Napisz do nas

Zapraszamy na 19 szkoleń z e-marketingu i konferencję I ♥ Marketing.

19 Szkoleń i I ♥ Marketing

Napisz do nas
badania-megapanel-pbi-gemius

Liczba odsłon Google — czyżby błąd w danych Megapanelu?

Google dominuje na rynku polskim pod względem miesięcznego zasięgu i liczby użytkowników, co potwierdziły wyniki Megapanelu za luty. Dane z tego źródła podają także liczbę odsłon wygenerowanych przez polskich użytkowników na stronach Google w wysokości 1,4 miliarda (sic!). Coś tu mi nie pasuje, ta liczba wydaje się zawyżona. Albo mam rację, albo proszę mnie wyprowadzić z błędu.
Aktualizacja: Prawdopodobne rozwiązanie: do liczby odsłon Google zaliczane są również odsłony takich serwisów jak GMail.

Po pierwsze… na chłopski rozum
1,4 miliarda (dokładnie 1 410 012 588) to bardzo dużo. Zakładając, że podawana liczba użytkowników (9,1 miliona) jest poprawna (choć kilka osób jest innego zdania), na jednego użytkownika wypada około 150 odsłon w miesiącu co daje 5 dziennie.

Po drugie — dane Nielsen/NetRankigns
Firma konsultingowa Nielsen/NetRankings specjalizująca się w badaniach internetu, w swoim ostatnim raporcie podała, że w USA, w marcu tego roku, ilość searches w Google to 2,9 miliarda (co daje Google 49% udział na rynku amerykańskim). Czym są searches? Dla mnie to zapytania zadane wyszukiwarce, tak samo przetłumaczono to w artykule w InternetStandard.

Czy odsłona to zapytanie?

Odsłona to pojedyncze zdarzenie polegające na wczytaniu strony internetowej należącej do danej wyszukiwarki czy serwisu w przeglądarce internauty. Odsłona jest więc tożsama z liczbą zapytań kierowanych do wyszukiwarek (zapytanie = searches). Chyba jednak nie do końca, patrz aktualizacja poniżej.

Czy jest więc możliwe, żeby polscy użytkownicy wygenerowali ilościowo bez mała 50% tego, co Amerykanie? Nie wydaje mi się. Gdzieś musi być błąd, pytanie tylko gdzie?

Aktualizacja 5-05-2006
Po kilku uwagach jestem bardziej skłonny przyznać, że zapytanie to SERP. SERP (Search Engine Results Page) to wyświetlona strona z wynikami wyszukiwarki. Ilość SERPs wydaje się najbardziej odpowiadać „searches”. SERP w przybliżeniu można określić jako: (ilość odsłon) — (ilość wejść na stronę główną Google).

Kiedyś miałem też wątpliwości, czy do odsłon Google nie są dodawane odsłony reklam Google AdSesne w badaniu Megapanel. Moje wątpliwości rozwiał Marcin Pery z Gemiusa:

Magazyn Internet:
Google oferuje właścicielom serwisów internetowych uczestnictwo w programie AdSense. Uczestnik programu wyświetla na swoich stronach reklamę serwowaną przez Google. Następuje wtedy odwołanie do adresu googlesyndication.com. Jaką można mieć pewność, że te odwołania nie są zliczane jako dodatkowe odsłony wyszukiwarki Google?

Marcin Pery:
Za odsłonę w badaniu Megapanel PBI/Gemius uznaje się wyświetlenie strony internetowej w całym oknie przeglądarki. Odwołania do jakichkolwiek komponentów strony internetowej, w tym również komponentów zewnętrznych typu AdSense nie są traktowane przez nas jako wykonanie odsłon na badanych witrynach internetowych, więc nie mają wpływu na wynika badania.
Źródło: Wyszukiwarki – bardzo popularne i naiwnie postrzegane?, w: Magazyn Internet 05/2005


Aktualizacja 7-05-2006
Marek Futrega na swoim blogu podał ciekawe wyjaśnienie, z czego może wynikać tak duża liczba odsłon Google.

(…) można zobaczyć, że coś dziwnego dzieje się ostatnio ze statystykami Google, a konkretniej średnim czasem na użytkownika spędzanym na witrynie w miesiącu. Intuicja podpowiada, że powinien kształtować się cały czas mniej więcej na tym samym poziomie.

W ostatnich dwóch miesiącach nastąpił jednak duży wzrost (z 2g46m do 3g51m), tak jakby zmieniła się charakterystyka korzystania z Google, a prawdopodobnie wpływ na to miała rosnąca popularność Gmaila i Google Video — obu wliczanych właśnie na poczet wyszukiwarki.

Ten fenomen (duża liczba odsłon Google — przypisek Tomek Frontczak) można prawdopodobnie wytłumaczyć tym, że:

  • wiele zapytań jest wykonywanych ze strony głównej Google, a nawet mogą występować odsłony (strony głownej) bez wykonywania zapytań (Google jest często ustawiane jako strona startowa), chociaż może też być na odwrót — jeśli wykonuje się nowe zapytanie ze strony wyników poprzedniego zapytania.
  • do wyników wyszukiwarki zaliczają się odsłony na serwisach niewyszukiwawczych, które nie są zapytaniami

Najwyraźniej więc liczba odsłon podawana przez Google jest prawidłowa, są tam jednak zaliczane serwisy mało związane z wyszukiwarką, takie jak chociażby coraz bardziej popularny GMail.


 Share sprawnymarketing

Tomasz Frontczak

Założyciel serwisu SprawnyMarketing.pl i autor bestsellera Marketing internetowy w wyszukiwarkach (6000 sprzedanych egzemplarzy), pierwszej na polskim rynku pozycji omawiającej kompleksowo zagadnienia SEM/SEO/PPC. Współwłaściciel firmy doradczej MaxROY.com. Od 2006 roku posiada certyfikat Google Advertising Professional a od 2008 roku prowadzi certyfikowane przez Google szkolenia AdWords (jeden z 3 pierwszych trenerów w Polsce). Współpracuje z Wydziałem Inżynierii Zarządzania Politechniki Poznańskiej w grupie zajmującej się badaniami nad koncepcją zwinnego przedsiębiorstwa (ang. agile enterprise) i teorią okazji. Interesuje się wpływem mechanizmów marketingu internetowego na zwinność przedsiębiorstwa. Każdego dnia zaangażowany w projekt o bardzo długim horyzoncie czasowym: “Tata Igi i Sary”. Profil w Google+



    • Jarosław Mężyk

      Czy napewno zapytanie == odsłona?
      Jeżeli przejdę na drugą stronę z wynikami, to czy to jest zapytanie(search) czy odsłona?
      A jeżeli odświerzę(F5) stronę z wynikami, to mamy do czynienia z odsłoną czy zapytaniem?

    • Oczywiście, że ilość odsłon nie jest jednoznaczna z ilością zapytań. Należy pamiętać, że Google to także Groups, Maps, Gmail itd., itp. – jak podejrzewam, te usługi są również objęte monitorowaniem ruchu.

    • Tomasz Tybulewicz

      Jedno zapytanie to dla przeważającej większości użytkowników dwie odsłony serwisu – najpierw pojawia się formularz, wpisuje się zapytanie i potem po przeładowaniu widać wyniki wyszukiwania.

    • Tomek Frontczak

      Jeżeli szukam „noclegów w karpaczu” i przeglądam dwie strony wyników (dwa SERP – search enigine results pages) to generuję dwa zapytania czyli dwie odsłony.
      Zapytanie pierwsze: http://www.google.pl/search?q=noclegi+w+karpaczu
      Zapytanie drugie:
      http://www.google.pl/search?q=noclegi+w+karpaczu&hl=pl&lr=&c2coff=1&start=10&sa=N

      Jeżeli zapytanie zadałem poprzez dowolny toolbar to nie ma więcej odsłon. Jeżeli wpisałem najpierw google.pl, to rzeczywiście liczba odsłon o +1, ale to aż tak bardzo nie zwiększy ilości odsłon.

      Pytanie czy Gmail jest wliczany do Google w badaniach Megapanelu? Bo Groups i Maps w badaniach podanych przez Nielsen najpewniej wliczane są w 2,9 miliarda, więc prównywanie tych dwóch liczb (Nielsen i Megapanel) wydaje się zasadne. Czekam na dalsze opinie.

    • Kamil

      >50 odsłon w miesiącu co daje 5 dziennie.

      To może być możliwe, patrząc na siebie i sposób jaki spędzam w Internecie. Często zdarza mi się szukac w google po kilka razy dziennie (nawet zdarza mi się wpisać te same hasło i ponownie wejść na daną stronę). Również na to mogą wpływać takie rzeczy jak z jakiej przeglądarki korzystamy. Firefox od razu daje możliwość korzystania z google w tzw. search bar. A ja np korzystam z rozszerzenia do FF o nazwie Autocopy za pomocą którego, wystarczy zaznaczyć jakiś tekst/link i go przeciagnąć by nam się odrazu (w przypadku tekstu) otworzyła strona google z wynikiem wyszukiania zaznaczonego tekstu. Więc jest to z pewnością pewne ułatwienie i ja korzystam z tego bardzo, bardzo często. ALe pytanie jest oczywiście ile jest użytkowników robiących tam samo?

      Pozdrawiam

    • Jarosław Mężyk

      @Tomek Frontczak
      > Jeżeli szukam “noclegów w karpaczu” i przeglądam dwie
      > strony wyników (dwa SERP – search enigine results pages)
      > to generuję dwa zapytania czyli dwie odsłony.

      Oznacza to, że jeżeli ja i mój znajomy będziemy przeszukiwali strony (używając googla) pod kątem jakiejś frazy, np. „wypoczynek nad Bałtykiem”, przy czym ja domyślnie na stronie wyników mam 100 a on – 10, to on zada 10 razy więcej zapytań, mimo, że frazę (tak jak ja) wpisał raz?

    • Tomek Frontczak

      @Jarosław Mężyk:
      Zakładając, że zapytanie to odsłona to tak. W pierwszym przypadku wyświetliło się 100 wyników i 1 SERP, w drugim 10 SERPs. (SERP – search engine results page – http://www.webopedia.com/TERM/S/SERP.html).
      Póki co, na anglojęzycznych stronach nie znalazłem defincji „searches”. Może ktoś podrzucić jakiś link?

      @Kamil:
      Też się na tym zastanawiam. IMHO jednak ilość mało aktywnych użytkoników w całej populacji zdecydowanie przeważa.

    • Darmowe Aliasy

      A ja jestem ciekawy ile tak naprawdę wyświetleń ma sama wyszukiwarka google… anyway na pewno więcej niż wszystkie jej „podserwisy” razem wzięte…

    • to bardzo możliwe jednak czy nie zdziwiła by nas też liczba 140.000.000
      popierwsze to też bardzo dużo liczby można różnie postrzegać,
      te 14 mld to bardzo możliwe …

    • POPRAWKA
      MIAŁEM NA MYŚLI TE 1,4.mld
      a nie 14 mld …
      TAKA INFORMACJA TEŻ MOŻE BYĆ POPRAWIONA !!!

    • sexwars

      Odwiedziny i odsłony w Google Analytics- czy mogę prosić o sensowne przeniesienie tego na język zrozumiały, gdzie tutaj jest różnica? Jaki jest margines błędu przy tego typu zliczeniach?

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *