Napisz do nas

Zapraszamy na 19 szkoleń z e-marketingu i konferencję I ♥ Marketing.

19 Szkoleń i I ♥ Marketing

ads-extensions

Rozszerzenia reklam AdWords + zmiana w rozszerzeniach lokalizacji

Rozszerzenia reklam AdWords są dostępne w polskich AdWords już od pewnego czasu. Pozwalają dodać do reklamy AdWords np. linijkę z fizycznym adresem placówki, numer telefonu (wyświetlany w urządzeniach mobilnych), czy linki witryny. Teraz można śledzić skuteczność reklam dla każdego z tych rozszerzeń z osobna, np. ustalić, czy częściej klikana jest reklama z adresem placówki przy Marszałkowskiej, czy raczej w Złotych Tarasach.

Ponadto zauważyliśmy dziś zmianę postaci rozszerzenia lokalizacji w reklamach AdWords wyświetlanych nad wynikami organicznymi. Zamiast mapki rozwijanej bezpośrednio „w reklamie”, lokalizacja reklamodawcy zaznaczona jest w ogólnej mapce razem z wynikami organicznymi, ale zaznaczona jest innym kolorem, co bardzo ją wyróżnia. Dodatkowo, w samej reklamie obecny jest przycisk przenoszący do Google Maps i ułatwiający szybkie uzyskanie wskazówek dojazdu. Zmiany nie widać jeszcze u każdego, prawdopodobnie jest właśnie wdrażana.

Czym są rozszerzenia AdWords?

Najpierw szybkie przypomnienie, co to są rozszerzenia reklam AdWords:
adwords z rozszerzeniami - lokalizacja
(powyżej: rozszerzenie w postaci adresu fizycznej placówki w reklamie wyświetlanej powyżej wyników organicznych)

rozszerzenia lokalizacja
(powyżej: rozszerzenie w postaci adresu fizycznej placówki w reklamie wyświetlanej obok wyników organicznych)

linki witryny w adwordsach
(powyżej: rozszerzenie w postaci „linków witryny”)

mobilne serpy click-to-call
(powyżej: rozszerzenie w postaci klikalnego numeru telefonu)

W USA dostępne są też inne rozszerzenia reklam AdWords.

 

Zmiany w rozszerzeniu lokalizacji

Rozszerzenie lokalizacji AdWords pozwala umieścić w reklamie nie tylko tytuł opis i URL-a, ale także fizyczny adres reklamowanej firmy (np. ul Zgoda 14/10, 60-128 Poznań, Wielkopolskie). Dotychczas rozszerzenie takie wyglądało tak:

stary widok rozszerzenia lokalizacji AdWords - zwinięty

Rozszerzenie wymagało od szukającego interakcji w postaci kliknięcia w link. Kliknięcie rozwijało mapkę:

stary widok rozszerzenia lokalizacji AdWords - rozwinięty

W wyniku zmian, z reklamy wyposażonej w rozszerzenie lokalizacji zniknął link do rozwijania mapki, zniknęła też sama mapka. Pojawiła się za to niebieska pinezka, która symbolizuje lokalizację reklamodawcy na ogólnej mapie (na której widoczne są także lokalizacje firm z wyników organicznych):

nowy widok rozszerzeń lokalizacji

Jak widać, teraz lokalizacja reklamodawcy korzystającego z AdWords jest znacznie lepiej wyeksponowana, niż była dotąd. Wcześniej uwagę szukającego ściągała jedyna dostępna bez żadnych dodatkowych działań mapa, czyli mapa zawierająca wyłącznie lokalizacje firm z wyników organicznych. Lokalizacja reklamodawcy AdWords wymagała dostrzeżenia mało atrakcyjnego, tekstowego linka i kliknięcia go. Teraz mapa jest jedna, a adresy reklamodawców AdWords są na niej świetnie wyeksponowane dzięki temu, że mocno odróżniają się kolorem.

Warto dostrzec, że forma rozszerzeń lokalizacji zmieniła się tylko dla reklam wyświetlanych ponad wynikami organicznymi. Reklamy wyświetlane po prawej stronie wyników organicznych mają niezmienioną postać (co widać na powyższym zrzucie w reklamie Hotelu Andersia).

Sama reklama, poza niebieską pinezką, zyskała też link „Wskazówki”, który przekierowuje do widoku „pokaż trasę” w Mapach Google (nie jest jasne, czy kliknięcie go będzie zliczane tak jak kliknięcie tytułu, czy też jednak będzie powiększać liczbę „bezpłatnych kliknięć”, jak to było z linkiem rozwijającym mapę, którego „Wskazówki” są niejako następcą). Po kliknięciu wystarczy tylko wprowadzić naszą aktualną lokalizację:

google maps pokaż trasę

[aktualizacja] Wdrożenie nowości postępuje najwyraźniej dosyć szybko. Choć jeszcze na początku pisania tego tekstu, niebieskie pinezki nie były widoczne pod Chrome’m, to teraz już są. Osobiście wciąż nie widzę ich pod Firefoksem, a widzę pod Operą. Nie zauważyłem związku z byciem/niebyciem zalogowanym.

[aktualizacja 2] Google oficjalnie potwierdził wdrożenie nowej postaci rozszerzeń lokalnych.

[aktualizacja 3] Dostaliśmy z Google Polska potwierdzenie, że:

  • nowa postać rozszerzenia lokalizacji została wdrożona w google.pl docelowo – to nie testy,
  • podobna zmiana zaszła w prawie wszystkich lokalnych domenach Google,
  • nowy format rozszerzenia pojawia się tylko wówczas, gdy algorytm zdecyduje się wyświetlić mapkę po prawej stronie (czyli prawdopodobnie wtedy, gdy dla danego zapytania istnieją sensowne wyniki z Miejsc Google). Jeśli mapka nie jest wyświetlana, rozszerzenie przybiera swoją dotychczasową postać, a więc z rozwijaną plusem mapką w samej reklamie,
  • na pytanie o opłaty za kliknięcie linku „Wskazówki” przedstawiciel Google Polska odpowiedział, że „na razie nie są pobierane”, co może wskazywać, że ich wprowadzenie jest rozważane/planowane.
sprawnymarketing

Maciej Janas

Od 2004 w poznańskich agencjach interaktywnych (UX, copy), od lutego 2010 do grudnia 2012 redaktor serwisu SprawnyMarketing.pl. Lubi tropić i opisywać trendy w biznesie internetowym, interesuje się interakcjami technologii z człowiekiem i społeczeństwem oraz współczesną polszczyzną. Google+


  • Tomasz Frontczak

    Ten nowy format/rozszerzenie linku sponsorowanego to podstawowy nośnik reklamy lokalnej w Google Boost: http://www.sprawnymarketing.pl/news/google-boost-
    To część większej układanki — więcej wyników sponsorowanych w wynikach lokalnych. Zauważcie, że do tej pory nie było sponsorowanych pinesek.

  • Niestety ale ja pod IE, Chromem, Operą i Mozillą nie widzę zmian. format mojej lokalizacji nadal pozostał bez zmian. Także zalogowany/nie zalogowany.

    • Maciej_Janas

      Sprawdź czy dla twoich testowych zapytań w ogóle wyświetlana jest mapka po prawej stronie. Jeśli nie, to – jak właśnie dowiedzieliśmy się z Google Polska – rozszerzenie przybiera starą postać "z plusem". Druga sprawa – czy twoja reklama wyświetla się nad organicznymi (nowy format rozszerzenia widoczny jest tylko dla takich reklam). Jeśli na oba pytania odpowiadasz twierdząco, a wciąż masz stary widok, to najwyraźniej musisz poczekać jeszcze chwilę aż dosięgnie cię "rollout" nowego.

  • Witam,
    A ja nie mogę doczekać się „niebieskiej kropki”, mimo, że konkurencja na te same zapytania taką kropkę dostaje. Czy ta funkcjonalność trafia tylko na niektóre konta?

    Mam teraz taką sytuację:
    Rozszerzenia kampani działają już od kilku miesięcy łącznie z numerem telefonu. Od niedawna, od wprowadzenia zmian pokazuje się przy nich link „Wskazówki” (a więc w nowej formie). Teraz adres do tych rozszerzeń zaciągany jest z konta Miejsc Googla.
    Mam wizytówkę na mapach i na to zapytanie pozycję nr 1 stabilną od dłuższego czasu. Moja reklama wchodzi często jako jedna z trzech, czasami nawet pierwsza. A na niebieską kropkę nie mogę się doczekać mimo, że konkurencja (duża firma ogólnopolska) ją dostaje… Czy to może mieć związek z wielkością konta ?

    Czy mam czekać, czy jeszcze coś zmieniać w ustawieniach?

    Pozdrawiam

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *