Napisz do nas

Zapraszamy na 19 szkoleń z e-marketingu i konferencję I ♥ Marketing.

19 Szkoleń i I ♥ Marketing

yandex-office

Jak sprzedać produkt w Rosji: Pozycjonowanie i linki sponsorowane

W 2011 roku Rosja zdobyła pierwsze miejsce w Europie według ilości odbiorców internetu. 50,81 milionów użytkowników w wieku powyżej 15 lat codziennie odwiedza zasoby Runetu. Analitycy przewidują, że do końca 2014 roku wskaźnik ten wzrośnie do 80 milionów – to 71% ludności Rosji w wieku powyżej 18 lat.

Ważne jest, aby pamiętać, że do Runetu odnoszą się nie tylko domeny .ru, ale tak samo .am, .az, .by, .ge, .kg, .kz, .md, .ru, .su, .tj, .ua i .uz. Jest to spowodowane tym, że użytkownikami rosyjskojęzycznego segmentu internetu są nie tylko Rosjanie, lecz praktycznie wszyscy mieszkańcy byłego ZSRR, a mianowicie: Ukrainy, Białorusi, Armenii, Tadżykistanu, Azerbejdżanu, Gruzji, Kirgistanu, Kazachstanu, Mołdawii i Uzbekistanu. Oprócz wymienionych krajów język rosyjski jest używany na Łotwie, Litwie, w Estonii i w Turkmenistanie. Na poniższej mapie przedstawiono kraje, w których język rosyjski jest językiem urzędowym (kolor ciemniejszy) oraz kraje, w których język rosyjski jest używany (kolor jaśniejszy).

Runet pokrywa się z terytorium krajów rosyjskojęzycznych. Wyjątkiem – Izrael, w którym mieszka wielu rosyjskojęzycznych emigrantów.

Imponująca wielkość publiczności, a także dane statystyczne wskazujące na jej roczny wzrost o około 15%, jak również wzrost o 26% w ciągu ostatniego roku liczby użytkowników mobilnego internetu, sprawiają, że Runet stał się dużym rynkiem zbytu produktów dla europejskich producentów i handlowców.

Niestety, tylko mała część z rosyjskojęzycznych witryn ma wersję angielską. W związku z tym, komunikacja biznesowa Europejczyków z rosyjskimi firmami jest nieco utrudniona, a ten ogromny rynek pozostaje niezbadany dla małych i średnich firm w Polsce i innych krajach UE.

Z drugiej strony, jak zdążyłem zaobserwować, tylko nieliczne firmy w Polsce, mimo rosnącego popytu,  oferują usługi wrdożenia produktów na rynek rosyjskojęzyczny.

Chciałbym zapoznać czytelników bloga SprawnyMarketing.pl z rosyjskimi wyszukiwarkami oraz systemami reklamy kontekstowej, aby nieco wyjaśnić sytuację za wschodnią granicą i uczynić ten obszar Internetu choć trochę bardziej zrozumiałym dla polskich przedsiębiorców i specjalistów IT.

Wyszukiwarki w Runecie

Yandex

Yandex – to największa rosyjska wyszukiwarka i portal internetowy. Według niedawno ujawnionych danych, opublikowanych przez analityków z ComScore, Yandex zajął czwarte miejsce na świecie – jeszcze w listopadzie ubiegłego roku wyprzedzając Bing, a w grudniu wzmacniając swoją przewagę. Na pierwszych miejscach są Google, Baidu i Yahoo. Według danych Liveinternet za styczeń 2013 r., udział Yandexa na rosyjskim rynku wyszukiwania to 51,9%. Yandex jest obecny także na Ukrainie, w Kazachstanie, Białorusi i od 2011 roku – w Turcji.

Najczęściej odwiedzana strona Yandexa ­– www.yandex.ru.  Na dzień 8 lutego 2013 r., zgodnie z rankingiem Alexa.com, strona Yandex.ru zajmuje 20 miejsce na świecie według popularności i 1 miejsce w Rosji, a jego miesięczna liczba użytkowników wynosiła w grudniu 2012 roku 74,4 mln.

Strona główna Yandeksa różni się od Google, przypominając bardziej opcję iGoogle.

Na stronie głównej Yandexa można rozpocząć wyszukiwanie w Runecie, ale oprócz tego można skorzystać z ponad 30 różnych serwisów – informacyjnych, geoinformacyjnych i personalnych. Najbardziej popularnymi usługami są: Grafika, Poczta, News i Pogoda. Główną stronę Yandexa każdy użytkownik może dostosować do swoich własnych potrzeb i interesów.

Przedstawiam kilka TOP-tematów wyszukiwania w 2012 roku (tłum. z rosyjskiego):

  • wybory 2012
  • rosja polska euro
  • fedor emelianenko
  • gangnam style
  • co to jest miłość
  • sasha grey kto to
  • dlaczego nie wchodzi do vkontakte

Jeśli chodzi o mechanizm wyszukiwania, należy zauważyć, że on pozwala na wyszukiwanie dokumentów w języku polskim, tatarskim, ukraińskim, białoruskim, kazachskim, tureckim, angielskim, niemieckim i francuskim, z uwzględnieniem morfologii tych języków.

Na tym właśnie polega jedna z głównych różnic Yandexa i wyszukiwarki Google:

  • Yandex lepiej rozumie morfologię rosyjską, ukraińską etc.;
  • szczegółowo ocenia unikalność treści;
  • większy nacisk kładzie się na geolokalizacje;
  • Yandex uwzględnia wartość całej witryny, a nie oddzielne podstrony, jak w przypadku Google PageRank;
  • więcej uwagi poświęca tzw. czynnikom behawioralnym: zaangażowaniu użytkownika, czasu trwania wizyty, współczynniku odrzuceń itd. ;
  • Yandex wolniej indeksuje strony, okres pozycjonowania jest dłuższy niż w Google, natomiast ma bardziej stabilne pozycje w wynikach wyszukiwania.

 

Google.ru

Rosyjskojęzyczny segment wyszukiwarki Google zajmuje drugie miejsce według popularności w Rosji, zdobywając 25,7% rynku – 20 mln osób stale używa Google.ru jako główną wyszukiwarkę. Uważa się, że grupą docelową tej wyszukiwarki, w przeciwieństwie do Yandexa, są młodzi ludzie w wieku do około 30 lat. Warto wspomnieć, że na Ukrainie Google zajmuje czołowe miejsce pod względem popularności, wyprzedzając Yandex, a Białorusini używają obu wyszukiwarek w równym stopniu.

Wśród topowych zapytań wprowadzonych do wyszukiwarki Google.ru w 2012 roku znajdziemy:

  • youtube
  • oglądać filmy online
  • vkontakte
  • odnoklassniki
  • euro 2012
  • wybory 2012

Google ma oficjalne przedstawicielstwa w Moskwie, Sankt-Petersburgu i Kijowie. Algorytmy rosyjskiego Google niewiele różnią się od europejskich i innych regionalnych wersji Google. Te same filtry (Penguin, Panda) dotknęły również rosyjskojęzyczne strony internetowe, choć nie na taką szeroką skalę jak w przypadku zapytań w języku angielskim.

 

Search Mail.ru

Mail.Ru (także od 2012 r. – My.com) – to największy portal komunikacyjny rosyjskiego internetu, którego miesięczna odwiedzalność, według danych na październik 2012 roku, przekracza 31,9 mln osób. Zasób zajmuje 33 miejsce według popularności w świecie i 5 w Rosji.

Portal Mail.ru zawiera ponad 40 serwisów internetowych, wśród których znajdziemy „Poczta@Mail.Ru”, „Praca”, komunikator „Mail.Ru Agent” i ICQ, sieci społecznościowe „Moj Mir” i „Blogi”, „Gry” oraz wiele przedsięwzięć medialnych, takich jak „News”, „Repertuary”, „Software” oraz „Auto”.

Made for AdSense? Serwis Mail.ru udostępnia reklamy Google

Najpopularniejsze usługi to poczta elektroniczna (22,7 mln osób miesięcznie) i sieć „Moj Mir” („Mój Świat”) (19,8 mln).

Z wyszukiwarki Search Mail.ru regularnie korzysta prawie 9,1% wszystkich użytkowników Runetu. W swojej historii Поиск@Mail.Ru, lub Search@Mail.Ru, korzystał z silnika Google, następnie Yandex, a obecnie, od 2010 roku przetwarza rosyjskojęzyczne zapytania własnymi siłami. W 2013 roku planowane jest pełne przejście na własny silnik wyszukiwania.

Użytkownicy Search@Mail.Ru są nieco starsi od użytkowników innych wyszukiwarek, ponadto, korzystanie z tej wyszukiwarki jest bardziej charakterystyczne dla mieszkańców regionów i miast średniej wielkości z Dalekiego Wschodu, Syberii, na Uralu. Ciekawe, że w Kazachstanie Search@Mail.Ru wygrywa w popularności z Yandexem, zdobywając 25,3 % rynku.

 

Rambler.ru

Rozmawiając o rosyjskich wyszukiwarkach, moi polscy koledzy często wspominają o Ramblerze. Warto zwrócić uwagę na Rambler choćby dlatego, że stoi u samych korzeni rosyjskiego internetu. Pojawił się w 1996 roku i szybko zdobył ogromną popularność pozostając liderem na rynku wyszukiwania w Rosji aż do 2001 roku. Wówczas stracił pozycje, a w 2012 roku koncepcja witryny została w pełni zmieniona – teraz Rambler przedstawia się jako mediaportal spersonalizowanych wiadomości.

System analizuje „cookies” i aktywność każdego użytkownika na stronach, gdzie jest umieszczona reklama Begun.ru lub licznik Rambler Top100, a także na jej podrzędnych projektach (np. news portal Lenta.ru). Na podstawie tych danych system rysuje każdemu użytkownikowi indywidualny obraz dnia, odpowiedni do jego gustów i preferencji.

Wyszukiwarka, umieszczona na stronie głównej Rambler.ru, od 2011 roku działa na silniku Yandexa i ma zaledwie 1,2% rynku. Tak więc, z punktu widzenia promocji towarów i usług, zainteresowanie może budzić jedynie katalog Rambler Top100.

Dostawcy reklamy kontekstowej w Runecie

Yandex.Direct (Яндекс.Директ)

„Yandex.Direct” – to system reklamy kontekstowej na stronach Yandexa i na witrynach partnerów Systemu reklamowego Yandex. Direct w 2001 roku stał się pierwszym serwisem reklamy w wyszukiwarkach w rosyjskim internecie, podczas gdy konkurenci – AdWords  i Begun.ru pojawiły się w Runecie dopiero w 2002 roku.

 

„Włącz swój generator sprzedaży” – reklamę w wyszukiwarce Yandex nazywa „kontekstową”

Reklama w Yandex.Direct, podobnie jak w przypadku innych systemów, działa na zasadzie opłaty za kliknięcie. W typowym układzie CPC możesz sam ustalić cenę, którą jesteś gotów zapłacić za kliknięcia. Minimalna cena kliknięcia wynosi 3 grosze. ($0.01), a minimalna wartość kampanii – 30 złotych ($10).

W Yandex.Direct stosuje się również automatyczne strategie kampanii reklamowych, np. strategia „Tygodniowy budżet. Maksymalna ilość kliknięć”. Użytkownik określa ograniczenie, jaką maksymalną kwotę chce wydać w ciągu 7 dni. Przy tym system sam identyfikuje optymalną cenę za kliknięcie. Pozwala to maksymalnie efektywnie wydawać budżet i zdobyć jak najwięcej użytkowników, ale nie daje możliwości samodzielnego określenia kosztów kliknięcia dla wybranych słów kluczowych, które są priorytetowe.

Inna strategia – „Tygodniowy budżet. Maksymalna konwersja” – pozwala  w ramach określonego budżetu maksymalnie często wyświetlać tylko te reklamy, które prawdopodobnie doprowadzą do konwersji. W sumie Yandex.Direct posiada 8 strategii kampanii reklamowych: 4 ręczne i 4 automatyczne.

Warto wymienić kilka najdroższych tematyk w Yandex.Direct:

  • Budowa
  • Finanse
  • Nieruchomości
  • Turystyka
  • Auto
  • Giełdy (Forex)

Reklamy umieszczone przez system Yandex.Direct, mogą być wyświetlone:

  • na stronach wyników wyszukiwania Yandexa wg wybranej frazy kluczowej,
  • na witrynach uczestników Sieci reklamowej Yandex,
  • na stronach Katalogu Yandexa i na stronach wyników wyszukiwania w Katalogu (http://yaca.yandex.ru/),
  • na stronach wyników wyszukiwania Yandex.Mapy,
  • na stronach wyników wyszukiwania w Podręczniku organizacji (http://sprav.yandex.ru/),
  • na stronach wyników wyszukiwania po Blogach (http://blogs.yandex.ru/),
  • na stronach wyników wyszukiwania po Yandex.Market (http://market.yandex.ru/),
  • na stronach przeglądania wszystkich reklam Yandex.Direct według słów kluczowych.

Wygląd SERP-ów w wyszukiwarce Yandex – reklamę zaznaczono czerwoną obwódką – red.

Podczas wyświetlania reklam w Direct system uwzględnia wszystkie formy danego zapytania we wszystkich odmianach. Na przykład, według zapytania „książka” ogłoszenie będzie również wyświetlone na podstawie zapytania: „okładka do książki”, „gdzie kupić książkę”. Natomiast, żeby reklama wyświetlała się tylko według odmiany „książkę”, dla słowa kluczowego trzeba zastosować dodatkowy operator, a mianowicie wykrzyknik: „!książkę”.

Podczas tworzenia reklam w danym systemie należy również pamiętać, że treść reklamowa nie powinna przekraczać 75 znaków, a nagłówek – 33.

Wygodne jest konfigurowanie kampanii reklamowych za pomocą aplikacji Direct Commander. Direct Commander instaluje się na komputerze i pozwala na samodzielne dostosowanie reklamy w Yandex.Direct. Można go pobrać na stronie http://direct.yandex.ru/commander/.

Przydatną aplikacją podczas przeprowadzenia kampanii reklamowych jest także Webvisor (http://metrica.yandex.com/promo/webvisor/) – jest to narzędzie z serwisu Yandex.Metrika, za pomocą którego można obejrzeć stronę oczami użytkowników, którzy weszli na stronę z reklamy kontekstowej. Webvisor zapisuje działania użytkowników Twojej strony i umożliwia przeglądanie ich w trybie „live video”. Jest to bardzo przydatne, aby zobaczyć, jak zachowują się odwiedzający. To pozwala na przeprowadzenie analizy usability serwisu, znalezienie błędów w strukturze i designie i, w końcu, zwiększenie konwersji witryny.

Zaletą na rzecz korzystania z Yandex.Direct przez polskich przedsiębiorców jest również wirtualna wizytówka z telefonem i adresem, którą Yandex wyświetla, jeśli nie posiadasz strony internetowej. Jednak oczywiste jest, że obecność samodzielnej rosyjskojęzycznej strony zwiększy szanse produktu na sukces w Runecie.

Google AdWords

Do dziś toczą się zacięte spory, jaki system reklamy kontekstowej stosować w Runecie. Jedni wybierają prostotę i przejrzystość Yandex.Direct, inni – wielofunkcyjność Google AdWords. Moim zdaniem, właściwym jest wykorzystanie zarówno Yandex.Direct, jak i Google AdWords, ponieważ wzajemnie się uzupełniają i zwiększają skuteczność kampanii reklamowych.

Należy tutaj wspomnieć o paru ważnych kwestiach. Po-pierwsze, Google AdWords, w przeciwieństwie do Yandex oferuje specjalny kod do realizacji remarketingu. Remarketing – to  technologia, która pozwala ponownie zwrócić się do użytkowników, którzy już odwiedzali Twoją stronę, ale nie dokonali zakupu lub innej akcji. Remarketing ma potwierdzoną skuteczność, a Google AdWords pozwala na stopniowy remarketing, wracając do użytkownika kilka razy. Prawidłowo określając częstotliwość oraz treść takich wiadomości, możemy w końcu nakłonić użytkownika do zakupu. Yandex posiada podobną fukncję, zwaną „Targeting wyszukiwania”, ale na razie obejmuje ona jedynie reklamę banerową, natomiast retargeting dla ogłoszeń tekstowych jest w fazie testowania.

Podobnie jak w dawnej wersji AdWords, w Yandex.Direct można ustawiać pożądaną pozycję Twojej reklamy. Oznacza to, że możesz wybrać jedną z opcji – „najwyższa pozycja”, „wyświetlaj w bloku z ceną minimalną”, „wyświetlaj po prawej stronie wyników wyszukiwania”. System pomaga osiągnąć pożądanej pozycji – wykazując konkretną cenę, którą należy zapłacić, aby zająć odpowiednią pozycję. Cenę kliknięcia użytkownik reguluje sam. Szansa dostać się do 1 pozycji zależy od takich kryteriów reklamy, jak CTR i CPC. Im większe są, tym większe szanse znaleźć się w TOP 3.

Begun (Бегун)

„Begun” – serwis reklamy kontekstowej na witrynach Runetu. Zasięg reklamy kontekstowej Beguna to  około 30 milionów użytkowników w tygodniu. Ilość wyświetleń reklamy kontekstowej, opublikowanej poprzez Begun, przekracza 1,2 miliarda dziennie. Jest to trzecia wg popularności sieć reklamowa w Runecie.

Od stycznia 2010 roku Begun został autoryzowanym dystrybutorem Google AdWords w Rosji, a od czerwca 2011 roku firma sprzedaje reklamy w systemie Yandex.Direct.

Minimalna wartość kampanii: 14 zł (bez VAT).

Cena za przejście z reklamy – od  1 grosza. Na oficjalnej stronie Beguna podano zalecany budżet dla usługi „Reklama kontekstowa w wyszukiwarkach” – od  50 zł (bez VAT) na dobę.

Podczas korzystania z Beguna standardowe ogłoszenie reklamowe może być uzupełnione obrazkiem. Tak zwane «Witryny» łączą w sobie zalety kontekstowej i banerowej reklamy, co pozwala przyciągnąć do ogłoszenia więcej uwagi i zwiększyć jego skuteczność:

Wygląd reklam Beguna na Rambler.ru

Cena za kliknięcie po „Witrynie” – od 30 groszy.

Begun, tak samo jak i GoogleAdWords, umożliwia wykorzystanie kodu remarketingu.

Rosja jest bliżej niż myślisz

To tylko część podstawowych informacji niezbędnych do pełnego wyjścia produktu lub usługi do rynku rosyjskojęzycznego, ale opisanych serwisów wystarczy, aby kontynuować zapoznanie się z narzędziami promocji i prowadzenia skutecznych kampanii reklamowych w Runecie.

Więcej informacji o Runecie i wyszukiwarkach rosyjskich, można znaleźć w moim blogu konstantinkanin.com, w którym postaram się zapoznać Was ze sposobami pozycjonowania i reklamy w rosyjskojęzycznym internecie.

Źródło: HomeDesign, Yandex, Mail.ru, Wikimedia, Gazeta.ru, Likeni.ru, Alexa.com, Google, delovoe.tv, computerra.ru, LiveInternet.ru, SearchEngines.ru

SEO i linki sponsorowane w Rosji?!

Jeśli chcesz uruchomić kampanie SEO lub linki sponsorowane w Rosji lub pozostałych krajch rosyjskojęzycznych tzw. Runetu to zapraszamy do kontaktu, przygotujemy kompleksową oferte, zapewnimy konsulting, tłumaczenia a także przeprowadzimy dla Ciebie cały proces realizacji usługi.

Pozycjonowanie w Rosji - wyslij zapytanie

Lub napisz maila na: Zapytania@MaxROY.com


 Share sprawnymarketing

Powyższy tekst zawiera prywatne poglądy Autora. Niekoniecznie muszą odzwierciedlać one poglądy Redakcji.

Konstantin Kanin

Starszy Specjalista SEO MaxROY.com. Autor bloga Konstantinkanin.com . Specjalizuje się w SEO w krajach rosyjskojęzycznych.


  • Yandex uwzględnia morfologię języka polskiego… Czyżby myśleli w przyszłości o ataku na nasz rynek?

  • Mam nadzieję, że wobec impotencji Binga w kwestii atakowania nowych rynków, chociaż yandex coś zrobi w temacie. Już przebolejmy to, że to nasi „lubiani” sąsiedzi… ważne żeby utrzeć nosa wujkowi G :)

  • Bardzo fajny artykul. Yandex jest dziwna wyszukiwarka jak caly ten kraj :)

  • Krzysztof

    Może to i dobrze że tam rządzi Yandex. Przynajmniej w sieci jest jeszcze jakaś rywalizacja.

  • Aleksander

    Na Ukrainie Google ma 75-80%, Yandex 20% Pozostałe wyszukiwarki 5-6%

  • Robert

    Stety lub niestety Google i tak jest monopolistą na całym świecie i żadna inna wyszukiwarka raczej nigdy go nie przebije…

  • Paweł Kazimirowicz

    Super artykuł. Według mnie dogłębnie wyjaśnia jak rozpocząć pracę z Yandex’sem i marketing w rosyjskim Internecie.

  • Majka

    W Polsce swego czasu też w niektórych ośrodkach rządził Netsprint, ale się skończył. A szkoda bo gdyby chłopaki trochę bardziej popracowali to może mielibyśmy takiego polskiego Yandexa

  • Z rynkowego punktu widzenia konkurencja może przynieść tylko korzyści dla konsumenta. Fakt jest taki że cyrylica utrudnia głębsze poznanie rosyjskiego internetu.

  • natalia

    Oooobszerny art. na temat pozycjonowania w Rosji. to jesdnak inna bajka niź polskie seo. pozdrawiam!

  • Paweł

    Jak to mówią Rosja to stan umysłu :) A tak poważnie to jest to spory rynek, który wciąż jest w fazie intensywnego wzrostu. Można tam wykroić swój kawałek tortu.

  • płytki łazienkowe

    Bardzo dobry artykuł, szkoda tylko że nie to samo co w Polsce. Pozdrawiam i życzę miłego dnia

  • Duży rynek tylko co tu reklamować, żeby Rosjanie płacili już nie mówiąc o terminie:)

  • Gracjan

    Kiedyś trochę promowałem stronę w ichniejszej wyszukiwarce i muszę powiedzieć że jest to łatwiejsze od promocji strona G. Porównując pozycje w G i Y korzystniej wypada G.

  • Mam jedną stronę, która generuje całkiem przyzwoitą ilość wejść z Yandex. Chciałbym żeby w Polsce byli konkurencją dla Google

  • Artykuł pokazuje wiele ciekawych smaczków :) . Yandex bez wątpienia w przeciągu kilku lat będzie potężna konferencją dla Googla ;)

  • Koledzy z Rosji depczą po piętach amerykanom. Sam nacisk na softy do SEO i inne narzędzia internetowe jest w Rosji ogromny i ma przede wszystkim odbicie w potencjale (wcale nie odstają od „zachodnich” produkcji).

  • Rosja to ogromny rynek zbytu. Świetny wpis wyjaśniający wiele rzeczy.

  • wrocław

    Rynek ogromny, ale bardzo skomplikowany, to już chyba lepiej próbować na rynku amerykańskim.

  • Mnie ciekawi dlaczego Yandex przegrywa walkę w Rosji z G a u nas nie ma alternatywy

  • Konstantin Kanin

    Dziękuję wszystkim za zainteresowanie artykułem :)
    Marta, Yandex nie przegrywa walkę w Rosji, jest zupełnie odwrotnie.
    Nie znam się na historii wyszukiwarek w Polsce, ale z perspektywy innych krajów można zaobserwować, że Google z reguły zwycięża tam, gdzie nie ma silnych lokalnych graczy.

  • Mam nadzieję, że Yandex coś podziała na naszym rynku. Bing raczej się nie garnie do konkurowania z Google, a szkoda bo ktoś mógłby im utrzeć nosa ;)

  • Adriana

    Ok, ciekawy artykuł. Sam chcę założyć domenę rosyjską, ale mam pewne obawy. Chcę wykupic domene w Polsce z końcówką .ru i zarejestrować w Rosji, serwer będzie polski. I moje obawy sa takie czy moja domena nie zostanie przypadkiem zablokowana z tego powodu.

    Poza tym przy rejestracji wymagany jest skan paszportu i czy podawanie takich danych jest bezpieczne? Napiszcie, co sądzicie na ten temat

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *