jakość realizacji, którą może zagwarantować agencja, a nie na cięcie budżetu projektowego.

Wiadomo, że dla jednych bardziej liczy się doświadczenie, dla innych technologia. Jednak jeśli tylko uzyskasz wyczerpujące odpowiedzi na powyższe pytania, wybór agencji na pewno nie przysporzy ci większych trudności. Zatem dociekaj, analizuj i wybieraj mądrze, a nie powstydzisz się profesjonalnej strony swojej firmy.

sprawnymarketing

Powyższy tekst zawiera prywatne poglądy Autora. Niekoniecznie muszą odzwierciedlać one poglądy Redakcji.

Magdalena Pawelec

Content Manager w Ideacto, kreatywnej agencji eCommerce z Grupy Divante. Przygodę z branżą interaktywną rozpoczęła w 2012 roku na stanowisku copywritera i redaktora serwisów internetowych. Aktualnie rozwija swoje zawodowe pasje jako content manager oraz specjalista ds. Public Relations. Wspierała i prowadziła projekty dla takich klientów jak: PARP, Energa, Samsung, Polkomtel.


  • Redakcja

    Przy okazji przypominamy o nowej grupie na Facebooku, w której odpowiadamy na szereg pytań. Dołącz do Twoja firma w Internecie i Social Media.

    Subskrybuj Sprawny.Marketing na Messengerze, dostaniesz informację o każdym nowym artykule lub materiale video

    Wielkimi krokami zbliża się także dwudniowa konferencja I ♥ Marketing & Social Media oraz organizowane przez nas 24 szkolenia z zakresu marketingu.

    Możesz też zamówić prenumeratę drukowanego magazynu sprawny.marketing


    • Mój ulubiony fragment to „Z których metodyk zarządzania projektami korzysta i jaką wykorzystałaby przy tego typu zleceniu?. Czy mogę bezpiecznie stwierdzić, że 90% agencji i twórców nie bardzo potrafiłoby wymienić jakąkolwiek metodykę?

      To tak jakby podsumowuje tekst. Nie zadałbym żadnego z tych pytań agencji. Raczej interesują mnie inne rzeczy. Aż prosi się, żeby przejść punkt po punkcie i wskazać jego banalność/absurdalność/całkowitą niepotrzebność z punktu widzenia klienta.

      Nie sądzę nawet, żeby przy dużych projektach większość z tych pytań miała jakąkolwiek rację bytu (choć tu oczywiście mogę się mylić).

      Żeby nie było, że tylko potrafię krytykować. Oto na szybko pytania, które moim zdaniem są ważne i warto to wcześniej ustalić:
      – czy tak samo rozumiem nasze potrzeby – tzn. czy zlecający wystarczająco dobrze wyjaśnił wizję projektu, tak by firma była w stanie go zrealizować i wiedziała jak to zrobić
      – czy podczas rozmowy wynika, że rozmawia się ze specjalistą, który dodatkowo może doradzić pewne rozwiązania, które ułatwią/ulepszą nasz projekt
      – czy znają się na rzeczy. Czy nasza strona zostanie zoptymalizowana nie tylko pod użytkownika, ale i wyszukiwarki

      To tak na szybko, jeszcze pod wpływem tego inspirującego artykułu. Oczywiście po przemyśleniu można by pewnie zrobić ciekawy i wartościowy materiał.

    • W zdecydowanej większości tematy poruszone w artykule są już znane każdemu kto zamierza zlecić budowę serwisu internetowego. Pozostali i tak pójdą tam gdzie taniej bo nie mają blade pojęcia o Agile, Scrum, Frameworkach, itd… liva.pl

    • Szanowna Pani Autorka pisze to z perspektywy większej agencji, które jak wiadomo żrą się o każde zlecenie z ograniczonej puli zleceń dających zysk pozwalający opłacić accountów, różnej maści senior i junior coś tam oraz kupić Porsche dla właściciela agencji. Jednak jakieś 90% rynku to małe firmy, które chcą stronę dlatego, że wszyscy mają i nawet nie wiedzą o co chodzi w tej powyższej liście..

    • instytuthmr->pl

      Większość zadawanych pytań ma miejsce, niestety odpowiedzi mogą paść różne.. Stąd główne niezadowolenie klienta. Najważniejszą rzeczą, której powinien być świadomy klient, to własna wiedza na temat marketingu. Wiele agencji chce zarobić i wyciągnąć od interesanta „ostatni grosz”, efekt reklamy jest niestety opłakany. Szanowny Kliencie, nie daj się i zaczerpnij wiedzy, by zaoszczędzić sobie nerwów, czasu i niepotrzebnych kosztów.

      Pozdrawiamy,
      HMR – Human Marketing Research
      Instytuthmr—>pl

    • kilka z tych pytań i wątków się pojawiło kiedy szukałam dobrej agencji dla swojej firmy. najpierw faktycznie przeglądałam portfolia, by mieć ogląd na rodzaj stron jakie dana agencja już stworzyła. często też dopytywałam czy już mieli klienta z tej samej bądź pokrewnej branży do swojej. reaserch był dość skrupulatny stąd wybór padł na headway, który zrobił dla mnie projekt strony pod moją firmę farmaceutyczną. myślę, że artykuł sporo wnosi do tematu, a przynajmniej mnie się przydał.

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *