Zapraszamy na 23 szkoleń z e-marketingu i konferencję I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

19 Szkoleń i I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

Marketing Festival – Spełnił się czeski SEM Jindricha Faborsky’ego

Dwa tygodnie temu gościliśmy z ekipą SprawnyMarketing.pl na konferencji Marketing Festival w Brnie. Przez teatr Janacka podczas dwudniowej imprezy przewinęło się ponad 1000 uczestników z Czech oraz innych państw Europy Środkowej. Wśród gości znalazła się także zgrana ekipa z Polski. Relacja ta będzie spojrzeniem na konferencję, która miała dwojaki wymiar: międzynarodowy – ponieważ wśród prelegentów znaleźli się goście z całego świata oraz czeski – ponieważ był to prawdziwy Festiwal czeskiego rynku SEM i branży marketingu internetowego naszych południowych sąsiadów.

Opisując Marketing Festival nie można zapomnieć o atmosferze wielkiego wydarzenia, która przyciągnęła tak liczne audytorium.  O Marketing Festivalu głośno było praktycznie już od roku. Spójny przekaz marketingowy skojarzono mocno z jedną postacią – pomysłodawcą i głównym organizatorem eventu. Jindrich Faborsky stał się twarzą festivalu – wiele mówiono o człowieku, który wymarzył sobie wielką imprezę SEM w swoim mieście, sam skompletował listę prelegentów i swoje marzenie spełnił. Co prawda organizator festivalu nie miał swojego wystąpienia podczas sesji wiedzy, jednak został na gorąco wypytany przeze mnie o pierwsze podsumowanie konferencji.

Na deskach teatru Janacka w Brnie podczas konferencji Marketing Festival (22-23 listopada 2013)  mogliśmy zobaczyć znakomitych gości – osobistości światowego oraz czeskiego SEM.

Cyrus Shepard

Pierwszy dzień rozpoczął się od wystąpienia Cyrusa Sheparda z Moz.com. Cyrus porównał zmiany algorytmu Google do scenariusza katastroficznego filmu. Zmiany te zatrzęsły w posadach światem marketingu internetowego jaki znamy, jednak okazały się także prawdziwą okazją dla praktyków tradycyjnego marketingu. Wydaje się, że dzięki zmianom, marketing w internecie może stać się bardziej ludzki, a nie podporządkowany maszynom.

Zmiany algorytmu powodują lepsze rozumienie kontekstu przez  wyszukiwarki, dzięki czemu twórcy treści zamiast skupiać się na listach słów kluczowych, mogą kierować odpowiedni przekaz do danej persony. Świat marketingu internetowego prezentowany przez Cyrusa jest tylko z pozoru miejscem niebezpiecznym. W rezultacie, jest to świat pełen nowych okazji. Tu warto przytoczyć opowieść z dzieciństwa Cyrusa. Gdy zbliża się chmura burzowa i zanosi się na nadejście trąby powietrznej – dzieci uciekają do domu, jednak farmer nie przestaje siać ziarna, bo wie, że nadchodzi życiodajny deszcz.

Zmiany w ramach wyszukiwarki idą w kierunku „uczłowieczenia” wyników wyszukiwania. Nie należy zatem traktować strony jako zbioru słów kluczowych, tylko uczynić z niej zestaw użytecznych odpowiedzi na pytania zadawane przez użytkowników wyszukiwarki. Nie należy kłaść tak wielkiego nacisku na ilość linków, a raczej na powiązanie strony z osobą za pomocą authorship oraz mediów społecznościowych.

Drugiego dnia w przerwie konferencji poprosiłem Cyrusa Sheparda o kilka słów dla polskiej branży SEM. Co według eksperta z Moz.com powinniście zrobić już dziś?

Po krótkim wywiadzie, Cyrus zaprosił mnie do wspólnego zdjęcia ;)

 

Jan Zdarsa

Następny na scenie Marketing Festivalu pojawił się Jan Zdarsa z czeskiego oddziału Google. Przedstawiciel „Wielkiego Brata” mówił o remarketingu w Analytics. Wystąpienie tyleż poprawne, co raczej z rodzaju podstawowych. Remarketing z pewnością nie jest novum – zarówno w Czechach, jak i w naszym kraju. Remarketing to konieczność, a zmiany w ramach polityki prywatności nie powinny przeszkodzić reklamodawcom w targetowaniu swoich odbiorców.

slajdy: https://www.dropbox.com/s/lwtqk2egbbyp9le/Marketing_Festival_Zdarsa.pdf

Phil Nottingham

Jako trzeci na scenie pojawił się Phil Nottingham z Distilled. Wystąpienie Phila stanowiło nie lada wyzwanie dla nie najlepiej tego dnia (czy tylko ja mam wrażenie, że także i drugiego dnia) dysponowanych tłumaczek, które nie były w stanie nadążyć z tłumaczeniem. Phil mówił o kampaniach wideo w kontekście najbliższej przyszłości marketingu internetowego.

Skoro tak istotną rolę odgrywają kampanie video, już dziś zaopatrz się w odpowiednie studio – tło, lampy, kamerę i mikrofon. Jeśli chcesz, żeby twoje słowo dotarło do odbiorców, liczy się atrakcyjność przekazu. Dlaczego tak dobrze jest zainwestować w wideo? Dobre wideo to coś, co chętnie się kradnie. Dlaczego nie poprosić „złodzieja” o link do naszej strony?

Millie Khana

Światowy charakter Marketing Festivalu dało się odczuć m.in. za sprawą Millie Khany, gościa z Indii. Khana pokazała, w jaki sposób wykorzystuje się kanały społecznościowe – Facebook i Twitter w indyjskim internecie. Mówczyni usiłowała obalić mniemanie, że indyjski marketing ogranicza się do kupowania tanich kliknięć.

Z pewnością jednak planując akcję marketingową w Indiach, należy wziąć pod uwagę różnice kulturowe jakie dzielą Europę od społeczeństwa zamieszkującego półwysep Dekan. Okazuje się na przykład, że nowy film z Jamesem Bondem może być promowany za pomocą aplikacji na Facebooku poświęconej dziewczynom Bonda, które są bardziej popularne w Indiach niż sam James. Niestety, przykłady stron fanpage Millie, na których udało się jej zgromadzić 15 tys. fanów, wydawały się mało przemawiające, zwłaszcza w kontekście wcześniejszych przykładów kupowania „martwych dusz” na indyjskich social sedia.

Michael King

Swoje wystąpienie showman i, jak się okazało podczas after party, raper, Michael King rozpoczął od poinformowania widzów o opuszczeniu iAcquire i rozpoczęciu pracy w roli freelancera. W dalszej kolejności King powiedział to, co Shepardowi nie chciało przejść przez usta – czyli krótko mówiąc, „jechał po Google”.

Upowszechnienie szyfrowanego połączenia, które zostało uruchomione domyślnie najpierw w przeglądarce Firefox, a następnie w Chrome, stało się dla Google istotnym krokiem do zatajenia danych w ramach (not provided). Oficjalnie dane większości użytkowników są „chronione przez Google”. W rzeczywistości swoim podejściem do (not provided) oraz zmuszaniem do logowania się na kontach Google, właściciele wyszukiwarki wykorzystują pozycję monopolisty. Swoją reakcję na argumentację Google King zilustrował poniższym slajdem:

W rezultacie zadanie marketerów jest utrudnione, a obecnie jedynym sensownym sposobem kierowania treści jest wykorzystanie tzw. person osób z profilem demograficznym. Warto m.in pobierać dane ze skarbnicy wiedzy – z Facebooka. Także dzięki zmianom w Analytics, możemy zapomnieć  o dokładnym analizowaniu słów kluczowych. Reklamodawcy mogą bowiem korzystać z gotowych charakterystyk osób.

Michael King był prawdziwym królem after party. Wystarczy zobaczyć freestyle w wykonaniu …eksperta Inbound Marketing

Aurelie Pols

Wraz z upowszechnieniem wykorzystania plików cookie w remarketingu, kraje Unii Europejskiej wprowadzają zaostrzoną politykę dotyczącą prywatności użytkowników w sieci. Ten temat został omówiony przez Aurelie Pols. Ochrona danych osobowych w sieci najlepiej jest sprawowana w Hiszpanii, na Węgrzech i w Czechach. Wkrótce czekają nas jednak ujednolicone przepisy w ramach prawodawstwa unijnego. Jeśli zatem przyzwyczajony do polskich praktyk, nie chcesz płacić w przyszłości kar (najwięcej zarabiają na nich obecnie urzędy w Hiszpanii), zainteresuj się polityką prywatności twojego serwisu.

Brian Carter

Brian Carter z Infinigraph zaprezentował prognozę dotyczącą social media w przyszłym roku. Carter mierzył skuteczność poszczególnych kanałów social media. Mając na uwadze szczególnie cenne wnioski z tego wystąpienia, warto podkreślić, że w kampaniach B2B, należy stawiać na LinkedIn, który w testach Cartera charakteryzował się najwyższym współczynnikiem konwersji.

Jeśli chodzi o Facebooka, należy w komunikatach skupić się nie tyle na sprzedaży produktu, co na zaoferowaniu „historii”, „emocji”, wreszcie dobrego medium (fotografia), które zostanie przekazane dalej. Więcej o tworzeniu contentu na Facebooka pisaliśmy niedawno w artykule 7 eksperymentów: Jak zwiększyć zaangażowanie fanów na Facebooku. Dlaczego tak bardzo istotnym jest walka o uwagę fanów? Brian Carter wyjaśnia prostą zasadę: Fanpage, na których powstaje mało interesujący content, są „karane” poprzez mniejszą liczbę wyświetleń postów!

Ondrej Slama

Ondrej Slama z Inborn zaprezentował dane dotyczące kampanii wideo na rynek czeski i słowacki. Interesujące były zwłaszcza wyniki jego testów – zgodnie z nimi długość promowanego wideo nie wpływa przeciw proporcjonalnie na udział obejrzeń całości materiału. Oprócz występowania tzw. progu piątej sekundy, kiedy to można wyłączyć promowane wideo na YouTube, rozkład obejrzeń 25%, 50% 75% i 100% filmu nie maleje wraz z długością materiału. Warto zaobserwować tę zależność w swoich kampaniach video.

Trzeba zaznaczyć fakt, że w Czechach średni koszt CPV w sieci YouTube wynosi 0,33 CZK, czyli ok. 5 groszy. Rynek reklamy video u południowych sąsiadów jest zatem bardzo młody i podobnie jak w Polsce, warto inwestować w niego środki, dopóki stawki są niskie.

Kate Morris

Kate Morris z Distilled w swoim zorientowanym na praktykę wykładzie przedstawiła składowe całego procesu tworzenia treści. Tworząc content należy:

  • poznać swoją publiczność,
  • wyznaczać osobne cele dla firmy, kampanii oraz dla strony internetowej,
  • realizować spontaniczne pomysły,
  • odfiltrować te, które pomogą osiągnąć cele
  • i wykonać całą kampanię.

Na jedno z pytań publiczności („Podaj przykład kampanii contentowej, która ostatnio najbardziej przypadła ci do gustu?”), Kate pokazała rewelacyjny film przygotowany przez sieć mexican grill – Chipotle. Prawdziwa perełka.

Marek Prokop

Na koniec pierwszego dnia konferencji mieliśmy okazję posłuchać Marka Prokopa. Podobno weteran czeskiego SEM od dawna podkreślał konieczność prowadzenia marketingu z uwzględnieniem czynnika ludzkiego, był przeciwnikiem podejścia stawiającego na pierwszym miejscu maszyny. Skuteczny marketing na pierwszym miejscu stawia zrozumienie ludzi, ich metod poszukiwania i dokonywania zakupów. W osiągnięciu tego celu pomoże zidentyfikowanie persony. Prokop prezentował przykłady contentu tworzonego dla potrzeb turysty poszukującego bezpośredniego połączenia lotniczego, które w rzeczywistości nie istnieje. Przewidując potrzeby użytkownika, możemy promować stronę, która pokazuje alternatywne rozwiązanie.

Tyle pierwszego dnia, podczas którego wykrystalizowała się mała polska enklawa ;)

Gillian Muessig

Drugi dzień konferencji zaczął się od mocnego uderzenia. Na scenie pojawiła się mama Randa Fishkina, znana wszystkim użytkownikom Moz.com jako SEOmom. Gillian Muessig przywitała publiczność słowami: „Good morning, Czechoslovakia… My goodness.” ;)

SEOmom w Czechosłowacji

SEOmom opowiadała o roli community marketingu, którego siłą jest tworzenie społeczności wokół idei, wydarzeń, emocji. W tym modelu głos powinien pochodzić od użytkowników, a nie od agencji. Jako przykład wydarzenia, które nakręca uczestników do dyskusji, wymiany poglądów, dzielenia się treścią, SEOmom podała Marketing Festival.

Matthias Bettag

Matthias Bettag mówił o analityce typu multi-device. Ponieważ jedna osoba korzysta średnio z 5 różnych urządzeń – desktopów, telefonów, tabletów, ważnym jest prowadzenie analityki z powiązaniem tych urządzeń. Bettag podał także pewien prosty sposób na powiązanie danych – warto dawać użytkownikom wartość za zalogowanie się w serwisie. To dzięki logowaniu Facebook nie ma żadnego problemu w prowadzeniu rozległych statystyk dotyczących każdego użytkownika.

Można powiedzieć,  że  kierowanie treści na określone persony było motywem przewodnim całej konferencji. Bettag zilustrował nowe trendy marketingu za pomocą przykładu targu w hiszpanii. Co innego na targu kupi pobliski restaurator, co innego turysta, inne produkty będą potrzebne mieszkańcowi z pobliskiej kamienicy.

Głównym tematem wystąpienia Matthiasa była jednak kwestia śledzenia klientów. Wraz z wprowadzeniem Universal Analytics, zadanie to będzie zdecydowanie prostsze, jednak już teraz można łączyć dane z różnych urządzeń – ciasteczka i ustawienia przeglądarki, za pomocą drawbrid.ge oraz lytics.io.

Petra Brodilova

Petra Brodilowa z Google mówiła na temat optymalizacji kampanii AdWords. Podała m.in. przykłady raportów wskazujących jako powód niskiego CTR mimo dobrej pozycji dużą ilość wyświetleń w wyszukiwarce partnera Google. Mimo interesujących zagadnień dotyczących optymalizacji kampanii, wydaje się, że podobną pomoc można uzyskać korzystając z infolinii Google.

https://www.dropbox.com/s/bewx06fdjmod5f6/Marketing_Festival_Brodilova.pdf

Phil Pierce

Phil Pierce okazał się wielkim fanem Star Wars, a swoją ulubioną serię wykorzystał do zilustrowania prezentacji dotyczącej blackhatowych technik analityki internetowej. Czasami powód stosowania technik może być niewinny (aby lepiej zrozumieć zachowanie ich użytkowników), czasem jest na granicy prawa (jeśli gromadzisz dane, do których nie powinieneś mieć dostępu). Pierce porównał różne blackhatowe techniki do postaci z Gwiezdnych Wojen, a także pokazał techniki black hat analytics w Google Analytics (big integer). Pracę analityka porównał do gry, którą mogliśmy zobaczyć na wideo:

Privacy? Screw that. Turn the tables! Become a data dealer and get all the dirty details on your friends, neighbors and the rest of the world! Learn how to trick your users and make cash with their personal data!

Neil Patel

Po przerwie na scenie ukazał się długo oczekiwany Neil Patel. Gwiazda SearchMarketingWeek (szkolenie odbyło się w Warszawie, 25 listopada 2013) opowiadała między innymi o własnych nawykach tworzenia contentu (podział czasu: 40% pisanie dla siebie, 40% pisanie dla innych, 20% promowanie własnego contentu). Neil opisał sposoby na promocję contentu, na wciągnięcie użytkowników do pozostawienia informacji o contencie (narzędzie Qualaroo), pokazał przykłady słynnych wyskakujących okienek, które zatrzymują użytkowników zaraz przed opuszczeniem strony.

Prezentacja Neila była najkrótszą podczas Marketing Festival, jednak całe wystąpienie zamknęło się w planowym terminie ze względu na ogromną ilość pytań z sali. Neil udzielał znakomitych podpowiedzi ad hoc.

Fragment wystąpienia Patela podczas Marketing Festival można zobaczyć w naszym poście na Facebooku.

 

Łukasz Żelezny

Swoje techniczne wystąpienie Łukasz Żelezny rozpoczął od analizy słów kluczowych z wykorzystaniem współczynnika Pearsona. Łukasz sprawdza korelację słów pobierając dane do Excela (podobnie jak ja, Łukasz jest wielkim miłośnikiem Excela). Pomysł na (not provided)? Są inne źródła danych – Bing i AdWords.

Wystąpienie Łukasza dotyczyło także kwestii przedstawiania i interpretacji danych. Jeśli porównujemy trendy, należy patrzeć na dane rok do roku, jednak najistotniejsze, żeby dokładnie uwzględnić odpowiednie dni tygodnia. Łukasz uważa poniedziałek za najbardziej reprezentacyjny dzień pod względem haseł wpisywanych do wyszukiwarki i zachowań użytkowników.

Jak widzieliśmy na przykładzie z prezentacji, porównywany rok do roku wynik może się okazać na pierwszy rzut oka słabszy – pod względem liczby wejść – jednak gdy odsiejemy odrzucenia, może się okazać, że nasze wysiłki przyniosły efekt w postaci ruchu lepszego jakościowo.

Łukasz Żelezny zaskarbił sobie względy publiczności opowieścią o dzieciństwie spędzonym przy granicy z Czechami, ulubionych bajkach (Rumcajs) oraz przysmakach (Lentilky)

Niewątpliwie zwycięzcą konferencji okazał się serwis do zarządzania sesji pytań sli.do oraz Twitter. Tweety #mktfest były wyświetlane na ekranie sli.do podczas każdej sesji pytań i odpowiedzi na urządzeniach zalogowanych użytkowników oraz na ekranie głównym. Po konferencji treść tweetów przeanalizował nie kto inny, ale właśnie nasz polski przyjaciel, Łukasz Żelezny.

Nie da się ukryć, wyświetlanie podczas sesji Q&A Tweetów na głównym ekranie konferencji sprawiło, że bardzo wiele osób „ćwierkało”, komentując to, co dzieje się podczas konferencji. Podczas wystąpienia Łukasza Żeleznego hashtag #mktfest podobno się przegrzał ;).

Przy okazji, z przyjemnością linkuję do czeskiego bloga, na którym opublikowano najlepsze Tweety z Marketing Festival.

…i inni

Oprócz prelegentów wymienionych powyżej, drugiego dnia mieliśmy okazję posłuchać także wystąpienia Pavla Jaska dotyczącego pomiaru ROI, case study trzech kampanii przedstawione przez Jana Podzimka z pria.cz (interesujący szczególnie case z LinkedIn – kampania dla okulisty z targetowaniem wg zdjęć profilowych osób z okularami!), Mirka Cernego – także na temat segmentacji użytkowników.

Marketing Festival był z pewnością największym wydarzeniem tego typu w Czechach. Organizatorzy przyłożyli się zarówno pod względem komunikacji w internecie, jak i organizacji całego przedsięwzięcia. 1080 zarejestrowanych uczestników, 2 dni wystąpień na wysokim poziomie, warsztaty, after party, koncerty – niestety, zbyt małe sale sprawiały, że dodatkowe imprezy przeznaczone były tylko dla wybranych… Dotyczyło to imprez, koncertu oraz warsztatów, które odbywały się równolegle podczas wystąpień na sali głównej.

Z pewnością jednak przedsięwzięcie stało na wysokim poziomie, a Teatr Janacka wytrzymał oblężenie. Gorzej było z klubami, siecią Wi-Fi oraz tłumaczkami, które nie nadążały za wieloma czeskimi (oraz anglojęzycznymi) prelegentami. Jindrich Faborsky obiecuje poprawić wiele rzeczy. Moja ocena oraz ocena publiczności jest jednak bardzo wysoka. „Standing ovation for @Faborsky” – głosił jeden z Tweetów. Zdecydowanie się należało!

To ten moment. Owacja na stojąco i łzy Jindricha Faborsky’ego

Zaproszenie od Michaela Kinga na kolejny Marketing Festival w Brnie.

Zobacz infografikę przedstawiającą Marketing Festival w liczbach.

Jeśli chcesz wysłuchać wszystkich wystąpień Marketing Festival, wideo można zdobyć na stronie konferencji.

PS: Prawie trzy tygodnie po konferencji, a wciąż jeszcze wiele się dzieje dookoła tego wydarzenia ;)

Post użytkownika Marketing Festival.

sprawnymarketing

Rafał Kowalewski

Trener AdWords w MaxROY.com, związany z branżą SEM od 2009 roku. Jako copywriter - miłośnik literatury i pięknego słowa. Jako specjalista reklamy w Google, wyznawca zasady: “Brzydkie reklamy sprzedają najlepiej”.


  • Redakcja

    Przy okazji przypominamy o nowej grupie na Facebooku, w której odpowiadamy na szereg pytań. Dołącz do Twoja firma w Internecie i Social Media.

    Subskrybuj Sprawny.Marketing na Messengerze, dostaniesz informację o każdym nowym artykule lub materiale video

    Wielkimi krokami zbliża się także dwudniowa konferencja I ♥ Marketing & Social Media oraz organizowane przez nas 24 szkolenia z zakresu marketingu.

    Możesz też zamówić prenumeratę drukowanego magazynu sprawny.marketing


    • No fajna ta prezentacja Czecha, którego sposobem na przejmowanie uwagi usera przez Google (jeśli dobrze to rozumiem) widzi w long tail. Do tej pory w ten sposób kiwało się bogatą konkurencję, która inwestowała we frazy ogólne. A teraz frazy ogólne przejął …no cóż sami widzicie kto :)

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *