Kreatywne kampanie AdWords, czyli jak wykorzystać Google Doodle

Jak widać strona główna Google.pl z okazji rozpoczęcia kolejnego roku szkolnego zmieniła swoje logo na jeden dzień. Jest to tzw. doodle, czyli zmienione logo wraz z podlinkowniem do powiązanego z motywem okazji wynikiem wyszukiwania. Zmienne logo Google jest bardzo popularne na całym świecie. Można je także wykorzystać do własnych celów, ale najpierw parę słów o idei doodle.

Pierwsze doodle

Pierwsze Google Doodle zostało wymyślone przez twórców Google – Larry’ego Page’a i Sergey’a Brina. Latem 1999 roku uczestniczyli oni w Burning Man Festival. Chcąc wyjaśnić swą nieobecność w biurze umieścili w logo Google charakterystyczną dla tego szalonego festiwalu figurkę człowieka.

Polskie doodle

Dziś każda wersja językowa wyszukiwarki może liczyć na własne holiday logo. Po raz pierwszy w Polsce otrzymaliśmy własne doodle z okazji tłustego czwartku 15 lutego 2007 roku.

Zostało ono stworzone na specjalne zamówienie polskich internautów. Tworzeniem doodle zajmuje się Dennis Hwang – człowiek, który pracuje jako webmaster manager w Google i przy okazji rysuje loga. Więcej “świątecznych logo” możecie zobaczyć tutaj.

Można też skorzystać

Doodle można także wykorzystać dla własnych korzyści w kampanii Adwords. Google linkując takie logo powoduje nagły wzrost ilości wyszukiwań dla określonego słowa kluczowego, które jest najczęściej zapytaniem mało popularnym. Kwestią jest bycie czujnym i dopasowanie odpowiednio reklamy. Przykładem może być reklama przepisów kulinarnych:

reklamy na pierwszy dzień w szkole 1

Odpowiednio wcześniej przygotowane reklamy zostały skierowane na dane słowo kluczowe powiązane z doodle.. Początkowo jak widać występowały tylko 2 reklamy na zapytanie “pierwszy dzień w szkole” (w tym reklama Allegro, która najwyraźniej znalazła się tutaj ze względy na dopasowanie szerokie słów kluczowych).  Po pewnym czasie pojawiło się znacznie więcej reklam.

Jak wykorzystać doodle?

Na kolejnym obrazie można zobaczyć szybką reakcję  paru czujnych firm. W godzinach wieczorowych większość z nich zniknęła – prawdopodobnie z powodu niskiego Quality Score

Jak widać Google daje nam czasami szansę na tanią reklamę w nieco większej niż normalnie skali. Warunek wykorzystania okazji to umiejętne powiązanie reklamowanego serwisu z oczekiwaniami osób klikających w doodle. Nie w każdym przypadku będzie to możliwe.

Agregator blogów oferujący przepisy kulinarne uzyskał dodatkowych użytkowników, którzy nie byli bezpośrednio zainteresowani przepisami kulinarnymi (sposób na ukierunkowanie intencji użytkownika wyszukiwarki).

reklamy na pierwszy dzień w szkole 2


 Share

Radosław Kmita

Działa w branży SEO/SEM od 2008 roku. Posiada doświadczenie w prowadzeniu kampanii PPC, analityce internetowej, tworzeniu raportów, wprowadzaniu nowych produktów i narzędzi oraz prowadzeniu szkoleń.


  • Redakcja

    Przy okazji przypominamy o nowej grupie na Facebooku, w której odpowiadamy na szereg pytań. Dołącz do Twoja firma w Internecie i Social Media.

    Subskrybuj Sprawny.Marketing na Messengerze, dostaniesz informację o każdym nowym artykule lub materiale video

    Wielkimi krokami zbliża się także dwudniowa konferencja I ♥ Marketing & Social Media oraz organizowane przez nas 24 szkolenia z zakresu marketingu.

    Możesz też zamówić prenumeratę drukowanego magazynu sprawny.marketing


    • Artykuł ciekawy, jednak wygląda na niedokończony- aż prosi się dopisać jeszcze jeden albo dwa akapity takiego typowego zakończenia.

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *