Napisz do nas

Zapraszamy na 23 szkoleń z e-marketingu i konferencję I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

19 Szkoleń i I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

partnerstwo1

Jak przygotować PP idealny pod kątem SEO ?

W czerwcu poznaliśmy cztery sposoby na wzbogacenie opisów produktów w sklepach internetowych. Działania te miały na celu uniknięcie sytuacji, w których Google oceni nisko zawartość sklepów wykorzystujących opisy producentów i w rezultacie obniży ich pozycje. Ze względu na to, że wielkość asortymentu zazwyczaj nie pozwala nam na opracowanie w pełni unikalnych opisów, musimy sobie radzić inaczej szukając sposobów na to, aby nasze serwisy nie były z tego powodu poszkodowane. Z problemem powielanej treści spotykają się m.in. programy partnerskie i to właśnie im poświęcony jest dzisiejszy artykuł.

Przejdźmy od razu do konkretnych pomysłów zapewniających jak największe zróżnicowanie treści w serwisach korzystających z PP. Załóżmy, że opracowujemy założenia do programu partnerskiego dla księgarni internetowej o wymyślonej nazwie „IngBook”, tak więc produktami będą tu książki podzielone według gatunków.

Różne wersje schematów metatagów

W pierwszej kolejności podczas przeglądania wyników wyszukiwania widzimy ich tytuły i opisy. Już na tym etapie możemy doprowadzić do zróżnicowania sposobu prezentacji stron korzystających z tego samego PP. Nawet jeśli nasz program umożliwia dokonywanie zmian w strukturze metatagów po stronie partnera, możemy zaproponować mu kilka domyślnych schematów dla strony głównej, podstron gatunków/wydawnictw/autorów, a także podstron produktów.

Dla tych ostatnich tytuły mogą wyglądać następująco:

  • [tytuł książki] – [autor] – [nazwa księgarni]
    np. „Wojownicy nocy” – Graham Masterton – Księgarnia IngBook
  • [tytuł książki] ([autor]) :: Opis i opinie
    np. „Wojownicy nocy” (Graham Masterton) :: Opis i opinie
  • [l. poj. gatunku książki] [tytuł książki] ([autor]) – [cena]
    np. Horror „Wojownicy nocy” (Graham Masterton) – 23,65 zł

W schematach opisów mamy do dyspozycji m.in.:

  • tytuł książki,
  • autora,
  • nazwę gatunku,
  • cenę,
  • rodzaj okładki (twarda/miękka),
  • rok wydania,
  • wydawnictwo,
  • liczbę stron,

a w każdym z nich możemy wykorzystać tylko po 3-4 z wymienionych powyżej informacji. Dzięki temu będą się one od siebie znacznie różniły. Im więcej wersji zarówno dla tytułów, jak i opisów, tym lepiej. Jednak mimo gotowych schematów partnerzy powinni móc edytować ręcznie metatagi wybranych podstron, jeśli będzie taka potrzeba.

Zarówno w przypadku schematu metatagów, jak i opisanych dalej elementów, partner powinien mieć możliwość albo samodzielnego wyboru, albo losowania poszczególnych wersji i ewentualnej modyfikacji poszczególnych ustawień. Losowy wybór ustawień dla każdego partnera da nam największe zróżnicowanie, gdyż niewielkie będzie prawdopodobieństwo powielenia dokładnie tych samych konfiguracji na chociażby dwóch stronach.

Dodatkowe pola

Dodatkowe pola pozwolą na zróżnicowanie nie tylko podstron produktów, ale także kategorii oraz samej strony głównej. Wszystko zależy od tego, gdzie i w jaki sposób wykorzystamy następujące elementy:

  • opinie czytelników – mogą być one wyrażone liczbą przyznanych gwiazdek i dodatkowo zawierać tekst. Na podstronie książki powinny wyświetlać się wszystkie recenzje, a w zależności od partnera ich kolejność może zależeć np. od daty dodania albo ilości gwiazdek (w kolejności rosnącej albo malejącej); na pozostałych podstronach powinno się wyświetlać kilka ostatnio dodanych opinii na temat książek w danej kategorii albo po prostu bestsellery; tutaj również możliwe jest urozmaicenie ich prezentacji na różnych stronach poprzez wybór innej liczby wyświetlanych opinii bądź też inną długość ich zajawek;
  • dodatkowy opis książki – jeśli ocenie zostanie poddanych kilka różnych elementów (np. czy książka jest wciągająca, czy – w przypadku horrorów – potrafi przestraszyć, czy nadaje się na prezent itp.) oprócz samej oceny ogólnej, będziemy mogli wygenerować opis na tej podstawie; dzięki temu większość produktów oprócz opisów od wydawnictw będzie posiadała dodatkowy, przynajmniej częściowo unikalny tekst;
  • podobne produkty – mogą być one dobrane względem podobieństwa (np. gatunku i ceny), można też wyświetlać inne książki kupione przez osoby, które zakupiły dany produkt, z czego korzysta m.in. księgarnia helion.pl.

Podobne produkty w sklepie Helion.pl

Różne wersje struktury URLi

Na podobnej zasadzie jak w przypadku metatagów, możemy opracować kilka wersji struktury URLi dla poszczególnych rodzajów podstron. To, co będzie je różnicować, to m.in.:

  • rodzaj separatora (myślnik, podkreślenie, przecinek itp.);
  • informacje znajdujące się w ULRu (w przypadku podstron poszczególnych książek możemy, ale nie musimy, wykorzystać ID produktu oprócz jego nazwy);
  • rodzaj struktury (może być płaska albo uwzględniać w URLu ostatnie lub wszystkie zagłębienia kategorii);
  • rozszerzenia (np. html albo .php) bądź ich brak.

W ten sposób możemy przygotować następujące struktury URLi dla podstron produktów:

  • ingbook.pl/sensacja/horrory/wojownicy-nocy/
  • ingbook.pl/horrory/wojownicy,nocy,3512.html
  • ingbook.pl/wojownicy_nocy

albo zamiast gotowych propozycji dać partnerowi do wyboru każdy z poszczególnych elementów.

Zmienne nazwy standardowych pól

Ponieważ „diabeł tkwi w szczegółach„, które w połączeniu z pozostałymi sposobami na urozmaicenie treści zyskują na wartości, przygotujmy różne wersje nazw tych samych pól, np.:

  • gatunek książki
  • okładka
  • wydano
  • ilość stron
  • wysyłamy w ciągu
  • opinie o książce [tytuł książki]
  • 24 lutego 2004

Zastanówmy się również nad możliwością edycji nazw kategorii, dzięki czemu jeden partner chcący uruchomić program partnerski na kilku stronach, będzie mógł zoptymalizować te same gatunki pod kątem różnych fraz. Przykładem może być kategoria „Języki obce”, której nazwę można zmienić np. na „Nauka języków obcych” lub „Książki językowe”. Oczywiście wraz z nazwą zmianie ulegałby alias wykorzystany w URLu.

Opis generowany na podstawie statystyk

Jedną ze stron, która wykorzystuje dane ze statystyk do wygenerowania opisu, jest katalog gwiazdor.pl. Opis ten jest tworzony na podstawie danych pobranych z serwisu alexa.com, a w przypadku księgarni internetowej można na podobnej zasadzie opracować ranking książek oparty m.in. na:

  • ogólnym rankingu,
  • rankingu książek z danego gatunku,
  • rankingu książek danego autora,

a następnie wzbogacić go o dane statystyczne, np. ilość osób, które odwiedziły podstronę danej książki, które ją zakupiły bądź zrecenzowały.

Zobaczmy, jak prezentują się teksty na temat tej samej strony w serwisach gwiazdor.pl i alexa.com:

Jeśli dodatkowo umożliwimy czytelnikom założenie konta (w sklepach nie zawsze jest to wymagane) i uzupełnienie profilu, będą oni mogli określić swoje zainteresowania, cechy charakteru, płeć i wiek, a także miejsce zamieszkania. Na tej podstawie można będzie dopisać kilka kolejnych zdań, w których zawarte będą informacje na temat tego, jakie książki zakupili użytkownicy o podobnych zainteresowaniach, w podobnym wieku czy też skąd pochodzi większość klientów danej księgarni. W przypadku informowania o tym, że dana książka jest dobrym pomysłem na prezent, uwzględniona zostałaby tu informacja o płci osób najchętniej kupujących tę pozycję.

Zróżnicowanie szablonów opisów i opinii

W przypadku opisanego już sposobu wykorzystania statystyk lub generowania opisu na podstawie danych uzyskanych od użytkowników, rozwiązujemy jeden problem, ale pojawia się kolejny. Udaje nam się bowiem zróżnicować nasze opisy względem tych, które znajdują się u konkurencji, ale w obrębie naszego serwisu wyglądają one niemal identycznie na wszystkich podstronach.

Możemy tego uniknąć przygotowując kilka różniących się od siebie szablonów, których wersja będzie losowo przypisywana do poszczególnych książek. Aby stopień urozmaicenia był jak największy, zamiast całych szablonów można losować każde ze zdań oddzielnie albo występowanie jednego zdania uzależnić od innego, co da większą kombinację różnych wersji.

Technicznie można to rozwiązać w sposób, z jakiego korzystają narzędzia do dodawania stron do katalogów stron/artykułów, czyli za pomocą użycia synonimów. Oprócz tego do wykorzystania mamy zazwyczaj co najmniej kilka zmiennych. W zależności od potrzeb, całość można rozbić na wiele mniejszych części lub też występowanie jednego zdania uzależnić od innego.

Przykład zdania z użyciem synonimów i zmiennych:

Dotychczas zgromadziliśmy [liczba opinii] opinii o książce [tytuł książki].

Synonimy można również zastosować w opisach dostarczonych przez wydawnictwa, jednak muszą one być dobrze przemyślane tak, aby tworzyły sensowną całość i aby nie było widać, że działanie to odbywa się automatycznie.

Podsumowanie

Każde z opisanych w tym artykule rozwiązań pozwala w mniejszym bądź większym stopniu zwiększyć unikalność tekstu na stronach partnerów i urozmaicić zawartość strony względem konkurencji, która korzysta z tego samego programu partnerskiego. Ważne jest również, aby dać partnerom możliwość wyboru wszystkich bądź tylko kilku gatunków książek, które chcą sprzedawać za pośrednictwem swoich stron, co najłatwiej będzie zrobić za pomocą specjalnego panelu ze wszystkimi ustawieniami.

W przypadku pojedynczych serwisów, na których powielane treści są wykorzystywane w niewielkim stopniu, większość opisanych tu metod może się okazać zbyt praco- i czasochłonna. Jednak kiedy mowa o większej skali, jak w przypadku opisywanych tu programów partnerskich, warto przemyśleć każdą możliwość, byleby tylko zmniejszyć ryzyko wykrycia, że treści te pochodzą z tego samego źródła i są dostępne w wielu innych serwisach.

sprawnymarketing

Powyższy tekst zawiera prywatne poglądy Autora. Niekoniecznie muszą odzwierciedlać one poglądy Redakcji.

Marta Gryszko

Związana z branżą SEO od 2005 r. Autorka SEO bloga, współtwórca narzędzi SeoStation.pl i Brandle.pl (Wake App Sp. z o.o.). Autorka kursu SEO na poziomie podstawowym, na poziomie średniozaawansowanych i szkolenia z audytów.


  • Redakcja

    Przy okazji przypominamy o nowej grupie na Facebooku, w której odpowiadamy na szereg pytań. Dołącz do Twoja firma w Internecie i Social Media.

    Subskrybuj Sprawny.Marketing na Messengerze, dostaniesz informację o każdym nowym artykule lub materiale video

    Wielkimi krokami zbliża się także dwudniowa konferencja I ♥ Marketing & Social Media oraz organizowane przez nas 24 szkolenia z zakresu marketingu.

    Możesz też zamówić prenumeratę drukowanego magazynu sprawny.marketing


    • Dobre pomysły ale nie koniecznie słuszne. Zazwyczaj realizacja części z nich będzie problematyczna (jak inna struktura URLi).
      Wiem z własnego doświadczenia (procuję przy sklep.meble.pl gdzie jest pare do parunastu pr. partnerskich) iż zmiana meta tagów wystarcza.

      • Ja niestety przekonałam się, że inne mety nie wystarczą. Żałuję, że nie mogę wykorzystać w case study przykładów, które znam. Mogłabym wtedy pokazać, że w przypadku PP warto zadbać o każdy, nawet najmniejszy detal i zrobić z całości mocno zróżnicowany content, mimo korzystania z tych samych treści.

        Maćku, naprawdę na żadnej z kilkunastu stron nie zauważyłeś w pewnym momencie filtra? Analizujesz dokładnie ich statystyki od momentu rozpoczęcia z nimi współpracy?

      • Nie, nie zauważyłem, programy działają od 1-2 lat i jest ok :-) Ruch spory bez spadków (nie licząc okresowych spadków ruchu jak święta itp)

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *