Dlaczego Google nie wyświetla rich snippets dla twojej witryny?

Kiedy w 2009 roku Google uruchomił pokazywanie w SERP-ach opisów rozszerzonych (rich snippets), wielu webmasterów rzuciło się do uzupełniania swoich witryn o wymagane elementy. Od tego czasu Google kilka razy rozszerzał możliwości rich snippetów, jedno się wszak nie zmieniło: wciąż widoczne są dla stosunkowo niewielkiej liczby witryn, w tym szczególnie niewielkiej (zerowej?) liczby witryn polskich. Nie wiemy kiedy Google zacznie zwiększać tę liczbę, ale od wczoraj łatwiej możemy sprawdzić, czy brak rozszerzonych opisów dla naszej witryny to nie przypadkiem nasza wina.

Dla przypomnienia, snippetem nazywa Google fragment treści witryny, znajdujący się między [title] a URL-em:
snippet goly - serpy

Natomiast rozszerzenie znajduje się zwykle nad opisem standardowym, tuż pod [title]:
serpy pierogi rich snippet
(Tutaj znajdziesz pełną galerię rich snippetów.)

W piątek Google udostępnił ulepszone narzędzie dla webmasterów, służące testowaniu poprawności umieszczonych w kodzie witryny elementów, pomagających Googlowi w wyświetleniu rozszerzonego opisu. Podając URL podstrony możemy nie tylko (jak dawniej) obejrzeć symulację wyglądu opisu rozszerzonego w SERP-ach, ale także – jeśli popełniliśmy jakiś błąd w kodzie – przeczytać jeden z nowych komunikatów, wskazujących rodzaj problemu i zalecane rozwiązanie. Zmiana polega właśnie na dodaniu nowych komunikatów o błędzie.

Dzięki temu narzędziu zyskasz większą pewność, że kiedy w końcu Google zacznie wyświetlać rozszerzone opisy dla większej liczby polskich witryn, twoja będzie jedną z nich.

Jednocześnie Google zaczął obsługiwać znaczniki, dzięki którym lepiej pokazywane będą breadcrumbs twojej witryny. Breadcrumbs („okruszki chleba”) to element nawigacyjny, mówiący internaucie jakie jest miejsce bieżącej podstrony w hierarchi witryny; element ten coraz częściej wyświetlany jest przez Google w wynikach wyszukiwania, zamiast URL.

Dzięki znacznikom możesz sam określić miejsce witryny w hierarchii, zamiast zostawiać to domyślności omylnego algorytmu Google. Umieszczenie znaczników w kodzie witryny nie gwarantuje oczywiście wyświetlania breadcrumbsów w wynikach wyszukiwania; i odwrotnie – witryny nieopatrzone znacznikami mogą być wyświetlane w SERP-ach z breadcrumbsami (dzięki dotychczas działającemu algorytmowi Google). Więcej informacji technicznych na temat znaczników odpowiedzialnych za wyświetlanie breadcrumbs znajdziesz w pomocy Google.

Zmiany zaszły też w wyświetlaniu opisów rozszerzonych dla zapytań o wydarzenia (np. koncerty). Do tej pory opisy rozszerzone wyświetlane były tylko dla ogólnych zapytań o wydarzenia (np. „koncerty w Katowicach”) i zawierały całą listę wydarzeń. Od teraz wyświetlane są także rozszerzone opisy informujące o pojedynczym wydarzeniu. Informacje techniczne o znacznikach odpowiedzialnych za opisy rozszerzone dotyczące wydarzeń znajdziesz w pomocy Google.

Maciej Janas

Od 2004 w poznańskich agencjach interaktywnych (UX, copy), od lutego 2010 do grudnia 2012 redaktor serwisu SprawnyMarketing.pl. Lubi tropić i opisywać trendy w biznesie internetowym, interesuje się interakcjami technologii z człowiekiem i społeczeństwem oraz współczesną polszczyzną. Google+


  • Redakcja

    Przy okazji przypominamy o nowej grupie na Facebooku, w której odpowiadamy na szereg pytań. Dołącz do Twoja firma w Internecie i Social Media.

    Subskrybuj Sprawny.Marketing na Messengerze, dostaniesz informację o każdym nowym artykule lub materiale video

    Wielkimi krokami zbliża się także dwudniowa konferencja I ♥ Marketing & Social Media oraz organizowane przez nas 24 szkolenia z zakresu marketingu.

    Możesz też zamówić prenumeratę drukowanego magazynu sprawny.marketing


    • Jakub Paś

      "od wczoraj łatwiej możemy sprawdzić, czy brak rozszerzonych opisów dla naszej witryny to nie przypadkiem nasza wina"

      Mozna prosic o zrodlo tej informacji?

      • Maciej_Janas

        Zdanie, które zacytowałeś jest interpretacją informacji. Właściwa informacja znajduje się w innym miejscu tekstu:

        "W piątek Google udostępnił ulepszone narzędzie dla webmasterów, służące testowaniu poprawności umieszczonych w kodzie witryny elementów, pomagających Googlowi w wyświetleniu rozszerzonego opisu. Podając URL podstrony możemy nie tylko obejrzeć symulację wyglądu opisu rozszerzonego w SERP-ach, ale także – jeśli popełniliśmy jakiś błąd w kodzie – przeczytać jeden z nowych komunikatów, wskazujących rodzaj problemu i zalecane rozwiązanie."

        Źródło tej informacji znajduje się np. na blogu Google'a: http://googlewebmastercentral.blogspot.com/2010/0

        Być może tekst nie dość wyraźnie zaznacza, co się zmienia: narzędzie do testowania rich snippetów zyskało nowe komunikaty o błędach. Komunikaty dadzą większą jasność, czy użyte w kodzie znaczniki spełniają wymogi Google. Jeśli spełniają, wystarczy już poczekać, kiedy Google zechce z nich skorzystać. Ulepszenie w narzędziu dodaje po prostu feedback, którego brakowało wobec faktu, że rich snippety są na razie wyświetlane dla dość nielicznych witryn.

      • Maciej_Janas

        W marcu widziałeś narzędzie, które dawało symulację wyglądu rich snippetów. Ale nie dawało informacji o charakterze i sposobie naprawy ewentualnych popełnionych przez ciebie w znacznikach błędów.

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *