Yohana Petrovic

Czym jest Pinterest Marketing? 10 zaskakujących faktów

5 lat temu przypinanie dotyczyło tylko czynności fizycznej. Przypinaliśmy notki do lodówki, tablicy korkowej lub planera zawieszonego na ścianie kuchni.

Dziś przekształciło się to w czynność wirtualną – ludzie przypinają grafiki na portalu społecznościowym Pinterest. W wirtualnym świecie mediów społecznościowych, gdzie oś czasu jest linearna, Pinterestowi udało się podbić świat wirtualnych społeczności prostokątami o zaokrąglonych narożnikach (powszechnie zwanych „pinami”).

[Tweet „79% użytkowników Pinterestu to kobiety, 88% użytkowników zakupiło produkt, który przypięło”]

Klika istotnych faktów liczbowych o użytkownikach Pinterestu

Od początku swojego istnienia w 2010 roku, Pinterest prężnie rozrasta się, jeśli chodzi o liczbę użytkowników i obserwatorów. Podczas gdy niektórzy nazywają go stroną niszową, to – patrząc na statystyki użytkowników – dla ponad 60% kobiet i 50% rodziców Pinterest jest jednym z najbardziej popularnych i przydatnych portali społecznościowych.

Chcesz dotrzeć do żeńskiej części odbiorców, skontaktować się z projektantem lub osobą z Nowego Jorku? Zaznacz na Pintereście właśnie te pola.

A oto kilka najważniejszych faktów wyciągniętych z infografiki na blogu hellosociety.com.

  • 79% użytkowników Pinterestu to kobiety
  • 58% użytkowników korzysta z Pinterestu na tabletach
  • 88% użytkowników zakupiło produkt, który przypięło
  • 49% użytkowników zakupiło 5 produktów, które przypięło

01_Pinterest-facts

Nie wierzysz nam? Poniżej znajdziesz 10 zaskakujących faktów na temat marketingu na Pintereście, o których mogłeś nie wiedzieć.

 1. Pinterest jest najszybciej rozwijającą się stroną, jeśli chodzi o ogólny procentowy przyrost liczby użytkowników

Pinterest zaskoczył wszystkich, kiedy odkryto, że objął on prowadzenie z 57-procentowym wzrostem w liczbie użytkowników, podczas gdy Facebook miał go tylko 6 procent. W chwili obecnej także Instagram, LinkedIn, Twitter, YouTube, a nawet Google+, rozrastają się szybciej niż Facebook.

02_Ten-Amazing-Facts-About-Pinterest-1

2. Pinterest plasuje się na drugim miejscu w rankingu portali społecznościowych, jeśli chodzi o przyrost w liczbie użytkowników

Badanie Global Web Index wykazało, że baza aktywnych użytkowników strony Tumblr rozrosła się o 120% w ciągu ostatnich 6 miesięcy, podczas gdy Pinterest zajmuje drugie miejsce z wynikiem 111%. Zaskakuje jednak to, że Facebook znajduje się na ostatnim miejscu z przyrostem o jedyne 2%.

03_Ten-Amazing-Facts-About-Pinterest-2

3. Użytkownicy Pinterestu stawiają na sztukę i rękodzieło

Na Pintereście znajdują się dosłownie setki tysięcy pinów związanych ze sztuką i rękodziełem. Piny te często podlinkowane są do stron zewnętrznych, ale istnieją też takie, które są zdjęciami faktycznych wyrobów artystycznych i rękodzielniczych użytkowników. Ważne jest to, że piny zrób-to-sam oraz te zawierające instrukcje lub poradniki mają klikalność wyższą o 42% w porównaniu z innymi rodzajami pinów.

04_Ten-Amazing-Facts-About-Pinterest-3

4. Lubią wydawać!

Użytkownicy Pinterestu to nie tylko oglądacze. Lubią oni kupować rzeczy w oparciu o to, jakie piny zobaczą. Co więcej, kilka badań przeprowadzonych w mediach społecznościowych pokazuje, że użytkownicy Pinterestu nie tylko kupują więcej, ale także wydają więcej. Użytkownicy Shopify przekierowani z Pinterestu wydają średnio około 80 dolarów, podczas gdy ci przekierowanymi z Facebooka – 40 dolarów.

05_Ten-Amazing-Facts-About-Pinterest-4

5. Miliardy grafik

Tak, dobrze czytasz. Te 70 milionów użytkowników nie jest tam tylko po to, aby być cichymi obserwatorami. Wygenerowali oni 30 miliardów pinów (do połowy 2014 roku) w mniej niż 4 lata. Grafiki te dotyczą produktów, wystroju wnętrz, architektury, ubrań, miejsc, instrukcji, a nawet dziedzin fan art i fan fiction.

06_Ten-Amazing-Facts-About-Pinterest-5

6.  Te piny mają ogromny potencjał, aby się szybko rozprzestrzenić

Myślisz, ze Twitter to dobre medium do marketingu wirusowego? To nic w porównaniu z Pinterestem. Ponad 80% pinów to piny udostępnione ponownie w porównaniu z 1.4% takich wpisów na Twitterze. Siła wirusowego rozprzestrzeniania się pinów drzemie w możliwościach wyszukiwania na Pintereście oraz algorytmu kategorii. Podczas gdy Twitter bazuje na trendach, które nieustannie się zmieniają, Pintterest posiada kategorie pogrupowane w oparciu o podobieństwo i tagowanie.

Wyobraź sobie, że jesteś matką trzech synów, z których jeden obchodzi swoje 7 urodziny. Stworzyłaś tablicę, aby zorganizować inspiracje z dekoracjami na przyjęcie, a obecnie szukasz projektu tortu. Widzisz jeden i przypinasz do swojej tablicy. Ten pin był ponownie przypięty już po raz dwudziesty. Kiedy ktoś inny widzi to na twojej tablicy i polubi, przypina to także do swojej tablicy. Taki proces może trwać i trwać miesiącami pomiędzy różnymi użytkownikami i tablicami.

08_Ten-Amazing-Facts-About-Pinterest-6

[Tweet „Przeciętny post na Pintereście ,,żyje” nie minuty, nie godziny, nawet nie dni. Mowa o miesiącach.”]

7. Piny przetrwają dłużej

Średnią żywotność wpisu na Twitterze, który jest użyteczny, mierzy się w minutach. Posty na Facebooku żyją kilka godzin. Chcesz zgadnąć jak długo przeciętny pin coś znaczy na stronie? Nie minuty, nie godziny, nawet nie dni. Mowa o miesiącach.

Średni pin ujawnia się podczas wyszukiwania miesiące po tym, jak został przypięty. Jego długą żywotność można przypisać sposobowi, w jaki jest używany w porównaniu z innymi portalami społecznościowymi. Podczas gdy Facebook i Twitter są głównie używane do rozprawiania o przeszłości lub analizowania teraźniejszości, Pinterest używany jest do planowania. Tablice są tworzone przez użytkowników, którzy chcą realizować się w różnej tematyce – śluby, dekoracje zrób-to-sam, sztuka i rękodzieło, przepisy na przyjęcie – co oznacza, że grafiki mogą być przepinane tak długo, jak ktoś jest użytkownikiem serwisu.

09_Ten-Amazing-Facts-About-Pinterest-7

8. Napędza zakupowe zachowanie konsumenta

Pinterest dla jego użytkowników jest recenzją produktu, katalogiem zakupowym, testerem i stroną z poradami w jednym. Około 25% konsumentów ujawniło, że kupiło produkt lub usługę po tym, jak znaleźli ją na Pintereście. Znowu więc wszystko zależy od atrakcyjności produktów, jak w przypadku tych udostępnianych w tweetach. Jeśli, na przykład, ktoś szuka dywanika do łazienki, bardziej prawdopodobne jest, że dokona jego zakupu (razem z całym kompletem) po zobaczeniu na Pintereście jak rzeczywiście prezentuje się on w łazience, a nie tylko na półce w sklepie.

10_Ten-Amazing-Facts-About-Pinterest-8

9. Piny nie są odczytywane jako reklamy… nawet gdy nimi są

Piękne w reklamach na Pintereście jest to, że nie wyglądają one jak reklamy. Nie są także tak odczytywane. Użytkownicy Pinterestu są bystrzy i gardzą nachalną reklamą. Założyciele serwisu wiedzą o tym, dlatego opracowali wygląd platformy tak, aby wyglądała schludnie, eliminując tradycyjne sposoby reklamowania się, a opierając się tylko na wirusowym potencjale zdjęć.

Reklamy (jak te przedstawione na kilku sponsorowanych pinach Michaela Korsa poniżej) wyglądają jak pięknie zaprezentowane przedmioty. Niektóre z nich nawet w ujęciach, w których zdjęte z półek sklepowych, pokazują zastosowanie przedmiotów w życiu codziennym.

11_Ten-Amazing-Facts-About-Pinterest-9

10. Pinterest to dobre miejsce, aby promować swój biznes

Piny na Pintereście są warte więcej niż polubienia na Facebooku. Konsumenci przekierowani z Pinterestu są 10% bardziej skłonni do dokonania zakupu, niż ci przekierowani z Facebooka. Pinterest przechwytuje około 41% ruchu e-commerce w porównaniu z innymi portalami społecznościowymi. Przykładem na to jest fakt, że 25 ze 100 firm Fortune Global posiada konta na Pintereście, co jest dość imponujące, biorąc pod uwagę wiek Pinterestu (w porównaniu z innymi starszymi portalami społecznościowymi) .

12_Ten-Amazing-Facts-About-Pinterest-10

[Tweet „Reklamy w serwisie Pinterest wyglądają jak pięknie zaprezentowane przedmioty”]

Podsumowując, na popularność Pinteresta składa się kilka czynników, takich jak: jego użycie, prezentacja zdjęć na tym serwisie, a także to, jakie istotne treści zawiera. Nie ważne co mówią inni – Pinterest nie jest tylko stroną niszową. Pojawia się zatem pytanie- czy masz już tam konto?

Źródło: Jeffbullas, podcast w wersji angielskiej:

SprawnyMarketing też znajdziecie na Pintereście – zapraszamy do śledzenia naszego profilu :)

Tłumaczenie: Monika Pachciarz.

O autorze

Yohana Petrovic

Yohana Petrovic jest pisarką i blogerką. Posiada dziesięcioletnie doświadczenie w nauczaniu, a obecnie zajmuje się korektą tekstu dla http://gl...

zobacz więcej artykułów >>

Zostaw komentarz

  1. Redakcja

    Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 16–18 kwietnia 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.

    Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!

    Z kolei jeśli chcesz mieć dostęp do całej wiedzy sprawny.marketing w jednym miejscu, subskrybuj platformę premium.sprawny.marketing.

  2. Jako że posiadacie konto na Pintereście to może pochwalilibyście się swoimi statystykami z tej strony. Byłbym bardzo wdzięczny

  3. Centrospaw

    Na pewno podstawowym powodem wzrastającej popularności pinteresta jest właśnie Żywotność reklamy (przepraszam: wpisu :) ). Trochę nie podchodzi mi zestawianie go z małym wzrostem liczby użytkowników FB – czy nie jest przypadkiem tak, że nie przybywa użytkowników bo mają go już wszyscy i nowi musieliby sie brać z sąsiedniej galaktyki ? Ostatnia sprawa to wykorzystanie marketingowe Pinterest.com – warto jeśli działamy n rynku anglojęzycznym czy odnosi się to również do Polski?

  4. Mam pytanie: jak wygląda Pinterest od strony prawnej? Jak to jest z prawami autorskimi oraz prawem do ochrony wizerunku? Czy zdjęcia pozyskane z Pinteresta można wykorzystywać bez problemu np. na swoim blogu typu theclassyissue? Oczywiście nie zarabiając na nim.

  5. reklamyarek

    Minęło 2,5 roku od publikacji artykułu. Jak obecnie wygląda sytuacja ??

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wpisz imię
Napisz komentarz