Napisz do nas

Zapraszamy na 19 szkoleń z e-marketingu i konferencję I ♥ Marketing.

19 Szkoleń i I ♥ Marketing

Napisz do nas
google-webmaster-group

Pracownicy Google o pozycjonowaniu – wywiad w pigułce

Dwa dni temu Mariusz Gąsiewski umieścił na swoim blogu link do czatu przeprowadzonego przez zespół Google Webmaster Help. Poruszone tematy dotyczyły wyszukiwania, pozycjonowania i SEO oraz komunikacji z Google za pośrednictwem Grup Dyskusyjnych dla Webmasterów.

Na pytania odpowiadali znani i uznani pracownicy Google, tacy jak:

  • Matt Cutts
  • Adam Lasnik
  • Michael Wyszkomierski – cały czas się zastanawiam czy Michael ma jakieś polskie korzenie… ;)
  • Susan Moskwa
  • Matt Dougherty, Maile Ohye, John Mueller, Reid Yokoyama, Bergy Berghausen, Pedro Dias, Mariya Moeva

Przeanalizowaliśmy dla was ponad setkę pytań, przebrnęliśmy przez 6746 słów, łącznie kilkanaście stron A4 i wyciągnęliśmy z tego esencję. Wszystkie pytania warte uwagi przedstawiamy w poniższym wpisie dla leniwych pozycjonerów.

Wpływ ruchu na rankingi i SEO

Question: Suppose you rank #1 for inanchor: intitle: and intext: But for just the keyword phrase you’re on second page. Any tips on what to do to get up for just the phrase as well?
A (Matt Dougherty): Hi Peter, echoing what John just talked about, I’d say making sure your content is useful to users is the best approach.

Załóżmy że jesteś pierwszy na zapytania inanchor: intitle: intext: lecz pod zapytanie na samo słowo kluczowe (bez parametru) jesteś drugi. Jakieś wskazówki co zrobić żeby dostać się na szczyt ?
Upewnij się że zawartość Twojej strony jest użyteczna dla użytkowników.

Czy czynnikiem decydującym o doświadczeniach użytkowników jest badanie ruchu userów ?

Q: Does Google’s knowledge of a site’s web visitor activity (via Google Analytics) affect SERPs?
A (Susan Moskwa): No it doesn’t.

Google utrzymuje że nie… odpowiadając przecząco na pytanie:
Czy wiedza Google na temat ruchu użytkowników (Google Analytics) wpływa na wyniki wyszukiwań ?

Indeksowanie plików CSS a roboty Google

Z mojego punktu widzenia bardzo ciekawa informacja…

Q: if the site is designed with css, does the crawler throw out the .css and look only at the HTML?
A (Matt Cutts): Typically we wouldn’t crawl CSS, Kien, but in a few limited circumstances we can (e.g. if we’re checking for hidden text).

W momencie gdy strona jest stworzona w CSS, czy robot omija plik .css i patrzy tylko na źródło HTML?
Zazwyczaj Google nie indeksuje CSS, lecz w kilku ograniczonych przypadkach jest to możliwe (np. gdy Google sprawdza ukryty tekst).

Automaty zasysające wyniki Google, spersonalizowane wyniki, sprawdzanie duplicate content

Szczere pytanie nieświadomego user’a ;) :

Q: Hi, I am not sure is it good question at this moment, but am i allowed to crowl Google result?
A (Susan Moskwa): Making automated queries to our web search results is against Google’s Terms of Service.

Czy mogę indeksować i pobierać wyniki wyszukiwania Google ?
I standardowa odpowiedź Google:
Kierowanie automatycznych zapytań do Google jest sprzeczne z warunkami korzystania.

Ja natomiast sprawdziłem czy Google samo wypełnia woje własne wytyczne… i okazuje się że tak, oto plik robots.txt Google.com (warto zajrzeć ;) ).

Q: Does &pws=0 still turn off personalized results?
A (John Mueller): Yes, as far as I know.

Czy paramter &pws=0 [umieszczony w adresie URL zapytania skierowanego do Google] wyłącza spersonalizowane wyniki wyszukiwań ?
Tak

 Q: Does page load time have any effect in organic rankings?
A (Maile Ohye): Hi Michael, page load time is important for user satisfaction (they may leave the site if it’s too slow). For Google at this time, it’s not considered a signal for ranking. We’re always looking to improve the user experience, however, so if you keep
A (Maile Ohye): your page load time down, users and search engines will continuously be happy!

Czy czas ładowania strony ma jakiś wpływ na wyniki organiczne ?
Generalnie jest to ważny czynnik z punktu widzenia użytkownika tak więc dla Google też może mieć znaczenie.

Ze swojej strony tylko dodam, że ostatnio czas ładowania witryny stał się kolejnym czynnikiem mającym wpływ na Quality Score reklam AdWords.

Q: What’s the best way to check to see if your content is duplicated (accidentally or by someone else). Is there a tool you can input a URL and check for duplicate content?
A (Susan Moskwa): Try taking a fairly long string of text from your website, and searching for it in quotes on Google. The longer the sentence is, the more likely it is to be unique to your site (so it’s an easy way to see what other sites have that same content).

Jak najlepiej sprawdzić czy kontent jest powielony ? Czy jest jakieś narzędzie gdzie można podać adres URL i sprawdzić czy treść jest powielona ?
Weź dłuższy fragment tekstu ze swojej strony
[o ile dobrze pamiętam maksymalna długość zapytania w Google to 8 słów bez tzw. Stop Words] wyszukaj w Google, im dłuższe zdanie tym bardziej unikalny kawałek treści. Zdanie warto wpisać w cudzysłowiu: „”.

Przekierowania 301

Q: Is there any limit on the number of redirections 301, a Web site?. In a large site, if you change the URL structure, is the optimum time to do it with 301? or is best done gradually
A (Matt Cutts): There’s no per-page limit on the number of 301s you can do, so you could move 100K pages to 100K new location. However, if we see a really long chain of redirects, eventually we will decide to stop following the chain.

Czy jest jakiś limit ilości przekierowań 301 na jedną stronę ?
Nie ma limitu przekierowań 301 na stronę , więc możesz przekierować 100 000 stron na 100 000 nowych lokalizacji. Jednak gdy Google widzi długi łańcuch przekierowań może zaprzestać podążania za przekierowaniami.

Q: If you have a domain that has a PR of 4 and I 301’d it to my new site, why hasn’t any of the „link juice” passed off or the PR? It’s been a few months now.
A (John Mueller): This can take more than a few months.

Z tego co zrozumiałem pełna moc przekierowania zostaje przeniesiona co najmniej po kilku miesiącach…

Q: do you care how many 301’s there are? Can we take thousands of pages and 301 them?
A (Susan Moskwa): It’s okay to have multiple pages that redirect; but you should try to avoid multiple redirects one one URL (e.g. A -> B -> C -> D)

Czy ma znacznie jak dużo przekierowań 301 skierujemy na stronę ? Czy możemy przekierować poprzez 301 tysiące stron ?
Można przekierować wiele stron lecz należy unikać [wspomnianych wcześniej] łańcuchów przekierowań typu A ->B -> C -> D.

Analiza gęstości słów kluczowych – keyword density

Kolejny ciekawy fragment na temat wagi gęstości słów na naszych stornach. Moim zdaniem jest to kolejny mit powszechny wśród polskich webmasterów:

Q: Hi Matt, Are there any guidelines available on keyword density we have pages that are about 1 single subject and the keyword density is quite high
A (Matt Cutts): Antony, you may not believe this, but we tend not to think much about KW density here at Google, b/c our algorithms handle it pretty well. My advice is to pull in an innocent/non-search friend and have them read the text. If they raise their eyebrow, …

Czy są dostępne jakieś wytyczne na temat gęstości słów kluczowych ?
Google stara się nie zwracać szczególnej uwagi na gęstość słów kluczowych, algorytmy radzą sobie z tym całkiem dobrze…

Red.: Piszmy dla ludzi nie dla wyszukiwarek ;).

Stosowanie znacznika rel=”nofollow”

Q: With the increasing amount of sites using nofollow tags. Is Google looking at those links and taking anything away, like anchor text?
A (John Mueller): We ignore links that have the rel=nofollow microformat.


W świetle rosnącej ilości stron używających tagu nofollow, czy Google patrząc na te linki bierze z nich cokolwiek pod uwagę ?
Google ignoruje linki rel=”nofollow”.

Ciągnąc dalej praktycznie to samo pytanie…

Q: Does googlebot ignore links that use the nofollow tags or does googlebot follow the links and not assign any value to the link?
A (John Mueller): We ignore links with rel=nofollow

Czy Google ignoruje linki używajce nofollow ? Czy Googlebot podąża tym linkiem lecz nie przypisuje mu żadnej wartości ?
Google ignoruje linki rel=”nofollow”.

Domeny, adresy URL, końcówki adresów

Q: Does GoogleBot tend to have a preference for long or short filenames/directory names?
A (Pedro Dias): Hi Quentin. No Googlebot doesn’t have preference on short or long filenames/directory names, usualy short names are preferred by users for usability purposes.

Czy Googlebot ma jakieś wytyczne odnośnie długich lub krótkich nazw plików i katalogów ?
Nie GoogleBot nie zwraca na to uwagi, względy użytecznościowe sugerują jednak aby stosować krótsze nazwy…

 Q: Why does the url name matter? Why would say wordword.html be ranked any different than word-word.html? or does it?
A (John Mueller): I think both would be mostly equivalent.

Dlaczego nazwa adresu URL ma znaczenie ? Dlaczego są różnice pomiędzy adresem slowoslowo.html a slowo-slowo.html ?
Zdaniem Google pozycje obydwu URLi powinny być zbliżona.

 Q: Does Google favor .html over say .php or do you treat all URL’s the same
A (Bergy Berghausen): A URL is a URL. As long as it’s serving content we can read, Googlebot doesn’t care what the file extension is.

Czy Google preferuje strony .html ponad .php ?
URL to URL, tak długo jak jest tam treść dla Google nie ma znaczenia końcówka adresu URL.

Q: for urls, i have spaces in my URLs
A (John Mueller): I would recommend not using spaces in URLs.

Mam spacje w URL’ach…
Google zaleca usunąć spacje w adresach URL.

 Q: I know that generally .edu and .gov sites rank better than if they were .com or .org; but is there a similar ranking boost that is given to nonprofits?
A (Matt Cutts): Eric, there’s no „.edu boost” that looks at the .edu alone and just boosts for that.

Wiemy że strony .edu i .gov otrzymują lepsze rankingi niż strony .com lub .org. Czy jest to podobny bonus dla stron nonprofit ?
Nie ma żadnego tzw. „.edu boost” wynikającego z samego faktu TLD domeny.

Q: Does the location of your site hosting affect the local results your site shows up for?
A (Susan Moskwa): Yes, it may. We look at server location and ccTLD among other factors

Czy lokalizacja serwera ma wpływ na lokalne wyniki wyszukiwań ?
Tak jest taka możliwość. Google zwraca uwagę na lokalizację serwera a także na rozszerzenie TLD domeny.

Q: Hi Googlers, does your algorithm give more importance to a link from a .com as compared to .info?
A (John Mueller): Links are links :)

Czy algorytm Google daje większa moc linkom .com niż linkom .info ?
Link to link… :)

Linkowanie

Q: Is the incoming links list in Google Webmaster Tools an accurate estimator of all the incoming links that Google thinks as a backlink?
A (Susan Moskwa): It’s a sampling of your incoming links that we know about, not always 100%.

Czy linki prowadzące do witryny wyświetlane w Google Webmaster Tools jest odpowiednikiem wszystkich linków które widzi Google ?
Są to przykładowe linki o których wie Google, nie zawsze jest to 100%.

Meta Tagi

Q: If a site had a noindex meta tag and was removed from the index, how long before it could come back into the index? Would that removal carry over to another domain if that site was 301’d to a new site?
A (Maile Ohye): Hi Brian, the site (or just one URL) can return to the index once it’s recrawled with the noindex tag removed. Also, you can’t really noindex a separate domain, even if you 301 (so no mean webmasters can easily exclude your domain from being indexed).

Jeśli strona posiada meta tag noindex i została usunięta z indeksu jak szybko może wrócić do indexu ? Czy usunięcie z indeksu utrzyma się nawet wówczas gdy domena zostanie przekierowanie na inną stronę ?
Strona lub adres URL może wrócić do indexu jak tylko Google zauważy usunięcie tagu noindex.

Q: Does GEO meta data impact geo targeting?
A (John Mueller): No, we don’t read that meta tag at the moment.

Czy GEO meta tag ma wpływ na wyniki wyszukiwań ?
Nie Google nie zwraca uwagi na ten meta tag.

Q: did i hear matt correctly to ignore focusing on keyword metatags?
A (Susan Moskwa): Yes

Czy należy ignorować keyword meta tag ?
Tak.

Katalogi – dodawanie stron do katalogów

Q: is directory submission still a good way to build links? or its not recommended?
A (Pedro Dias): Hi Ernest, I’d be very selective choosing directories. I’d rather recommend building links naturally and by merit.

Czy dodawanie do katalogów jest cały czas dobrą drogą budowania linków ? Czy jest zalecaną metodą ?
Zdaniem Googlersów trzeb być bardzo rozważnym przy doborze katalogów. Google rekomenduje naturalne formy pozyskiwania linków.

Q: Pedro you mentioned that you would selective in choosing directories could you advise on few selected ones you would go with?
A (Pedro Dias): Hi Ernest. I’d probably look at Dmoz and Yahoo Directory… High quality directories.

Zdaniem Googlersów katalogi warte polecenia to DMOZ, Yahoo oraz inne wysokiej jakości katalogi.

W odniesieniu do wpisu: Pozycjonowanie to nie SPAM :)

Q: So „Officially”, Google sees SEO as having a future?
A (Matt Cutts): Certainly, as long as the SEO is whitehat.

Czy pozycjonowanie ma przyszłość ?
Generalnie tak długo jak SEO jest white hat.

Q: is Google using ip to trigger localized search results
A (John Mueller): Yes.

Czy Google używa lokalizacji IP do prezentowania lokalnych wyników wyszukiwań?
Tak.

Q: hi we think our competitor has been sending lots of false links to our site „google bowling” can this effect us and how can we check on this?
A (John Mueller): I would not worry about these links.

Podejrzewamy że nasz konkurent dodaje do naszej strony linki z tzw. ciemnych stron internetu stosując tzw. technikę „google bowling”, czy można coś zrobić ?
Zdaniem Googlersów nie ma się czym przejmować.

Czyli dodawanie linków do konkurencji z np. stron porno nie powinno negatywnie wpłynąć na pozycję.

I na koniec… sympatyczny żart ;P…

Q: WHAT ARE THE 3 MOST INPORTANT THINGS TO DO TO EARN A GOOD PAGERANK?
A (Mariya Moeva): Content, content and content (:

Ufff… mam nadzieję że się podobało.
W razie pytań piszcie w komentarzach…

sprawnymarketing

Cezary Lech

Content marketer i Specjalista SEO, organizator konferencji I ❤ Marketing oraz Search Marketing Day a także ogólnopolskiego cyklu szkolenia.sprawny.marketing. Autor wielu artykułów oraz prezentacji z zakresu pozycjonowania a także innych aspektów marketingu internetowego. Współwłaściciel i dyrektor komórek marketingowych MaxROY.com sp. z o.o. i GoldPosition.pl. Więcej o Cezarym możesz się dowiedzieć na jego prywatnej stronie i profilu Google+.



    • Rafał Dąbrowski

      Dobry art. W zasadzie mówili wszystko co wiemy, a jakiekolwiek próby wyciągnięcia czegoś więcej przynosiły odpowiedzi typu: „google doesnt follow the nofollow links”. Trzeba testować dalej :)

    • automatyka do bram

      Ciekawe spostrzezenia :) Milo sie czytalo…dobra robota !

    • Cezary Lech

      Cześć „Automatyka do bram” zwróć uwagę że link w komentarzu jest linkiem nofollow czyli tak jak jest to napisane w powyższym artykule:

      „We ignore links with rel=nofollow”

      …odpuść sobie zatem anchor w linku do swojej strony bo to i tak nic Ci nie daje ! ;)

    • Zakłady bukmacherskie

      całkiem interesujące informację. Ale zbyt dużo konkretów nie ma, a szkoda.

    • Guglarz

      Wow! Fajnie, że zadałeś sobie tyle trudu 8oD
      Dzięki Cezary!

      Pozdrowienia również od Mariyi i Pedro

      Guglarz

    • Bartek Krzemień

      Smutne jest podtrzymywanie wśród ludzi wiary w takie bzdury jak to, że crawler ignoruje linki z nofollow. Albo zapewnienia, że google bowling nie jest żadnym problemem…

      Ogólnie rzecz biorąc czat bardzo podobny do tego wcześniej jakże trafnie skomentowanego przez Randa Fishkina.

      Litościwie pomijam kolejną Waszą próbę legitymizacji pozycjonowania podklejając pod to wypowiedzi Googlerów. W polskim wydaniu pozycjonowanie whitehat to rasowy oksymoron. No ale jeśli Guglarzowi się podoba… ech.

    • Jeżeli Bartek się czepia to ja dla odmiany też się poczepiam :D

      Pytanie 1:
      Jest błąd w tłumaczeniu.
      „uppose you rank #1 for inanchor: intitle: and intext: But for just the keyword phrase you’re on second page. Any tips on what to do to get up for just the phrase as well?”

      Chodzi tutaj o frazę czyli np. inanchor command, a nie o parametr. Zapytanie złożone z więcej niż jednego słowa i komendę np. intitle:sprawy marketing. Tłumaczenie powinno brzmieć:

      Przyjmijmy, że rankujesz się na pierwszej pozycji na komendy: inanchor: intitle:, ale na frazę już jesteś na drugiej stronie wyników wyszukiwania. Czy możesz dać jakiś tip jak się rankować także na frazę?

      Pytanie 2:
      Odpowiedź brzmi: Nie, nie używamy. Co jest normalną specifiką j. angielskiego. Nie doszukiwałabym się w odpowiedzi drugiego dna. Co nie oznacza, że Google zawsze mówi prawdę ;)

      Pytanie 5:
      Niewierne tłumaczenie. Powinno być: „Dla Google, w tym momencie, nie jest to brane pod uwagę jeżeli mówimy o rankingu.”

      W pytanie z meta tagami nie została dopisana 2 część odpowiedzi, która może być dla niektórych ciekawa.

      Nazywanie pozycjonowaniem whitehat to faktycznie pomyłka ;)

      Poza tym dzięki za zwrócenie uwagi na ten wywiad :)

    • Cezary Lech

      Witaj Kasiu,

      Faktycznie mogło się wkraść kilka błędów, notowanie pytań i późniejsze tłumaczenie trochę trwało… z drugiej strony często stosowałem skróty myślowe starając się przekazać moim zdaniem główny nurt odpowiedzi Googlersów.

      Co do zastrzeżeń Bartka…
      Zgodzę się z Tobą, iż faktycznie w 90% pozycjonowanie w Polsce zahacza dosyć mocno o SPAM, w pozycjonowaniu dominują bowiem systemy wymiany linków, strony generowane z automatów itd… Nazywajmy rzeczy po imieniu, jest to nie wątpliwie SPAM.

      Nagłówek artykułu „Pozycjonowanie to nie SPAM!” był jak najbardziej przemyślany, miał szokować i przyciągać uwagę. Z drugiej strony chcieliśmy poprzez ten artykuł powiedzieć że SEO i część tego procesu zwana pozycjonowaniem nie zawsze musi sprowadzać się do SPAMowania wyszukiwarek. Naszym zdaniem jest możliwe pozycjonowanie przy użyciu metod White Hat.

      Zastanawiam się także Bartku czy Twój stosunek do pozycjonowania nie wynika czasem z faktu że sam czy to w pracy czy też prywatnie nie masz specjalnie styczności z wpływaniem na wyniki organiczne Google. Wasza firma z tego co wiem stawia głównie na AdWords i jak mniemam jest główny nurt pogłębiania także waszej wiedzy…

      W naszych artykułach wychodzimy także z założenia że, każdy dobry pozycjoner musiał liznąć technik Black Hat, każdy dobry pozycjoner musiał także poznać smak bana i reinclusion request… i tutaj istotny jest element nawrócenia ;).

      SEO to gra…
      Co do Nofollow to wkrótce wrzucimy być może w formie Video Castu kilka ciekawych inforamcji na ten temat…

    • Bartek Berlinski

      B.Krzemień – widzę tutaj niekonsekwencję…czemu stosujecie w takim razie nofollow na blogu?

    • Bartek Krzemień

      @Cezary Lech:
      To jak to w końcu jest? 90% to spam, ale piszecie artykuł że to jednak nie spam? Żeby zaszokować? Jak „Super Express” czy „Fakt”? Czy jak Antyweb :)?

      Mój stosunek do pozycjonowania wynika z tego, że to spam. Natomiast Twoja wstawka ad firma (przypominam, że głos zawsze zabieram prywatnie) zalatuje mi brakiem argumentów, i próbą podprogowego przemycenia sugestii, że być może ja nie wiem o czym mówię. Smutne.

      „SEO to gra”. Mój Boże. Tak to przedstawiasz potencjalnym klientom? „Proszę Państwa, potrzebujemy kilka tysięcy złotych na zabawę. Owszem Państwa kosztem, ale być może się uda podnieść ranking w wyszukiwarce.” Przykro mi Cezary, tu się kończy pole na merytoryczną wymianę zdań.

      @Bartek Berliński:
      Nie mamy wyjścia. Magiczne chodzi na Joggerze, a ten z kolei nie pozwala na usuwanie nofollow. Nie zanosi się, żeby zaczął pozwalać. Zauważ, że Magiczne ma kolumnę blogroll, gdzie nofollow nie uświadczysz. A są to przecież site-wide linki. Dzięki za troskę :).

    • Tomasz Frontczak

      @Bartek Krzemień
      >Tak to przedstawiasz potencjalnym klientom…
      Tak, można przedstawiać, jak oferuje się usługę Laboratorium SEM (w zasadzie może to dotyczyć i SEO i PPC) – nie gwarantujesz efektu dla kilku pomysłów, ale jakiś najczęściej wypala i w ogólnym rozrachunku się opłaca. To jak „wypalanie” jest przeliczne na procenty świadczy o Twojej skuteczności i przekłada się na wysokość FV.

      To temat na szerszą dyskusję, może będzie kiedyś okazja… :) – Jak będą wyglądać usługi SEM za rok, dwa, a może nawet za pół roku? Moje zdanie — będzie to w dużej mierze konsulting — doradztwo w zakresie rozwiązań, które umożliwią rosnąc biznesowi dzięki ruchowi z wyszukiwarek. Nie każdy pomysł będzie można uznać za sprawny (skuteczny i ekonomiczny :)), ale jak tych pomysłów będzie kilka…

      Czyli generalnie dojdziemy do takie rozwju branży, jak tradycyjne gałęzie wsparcia w zakresie zarządzania, co wydaje się być naturalne. I to będzie gra, gra o różnym stopniu ryzyka. Firmy (mówimy o tych dużych) dojrzeją, będą musiały.

      ale offtopic walnąłem….

      Bartek K — dzięki za inspirację do napisania artykułu i komentowanie :)
      „Jak wszyscy tak samo myślą, to znaczy że mało myślą” – Stefan Kisielewski.
      To lubię w blogach… nie łapmy tylko się nawzajem za słówka.

      I już odwołując się do artykułu — to są opinie Goolgersów, niekoniecznie ze wszystkim musimy się zgadzać i łykać jak świeże bułeczki, ważne żeby wyciągać wnioski i przekładać na działania.

    • @Tomku
      Co do przyszłości usług SEM to bym nawet nie próbowała jej przewidywać. Powód? Okazuje się ona być bardzo blisko i być totalnie zaskakująca i nie do przewidzenia :) Gwarancji na powodzenie SEM, profesjonalista nigdy nie powinien dawać. Chociażby z powodu jednego słabego ogniwa – klienta, z którym niekiedy ciężko się pracuje. Jeżeli chodzi o przyszłość usługi SEO w formie consultingu polecam gorąco wpis na seobook.com – http://www.seobook.com/does-seo-consulting-have-future

      Jeżeli chodzi o artykuł to sądzę, że Bartkowi K. chodziło o to, że jest to nadal podpinanie terminu pozycjonowania pod Googlersów. SEO już dawno wykroczyło poza ramy samego rankingu na Google i zawiera w sobie ogólny marketing, copywritting zorientowany na cele, budowanie marki i profesjonalnego wizerunku, web usability, analitykę i wiele inny istotnych rzeczy. W Polsce, gdzie pozycjonowanie jest tak silnie kojarzone z systemami wymiany linków, zapleczem itp. osoby specjalizujące się w SEO mają silne pragnienie odróżnić te pojęcia od siebie, aby świadczyć usługi na przybliżonym poziomie jak Aaron Wall, Dave Nalor, Michael Grey. Jednak zgadzam się z Cezarym, że porządny SEO powinien znać tajniki pozycjonowania, przede wszystkim z powodu tego aby ich unikać. Podkreślam, że mówię o komercyjnych witrynach i klientach, a nie stronach internetowych dotyczących sms’ów, życzeń i tekstów piosenek.

      Na koniec chciałabym dodać, że ogromnie smuci mnie fakt, że gdy zwraca się uwagę na kwiateczki merytoryczne zaczynają się, (jak dla mnie) dziwne podróże w tematy agencja vs agencja. Pozostawiłabym tego typu dyskusje na konferencje promocyjne ;) Skupmy się na tym co nas najbardziej cieszy. Mam jednocześnie nadzieję, że z naszego bloga dowiedzieliście się równie przydatnych rzeczy jak my z Waszego ;)

    • Cezary Lech

      Bartku,

      Konkretnie:

      Przepraszam za odnieśienie do Ataxo. Kojarzę Ciebie jako eksperta od PPC a nie od SEO stąd ta uwaga z poprzedniego postu. Pytam więc konkretnie o Twoje prywatne doświadczenie w temacie pozycjonowania ?

      Usługa pozycjonowania może być wykonana w 100% White Hat, bez odrobiny SPAMu.

      Odnośnie informacji o nofollow podaj źródło lub wynik testu ?

    • Mariusz Gąsiewski

      Bardzo ciekawe zestawienie tematów z czatu Google. Napisanie tego kosztowało na pewno sporo trudu.
      Co do samego biznesu związanego z SEO, nawet szeroko rozumianym marketingiem w wyszukiwarkach to coraz częściej w nim moim zdaniem pierwsze skrzypce będą odgrywały twarde liczby. Nie pierwsza czy druga pozycja w wyszukiwarkach, ale konkretne efekty związane z podniesieniem pozycji.

    • Bartek Krzemień

      Heh, a jaki związek mają jakiekolwiek moje doświadczenia z tematem tej dyskusji? W moich wypowiedziach masz wypunktowane konkretne rzeczy, wraz z linkami do dalszych informacji. Z Twojej strony jest tylko przepisanie tego co powiedział ktoś z Google, święte oburzenie jakże to można kwestionować, i przeczące sobie stwierdzenia, że 90% pozycjonowania to spam, ale pozycjonowanie to nie jest spam. No i sugestię, że być może się nie znam ;).

      Wybacz więc, nie poczuwam się do jakiegokolwiek podchodzenia do tablicy.

    • Waskez

      Hejki
      A co sądzicie o błędach validacyjnych HTML na stronie czy są one ważne w procesie pozycjonowania?

    • Witam,
      A co sadzicie o pozycjonowaniu stron napisanych we flashu i wogóle ja google odnosi się do takich stron? Stronki napisane w tym języku nie posiadają jako takiej treści dostępnej i jak dla mnie to googleboty nie za bardzo mają czego tam szukać….

    • Cezary Lech

      @Waskez:
      Błędy walidacji HTML nie mają wpływu na pozycje witryny. Faktem jednak jest że walidacja witryny w pewnym sensie wymusza stosowanie tagów HTML czytelnych dla Google takich jak:
      – listy i wypunktowania
      – tagi H1, H2 , Hx
      – pogrubienia
      – opisy alt obrazków

      Takie strony są często lekkie i ładnie indeksowane przez Google.

      @Xeo
      Strony Flash są faktycznie trudne w pozycjonowaniu. Ważne czynniki wpływające na pozycje jakimi są treść i linkowanie wewnętrzne w przypadku Flesha zupełnie nie istnieją w związku z czym z punktu wyjścia mamy trudniejsze zadanie.

      Na szczęście Adobe we współpracy z Google i innymi wyszukiwarkami rozwija oprogramowanie w takim kierunku aby indeksowalność stron Fleshowych była lepsza.

    • Bullseye

      Jak zwykle Google nie powiedziało nic nowego :(

      ale mimo wszystko dziękuję, że poświęciłeś czas na przygotowanie tego posta. Na przyszłość błagam… używaj przecinków i innych znaków przestankowych…

    • Lukasz Iwanski

      bardzo fajny artykul.

      a co sadzicie o zmianach w Google z konca czerwca?

      wiele stron wypadlo z SERP miedzy innymi moja ;(

      pozdrawiam,
      n.

    • Cezary Lech

      Wypadła także moja

      „Spokój cechuje mistrzóff…” ;)

      Nie przejmuj się, zachowuj się tak jakby strona cały czas była na swoim miejscu.

    • Goolczas

      O jakich zmianach z końca czerwca mowa? Ja wypadłem, ale nie wiem co się stało. W mojej kategorii teraz w czołówce jest syf :/

    • Goolczas

      Xeo – daj sobie spokój z flashem jako podstawę witryn. Nikt tego nie lubi, internauci nie lubią witryn flashowych, wyszukiwarki tak samo. Flash jest zwyczajnie olewany. Znam takich, którzy stosują wstawione pliczki flash jako ukryte przekierowania zamiast skryptów bo „Google tego nie prześwietli”.
      Flash jako elemenenty/aplikacje – tak. Ale nie jako kompletna witryna.

    • Sporo firmowych stron powstaje we flashu, bo nie dasz rady osiągnąć takich efektów w innej technologi. Kwestia kiedy google znajdzie sposób na czytanie plików .swf. Podobno gdzie nie gdzie umie się wedrzeć i coś tam sczytać.

    • Goolczas

      „gdzieniegdzie”
      Nikt nie lubi „efektów” :) Flash to genialna technologia, ale większość witryn firmowych tylko cierpi na tym że są w całości wykonane we flashu. Ani przyjemne w odbiorze ani sensowne pod względem pozycjonerskim. A zdażają się też witryny, które są i w html i we flashu i użytkownik na stronie startowej ma sobie wybrać wersję. To już w ogóle absurd :D Pytanie czy Google chce szukać rozwiązań pozwalających na czytanie tych plików, szczególnie w dzisiejszych czasach.

    • intermaniak

      dzieki za ciekawy tekst, mała uwaga
      rozszeżenie (?) .. r zdecydowanie lepiej będzie rozszerzenie
      intermaniak,

    • Z tymi pytania do Google jest tak samo jak z pytaniami do pozycjonerów: „jak to robicie?” ;)
      Odpowiedź jest zawsze taka sama: content, content, content ;)

    • Goolczas

      Oj, nie zawsze taka sama, nie zawsze. U nas to raczej „linki, linki, linki” albo „systemy, systemy, systemy” :)

    • przeprowadzki

      Bez CONTENTU tak naprawde nic, ale to nic sie nie zdziala. TO tak jak bysmy chcieli wypozycjonowac pusta strone HTML na dowolne slowa kluczow…calkiem bez sensu ;)

    • Guglarz & Czarku, fajny zrzut pytań tylko szkoda, że nie na naszej kochanej grupie FPDW bo jak sam zauważyłeś i przytoczyłeś „nadgorliwość gorsza od faszyzmu” chłopaki pomóżcie mi tam ciut, wiercą w brzuchu dziurę na 1 pytanie klapki na oczach i polemika w nieskończoność. Chyba się zraziliście co? :-) Wiesz o czym pisze ;-) ech…

      pozdrawiam.

    • Takaoto firma doradcza

      Czemu z definicji nie może być white? Ja właśnie jestem zwolennikiem innego podejścia. Pozycjonowanie to SEO, a SEO to optymalizacja strony pod kątem wyszukiwarek -takie podejście bardziej mi się podoba, niż próba przechytrzenia botów spamem… koniec końców white hat seo wszystkim opłaca się bardziej, jeśli internet ma być źródłem wartościowych informacji, a nie śmieciowiskiem. Pozdro

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *