Zapraszamy na 23 szkoleń z e-marketingu i konferencję I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

19 Szkoleń i I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

Tworzenie SEO przyjaznych adresów URL – Videocast

Wreszcie ruszamy z długo oczekiwaną i odwlekaną serią videocastów. Pisanie artykułów wydaje się być coraz trudniejsze i bardziej angażujące, postaramy się więc w najbliższych tygodniach sporo materiałów publikować w formacie video.
Zapraszamy do pierwszego videocastu poruszającego kwestie poprawnego tworzenia przyjaznych linków dla wyszukiwarek:

 

Wspomniane w Videocascie video Matta Cutts’a: Podkreślenia czy myślniki w adresach URL ?

 

Warto także rzucić okiem na wykład Mariusza Gąsiewskiego m.in. o stosowaniu # (hash’a) w tagowanych linkach Google Analytics. I informacja testowaniu rozwiązania z # w URLu przez Google: New Type of Google Result URL.


 Share
sprawnymarketing

Cezary Lech

Content marketer i Specjalista SEO, organizator konferencji I ❤ Marketing oraz Search Marketing Day a także ogólnopolskiego cyklu szkolenia.sprawny.marketing. Autor wielu artykułów oraz prezentacji z zakresu pozycjonowania a także innych aspektów marketingu internetowego. Współwłaściciel i dyrektor komórek marketingowych MaxROY.com sp. z o.o. i GoldPosition.pl. Więcej o Cezarym możesz się dowiedzieć na jego prywatnej stronie i profilu Google+.


  • Redakcja

    Przy okazji przypominamy o nowej grupie na Facebooku, w której odpowiadamy na szereg pytań. Dołącz do Twoja firma w Internecie i Social Media.

    Subskrybuj Sprawny.Marketing na Messengerze, dostaniesz informację o każdym nowym artykule lub materiale video

    Wielkimi krokami zbliża się także dwudniowa konferencja I ♥ Marketing & Social Media oraz organizowane przez nas 24 szkolenia z zakresu marketingu.

    Możesz też zamówić prenumeratę drukowanego magazynu sprawny.marketing


    • Sama idea video castów jak najbardziej na plus. Mam nadzieję jednak, że w kolejnych odcinkach zostaną poruszone tematy dla „bardziej zaawansowanych”.

      Pozdrawiam

    • Cezary Lech

      Tak tematy będą bardziej zaawansowane… rozgrzewamy sie ;).
      Swoją drogą temat z # jest już dosyć rzadko świadomie stosowany przez polskich webamsterów.

      Linki z # testujemy w naszej kampanii promującej szkolenie SEO jak np. na flaker.pl lub adtaily.com.

    • Paweł Rabinek

      Podoba mi się. Zrozumiałe i na temat – można podesłać programistom do zapoznania się :)

    • Szczerze mówiąc nic nowego się nie dowiedziałem może prócz tych 120 znaków w URL – cenna wskazówka. Poza tym pomysł z videocastami jak najbardziej trafiony, będę śledził uważnie. Dzięki i pozdrawiam

    • o lol, to z tymi znakami zapytania to lekkie przegięcie. Nie róbmy z ludzi idiotów ;).
      Nie „and” tylko „ampresand” ;).
      W tymi rozszerzeniami w urlach to odniosłem wrażenie jakbyś szukał dziury w całym ;).
      Trochę stremowany byłeś, ale fajnie że takie video powstało ;)

    • Paweł Rabinek

      @shpyo – odnośnie stosowania ID itp nie chodzi tu tylko o SEO ale także o marketing i zachowania internautów. Inaczej reaguje osoba widząca w SERPach link typu sklep.pl/notebooki niż sklep.pl?id=3

    • @Paweł Wiem o co chodzi z tymi linkami (zabieg socjotechniczny). Tylko mi chodzi o argumentację typu, czy jak usunę „?” to strona będzie dalej działać czy nie? ;)

    • kredito.pl

      Pomysł vcastów wydaje mi się ciekawy. Pierwsze koty za płoty. Mam nadzieję, że z każdym kolejnym odcinkiem będzie ciekawiej.

      BTW: Mój ulubiony fragment: „(…)Korzystamy z liter, tak. Żadne odkrycie, ale to są jednal litery alfabetu. (…).

      Jak dla mnie adres prezentowany na tablicy nie powinien mieć myślnika. Może generować pomyłki wśród internautów, którzy będą oglądać to video w innych serwisach. No chyba, że ten adres miał pokazać, że myślniki również mogą być używane w URLach.

      Może warto przybliżyć jakieś tajniki SEO, które zaprezentujecie na swoim szkoleniu? W końcu nie każdy będzie miał szansę się na nim znaleźć.

    • Cezary Lech

      @shpyo: W tymi rozszerzeniami w urlach to odniosłem wrażenie jakbyś szukał dziury w całym ;).

      @shypo, mieliśmy klienta przy którym przeprowadzaliśmy symulacje długości URLi dla kilkunastutysięcy różnych podkategorii – bardzo rozbudowany serwis gdzie długość URLa zaczynała mieć spore znaczenie. Podtrzymuje też zdanie że końcówki (.html, .php) często przeszkadzają w rozwoju serwisu.

      @kredito.pl:

      Jak dla mnie adres prezentowany na tablicy nie powinien mieć myślnika. Może generować pomyłki wśród internautów, którzy będą oglądać to video w innych serwisach. No chyba, że ten adres miał pokazać, że myślniki również mogą być używane w URLach.

      Tak dokładnie adres przykładowy, co więcej niezarejestrowany ;).

      Może warto przybliżyć jakieś tajniki SEO, które zaprezentujecie na swoim szkoleniu? W końcu nie każdy będzie miał szansę się na nim znaleźć.

      Cierpliwości :)

    • Krzysztof Adamus

      Czy tematy są zbyt mało zaawansowane? To zależy kogo chcecie szkolić – potencjalnych klientów, czy konkurencję :) Imo może warto podzielić/oznaczyć videocasty na te dla zaawansowanych i początkujących.

    • Takie videocasty są potrzebne.

      Jednak nie bardzo zrozumiałem w jakim sensie mowa jest o URL, względem optymalizacji pod wyszukiwarki czy tego jak użytkownicy się zachowują.

      Odn. HTTP – nie ma co wykluczać używania określenia protokołu, szczególnie w kodzie strony, niczemu to nie przeszkadza.

      Odn. www wszystko zależy od tego jak w większości linkują użytkownicy – choć można sobie z tym poradzić stosować lub nie.

      Odnośnie użytych znaków
      Wszystko rozbija się o to czy mowa o jego budowie czy o tym co może zawierać adres domenowy łącznie z subdomenami.
      Jeżeli adres tld to nazwa domeny bez kropki, jak jako całość to oczywiście z kropkami, na vcascie jest mowa o – brak informacji o znaku _ ktory także można umieścić.
      Dlatego warto sprostować czy to wygląd adresu czy znaki jakich możemy użyć podczas rejestracji domeny internetowej – bo to różne rzeczy znaku / nie możemy użyć rejestrując adres domenowy tak jak pisałem o kropce.
      Odnośnie znaku & – jak można powiedzieć, że jest to jakieś przyzwyczajenie programistów :)?, bez zamiany na przyjazne linki to zapis kolejnej zmiennej wysyłanej getem.

      Odnośnie HTML, PHP wszystko zależy czy używamy modułu rewrite rule, w przypadku końcówek jest to ważne.
      Np. dodanie typu mime .html by interpretował to php powoduje, że wszystkie nawet statyczne dokumenty .html są analizowane przez php co wpływa na obciążenie serwera.
      Idąc dalej stosując rewrite i końcówkę .html nie wiedzę problemu by dodać strona.html/kategoria/ wszystko jest możliwe – zostanie to też zaindeksowane – oczywiście po co tak.

      Dodać należy także, że w przypadku stosowania takiego adresowania
      domena.pl/katalog/katalog/ należy pamiętać o tym by adresy obrazów były bezwględnie czyli kierowały do domena.pl/images/ a nie np. do images/ bo przeglądarka będzie ich szukać w /katalog/katalog/images/.

      Brakuje także podstawowej informacji na temat kodowania adresów URL przy zastosowaniu polskich czcionek, tak by w wynikach wyszukiwania adres wyświetlany wyglądał tak
      http://www.domena.pl/łódka.html – przy słowach kluczowych polskich ma to znaczenie, gdzie docelowy adres bo kodowaniu będzie wyglądał zupełnie inaczej.

      Przyjazne linki warto stosować z głową a nie tylko by je stosować, znam wiele przypadków gdzie mija się z celem stosowanie przyjaznego adresowania.

      Dla przykładu tutaj zupełnie zbędny / na końcu
      http://www.sprawnymarketing.pl/artykuly/videocast-z-piotrem-majewskim/
      adres bez / dokonuje przekierowanie na / co jest zbyteczne gdyby go nie było na końcu a nie musi być i niczemu to nie przeszkadza a powoduje zbędne i dodatkowe obciążenie serwera.

      VideoCast bardzo dobrze, że się pojawił. Ważne tylko by było w nim więcej prawidłowości, bo te & jako wynmysł programistów i możliwość stosowania kropek w adresie rejestrowanej domeny to dość mało profesjonalny błąd.

      Pozdrawia
      Mariusz

    • Dobra robota, dzięki. Oby jak najwięcej takich…

    • Cezary Lech

      @szook
      Swoje wytyczne przedstawiłem w VideoCascie, masz inne ? To nagraj swojego videocasta. Oglądnij jeszcze raz bo o _ (podkreśleniach) jest tam mowa i jest powiedziane że godnie z tym co mówi Matt i pisze Google na stronach pomocy jako oddzielacz słów w adresie URL należy stosować – (myslnik, minus) !

      Po resztę wytycznych zapraszam na http://www.google.pl/support/webmasters/bin/answer.py?hl=pl&answer=76329

      / slash na końcu jest potrzebny na wypadek powstania głębszej podstrony. Co się przyda np. w przypadku:
      http://www.sprawnymarketing.pl/certyfiakty-google/%5Bnowy-certyfiakt%5D

    • Cezare ale tutaj nie ma nic do tego czy ja mam nagrać czy nie, komentarz jest do Twojego. Jeżeli decydujesz się na nagranie to super, tylko warto przedstawić temat rzeczowo.

      Nie interesuje mnie co mówi Matt, gdyby wszyscy pozycjonowali tak jak Matt mówi, to google pozbyłoby się problemu wpływu pozycjonerów na naturalne wyniki.
      Stosowałem tak _ i tak – w obu wypadkach słowo kluczowe było brane pod uwagę – prosty test, wystarczy zrobić unikalną fraze tak rozdzieloną.

      Odnośnie / nie jest potrzebny w wypadku gdy będę robił kolejną kategorię.
      Jeżeli będę ją tworzył to
      jakmialemtak to zrobie jakmialektak/nowakategoria i w czym tutaj jest problem ? a pozbywam się zbędnego przekierowania, które się dokonuje na przykłądzie pokazanym wcześniej.
      Cezare to tylko szczegól ten _ -. Chodzi o całość nagrania.
      Szczególnie należy być ostrożnym przy nagrywaniu takich rzeczy, czasem lepiej nie nagrać niż nagrać by nagrać.
      Zwróć uwagę, że w pewnych momentach wręcz mówisz o rzeczach, które nie mają miejsca – jak dopuszczalne znaki podczas rejestracji domeny czy & jako tak sobie robią programiści.
      Decydując się na publiczne nagranie, decydujesz się nie tylko na pochwały ale i ocenę merytoryczną zawartości nagrania, odsyłanie nagraj sobie swój nie jest sposobem.

      Napisałem Ci nawet, że takie materiały są potrzebne, ale merytorycznie poprawne.

      Pozdrawiam
      Mariusz

    • wartosc merytoryczna bardzo słaba. Zachecam do zweryfikowania materialu przed jego publikacja – dzialacie na wlasny wizerunek.

    • Rafał Sikora

      Mariusz owszem wszystko się da ale zobacz właśnie jak wygląda Twój zapis strona.html/kategoria/
      W przypadku wpisywania ręcznie przez usera takiego adresu jest duże prawdopodobieństwo błędu. Poza tym po co Ci ta końcówka? Większość programistów stosuje ją do oddzielania działów strony od parametrów / artykułów a to jest ułatwienie tylko dla nich ;).
      A biorąc pod uwagę skrajny przypadek że robimy specjalnie końcówkę to niedługo bedziesz miał coś takiego
      strona.html/kategoria/artykuł.html
      ..i problem błędu się nasila.

    • Wszystko fajnie i ja wiem, ze poczatki sa trudne, a kamera stresuje, ale do wykladu wypada sie przygotowac tak zeby podczas sie nie zacinac i to szczegolnie w pierwszym zdaniu.

      Jak ktos zaczyna pierwsze zdanie szkolenia od „yyy czesc witamy wszystkich yyy wszystkich yyyy” to malo profesjonalnie to wyglada. W takim przypadku wypada wylaczyc kamere i zaczac od nowa bo przeciez nie idzie to na zywo.

      Szkolenia nagrane plynnie i bez zacinek duzo lepiej sie oglada. Popatrzcie na materialy jakie udostepnia w formie prezentacji samo Google i inne amerykanskie serwisy – to sie przyjemnie oglada. Zreszta zauwazcie, ze czesto takie wyklady sa montowane i nie musi to byc jeden ciag nagrania – jak ktos sie zatnie to zawsze mozna zrobic dubla.

      Co do tematyki to mocno dla poczatkujacych, ale kilka informacji sie tam pojawilo.

    • Rafał Sikora

      .. ale z tymi myślnikami to bym się już nie zgodził :), chyba że coś się zmieniło w google

      zrobiłem test na frazę: na skórze
      i jedna z pozycji: … /76630-77-skora_i_naskorek
      co ciekawe pogrubione zostalo skora i skorek tak wiec wnioskuje ze google rozpoznaje slowa przedzielone „_” a nawet „.”

    • Cezary Lech

      @Rafał Sikora, Twój „test” jedyne co Ci powiedział to tyle że wyszukiwarka zwracając kod html pogrubia ciąg znaków znajdujący się w zapytaniu.
      Nie powiedział natomiast nic o sposobie indeksacji URLi przez roboty indeksujące, a tym bardziej o wpływie na pozycje i sposobie rozpatrywania rozdzielaczy przez Google.

    • Wydaje mi się, że najbardziej logiczna z punktu widzenia usera jest struktura taka jak na komputerze:

      D:\katalog\podkatalog\plik.doc
      co w adresie strony wyglądałoby następująco:
      domena.pl/katalog/podkatalog/plik.html

      W przypadku chęci powrotu do nadrzędnego katalogu wystarczy wtedy uciąć końcówkę adresu. Takie rozwiązanie jednak też ma swoje minusy – w przypadku wielu zagłębień adres jest bardzo długi i ja zazwyczaj używam w adresie tylko ostatniego zagłębienia.

      Nie mam jednak nic przeciwko adresom wordpressowym i szczerze mówiąc zawsze mam dylemat, czy stosować rozszerzenia czy nie, czy wypisywać wszystkie zagłębienia czy nie (lubię krótkie linki ;-) ).

      Co do Google to oni lubią zmiany. Jakiś czas temu wyszło od nich info o tym, że „_” i „-” są traktowane tak samo, a jakiś miesiąc czy dwa temu Matt powiedział, że zmienili zdanie i żeby stosować myślniki do rozdzielania słów.

    • Cezary Lech

      @Lexy, zmienia się wytyczna odnośnie „_” podkreślenia, z „-” myślnikiem nigdy nie było wątpliwości dlatego ja zalecam myślnik i tylko myślnik stosuje.

      Co do .html to zwyczajnie zestawiając wady i korzyści wynikające z zastosowania tego elementu, w .html znajduje o jedną wadę więcej.

    • Myślę, że Pan prowadzący videocasta dogra kawałek o tym jak działa redirect i będzie miał spokój, bardzo fajna lekcja, pozdrawiam

    • Sławomir Chojnacki

      Google podaje duzo wytycznych np.o przyjaznych linkach, ktorych w praktyce jednak nie moze i nie bedzie promowac :) i to cale podsumowanie tematu :)

    • Filmik niczego sobie, ale raczej dla początkujących.
      Znak podkreślenia, myślnik i przecinek G traktuje od pewnego czasu tak samo. Mimo to najczęściej używam myślnika, bo wtedy linki wyglądają najczytelniej.

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *