Napisz do nas

Zapraszamy na 19 szkoleń z e-marketingu i konferencję I ♥ Marketing.

19 Szkoleń i I ♥ Marketing

mobile-friendly

Google o pozycjonowaniu witryn mobilnych

Na oficjalnym Google’owskim blogu dla webmasterów ukazał się właśnie poradnik tworzenia przyjaznych wyszukiwarce witryn dla urządzeń mobilnych. Poniżej w punktach wyciąg najważniejszych myśli:

  • Google robi rozróżnienie na tradycyjne komórki (zwane dumbfonami) i smartfony,
  • internet przeszukiwany jest przez dwa typy botów: standardowego Googlebota i Googlebota-mobile. Standardowy Googlebot zajmuje się witrynami przeznaczonymi do użytku na desktopach, a Googlebot-mobile przeszukuje witryny dla urządzeń mobilnych,
  • Googlebot-mobile rozpoznaje na razie wyłącznie useragenty dumbfonów, smartfony nie są obsługiwane (ale może ulec to zmianie),
  • Google „oczekuje, że smartfony są w stanie obsłużyć witryny przeznaczone dla komputerów desktop”, zatem webmasterzy nie muszą w żaden sposób dostosowywać swoich witryn pod smartfony,
  • nie oznacza to jednak, że nie można pokazywać smartfonom skrojonych dla nich arkuszy stylów. Nie ma żadnych przeciwwskazań dla alternatywnych arkuszy, o ile tylko ich wyświetlanie służy czytelnikom,
  • struktura URL-a: ani dla Googlebota, ani dla Googlebota-mobile struktura URL-a nie ma znaczenia tak długo, jak nie wprowadza on czytelnika w błąd,
  • serwowanie różnych wersji witryny pod tym samym URL-em, o ile celem jest dostosowanie widoku do urządzenia końcowego, nie jest traktowane przez Google jako cloaking,
  • mapy witryn komórkowych: powinieneś zawrzeć w niej wyłącznie URL-e treści dla urządzeń przenośnych, nawet jeśli te same URL-e zwracają nie-mobilną treść, kiedy wywoływane są z nie-mobilnego user-agenta.

Jak zatem widać, nie musisz serwować treści przygotowanych pod komórki na osobnym URL-u. Warto też pamiętać, że urządzenia z systemem iOS (iPhone/iPad/iPod Touch) i Android niekoniecznie są uznawane za „mobilne” przez Googlebota i Googlebota-mobile.

[źródło: Google On Designing Mobile Friendly Websites]

sprawnymarketing

Maciej Janas

Od 2004 w poznańskich agencjach interaktywnych (UX, copy), od lutego 2010 do grudnia 2012 redaktor serwisu SprawnyMarketing.pl. Lubi tropić i opisywać trendy w biznesie internetowym, interesuje się interakcjami technologii z człowiekiem i społeczeństwem oraz współczesną polszczyzną. Google+

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *