Zapraszamy na 23 szkoleń z e-marketingu i konferencję I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

19 Szkoleń i I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

Universal search, ROI i analityka czyli relacja z Search Engine Strategies w Londynie

Od 17 do 19 lutego w Londynie odbywa się jedna z największych konferencji w Europie dotyczących Marketingu w Wyszukiwarkach (i nie tylko). W tym roku postanowiłem wybrać się osobiście do Londynu aby posłuchać co zachodnio-europejscy specjaliści od SEM mają do powiedzenia. Na łamach Sprawnego Marketingu postanowiłem podzielić się najważniejszymi spostrzeżeniami.

SES London to trzydniowa (w sumie 4-dniowa włączając warsztaty SEM’owe) spora dawka wiedzy w trzech równoległych ścieżkach, na szczęście organizatorzy postanowili podzielić wykłady na trzy poziomy zaawansowania: Podstawowy, Średnio-Zaawansowany i Zaawansowany. Zresztą zapraszam każdego do zapoznania się z Agendą SES 2009 London.

Pod koniec każdego dnia postaram się pokrótce zrecenzować wykłady w których uczestniczyłem.

Z pierwszego dnia najciekawsze wydają mi się następujące tematy:

Universal & Blended Search – W szczególności do tego wykładu nt. różnic w wynikach wyszukiwania oraz jak wpłyną one na przyszłość SEM’u przyciągają mnie: przedstawicielka Google oraz statystyki przygotowane specjalnie pod tą sesję SES, które będą prezentowane podczas wykładu.

WebTrends Workshop – Czyli o prowadzeniu kampanii zorientowanych na wynik. Niby ogólne hasło ale prowadzący rozwinęli je do: efektywnego zarządzania kampaniami (odejście od automatycznego biddowania), optymalizacji kampanii pod kątem ROI oraz tematu zarządzania (przenoszenia) budżetów.

Search Resources: Building A Better Economic Model – Model rozliczeń atrakcyjny zarówno dla klienta jak i agencji (win-win). Głównie liczę na ciekawe sugestie od Randa Fishkina z SEOmoz.org.

Analytics: Data Into Action – O tym jak analityka internetowa wpływa na efektywność SEO a raczej jak szukać, interpretować (pod kątem SEO) oraz działać na podstawie danych z systemów analitycznych.

Search Engine Strategies w Londynie – Dzień 1

Minął pierwszy dzień na londyńskiej konferencji Search Engine Strategies.

Ze względu na wybrane przeze mnie ścieżki (4 z 12) był to dzień z szczególnym naciskiem na:

1. Universal Search & Blended Search

2. Modelu rozliczeń Pay Per Performance

3. Problemie metodologii GA

SES - Business design centreSES - RegistrationSearch Engine Strategies 2009

Pierwszą (wprowadzającą) prezentację na SES poprowadził Matt Mason autor książki “The Pirate’s Dillema“. Tak jak i przed samą konferencją tak i teraz po pierwszym dniu do końca nie rozumiem czemu akurat ten autor i czemu akurat z takim tematem pojawił się na SES’09 ale muszę przyznać, że prezentacja była na wysokim poziomie a sam prowadzący potrafił zaciekawić swoimi przemyśleniami na temat wpływu “Piractwa” na nowoczesne modele biznesu. W skrócie autor podzielił społeczność piratów na 2 grupy: inwentorów i zwykłych plagiatorów i tej pierwszej grupie poświęcił uwagę. Podał wiele przykładów jak kreatywne może być piractwo oraz jak można wykorzystać to do własnego biznesu.

Druga prezentacja to już stricte temat dotyczący SEM’u. Wybrany przeze mnie temat “Universal & Blended Search” utwierdził mnie w przekonaniu, że nie tylko SEO ale i specjaliście od PPC/Web Analytics odczuwają duży dyskomfort związany z kierunkiem w jakim rozwijają się wyniki wyszukiwania. Z tego tytułu najpopularniejsze hasło podczas tej prezentacji było “makes harder” (mając na myśli stwierdzenie, że jest coraz trudniej) ale też prowadzący przekonywali, że dzięki takim usługom jak maps, video, images, local search itp. można totalnie zdominować pierwszą stronę wyników (lub zostać zepchniętym przez konkurencję). Co prawda zawiodłem się trochę danymi statystycznymi które zostały zaprezentowane (miały być specjalnie przygotowane na SES’09 a były tylko dane z iProspect ’08) ale i tak uważam że wykład był wielce interesujący.

Kolejna prezentacja, o której warto wspomnieć to “Building a Better Economic Model” z kilku względów:

Modele Rozliczeń - Fishkin, Goodman

1. Swoimi rozmyśleniami dzielili się: Rand Fishkin (SEOmoz.org) i Andrew Goodman (Winning Results with Google AdWords)

2. Doświadczeni specjaliści opowiadali o modelach rozliczeń które próbowali z klientami (było ich wiele)

W skrócie. Rand zarzucił modelowi “konsultingu” problem skalowalności.  Modelowi “Pay per performance” zarzucił brak wpływu firmy SEM na współczynnik CR (Conversion Rate) strony/biznesu. Andrew Goodman dodał, iż nawet gdy “model” rozliczeń będzie atrakcyjny dla obu stron to pojawia się kolejny problem czyli naruszanie zasad umowy. Podsumowując ten temat – prowadzący częściej argumentowali dlaczego istniejące modele są złe, niż mówili o tym jak powinien wyglądać idealny model rozliczeń. Z ciekawostek w tej sesji dowiedziałem się ile $ liczy sobie Rand Fishkin z SEOmoz.org za godzinę consultingu (ale tą informację zachowam dla siebie :-)

Rand Fishkin - SEOmoz.org - Search Engine Strategies 2009 Londyn

Ostatni temat poruszany praktycznie w kilku sesjach dotyczył Analityki Internetowej (głównie problemów metodologii).  Sam ostatnio zauważyłem wiele niedogodności jakie niesie ze sobą np. Google Analytics. Najpierw John Marshall (MarketMotive.com) poruszył problem który określił jako “latent conversion”, czyli do którego źródła ruchu przypisać do konwersji, oraz kwestie nadpisywania konwersji i modelu określania “źródła” konwersji w Google Analytics. W sesji “Why does Search Get All the Credit” został rozwinięty ten problem o offline’owe źródła ruchu (Reklama w TV, Prasa, Radio). Najlepiej tą serie opisuje zdanie z prezentacji jednego z prowadzących (w moim tłumaczeniu): Dział PPC deklaruje przychód rzędu 400 mln $, tyle samo co SEO. Reklama offline wg. analytics wygenerowała 400 mln $ przychodu – Problem jest taki, że w zeszłym roku miałem 200 mln $ przychodów :-)

Tyle relacji z dnia pierwszego.

Jaki jest średni CTR z organika? SES w Londynie – Dzień 2

Środa na SES’09 rozpoczęła się od mocnego uderzenia – podczas Panelu dyskusyjnego nt. przyszłości SEO swoje wizje przedstawiali m.in. Rand Fishkin (SEOmoz.org), Brett Tabke (WebmasterWorld.com), Chris Sherman (SearchEngineLand.com).

Tabke, Sherman, Whallen, Fishkin

Od lewej: Brett Tabke, Chris Sherman, Jill Whallen, Rand Fishkin

Pierwszy głos zabrał moderator Mike Grehan, który błyskotliwym spostrzeżeniem odnośnie SEO rozpoczął dyskusję:

“I haven’t met anyone since 1995 who have optimized search engine” :-)

Wracając jednak do tematu dyskusji pojawiło się kilka koncepcji. Mi osobiście przypadły do gustu następujące:

– Wyszukiwarki potrzebują Nas – czyli SEO specjalistów white/blackhat (Ch. Sherman, Search Engine Land)

– Edukacja SEO firm zajmujących się tworzeniem stron (J. Whallen, HighRankings)

– Link Building idzie w kierunku SEO-PR (K. Ryan, Motivity Marketing)

– Zagrożenie w postaci AJAX’a w SERP’ach (B. Tabke, Webmaster World)

– Dobry marketing daje dobre linki (R. Fishkin, SEOmoz)

Drugą sesją o której warto wspomnieć to “Searcher Behaviour Research Update” w szczególności, że ta tematyka jest mi osobiście najbliższa. Najpierw Shari Thurow (autorka słynnego bestsellera pt “Search Engine Visibility” przetłumaczonego również na j. polski) zaprezentowała podział zapytań wg. intencji użytkownika opierając to dość ogólnymi statystykami. Odebrałem tą prezentację jako wstęp do najbliższej książki Shari która zostanie wydana w kwietniu pt. “When Search meet Web Usability”. Bardzo mile zaskoczyła mnie prezentacja Thomasa Bindl’a (Refined Labs) który oparł ją na podstawie badań przeprowadzonych przez BVDW na rynku niemieckim.

Shari Thurow, Thomas Bindl, Nick Drew

Od lewej: Shari Thurow, Thomas Bindl, Nick Drew

Z prezentacji Thomasa dowiedziałem się m.in. że:

Średni Quality Score to 6.59

Średni CTR Search’a to 1,62%

Średni CTR Content Network to 0,23%

Na koniec tej sesji Nick Drew z Microsoftu pokazał jaki wpływ na zapytania brandingowe, CTR kampanii i czas spędzony na stronie ma połączenie reklamy w wyszukiwarkach z display’ową.

Ostatnim tematem, o którym wspomniałbym z dzisiejszego dnia to Strategie rozliczeń pomiędzy klientem a agencją. Richard Zwicky (Enquisite) postawił fundamentalne w moim mniemaniu pytanie: Czym się różni ruch z Organic a PPC i czemu wszystkie agencję wyżej wyceniają ruch z tego drugiego. Zaprezentował garść statystyk ale najbardziej kluczowa, którą udało mi się zanotować mówiła o tym, że SEO kosztuje 1/64 tego co kosztuje klienta PPC (i po raz kolejny zadał pytanie – czemu?). Po tak mocnym stwierdzeniu (Ruch z SEO powinien kosztować tyle co z PPC) Andrew Goodman zasugerował model sprzedaży ruchu za 100% kosztu CPC – x % żeby jednak było trochę taniej. Najbardziej przytłoczyła (w pozytywnym znaczeniu) mnie w tej sesji prezentacja Jonathana Scotta z Direct Traffic Media który pochwalił się, że zanim dotarł do idealnego modelu rozliczeń przeszedł ok. 40-50 prób z różnymi klientami. Zaprezentował konkretne funkcje opisujące różne modele rozliczeń z różnymi czynnikami, podał plusy i minusy z kilku oraz konkretne case studies. Do “przetrawienia” takiej ilości danych potrzebna jest kolejna sesja z prezentacja Jonn’ego na spokojnie – naprawdę bardzo dobra prezentacja.

Search Engine Strategies 2009 - Londyn

SES London 2009 – Business Design Centre

Podsumowując dzisiejszy dzień muszę stwierdzić, że prezentacje były na bardzo różnym poziomie. Niektóre zawiodły mnie , inne mile zaskoczyły. Zobaczymy co przyniesie ostatni dzień konferencji.

Search Engine Strategies w Londynie – Dzień 3

Ostatni dzień na SES w Londynie. Już nie tak ciekawie, zarówno prowadzący jak i słuchacze wyglądali na przemęczonych :-) Merytorycznie dzisiejsze prezentacje były “tylko” na dobrym poziomie. Kilka ciekawych prezentacji, reszta to odświeżone stare kotlety (pewnie z SES’08).

Pierwszy wykład dotyczący Zarządzania Reputacją Marki był całkiem ciekawy (głównie dzięki prowadzącym). David Snyder z Search & Social podał ciekawy przykład case study Michael’a Phelps’a o którym było głośno w ostatnich dniach. Podzielił się strategią którą zamierzają przedstawić sportowca w innym świetle niż to robią aktualnie brukowce. Ponadto z prezetnacji pozostałcyh prowadzących uświadomiłem sobie na jakim poziomie jest w Polsce “Brand & Reputation Management”. W stanach normalnym krokiem jest np. darmowe obdarowywanie wpływowych bloggerów, lub też błyskawiczna reakcja na negatywny wpis na poczytnym blogu (przeprosiny, rekompensata etc.). W Polsce cały czas pierwszym krokiem są prawnicy – amerykańscy specjaliści przekonywali, że nie tędy droga.

Search Engine Strategies 2009 - Londyn - David Naylor i Jeff Ferguson

Od lewej: David Naylor (a.k.a. DaveN) i Jeff Ferguson

Drugi wykład pt “Social Media Optimization” to już raczej słabszych lotów prezentacje, o których za dużo nie ma co pisać. Zamiast o “optymalizacji” pod kątem serwisów społecznościowych/społeczności bardziej wykłady były na temat: musicie mieć zdjęcia na FlickR, konto na Twitterze, filmy na Youtube i Facebook/Linkedin (Tutaj najbardziej zawiodła moje oczekiwania Jennifer Evans Laycock z Search Engine Guide). Krótkie opisanie pro-społecznej aktywności w internecie prezydenta Obamy nie mogło się równać z wpisem Tomka o strategii marketingu internetowego Obamy.

Drugi dobry wykład tego dnia dotyczył kwestii Duplicate Content. W szczególności bardzo dobrą prezentację miała Shari Thurow – bardzo dobry case study pokazujący bardzo jasno jaki wpływ na stronę (negatywny może mieć duplicate) a następnie pokazała jak stopniowo wychodząc z duplicate powraca ruch z Google. Pokazane w tej sesji zostały różne możliwości unikania DC (.htaccess, robots.txt itp.). Co ciekawe zauważyłem że wszyscy sugerowali przekierowanie z non-www na www… :-)

Search Engine Strategies 2009 - Londyn - Mike Grehan

Współorganizator cyklu konferencji Search Engine Strategies: Mike Grehan

Ostatnie 2 wykłady na których byłem nie wnosiły świeżości oraz nie poszerzyły moich perspektyw jak to zapewniano w broszurach SES’09.

Przy okazji pozdrawiam całą ekipę Polaków którą miałem okazję spotkać podczas SES’09.

sprawnymarketing

Bartosz Berliński

Od roku 2004 specjalizuje się w SEM marketingu. Odpowiada za planowanie i realizację kampanii reklamowych, analizę efektywności i optymalizację działań marketingowych oraz pozycjonowanie serwisów dla największych polskich firm internetowych. Współautor badań i publikacji z zakresu SEM/Web Analytics. Współwłaściciel firmy doradczej MaxROY.com zajmującej się konsultingiem w zakresie SEM. Od 2006 roku posiada certyfikat Google Advertising Professional, a od 2008 roku prowadzi szkolenia z zakresu AdWords, w których wzięło udział ponad 1700 uczestników.


  • Redakcja

    Przy okazji przypominamy o nowej grupie na Facebooku, w której odpowiadamy na szereg pytań. Dołącz do Twoja firma w Internecie i Social Media.

    Subskrybuj Sprawny.Marketing na Messengerze, dostaniesz informację o każdym nowym artykule lub materiale video

    Wielkimi krokami zbliża się także dwudniowa konferencja I ♥ Marketing & Social Media oraz organizowane przez nas 24 szkolenia z zakresu marketingu.

    Możesz też zamówić prenumeratę drukowanego magazynu sprawny.marketing


    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *