Personalizacja wyników wyszukiwania cz. I

Nikt do końca nie wie jak Google ustala kolejność wyników wyszukiwania. Kolejność rankingu podlega ciągłym zmianom. Niepokoi to zwykłych użytkowników, ale przede wszystkim niepokoi to branżę internetową: od czego zależy kolejność? Czy logowanie w usługach Google ma znaczenie?

Zebrałem dostępne informacje, uzupełniłem je o własne doświadczenia i na tej podstawie postaram się teraz pokazać, jakie czynniki mają wpływ na personalizację SERP-ów. Zaczynamy od informacji, które na stronach Pomocy i filmach instruktażowych przekazuje sam Google.

Personalizacja wg Google

Tak Google zapowiadał wprowadzenie personalizacji:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=EKuG2M6R4VM[/youtube]

Personalizując wyniki, mamy nadzieję dostarczać Ci najbardziej przydatnych i trafnych informacji dostępnych w internecie. Do tej pory jedynym sposobem uzyskania lepszych wyników było zarejestrowanie się w usłudze wyszukiwania spersonalizowanego. Teraz możesz otrzymywać dostosowane wyniki zawsze gdy korzystasz z Google.

Google ułatwia zrozumienie problemu personalizacji prezentując tabelę cech i działań dla zalogowanych i niezalogowanych użytkowników wyszukiwarki:

Więcej na ten temat w poradniku Google.

  • Personalizacja – rodzaj używanej przeglądarki -> Matt Cutts:
    [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=-4G0MahBMpQ[/youtube]
  • Personalizacja – historia wyszukiwania, profil użytkownika -> panna Maile Ohye:
    [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=UsUBnPRtTbI[/youtube]

Podsumowując, jakie czynniki wskazuje Google jako wpływające na personalizację wyników?

  • historia wyszukiwania – szukane frazy, odwiedzane strony,
  • profil w usługach Google,
  • IP/lokalizacja,
  • rodzaj używanej wyszukiwarki.

Powyższe czynniki powodują rozbieżności w kolejności wyników wyszukiwania. Czynników tych jest jednak dużo więcej – o czym w następnej części artykułu…

[Cezary Glijer]

Od redakcji: poruszany przez Cezarego temat opisywaliśmy też w tekście Czy twoi klienci widzą te same pozycje, co ty?

Powyższy tekst zawiera prywatne poglądy Autora. Niekoniecznie muszą odzwierciedlać one poglądy Redakcji.

Cezary Glijer

Weteran branży SEO, obecny w branży od 1997 roku. Prowadzi blog Cezzy.pl.


  • Redakcja

    Przy okazji przypominamy o nowej grupie na Facebooku, w której odpowiadamy na szereg pytań. Dołącz do Twoja firma w Internecie i Social Media.

    Subskrybuj Sprawny.Marketing na Messengerze, dostaniesz informację o każdym nowym artykule lub materiale video

    Wielkimi krokami zbliża się także dwudniowa konferencja I ♥ Marketing & Social Media oraz organizowane przez nas 24 szkolenia z zakresu marketingu.

    Możesz też zamówić prenumeratę drukowanego magazynu sprawny.marketing


    • bartek

      Nasuwa się pytanie – czy będzie można w jakiś sposób wpłynąć na spersonalizowane wyniki ?

    • Mam nadzieję, że nie i że wreszcie uda się, że będę widział to co jest "relevant" dla mnie, a nie to co jakieś SEO na siłę wypchnęło na top

    • Selekcję robi zaprogramowana maszyna czyli komputer. Personalizacja wyników jest w pewnym sensie sortowaniem czy filtrowaniem przez użytkownika. Jeżeli wartościowy materiał nie przebije się do pierwszej setki to szansa na jego znalezienie jest znikoma, A kto ocenia materiał – robot. Mamy tu typową kwadraturę koła. Ten kto stworzy materiał, którym utrafi w gust robota to wygra.

    • Ok, ok. A wiadomo jak to wylączyć? Bo wujek Google chyba tą odpowiedź również spersonalizował….

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *