Pozycjonowanie i optymalizacjia obrazków w Google Images

Ostatnio bardzo często poruszamy tematy zawiązane z długim ogonem i trendami w wyszukiwarkach. Tymczasem istnieje jeszcze jedno ciekawe i często zaniedbywane a w naszej opinii bardzo wartościowe źródło ruchu – Google Images. W dzisiejszym wpisie przybliżamy metody pozycjonowania i optymalizacji w wyszukiwarce grafiki – images.google.pl.

O pozycjonowaniu obrazków pisał jakiś czas temu Mariusz Gąsiewski w artykule: Pozycjonowanie szerokie obrazków. W naszym wpisie rozszerzamy to pojęcie o kolejne bardziej szczegółowe czynniki.

Czynniki o domniemanym wpływie na pozycje grafiki w Google Images:

Czynnik

Rozwinięcie

Alt Tag obrazka Opisuje wyszukiwarce o czym jest obrazek, dobrze gdy opis jest możliwie unikalny i precyzyjny, 4-6 słów.
Podlinkowanie obrazka Świadczy o jego większym znaczeniu lub o roli nawigacyjnej w obrębie witryny.
Title obrazka Tytuł wyświetlający się po najechaniu i przytrzymaniu myszki nad obrazkiem. W tytule należy rozszerzyć opis z tagu Alt.
Text otaczający obrazek a także standardowe elementy wartościowania treści takie jak: pogrubienia, tagi hx, itp…
Nazwa pliku graficznego Czyli np.:
/pozycjonowanie-obrazkow.jpg
Tytuł strony Znacznik Title strony na której znajduje się obrazek
Folder w którym znajduje się obrazek domena.pl/poznan/pozycjonowanie.jpg
domena.pl/zdjecia/pozycjonowanie.jpg
Świeżość obrazków Na SearchEngineWatch.com można znaleźć sugestię, iż świeżość uploadu obrazka może mieć wpływ na pozycje obrazków – mam jednak pewne wątpliwości co do słuszności tej tezy.
Wielkość obrazka Dobre jakościowo obrazki mają większą szansę na dobrą pozycję.
Ilość obrazów na stronie Im mniej obrazków tym ranga i powiązanie tematyczne poszczególnych grafik odpowiednio wzrasta.

Uwagi:

Aby zwiększyć prawdopodobieństwo zaindeksowania zdjęć obecnych na naszej stronie warto włączyć w Google Webmaster Tools opcję rozszerzonego wyszukiwania obrazków. Zakładka: Tools >> Enhanced image search.
Rozszerzone wyszukiwanie grafiki Google Webmaster Tools

Zaznaczenie powyższej opcji sprawia, że stnieje duża szansa, iż nasze obrazki pojawią się w grze Google: Image Labeler. Gra polega na jak najszybszym tagowaniu obrazków (Tagi należy wpisywać w języku angielskim) wygrywa ten użytkownik który to zrobi szybciej i dokładniej.

Jeśli zależy nam na wysokim stopniu indeksacji zdjęć w Yahoo to warto pomyśleć o Flickr.com – dla zainteresowanych polecam ten artykuł – Using Flickr to optimize for Yahoo image search

Pamiętajcie że indeksowanie obrazków trwa znacznie dłużej i na efekty optymalizacji czasami trzeba czekać nawet kilka miesięcy.

Polecam także zapoznać się z ciekawym rozwiązaniem utrudniającym hotlinkowanie naszych obrazków – lub inaczej mówiąc – Link za Hotlink ;) – How to use hotlinkers and Google Images to build natural links to your site. Wersja dla leniwych – kliknij prawym przyciskiem na obrazek znajdujący się pod tym linkiem – http://www.blogstorm.co.uk/images-demo.html.

Materiały źródłowe:
SEO top tip: Get results from image optimization for SEO
How To Optimize Images For Search Engines, Social Media and People.

Avatar

Cezary Lech

Content marketer i Specjalista SEO, organizator konferencji I ❤ Marketing oraz Search Marketing Day a także ogólnopolskiego cyklu szkolenia.sprawny.marketing. Autor wielu artykułów oraz prezentacji z zakresu pozycjonowania a także innych aspektów marketingu internetowego. Współwłaściciel i dyrektor komórek marketingowych MaxROY.com sp. z o.o. i GoldPosition.pl. Więcej o Cezarym możesz się dowiedzieć na jego prywatnej stronie i profilu Google+.


  • Redakcja

    Przy okazji przypominamy o nowej grupie na Facebooku, w której odpowiadamy na szereg pytań. Dołącz do Twoja firma w Internecie i Social Media.

    Subskrybuj Sprawny.Marketing na Messengerze, dostaniesz informację o każdym nowym artykule lub materiale video

    Wielkimi krokami zbliża się także dwudniowa konferencja I ♥ Marketing & Social Media oraz organizowane przez nas 24 szkolenia z zakresu marketingu.

    Możesz też zamówić prenumeratę drukowanego magazynu sprawny.marketing


    • Avatar
      Mendax

      Pisząc o “podlinkowaniu obrazka” masz na myśli używanie na innych domenach
      [a href=http://a.pl/obrazek.jpg]cos[/a]
      czy
      [img src=http://a.pl/obrazek.jpg /]
      ?

    • Avatar

      Ale nie wiem jak to można wykorzystać do zdobycia potencjalnego klienta. Przecież nikt nie będzie szukał obrazków o pozycjonowaniu ;). Prędzej już jakieś repliki dzieł sztuki czy nawet gołe baby ;).

    • Avatar
      eydryan

      I’m really glad you liked my article, and thanks for giving credit. Keep tuned these few days it’s more marketing stuff but starting wednesday it’s back to seo tricks :)

    • Avatar

      słuszny artykuł..
      shpyo, ma znaczenie – nie myśl tylko o pozycjonowaniu, pomyśl o różnych branżach, np. produkcjach, przemyśle itp. ktoś szuka np. tokarki lub jakiegoś innego ustrojstwa i klika w googl images – sam tak robiłem wiele razy… po prostu liczy się każdy uu na Twojej stronie!
      pozdr.
      :-)

    • Avatar
      Tomasz K

      Ja wole blokować obrazki dla wyszukiwarki niż je udostępniać. Sensownego uu nie przyniesie.

      Pozdrawiam.

    • Avatar

      W sprawie wyszukiwarki obrazków jest jeszcze jeden temat… Mianowicie ostatnio często zdarza się, że klienci dostarczając materiały do wykonania dla nich strony www, dostarczają obrazki ściągnięte właśnie z google images, nie zastanawiając się w ogóle nad kwestią praw autorskich itp.

    • Avatar
      4poziom

      wszystko zależy od tematyki strony, ja tam wole blokowac obrazki dla wyszukiwarek

    • Avatar

      Doskonały artykuł. Wiele cennych uwag, uświadamiających co google biorą pod uwagę.

    • Avatar

      Też się zastanawiam po co "pozycjonować" obrazek. Nie widzę z tego klientów.

    • Avatar

      pozycjonowanie obrazka ma znaczenie i to duże. Dla przykładu szukając prezentu na święta (zapakowanego pudełka) jako grafiki wpisze prezent w google images i jeśli pośród kilkunastu pierwszych trafi się jakieś interesujące z jakiejś bazy zdjęć typu royality free to zastanowie sie czy nie kupić. Również przez google images ludzie szukają inspiracji (nawet architekci), a jeśli zdjęcie sie spodoba to będą przeglądać następnie treść strony, więc pozycjonowanie zdjęć ma sens.

    • Avatar
      Michał

      Zdjęcia odzieży również. Tu główną role odgrywają zdjęcia przedstawiające produkt – ktoś szuka konkretnego kroju, koloru bielizny itp. Temat ciekawy…

    • Avatar

      Ciekawy temat. Dzięki obrazką można kierować bardzo duży ruch na stronę w niektórych branżach.

    • Avatar

      Dużo racji. Obrazki mają spore znaczenie. Wiem po swojej stronie, wpisując “długopis galaxy” nie wyświetla się moja strona a w grafice wyskakuje od razu obrazek z mojej strony. Więc o ile ktoś jest zainteresowany takim długopisem to jest szansa, że wejdzie na stronie i sprawdzi ofertę a nie tylko ściągnie obrazek – choć pewnie tak się dzieje.

    • Avatar
      studiopunktum

      Dla mnie to super artykuł bo klienci szukając fotografa często szukają właśnie po obrazach. I chcę aby moje zdjęcia pokazywaly się coraz wyżej i częściej ;)

      Dziękuję

    • Avatar
      Pola Modrzewsky

      Bardzo dobry i pomocny artykuł. Dziękuję!
      Mam jednak pytanie: Czy te wszystkie opisy mogą zawierać polskie znaki? Czy lepiej nie używać polskich znaków?

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *