Napisz do nas

Zapraszamy na 23 szkoleń z e-marketingu i konferencję I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

19 Szkoleń i I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

CTR w Google a wpływ na SEO Test

Czy CTR jest czynnikiem rankingowym w Google?

Temat CTR-u i jego domniemanego wpływu na wyniki i pozycje stron w wynikach wyszukiwania Google poruszałem na Sprawny.Marketing już kilka lat temu w artykule: Jak podnieść klikalność (SERP CTR) wyników organicznych?. W ostatnich miesiącach temat jednak wracał wielokrotnie, głównie dzięki testom prowadzonym przez Randa Fsihkina z Moz, a także za sprawą Bartka Góralewicza, który w kilku swoich szeroko komentowanych tekstach wchodzi coraz głębiej w to zagadnienie.

Wczoraj na łamach Search Engine Land ukazał się kolejny tekst podsumowujący punkt widzenia Bartka i wyniki jego oraz kilku publicznie publikowanych testów z tego zakresu: Is CTR A Ranking Factor In Organic Results?.

Podobny test przeprowadziłem 23 Lipca podczas webinara Live TVIP, który zebrał ponad 300 osób, a około 250 osób wykonało test, o który poprosiłem w trakcie audycji:
Cezary-Lech-Webcast-Live-CTR-ranking-factor-test

Test polegał na tym, żeby wszystkie osoby oglądające audycję w tym samym momencie wpisały w Google frazę „Instagram Marketing”, zmieniły domyślne ustawienia wyników na język polski, a następnie kliknęły link znajdujący się wówczas na 3-4 miejscu wyników wyszukiwań o tytule: „Instagram Marketing i 25 porad, jak zdobywać więcej followersów”. Przechodząc na stronę artykułu Instagram Marketing miały tam spędzić 2-3 minuty, a następnie kliknąć kolejny głębszy artykuł w obrębie Sprawny.Marketing – chciałem sprawdzić, czy spora liczba wejść na ten link przełoży się na wyższą pozycję w Google.

W komentarzach do artykułu Bartek wywołał mnie nieco do dyskusji, powołując się także na nasz test, zatem uznałem, że warto napisać więcej na ten temat.

Czy CTR ma wpływ na SEO?

Wyniki naszego testu wskazują, że można mówić o pewnych korelacjach… Pierwszy raz dopiero wczoraj, po publikacji tekstu Bartka, rzuciliśmy okiem razem z Bartkiem Berlińskim na dane, które spłynęły do Google Analytics oraz Google Search Console po wykonaniu testu – wyniki przedstawiają poniższe wykresy:

CTR wynikow w Google Test SEO

Widzimy wzrost ruchu z Organic (z wykluczeniem dnia 23 Lipca, czyli momentu przeprowadzenia testu), webinar odbył się w czwartek wieczorem, tuż przed weekendem, kolejny wyraźny wzrost został odnotowany dopiero w poniedziałek, wtorek i środę – jest jednak możliwe że część osób sprawdzała, czy test przyniósł jakiś efekt SEO i ponownie klikała w link do artykułu o Instagram Marketingu.,

Kolejny wykres z Google Search Console, z którym już nieco trudniej polemizować:

test klikalnosci SERP

Zielona linia to średnia pozycja artykułu na frazę „Instagram Marketing” wg. Search Console:
5 – 22 lipca średnia pozycja wyniosła 9,8 a w okresie
24 lipca – 11 sierpnia średnia wyniosła 5,3

Widzimy więc wyraźny wzrost średniej pozycji i CTR-ów URLa SprawnyMarketing.pl.

Co myślicie o wynikach tego testu?

 

seo_content_marketing


 Share sprawnymarketing

Cezary Lech

Content marketer i Specjalista SEO, organizator konferencji I ❤ Marketing oraz Search Marketing Day a także ogólnopolskiego cyklu szkolenia.sprawny.marketing. Autor wielu artykułów oraz prezentacji z zakresu pozycjonowania a także innych aspektów marketingu internetowego. Współwłaściciel i dyrektor komórek marketingowych MaxROY.com sp. z o.o. i GoldPosition.pl. Więcej o Cezarym możesz się dowiedzieć na jego prywatnej stronie i profilu Google+.


  • Redakcja

    Przy okazji przypominamy o nowej grupie na Facebooku, w której odpowiadamy na szereg pytań. Dołącz do Twoja firma w Internecie i Social Media.

    Subskrybuj Sprawny.Marketing na Messengerze, dostaniesz informację o każdym nowym artykule lub materiale video

    Wielkimi krokami zbliża się także dwudniowa konferencja I ♥ Marketing & Social Media oraz organizowane przez nas 24 szkolenia z zakresu marketingu.

    Możesz też zamówić prenumeratę drukowanego magazynu sprawny.marketing


    • Łukasz Trześniewski

      Algo jest czuły. Sam wzrost CTR lub też nabijanie go przez Proxy nic nie dają. Podczas testów, które ja organizowałem mieliśmy wyniki, które mogą sugerować, że coś jest na rzeczy (ale trzeba coś jeszcze dodać) ponieważ skok pozycji był i to nie w GWT, gdzie do średniej wskakuje również personalizacja. Tamte dane bardzo łatwo można podrobić, a nie w tym rzecz.

    • Dobrze ze publikujecie test,natomiast fakt wpływu ctr wydaje się oczywisty. Google premiuje jakość.

    • fakt wpływu ctr wydaje się oczywisty. Google premiuje jakość.

      Chyba nie jakość a ilość kliknięć ;)
      Do sprawdzenia na innym bardziej ogólnym temacie ?

      Jedna rzecz mnie irytuje ;)
      Dość wysoka pozycja zdjęcia w google images w (obrębie jednego ekranu) ale dalsza artykułu z którego pochodzi zdjęcie 4 – 5 dziesiątka… , Tekst artykułu do gruntownej optymalizacji ;) ?

    • Łukasz Bigo

      Dzień dobry. Dzięki za wartościowy artykuł. W Polsce, w branżach, w których się poruszałem (newsy, rozrywka, moto, seriale, tech, DIY, budownictwo, księgowość i jeszcze kilkanaście innych) CTR miał wpływ na wyniki, ale dało się zauważyć, że nie jest to jedyny parametr. Zresztą, na zagadnienie można też spojrzeć od drugiej strony: gdyby CTR nie miał wpływu, to co miałoby? :) Pozdrawiam serdecznie i życzę miłego dnia. ŁB

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *