8 nowości z reklamy na Amazon

Nowości z reklamy na Amazon za okres styczeń–marzec 2019

1. Ponowna zmiana cen magazynowania w FBA

Od 1 sierpnia 2019 r. ponownie już nastąpią zmiany w cenniku Amazona za magazynowanie produktów w modelu FBA (Fulfillment By Amazon). Zmiany dotyczą na razie tylko europejskich magazynów FBA w Niemczech, Francji, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii oraz we Włoszech.

Co tym razem się zmieni?

Brak opłaty za długoterminowe przechowywanie powyżej 6 miesięcy.

Ważnym punktem nowego cennika jest zniesienie opłat za długoterminowe przechowywanie produktów w magazynie FBA, które były naliczane za przechowywanie od 181 do 365 dni od momentu dostawy towaru do FBA. Do tej pory dłuższe magazynowanie wiązało się z dodatkową opłatą już po 6 miesiącach. W następnym okresie rozliczeniowym za przechowywanie długoterminowe sprzedawcy zapłacą już tylko za te produkty, które są w magazynach Amazona od co najmniej 365 dni. Amazon chce tym samym niejako zmusić sprzedawców do przemyślanego dobierania produktów na magazyn i wysyłania tylko potencjalnie szybko rotującego towaru.

Podwojenie opłat za długoterminowe przechowywanie powyżej 365 dni.

Wprawdzie nie zapłacimy już za produkty, które leżą w magazynie poniżej 365 dni, ale po przekroczeniu tego okresu zapłacimy już podwójną stawkę: 2.040 € rocznie (170 € miesięcznie) za 1 m³ objętości. W przypadku małych produktów sprzedawcy zapłacą co najmniej 0,10 € miesięcznie za każdy produkt, który leży w magazynie dłużej niż 365 dni. Jest zatem znacznie więcej czasu na sprzedaż towaru, ale należy się przygotować na to, że po przekroczeniu 365 dni trzeba będzie zapłacić dużo więcej za wolno rotujące produkty.

2. Amazon dodaje przycisk „BuyBox” w wynikach wyszukiwania

Jesteśmy przyzwyczajani, że po wpisaniu w wyszukiwarkę Amazona interesujących nas słów kluczowych otrzymujemy listę produktów oferowanych przez różnych sprzedawców. Następnym krokiem jest wybór najbardziej interesującego produktu. Następnie, klikając, przechodzimy na kartę produktu. Dopiero tam zostanie wyświetlony nam przycisk „One -Click-Button” (kup teraz) oraz przycisk „Shopping Cart-Button” (dodaj do koszyka), umożliwiający sfinalizowanie transakcji. Tutaj też mamy do czynienia z dość dużą zmianą: w niektórych kategoriach Amazon wyświetla przycisk „BuyBox” (kup teraz) bezpośrednio na stronach wyników wyszukiwania. Dla wszystkich sprzedawców oznacza to: • bardziej precyzyjną optymalizację listingów pod kątem BuyBox, • tytuły wywołujące chęć zakupu, niebędące tylko zbiorowiskiem słów kluczowych, • atrakcyjną, czyli odpowiednio niską, przekonującą cenę produktu, • pozytywne, wiarygodne review produktów, czyli dokładnie te elementy, które są widoczne dla kupującego w wynikach wyszukiwania.

3. Nowość w sekcji „Amazon Advertising”

Podczas tworzenia nowej kampanii będziemy mogli wybrać tzw. dynamic bid. Polega to na tym, że Amazon będzie dopasowywał wielkość maksymalnej kwoty za jedno kliknięcie, w zależności od konwersji. Może to robić tylko „w dół”, „w dół i w górę” lub możemy wybrać, żeby tego nie robił. Należałoby więc przez pierwsze kilka tygodni przetestować proponowane przez platformę rozwiązanie na własnych kampaniach i bacznie obserwować ich wyniki. Wszystkie kampanie sprzed stycznia 2019 r. automatycznie mają ustawione dynamic bid z opcją „w dół”.

Nowości z reklamy na Amazon za okres październik–grudzień 2018

1. Amazon zmienia zasady limitów magazynowania FBA

Od 1 lipca br. raz na kwartał Amazon decyduje, ile miejsca w magazynie udostępni danym sprzedawcom i co najważniejsze – ile miejsca otrzymają oni na przyjęcie nowych partii towaru.

Wszystko zależy od INVENTORY PERFORMANCE INDEX:

• indeks większy niż 350 – otrzymujesz nieograniczone miejsce na magazynie,
• indeks mniejszy niż 350 – możliwe ograniczenia w magazynowaniu.

Amazon zmienia zasady limitów magazynowania FBA (Fulfillment By Amazon) w celu zachęcenia do lepszego zarządzania zapasami. To z kolei pomoże szybciej otrzymywać produkty i dostarczać je klientom. Dotyczy to tylko sprzedawców z planem sprzedaży „professional”. Od 1 lipca 2018 roku miejsce na magazynie może zostać ograniczone dla sprzedawców, których wskaźnik wydajności zapasów (Inventory Performance Index) jest mniejszy niż 350. Od czego zależy wartość indexu? Od tego, czy nie posiadasz w magazynie za dużo towaru, z jaką regularnością wysyłasz nowe partie, aby nie trafić w out of stock, ile generujesz sprzedaży i czy posiadasz Stranded Inventory (towar na magazynie bez aktywnego listingu).

2. Harmonogram kwartalnych rozliczeń limitów przechowywania w 2018 roku

1) Za sześć tygodni przed końcem kwartału,

2) w ostatnim dniu kwartału.

W tabeli wymieniono te daty na 2018 rok, a także datę wejścia w życie odpowiednich limitów magazynowania.

3. Długoterminowe opłaty za składowanie od 15 września 2018 roku

Opłaty za przechowywanie długoterminowe zostaną skorygowane, a terminy oceny będą zmienione z półrocznego na miesięczny. Minimalna opłata długoterminowa za składowanie towaru naliczona jest 15 sierpnia 2018 r. Została wprowadzona minimalna opłata w wysokości 0,50 USD za sztukę miesięcznie za przedmioty znajdujące się w centrach dystrybucji przez 365 dni lub więcej.

4. Ubezpieczenie od zawieszenia konta

Konta sprzedawców na Amazonie są często zawieszane. Ich odzyskanie to proces długotrwały, kosztowny i często niegwarantujący sukcesu. Dla amerykańskich sprzedawców wprowadzono nową opcję ubezpieczenia od zawieszeń. Momentum pokrywa straty finansowe do 1 000 000 USD, koszty odwołań w zawieszeniu do 25 000 USD oraz koszty audytu podatkowego do 2500 USD. Ochrona dostępna jest na razie wyłącznie dla sprzedawców posiadających siedzibę w USA oraz sprzedających jedynie na amerykańskiej platformie Amazon. Zanim nowa funkcja trafi do Europy, pozostaje nam stawiać mocny nacisk na dużą dbałość o konto sprzedażowe.

5. Support dla sprzedawców w języku polskim

Amazon coraz bardziej docenia polskich sprzedawców. Celem ułatwienia im podjęcia działań na platformie uruchomiony został nowy serwis https:// services.amazon.pl/ z dedykowanym supportem w języku polskim! Od dnia 4 września 2018 roku można komunikować się z Amzonem przez 30 dni w języku polskim na meila: sellersupport- polish@amazon.co.uk

Powyższy tekst zawiera prywatne poglądy Autora. Niekoniecznie muszą odzwierciedlać one poglądy Redakcji.

Avatar

Mateusz Grzywnowicz

Praktyk e-commerce oraz specjalista ds. marketingu internetowego. W branży e-commerce działa od 2009 roku. Prowadził dwa sklepy internetowe, rozpoczynając sprzedaż w Polsce, z czasem rozszerzając sprzedaż na całym świecie. Do wszystkiego dochodził metodą prób i błędów, a jest to metoda zarówno czasochłonna, jak i kosztochłonna. Dopiero własne doświadczenie nauczyło go co działa w tym biznesie, a czym w ogóle nie warto zaprzątać sobie głowy. Tego typu informacjami chętnie dzieli się z uczestnikami swoich szkoleń. Jako jeden z nielicznych w Polsce prowadzi zajęcia z obsługi portalu eBay oraz Amazon i możliwości jakie one oferują. Ma wieloletnie doświadczenie w sprzedaży internetowej, dzięki czemu szkolenia są oparte w 100% na praktyce. Mateusz Grzywnowicz prowadzi szkolenie Sprzedaż w Internecie: Allegro, Ebay, Amazon


  • Redakcja

    Przy okazji przypominamy o nowej grupie na Facebooku, w której odpowiadamy na szereg pytań. Dołącz do Twoja firma w Internecie i Social Media.

    Subskrybuj Sprawny.Marketing na Messengerze, dostaniesz informację o każdym nowym artykule lub materiale video

    Wielkimi krokami zbliża się także dwudniowa konferencja I ♥ Marketing & Social Media oraz organizowane przez nas 24 szkolenia z zakresu marketingu.

    Możesz też zamówić prenumeratę drukowanego magazynu sprawny.marketing

  • Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *