Napisz do nas

Zapraszamy na 23 szkoleń z e-marketingu i konferencję I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

19 Szkoleń i I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

mapa

Reklama lokalna — zagrożenie dla prasy i żółtych stron

Ten artykuł ma już swoje lata. Sprawdź aktualne informacje o reklamie lokalnej, wyszukiwaniu lokalnym i Ggogle Maps.

Google oficjalnie ogłosiło wprowadzenie nowego formatu reklamy płatnej, umożliwiający promowanie się w lokalnej wyszukiwarce za pomocą linków sponsorowanych, wzbogaconych o logo firmy i wskazanie lokalizacji na mapie. Jaki może mieć to wpływ na rozwój reklamy w ogóle?
Aktualizacja: wyszukiwarka nieruchomości od Google
Aktualizacja 2: mapy Polski już są w Google Maps!

Google Local to serwis będący połączeniem mapy, wyszukiwarki i książki typu żółte strony. Wpisując interesujące nas słowo kluczowe i podając lokalizację, zwracane są adresy firm z zaznaczonymi miejscami na mapie.

Nowy format linku sponsorowanego umożliwia wyróżnienie się w wynikach poprzez możliwość umieszczenia własnego loga i wybrania piktogramu, który dodatkowo ukaże się na mapie. Oto jak to wygląda:

Na razie usługa, podobnie zresztą jak sama wyszukiwarka lokalna, dostępna jest tylko na rynku amerykańskim i brytyjskim. Na premierę polską przyjdzie nam pewnie jeszcze trochę poczekać, ciągle nie ma map Polski i wielu innych krajów w systemie.

Umieszczenie reklamy jest bardzo proste, oczywiście poprzez system Google AdWords. Poszczególne kroki można znaleźć tutaj:
http://blog.searchenginewatch.com/blog/060331-082906

Co czeka nas w niedalekiej przyszłość…

Rynek reklamy lokalnej ma ogromne znaczenie dla Google, Yahoo i MSN. Są tam bardzo duże pieniądze, ukryte w małych budżetach reklamowych milionów lokalnych firm. Inwestycje Google związane z mapami 3D, kupnem firmy SketchUp czy rozwojem projektu pilota samochodowego o czymś świadczą.

Podbój rynku reklamy lokalnej przez wyszukiwarki to ogromne zagrożenie głównie dla:

  • prasy lokalnej (dzienniki lokalne swój zysk opierają głównie w oparciu o zysk z reklamy);
  • firm oferujących tzw. żółte strony (u nas Panorama Firm).

Ci pierwsi, chyba jeszcze do końca nie zdają sobie z tego sprawy (na ten temat często pisze Krzysztof Urbanowicz na swoim blogu, chociażby tutaj: Yahoo wyrusza na podbój czytelników i reklamodawców lokalnych). Drudzy moją swoje serwisy, ale ich popularność jest zdecydowanie niższa i trudno im konkurować technologicznie z Google czy Yahoo.

Przewaga funkcjonalna serwisów typu Google Local nad tradycyjną książką jest gigantyczna. Jak tylko użytkownik się zapozna z tym narzędziem, trudno będzie go przekonać do powrotu do tradycyjnej cegły, którą trzeba kartkować, żeby cokolwiek znaleźć. Wniosek — dominacja wyszukiwarek na rynku reklamy lokalnej to bardzo prawdopodobny scenariusz.

A wyobraźmy sobie…

… taką lokalną wyszukiwarkę w telefonie komórkowym, połączoną z wyszukiwarką produktów sklepowych i czytnikiem kodów kreskowych w telefonie. Idziemy do sklepu, widzimy butelkę Tequilla Sauza Gold za 120 zł . Spotkanie towarzyskie wieczorem, przydałby się dobry alkohol. Ale cena wydaje się nam zbyt duża. Przykładamy naszą komórkę do kodu kreskowego i widzimy ceny tego produktu w innych sklepach, znajdujących się w promieniu 5km. O… opłaca się podjechać do marketu obok, tym bardziej, że widzimy jego lokalizację na mapie i dzisiejsze promocje.

Wydaje się niemożliwe? Dwa lata temu wprowadzenie wielu usług wydawało się bardzo odległe. Technologicznie to tylko kilka kroków do wykonania i integracja paru baz danych. Jaki wpływ na model prowadzenie biznesu przez sklepy takie produkty wyszukujące mogą mieć? Jakie nowe możliwości reklamy się pojawiają?

Aktualizacja 6-kwietnia-2006
Google uruchomiło specjalną wyszukiwarkę dedykowaną rynkowi nieruchomości. Nowy serwis zbudowany jest w oparciu o Google Maps i Google Base. Ogłoszenia mają być umieszczane przez agencje obrotu nieruchomościami.

Gdzie do tej pory tego typu agencje umieszczały swoje oferty? W prasie lokalnej… czyli wszystko już wiemy… strategia Google staje się coraz bardziej wyraźna.

Google RealEstate

Aktualizacja 25-kwietnia-2006
Mapy Polski i innych krajów europejskich są już dostępne w Google Maps. Nie działa jeszcze wyszukiwanie konkretnych obiektów na mapie, ale to chyba kwestia czasu.
Więcej o mapach Europy w Google: Google Maps Europe Now Detailed

Zobacz więcej:
https://adwords.google.com/select/localbusinessads.html
http://battellemedia.com/archives/002458.php
Google Real Estate – beta Launched

sprawnymarketing

Tomasz Frontczak

Założyciel serwisu SprawnyMarketing.pl i autor bestsellera Marketing internetowy w wyszukiwarkach (6000 sprzedanych egzemplarzy), pierwszej na polskim rynku pozycji omawiającej kompleksowo zagadnienia SEM/SEO/PPC. Współwłaściciel firmy doradczej MaxROY.com. Od 2006 roku posiada certyfikat Google Advertising Professional a od 2008 roku prowadzi certyfikowane przez Google szkolenia AdWords (jeden z 3 pierwszych trenerów w Polsce). Współpracuje z Wydziałem Inżynierii Zarządzania Politechniki Poznańskiej w grupie zajmującej się badaniami nad koncepcją zwinnego przedsiębiorstwa (ang. agile enterprise) i teorią okazji. Interesuje się wpływem mechanizmów marketingu internetowego na zwinność przedsiębiorstwa. Każdego dnia zaangażowany w projekt o bardzo długim horyzoncie czasowym: “Tata Igi i Sary”. Profil w Google+


  • Redakcja

    Przy okazji przypominamy o nowej grupie na Facebooku, w której odpowiadamy na szereg pytań. Dołącz do Twoja firma w Internecie i Social Media.

    Subskrybuj Sprawny.Marketing na Messengerze, dostaniesz informację o każdym nowym artykule lub materiale video

    Wielkimi krokami zbliża się także dwudniowa konferencja I ♥ Marketing & Social Media oraz organizowane przez nas 24 szkolenia z zakresu marketingu.

    Możesz też zamówić prenumeratę drukowanego magazynu sprawny.marketing


    • Taka lokalna wyszukiwarka byłaby wielkim ułatwieniem dla konsumentów. Chodzenie „po sklepach” jest męczące i trzeba mieć na to czas, a poza tym dla przyjezdnych taka „mapa” okolicznych sklepów, ale nie tylko, znacznie ułatwiłaby „orientację w terenie”.

    • Adam Sydor

      Aga, Tomek – pojawia się kolejne bardzo ciekawe zagadnienie. O ile w przypadku urządzeń stacjonarnych, wyposażonych w duże wyświetlacze, wygodne myszki i klawiatury użyteczność takiej usługi jest niezmiernie duża, to w przypadku urządzeń mobilnych już tak być nie musi.

      Wyobraźmy sobie, że tego typu aplikacja działać będzie na małej – modnej komórce. Podejrzewam, że kiepsko. Jeżeli urządzenia te już dość dobrze radzą sobie z przetwarzaniem grafiki (vide – gry 3d na nowych modelach telefonów), to nadal słabym ich punktem są interfejsy.
      Ja (nie tylko zresztą ja) pod pojęciem tym rozumię nie tylko ładną grafikę i zgrabnie skrojone ikony, ale również rozwiązania sprzętowe (wielkość i skuteczność ekranu, ustawienie i dostępność klawiszy, kształt manipulatora…).

      Inna sprawa, że w ciągu ostanich kilku lat, to właśnie urządzenia mobilne rozwijały się najszybciej i nic nie wskazuje na to, że tendencja ta osłabnie. Niestety, w chwili obecnej nie spotkałem się z rozwiązaniem, które było by w stanie sprostać podobnym aplikacjom co wspomniany program Google.

      Zaznaczam – mówię tutaj o WYGODNYM i PRZYSTĘPNYM urządzeniu – wiem, że można robić cuda przy pomocy telefonów komórkowych, a jeszcze więcje przy pomocy Palmptopów, jednak – pierwsze wcale nie są wygodne, a drugie wcale nie są tanie.

    • Krzysztof Leśniak

      Adam, zgadzam sie z Toba, ze interface w telefonach bylby klopotliwy. Musisz natomiast zwrocic uwage na fakt, ze coraz wiecej osob posiada PPC albo telefony typu SonyEricsson P900 czy Nokia 9300. Na tym sprzecie da sie ogladac filmy dobrej jakosci wiec nie bedzie problemow z obsluga programow o jakich pisze Tomek.

    • Wszystko co sprowadza się do zawężenia pola poszukiwania przez internautę zwiększa prawdopodobieństwo dotarcia przez niego do informacji, która najbardziej go interesuje. Dotyczy to chociażby lokalnej reklamy. Kto np. z Wrocławia będzie szukał dentysty w innym mieście, jeśli ząb go boli właśnie we Wrocławiu ;) ?? Powoli Google to wprowadza, narazie przykładowo wrzucając zapytanie pomocnicze.
      wpiszcie sobie frazę ‚biuro nieruchomości’ – co wam się pokazuje? 7 wyników naturalnych i 3 z dodatkowyach propozycji… wprowadzenie map jest chyba kwestią czasu.

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *