Zapraszamy na 23 szkoleń z e-marketingu i konferencję I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

19 Szkoleń i I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

Poznaj wyniki roszerzone Google [rich snippet] – co Google podpowiada swoim użytkownikom?

Od ostatniego weekendu Google udziela w wynikach wyszukiwania “bezpośrednich odpowiedzi” na pytania związane z połączeniami lotniczymi. Wprowadzone zostały także rozszerzenia dotyczące przepisów kulinarnych.

Poznaj typy wyników rozszerzonych Google – Rich snippets.

Jedzenie – nowe rozszerzenie Google

Jeśli zapytasz o kulinarny przepis, Google.com już na stronie wyników wskaże ci zdjęcie dania, gwiazdkową ocenę internautów oraz liczbę recenzji + czas potrzebny na jego przygotowanie. Dla pierogów (akurat bez zdjęcia) wygląda to tak:
serpy: przepisy kulinarne jako nowy rich snippet

Nowe “bezpośrednie odpowiedzi” o połączeniach lotniczych

Czy ta funkcja jest całkowicie nowa? Nie, w Google.com obsługa zapytań o połączenia lotnicze istniała od dawna, ale jej funkcjonalności były okrojone do agregowania źródeł informacji o lotach; Google nie podawał w SERP-ach listy połączeń, a tylko listę linków do serwisów podróżniczych. Wyglądało to tak:

stary onebox podróżniczy

Po obserwowanych już od kilku dni testach, Google wprowadził w piątek nową postać bezpośrednich odpowiedzi na pytania o połączenia lotnicze. Po pierwsze można zapytać o loty do konkretnego miasta, bez precyzowania miasta wylotu. Google wyświetli wówczas (jak wynika z moich eksperymentów) krótką (3 pozycje) listę propozycji miast wylotu, przy czym na pierwszym miejscu będzie miasto, w którym się znajdujemy lub najbliższe możliwe. Na pozostałych 2 pozycjach znajdują się miasta najpopularniejsze:

2 lista miast wylotu - zwinięta

Listę można także rozwinąć – Google wyświetli wówczas wszystkie znane mu połączenia z zadanym miastem:

3 lista miast wylotu - rozwinięta

Po drugie, można zapytać o odloty z danego miasta:

4 lista wylotów z poznania, rozwinięta

Po trzecie, można zapytać o loty na konkretnej trasie:

5 lista z konkretnego miasta do konkretnego miasta, rozwinięta

Z moich dotychczasowych testów wynika, że bezpośrednie odpowiedzi zwracane są na zapytania składające się ze słów/fraz [loty] + [nazwa/-y miast] lub [połączenia lotnicze] + [nazwa/-y miast). Polonizacja funkcji jeszcze kuleje, nazwy zagranicznych miast trzeba czasem wprowadzać w mianowniku (np. [loty do barcelona] TAK, [loty do barcelony] NIE). Niektóre spolszczone nazwy miast zagranicznych są obsługiwane (np. Nowy Jork), inne nie (żeby sprawdzić loty do Mediolanu, trzeba pytać o anglo- lub włoskojęzyczną wersję nazwy miasta, czyli Milan lub Milano).

Zamiast nazw miast możemy używać też trzyliterowych kodów IATA, wówczas będziemy mogli uzyskać informacje odnoszące się do konkretnych lotnisk (np. zapytanie [loty Berlin Nowy Jork] zwróci loty z Berlina na wszystkie 3 nowojorskie lotniska, a zapytanie [loty Berlin EWR] zawęzi szukanie do lotów wyłącznie na lotnisko Newark):

Nową postać “odpowiedzi podróżniczych” wprowadzono w 10 językach. W niektórych językach zastąpiła ona starą wersję, w pozostałych (w tym w polskim) funkcja jest całkowitą nowością. Warto odnotować, że polski został tym razem potraktowany w Google priorytetowo, razem z najważniejszymi i najpopularniejszymi językami świata (pozostałe to angielski, francuski, włoski, niemiecki, hiszpański, niderlandzki (holenderski), portugalski (Brazylia), rosyjski, turecki i kataloński).

Google nie pośredniczy w sprzedaży biletów, a tylko odsyła na witryny linii lotniczych (niestety na stronę główną, więc połączenie trzeba wyszukać tam “od nowa”). Prawdopodobnie pośrednictwo w sprzedaży będzie kolejnym krokiem Google, który po przejęciu firmy ITA zyskał odpowiednią technologię.

4 pozostałe typy wyników rozszerzonych Google

Przepisy kulinarne i połączenia lotnicze to nowe typy wyników rozszerzonych (rich snippet) wprowadzonych przez Google. Oto krótka galeria wcześniej wdrożonych typów:

Rich snippets – Ludzie:

serpy ludzie rich snippet

Rich snippets – Wydarzenia:

serpy wydarzenia wynik rozszerzony

Rich snippets – Recenzja (pojedyncza):

serpy wynik rozszerzony recenzje - rich-snippet

Rich snippets – Recenzje (zagregowane):

serpy recenzje zagregowane rich-snippet

Powyższe rich snippety należy odróżnić od innych form rozszerzeń wyświetlanych na listach wyników, takich jak:

 

    • odpowiedzi z poszczególnych typów kontentu (“One Box”):
      a-box Powyżej na przykładzie Wiadomości. One Box może pojawić się także jako Wideo, Obrazy, wyniki real-time, wyniki ze sklepów czy wyniki powiązane z kręgiem twoim “kręgiem społecznym” (“social circle”). Ten ostatni rodzaj poniżej:
      one-box z social circle

 

  • odpowiedzi rozszerzone, rozwijane plusem:
    rozszerzenie rozwijane plusem

Sprawdź tutaj co zrobić, by twoje przepisy pojawiły się w wynikach wyszukiwania w rozszerzonej wersji. Więcej o rozszerzeniach wyników organicznych i płatnych pisaliśmy tutaj.

sprawnymarketing

Maciej Janas

Od 2004 w poznańskich agencjach interaktywnych (UX, copy), od lutego 2010 do grudnia 2012 redaktor serwisu SprawnyMarketing.pl. Lubi tropić i opisywać trendy w biznesie internetowym, interesuje się interakcjami technologii z człowiekiem i społeczeństwem oraz współczesną polszczyzną. Google+


  • Redakcja

    Przy okazji przypominamy o nowej grupie na Facebooku, w której odpowiadamy na szereg pytań. Dołącz do Twoja firma w Internecie i Social Media.

    Subskrybuj Sprawny.Marketing na Messengerze, dostaniesz informację o każdym nowym artykule lub materiale video

    Wielkimi krokami zbliża się także dwudniowa konferencja I ♥ Marketing & Social Media oraz organizowane przez nas 24 szkolenia z zakresu marketingu.

    Możesz też zamówić prenumeratę drukowanego magazynu sprawny.marketing


    • Sebastian Jakubiec

      Ja zarejestrowałem rich snippet z listą znajomych danego profilu na FB. Kolejna społecznościowa integracja :)

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *