Zapraszamy na 23 szkoleń z e-marketingu i konferencję I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

19 Szkoleń i I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

Zmiany w Facebook Ads – nowe, niesamowite kryteria targetowania reklam oraz utrudnienie oszustw

Możliwości kierowania reklam Facebook Ads już wcześniej nokautowały konkurencję. Reklamy na Facebooku można kierować według niezliczonych kryteriów takich jak wiek, płeć, miejsce zamieszkania, stan cywilny, ulubione filmy, muzyka, ukończona uczelnia czy miejsce pracy (i wiele innych). Od kilku  miesięcy możliwe jest kierowanie reklam według dodatkowych kryteriów, robiących duże wrażenie swoją szczegółowością.

Ponadto wśród kilku istotnych szczegółów odróżniających reklamy na Facebooku (Facebook Ads) od reklam Google AdWords było także niepublikowanie URL-a do którego prowadzi reklama. Od niedawna jednak Facebook Ads zawierają już adres reklamowanej witryny.

Nowe, niesamowite kryteria targetowania reklam

Nowe kryteria kierowania reklam nie przydadzą się może każdemu reklamodawcy, ale wielu mogą dać olbrzymie korzyści. Głównie dzięki swojej niezwykłej szczegółowości w chwytaniu specyficznych sytuacji życiowych użytkowników – głównie takich, które mają silny i specyficzny wpływ na ich potrzeby konsumenckie.

Wszystkie nowe kryteria znajdują się tabeli „Zainteresowania”, którą można wywołać przy pomocy linku „Zmień dobór grupy docelowej na oparty o kategorie ogólne”. Tabela wygląda tak:

1 zainteresowania widok ogolny

Sprzedawcy wszelkiej maści artykułów wyposażenia wnętrz, mebli, ubezpieczeń majątkowych, dostawcy internetu, telewizji kablowej itd. ucieszą się więc z możliwości kierowania reklam na osoby, które są świeżo po przeprowadzce:

2 niedawna przeprowadzka

Kolejne kryteria ucieszą dostawców usług transportowych, telekomunikacyjnych czy poczty kwiatowe: „daleko od rodziny” czy „daleko od miasta rodzinnego”, chociaż pewnie da się znaleźć dla nich jeszcze ciekawsze zastosowania:

3 z dala

Teraz coś dla bardzo rozbudowanej w Polsce branży ślubnej: konsultantek, salonów sukien, dostawców oprawy muzycznej, sal weselnych itd.: „zaręczeni < rok temu” i zaręczni < 6 miesięcy”. Jeśli dołożyć do tego kryterium jeszcze płeć żeńską, dostajemy świetne narzędzie dla branży „urodowej”: kosmetyczek, dietetyków itd.

4 zareczeni

Kryterium (nieprzetłumaczone jeszcze w polskiej wersji interfejsu Facebooka) „Expecting Parents” to gratka dla całej branży ciążowo/noworodkowej:

5 expecting parents

(Jak widać powyżej, dostępne są także inne kryteria, jak nowożeńcy czy rodzice dzieci w różnych przedziałach wiekowych).

Inne, ciekawe kryteria to m.in. „osoby urodzone w okresie wyżu demograficznego” czy „ma urodziny w nadchodzącym tygodniu”.

Inna sprawa to przydatność nowych kryteriów kierowania w polskich realiach. Polskich użytkowników Facebooka nie ma wcale aż tak wielu (>12 mln „real users” wg Megapanelu), nie wszyscy uzupełniają też na swoich profilach dane, z których Facebook korzysta później do kierowania reklam. Przykładowo, liczba polskich użytkowników Facebooka oznaczonych jako „expecting parents” to zaledwie 1940 osób, chociaż liczba zaręczonych w ostatnim roku sięga już 95 tysięcy.

Facebook utrudnił oszustwa w Facebook Ads

Ściślej rzecz biorąc, adres zawierają reklamy prowadzące na zewnątrz Facebooka; reklamy odnoszące się do treści w ramach serwisu wciąż pozbawione są namiarów na docelowy adres. Oznacza to, że reklamy np. facebookowych aplikacji pozostaną bez URL-a. Można jednak spodziewać się, że i ten problem zostanie rozwiązany – trudno publikować URL aplikacji (byłby niezwykle długi i skomplikowany), ale jakimś rozwiązaniem byłoby obligatoryjne/automatyczne publikowanie w reklamie pełnej nazwy aplikacji.

URL publikowany jest – inaczej niż w AdWords – bezpośrednio pod tytułem reklamy, nad obrazkiem i tekstem:
facebook ads

Zmiana ta zapewni reklamom na Facebooku większą przejrzystość. Do tej pory popularną praktyką reklamodawców było stosowanie nierelewantnych opisów reklamowanych witryn, w wyniku czego internauci trafiali na strony o tematyce innej, niż oczekiwana. Czy CTR-y Facebook Adsów wzrosną, tego dowiemy się dopiero po testach, można jednak spodziewać, że tak właśnie się stanie. Mając do dyspozycji szerszą wiedzę o prawdopodobnych skutkach kliknięcia, użytkownicy powinni bowiem chętniej klikać. Poprawie ulec powinno także user experience, rzadziej bowiem dochodzić będzie do nadużyć w zakresie nierelewantności reklamy i adresu docelowego.

 

Chcesz wiedzieć więcej o Facebook Ads?

Zapraszamy na szkolenie z Facebook marketingu podczas nadchodzącego SearchMarketingWeek.com.

Przedstawimy mity, kity i cała prawda o efektywnych działaniach w social media.

Szkolenie będzie prowadzone przez trzech doświadczonych praktyków, mających na co dzień kontakt z Facebook Marketingiem. Tomasz Frontczak opowie bardzo szczegółowo i praktycznie o systemie reklamowym Facebook Ads. Następnie Piotr Maruszewski przedstawi Premium Ads i modele zasięgowe oferowane przez Facebooka. W drugiej części szkolenia Jacek Gadzinowski przedstawi szereg case’ów skutecznego social marketingu na Facebooku oraz pokaże jak w praktyce radzić sobie z firmowym profilem na Facebooku.

Zobacz szczegóły i zarejestruj się.

Grafika z nagłówka pochodzi z bloga firmy Hudson Horizons>

sprawnymarketing

Maciej Janas

Od 2004 w poznańskich agencjach interaktywnych (UX, copy), od lutego 2010 do grudnia 2012 redaktor serwisu SprawnyMarketing.pl. Lubi tropić i opisywać trendy w biznesie internetowym, interesuje się interakcjami technologii z człowiekiem i społeczeństwem oraz współczesną polszczyzną. Google+


  • Redakcja

    Przy okazji przypominamy o nowej grupie na Facebooku, w której odpowiadamy na szereg pytań. Dołącz do Twoja firma w Internecie i Social Media.

    Subskrybuj Sprawny.Marketing na Messengerze, dostaniesz informację o każdym nowym artykule lub materiale video

    Wielkimi krokami zbliża się także dwudniowa konferencja I ♥ Marketing & Social Media oraz organizowane przez nas 24 szkolenia z zakresu marketingu.

    Możesz też zamówić prenumeratę drukowanego magazynu sprawny.marketing


    • Zastanawiający jest podpunkt Ethnic i „możliwości” wyboru ;).

    • piękne, że też ludzie im to sami powiedzą klikając odpowiednie opcje ;-)

    • Michał

      Wszystko ładnie i piękne, ale mam problem z tym, że nie mogę uzyskać w jakikolwiek sposób od Facebooka ich certyfikatu rezydencji z Irlandii. Posiada ktoś takowy?

    • mala mi

      No jakość megapanelu przez wielu jest kwestionowana.

    • Facebook w pełni wykorzystuje swoje możliwości. Kryteria targetowania reklam są naprawdę dokładne – przyznaje, że zrobiło to na mnie wrażenie.

    • Jacek Gadzinowski

      Z tym targetowaniem extra sprawa, ale…
      Nie oczekujmy całych „zasięgów”.

      Nie każdy uzupełnia wszystkie dane, począwszy od miejsca zamieszkania.
      Więc często chcąc dotrzeć do bardzo wąskiego grona, może być problem…bo mówimy o kampaniach do 50-100 osób ;) co i może jest mega skuteczne, ale na pewno nie ma tej skali, jaką sobie wyobrażamy.

    • Ciekawe jaka będzie odpowiedź Google :) a Facebook rzeczywiście oferuje wielkie możliwości.

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *