Napisz do nas

Zapraszamy na 23 szkoleń z e-marketingu i konferencję I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

19 Szkoleń i I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

Rynek-Video

3 kierunki, w którym zmierza rynek video [VidCon 2015]

W czerwcu 2015 roku w Anaheim, obok Los Angeles, odbyło się największe wydarzenie fanów, twórców oraz branży YouTube – VidCon. W trzydniowej konferencji wzięło udział 20 000 osób, z czego ponad 1000 uczestniczyło w części biznesowej. Od lat to właśnie na VidConie wyznaczane są trendy rozwoju rynku video czy ogłaszane są zapowiedzi nowych funkcjonalności YouTube. Co wydarzyło się w tym roku – w jakim kierunku zmierza YouTube?

1. Dominacja YouTube

Najważniejszym podczas pierwszego dnia konferencji była coroczna przemowa Susan Wojcicki, CEO YouTube. Podczas tegorocznego wystąpienia Wojcicki ogłosiła najnowsze wyniki serwisu, jak i zapowiedziała kierunki rozwoju YouTube, potwierdzając dominację serwisu.

Jest to wzrost o 30% w ciągu zaledwie roku. Oznacza to, że jeżeli chcielibyśmy oglądać filmy na bieżąco, z każdą minutą będziemy 16 dni w tyle z materiałem do obejrzenia!

Co warto tu podkreślić, zmienia się nie tylko ilość treści przesyłanych do YouTube, ale i ich rodzaj – “na lepsze”. Coraz więcej wideo stanowią poradniki, materiały edukacyjne, vlogi czy muzyka. Etap dominacji kotków mamy już dawno za sobą, a przecież i w kinematografii pierwszy film na świecie to wojujące koty.

Na wzrost rynku video wskazuje również dynamiczny rozwój kanałów YouTube. Do niedawna, wielkim sukcesem dla twórców treści YouTube było posiadanie miliona subskrybentów. Jako wyróżnienie twórcy otrzymywali od YouTube złoty przycisk – statuetkę. Dziś takim osiągnięciem może się pochwalić ponad 1300 kanałów, ale aż 35 z nich posiada więcej niż 10 milionów subskrybentów, posiadając zasięg większy niż niejedna europejska krajowa stacja telewizyjna. Aby podkreślić to szczególne osiągnięcie – 10 milionów subskrybentów – YouTube będzie przyznawał wyróżnienia w postaci diamentowych przycisków. W Anaheim takie statuetki odebrali pierwsi nagrodzeni.

2. Multiplatformowość?

Oprócz przedstawicieli YouTube, na VidConie można było spotkać pracowników pozostałych największych platform video, tj. Facebooka, Vimeo, Twitcha czy Dailymotiona. Z kolei w kuluarach wiele mówiło się o aplikacjach takich jak Snapchat, Instagram czy BeMe.

VidCon panel dyskusyjny

Fot. Tomasz Sokołowski

Czym przyciągają twórców video inne serwisy? Na platformie Vessel za drobną opłatą można oglądać filmy YouTuberów kilka dni przed ich publikacją na YouTube. Vimeo i Dailymotion z kolei kuszą twórców wysokimi stawkami reklamowymi, zachęcając ich do produkcji treści przeznaczonych wyłącznie na te serwisy. Snapchat, Instagram, Facebook, BeMe i inne platformy, które nie są wyposażone w skuteczną funkcję ponownej odkrywalności treści (filmy żyją krótko, są ulotne), stanowić będą miejsce do publikacji materiałów pobocznych. To tam YouTuberzy będą zamieszczać zdjęcia i filmy zza kulis, wpadki, będą dzielić się „momentami”.

Jak można było usłyszeć, wiele osób z branży przewiduje, że wraz z rozwojem rynku video pozycja YouTube będzie malała na rzecz wyżej wymienionych serwisów i aplikacji. W mojej ocenie ta prognoza jest nietrafiona. Inne serwisy i aplikacje video będą uzupełnieniem platformy YouTube, a nie jej konkurencją.

Dla każdego serwisu video najważniejsi są twórcy treści. Z kolei dla twórców, przy wyborze miejsca publikacji, najważniejszym czynnikiem jest potencjalny zasięg i interakcje z widzami. Obecnie to właśnie YouTube jest w stanie zapewnić twórcom wysoką oglądalność i potencjał zbudowania społeczności fanów, a także monetyzację ich treści. Inne platformy nie dają jeszcze porównywalnych możliwości.

YouTube pozostanie podstawowym miejscem publikacji dla twórców treści video. Inne serwisy i aplikacje są w stanie pomóc twórcom komunikować się z fanami oraz uzyskać dodatkowy przychód. Jest to jednak uzupełnienie podstawowej działalności, jaką jest prowadzenie kanału YouTube. Inne platformy nie są zatem konkurencją dla YouTube, a ich rozwój będzie dla YouTube korzystny.

3.Mobile, mobile, mobile

Susan Wojcicki wskazała główne trzy kierunki rozwoju YouTube – mobile, mobile i mobile. Dlaczego akurat mobile?

Z urządzeń mobilnych pochodzi już ponad polowa wyświetleń na YouTube, a przychody z reklam na mobile rosną rok do roku aż o ponad 100%. Co więcej, rynek mobilny jest ważny ze względu na ruchy Facebooka, wraz z Instagramem, w segmencie video. Także dane konkurentów YouTube wskazują na potencjał rynku mobilnego, ponieważ np. z Facebooka wyłącznie na smartfonach i tabletach korzysta aż ponad 520 mln użytkowników.

Susan Wojcicki VidCon

fot. Tomasz Sokołowski

Jak się również okazuje, różne grupy widzów „mobilnych” – dzieci, gracze, fani muzyki – poszukują innego rodzaju treści. Aby wykorzystać doświadczenia z korzystania z serwisu, YouTube odświeżył UI swojej aplikacji, a także wprowadza aplikacje dedykowane. Mowa tutaj o YouTube Kids (dostępnej w USA), YouTube Gaming oraz YouTube Music Key (obie w fazie zamkniętych testów). Podczas VidConu pojawiały się słuchy, że w najbliższej przyszłości możemy się spodziewać kolejnych dedykowanych aplikacji od YouTube, np. dla długich treści filmowych czy VR.

Dla YouTube ważnym elementem strategii mobilnej jest również wsparcie dla rozszerzonej rzeczywistości. A ta z mobile jest związana m.in. poprzez Google Cardboard, które w cenie kilku $ umożliwia każdemu oglądanie na swoim smartfonie filmów 360st. lub filmów 3D.

Wkrótce jednak nastąpi prawdziwa rewolucja. CEO YouTube ogłosiła, że niebawem YouTube zacznie wspierać filmy 3D w 360 stopniach. Oznacza to, że większość użytkowników będzie miała dostęp do technologi VR bez konieczności wydawania setek dolarów na sprzęt od Samsunga czy Oculusa. Aby jednak było co oglądać, YouTube dalej będzie wspierał twórców treści poprzez takie projekty jak np. Jump. Jest to zaprojektowany przez Google zestaw i software do tworzenia filmów VR. Dzięki temu, niskim kosztem, można stworzyć prawdziwe arcydzieło w najwyższej jakości.

VidCon 2015

Fot. Tomasz Sokołowski

Kierunki-rozwoju-video

PS Jeżeli chcesz bliżej poznać YouTube oraz odkryć potencjał, który tkwi w video marketingu – zapraszamy Cię na szkolenie. Najbliższe odbędzie się już 23 września w Warszawie, a poprowadzi je Maciek Wróblewski, Head of Analytics MUSE.

Szkolenie_youtube_marketing_pr

 


 Share sprawnymarketing

Powyższy tekst zawiera prywatne poglądy Autora. Niekoniecznie muszą odzwierciedlać one poglądy Redakcji.

Maciej Wróblewski

Ze światem YouTube związany od 2013 roku. Obecnie pracuje w TalentMedia jako Head of Analytics. Specjalizuje się w dystrybucji treści video i zakupie mediów. Prowadzi szkolenia i opowiada o YouTube na konferencjach branżowych. Posiada certyfikat YouTube Certified in Audience Growth & Digital Rights. Po godzinach pomaga użytkownikom YouTube na oficjalnych Forach Pomocy jako Top Contributor (Najlepszy Współtwórca).


  • Redakcja

    Przy okazji przypominamy o nowej grupie na Facebooku, w której odpowiadamy na szereg pytań. Dołącz do Twoja firma w Internecie i Social Media.

    Subskrybuj Sprawny.Marketing na Messengerze, dostaniesz informację o każdym nowym artykule lub materiale video

    Wielkimi krokami zbliża się także dwudniowa konferencja I ♥ Marketing & Social Media oraz organizowane przez nas 24 szkolenia z zakresu marketingu.

    Możesz też zamówić prenumeratę drukowanego magazynu sprawny.marketing

  • Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *