Napisz do nas

Zapraszamy na 19 szkoleń z e-marketingu i konferencję I ♥ Marketing.

19 Szkoleń i I ♥ Marketing

Napisz do nas
wydatki-na-SEM-na-tle-wydatkow-na-reklame-internetowa-w-Polsce

Wydatki na AdWords i SEM w Polsce

 

IAB opublikował wyniki przeprowadzonego przez PriceWaterhouseCoopers badania IAB AdEx dotyczącego kondycji polskiej reklamy internetowej. Badanie dotyczy I kwartału 2010 i wykazało 17,5% wzrost jej wartości w porównaniu do analogicznego okresu roku 2009. Oznacza to, że łączne wydatki na reklamę w polskim internecie wyniosły w 1Q 2010 371,5 mln zł. Na reklamę w wyszukiwarkach przypadło z tego 27,7%, a więc 103 mln zł.

Wydatki na reklamę w wyszukiwarkach w Polsce

Polscy reklamodawcy wciąż najwięcej wydają na reklamę graficzną. Łączne na nią wydatki sięgnęły blisko 47% całego tortu wydatków (ok. 171 mln złotych).

Drugim największym segmentem wydatków są wydatki na reklamę w wyszukiwarkach, na którą wydano blisko 28% środków. Warto jednak pamiętać, że kwota ta nie uwzględnia ani wydatków na SEO, ani – prawdopodobnie – kosztów zarządzania kampaniami PPC, odsetek ten jest zatem w rzeczywistości wyraźnie większy. W raporcie składają się na nią niemal wyłącznie koszty kliknięć w programie Google AdWords. Na tej podstawie można ostrożnie szacować, że przychody Google z polskiego rynku wyniosą za cały 2010 rok przeszło 400 mln złotych.

Dlaczego przychody Google z polskich AdWords trzeba szacować, zamiast spojrzeć po prostu w sprawozdanie Google Polska składane w Krajowym Rejestrze Sądowym? Przychody od polskich reklamodawców AdWords trafiają bowiem bezpośrednio do Google Ireland, a polskie biuro Google nie widzi ich na oczy.

Wracając do raportu, utrzymują się widoczne od kilku lat tendencje w wydatkach na poszczególne rodzaje reklamy. Coraz mniej wydajemy na reklamę display (w 2008=52%, rok później=50%, teraz=47%), a coraz więcej na SEM (2008=23%, 2009=26%, dzisiaj=28%).

Kolejne miejsce w wydatkach zajmuje e-mail marketing, który pochłania 6,7% wydatków, co daje 25 mln złotych. Reklama wideo zanotowałą ponad 3-krotny wzrost w stosunku do Q1 2009, z 0,5% na 1,5% całości wydatków, w całym 2009 był to 1%. Reklama efektywnościowa uzyskała 10,2% notując nieznaczny spadek z 11,0% na 10,2%. W całym 2009 było 11,8%. Po raz pierwszy badany udział reklamy behawioralnej wyniósł 0,8%.

W 1Q 2010 najwięcej wydano na reklamę firm z branży finansowej (13%), telekomunikacyjnej 10%, motoryzacyjnej (9%). Po 5% wydały takie branże jak handel, komputery i audio-video, produkty multimedialne i książki, czas wolny oraz żywność.

Badanie IAB AdEx, zlecone przez Interactive Advertising Bureau, a wykonane przez firmę audytorską PriceWaterhouseCoopers powstało na podstawie danych zebranych od 32 uczestników rynku internetowego.

[Aktualizacja – 08.03.2011] Prognozy się sprawdziły: na SEM wydaliśmy w 2010 prawie 480 mln PLN!

IAB Polska, we współpracy z firmą doradczą PwC, co kwartał przeprowadza badania polskiego rynku reklamy internetowej AdEx. Choć IAB nie opublikował jeszcze oficjalnego raportu z badania AdEx za 4. kwartał 2010 roku, z prezentacji szefa IAB Piotra Kowalczyka, którą wygłosił wczoraj podczas konferencji AdStandard 2011, wynika, że łączna wartość rynku polskiej reklamy internetowej sięgnęła w 2010 roku 1 mld 578 mln złotych. Oznacza to wzrost rok-do-roku o 17%:

Czy to szybki wzrost? Dość powiedzieć, że jeśli cały rynek reklamy w Polsce urósł w 2010 o 320 mln złotych, to reklama internetowa jest odpowiedzialna aż za 194 mln tego wzrostu, czyli za ok. 60%!

Co złożyło się na reklamę internetową? 45% wydatków zainwestowano w reklamę display, co dawałoby ok. 710 mln PLN. 2/3 z tego, bo 30% zainwestowano w reklamę w wyszukiwarkach (SEM) = ok. 474 mln PLN – jak widać, do szacowanych bardzo optymistycznie 480 milionów zabrakło tylko sześciu! Dalsze pozycje to 17% wydatków na ogłoszenia (ok. 268 mln PLN), 6% na reklamę e-mail (ok. 95 mln) i 5% na reklamę wideo. Warto podkreślić ten ostatni wskaźnik; reklama wideo urosła w ciągu roku aż o 155%.

Proporcje wydatków na reklamę internetową w poprzednich kwartałach wyglądają tak:

wydatki na SEM na tle wydatków na reklamę internetową w Polsce

Dane do tego tekstu pochodzą na razie wyłącznie z osadzonej powyżej prezentacji Piotra Kowalczyka. Kiedy IAB opublikuje oficjalny raport AdEx 2010, tekst zostanie zaktualizowany.

[aktualizacja]

Wczoraj IAB opublikował oficjalny raport z badania AdEx 2010. Wynika z niego m.in., że:

  • wartość reklamy internetowej wzrosła w 2010 roku jeszcze mocniej, niż mówił to Piotr Kowalczyk podczas prezentacji: nie 194 miliony, ale aż 204 miliony,
  • tradycyjnie najsłabszy wzrost wydatków na reklamę notujemy w pierwszym kwartale roku, tylko 8%:
  • najintensywniej reklamują się branże: finansowa, telekomunikacyjna i motoryzacyjna. Ich łączny udział w wydatkach na reklamę w internecie sięgnął 39%:
  • podział wydatków pomiędzy poszczególne rodzaje reklamy wyglądał tak:
sprawnymarketing

Maciej Janas

Od 2004 w poznańskich agencjach interaktywnych (UX, copy), od lutego 2010 do grudnia 2012 redaktor serwisu SprawnyMarketing.pl. Lubi tropić i opisywać trendy w biznesie internetowym, interesuje się interakcjami technologii z człowiekiem i społeczeństwem oraz współczesną polszczyzną. Google+


  • Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *