Napisz do nas

Zapraszamy na 19 szkoleń z e-marketingu i konferencję I ♥ Marketing.

19 Szkoleń i I ♥ Marketing

Napisz do nas
kon-web20

Konferencja o polskim 2.0: Zarabianie w internecie, media społecznościowe, blogi

Web20 w biznesie, znacznie szybkiego wejścia, sposoby budowania społeczności czy zagrożenia związane z absolutną demokracją w sieci — to niektóre z tematów, które został podjęte przez uczestników konferencji „Witamy Web 2.0 w Polsce!”. O ile nie ustalono jednoznacznej definicji web20, padło wiele ciekawych zdań. Prezentujemy niektóre z nich.

Konferencja odbyła się 15 czerwca, zorganizowana została przez fundusz MCI i BiznesNet. Jednego dnia udało się zebrać w jednym miejscu dużą część polskiego środowiska web2.0. Frekwencja najwyraźniej zaskoczyła samych organizatorów.

Jak wygrać na web2.0 — z punktu widzenia inwestora

Bogdana Wiśniewskiego, partnera funduszu MCI, najwięcej wagi w prezentacji przywiązywał do biznesowego aspektu web2.0. Zwrócił uwagę na niskie koszty stworzenia serwisów webdwazerowych i ich początkowy, organiczny wzrost, a co za tym idzie brak potrzeby posiadania inwestora na samym starcie. Coś się więc przyjmie, albo nie. Jak nie, to trudno, traci się jednak niewiele. Z występowaniem niskich kosztów na starcie polemizowali później inni uczestnicy konferencji.

Wiśniewski zwrócił również uwagę na możliwe zastosowania web20 w biznesie. Przywołał blogi korporacyjne, podając przykład blogu Roberta Scoble, pracownika Microsoftu, który dla wizerunku firmy zrobił najprawdopodobniej więcej niż cała armia zawodowych piarowców. Inna okazja biznesowa to zastosowanie narzędzi typu Wiki do efektywnej pracy grupowej. Pokolenie młodych ludzi, którzy w życiu prywatnym przywykli do narzędzi web20, może zacząć wymuszać wprowadzanie podobnych rozwiązań w firmach.

Oto kilka punktów, na które trzeba zwracać uwagę:
– szybkie wejścia
– planować nie tylko z polskiej perspektywy, myśleć o rynkach międzynarodowych
aktywnie poszukiwać źródeł finansowania
– myśleć o biznesowym zastosowaniu serwisów web2.0.

We are the web

We are the web — tak web20 scharakteryzował Zbigniew Braniecki, który na co dzień pracuje nad przeglądarką Flock.com w kalifornijskiej firmie. Przedstawił web2.0. z punktu widzenia użytkownika, którego bardziej interesuje to, co napisał inny użytkownik (np. recenzja produktu) niż tradycyjny redaktor. Zwrócił m.in. uwagę na takie cechy: społecznościowość (opinie na sali były zgodne, że to dość karkołomne tłumaczenie), remixability (zachęcanie do ściągania kawałków danych), joy of use (jeżeli czegoś nie lubię używać, to już nie wrócę do ponownego używania). Przy accessibility (dostępność) zasugerował żeby spojrzeć także z perspektywy biznesmena, który jest ułomny, gdy musi zapoznać się z danymi na jakimś serwisie korzystając ze swojej komórki, a nie przeglądarki internetowej.

Jako główne zagrożenia płynące z web2.0. Braniecki podał spłaszczanie przestrzeni internetu i pewna utrata klasyfikacji ważności. Totalna demokracja zdaje się nie wystarczać, gdyż pojawia się zagrożenie impasu. — Najłatwiej znaleźć informacje „ciekawe”, „fajne”, a nie „ważne”, „potrzebne”, „mądre” — stwierdził, zwracając uwagę na problemy oceny ważności informacji przez użytkowników.

Gazeta.pl stawia na społeczności

— Gwar ma nie być geekowski — powiedział Tomasz Bienas reprezentujący Agorę. Zwrócił uwagę na to, że Gazeta.pl od dawna stawia na społeczności, rozwijając forum internetowe. Mając już dużą społeczność, można ją wykorzystać do testowania różnych rozwiązań, co portal czyni chociażby promując (skutecznie) swój system blogów blox.pl. Takie testowanie w czasie rzeczywistym pewnych rozwiązań sprawdziło się w przypadku blox.pl bardzo dobrze. Paradoksalnie serwis cafe.gazeta.pl, projektowany według tradycyjnej metodologii prowadzenia projektów informatycznych, nie zdobył dużej popularności.

Przedstawiciel Gazety przywołał również argumenty za tym, dlaczego warto korzystać z platformy blox.pl. Po pierwsze w przypadku stworzenia wartościowego bloga można liczyć na promocję ze strony portalu (łącznie z linkiem ze strony głównej). Po drugie blox jest lepiej indeksowany przez Google. Cóż… lepsze indeksowanie można łatwo wyjaśnić — linki ze stron Gazety.

Dla autorów blogów Agora przewiduje dochód poprzez dzielenie się swoim przychodem z reklam. To może być dość innowacyjne rozwiązanie na rynku, zachęcające autorów do używania blox.pl. I jak zapewniał Bienas, nie chodzi tu tylko o oddanie części przychodu z reklamy kontekstowej AdSense, której można na serwisach Gazety zauważyć coraz więcej. Co miałoby to konkretnie oznaczać? Spróbujemy się dowiedzieć wkrótce.

Sam musisz być częścią społeczności… FilmWeb.pl

— Trzeba być po tej samej stronie — taką receptę na sukces przy budowaniu społeczności podał Artur Gortych, prezes Artegence, twórca FilmWeb.pl, który sam jest częścią społeczności serwisu . Poza tym: szybka rejestracja (profil użytkownika zbuduje się później), mobilizowanie ludzi do kreowania społeczność (konkurowanie, rywalizacja, konkursy).

FilmWeb.pl okazuje się najlepszym przykładem na to, że filozofia społecznościowa przy budowaniu treści serwisu sprawdza się w 100% i ma przewagę nad tradycyjną korporacyjno-redakcyjną.

Mobile – TV – Internet

Piotr Szostak z firmy Comtica wskazywał na przykładach projektów zrealizowanych przez własną firmę na integrację telewizji i internetu wraz z telefonami komórkowymi. Dla użytkownika takie połączenie może stanowić dużą wartość, dzięki czemu będzie czuł się współtwórcą programu telewizyjnego (np. głosowanie poprzez SMS, udział w teleturnieju). — Tradycyjni nadawcy czują presję — można było usłyszeć.

Na konferencji zapowiedziano nowy serwis przygotowany przez Comtice — streamo.pl — który ma być polskim odpowiednikiem YouTube czy Google Video.

Inne serwisy, które zostały zaprezentowane, to Wiadomosci24.pl (więcej o tym serwisie pisze na swoim blogu Krzysztof Urbanowicz ) i biznes.net.

Autor zdjęć: Tomek Frontczak

Linki:
– Oficjalne sprawozdanie na stronach BiznesNet, także podcasty + prezentacje.
relacja i komentarze na blogu Web2.0
– http://www.internetstandard.pl/news/94696.html

Technorati Tags: web20, web2.0., blog, internet,

sprawnymarketing

Tomasz Frontczak

Założyciel serwisu SprawnyMarketing.pl i autor bestsellera Marketing internetowy w wyszukiwarkach (6000 sprzedanych egzemplarzy), pierwszej na polskim rynku pozycji omawiającej kompleksowo zagadnienia SEM/SEO/PPC. Współwłaściciel firmy doradczej MaxROY.com. Od 2006 roku posiada certyfikat Google Advertising Professional a od 2008 roku prowadzi certyfikowane przez Google szkolenia AdWords (jeden z 3 pierwszych trenerów w Polsce). Współpracuje z Wydziałem Inżynierii Zarządzania Politechniki Poznańskiej w grupie zajmującej się badaniami nad koncepcją zwinnego przedsiębiorstwa (ang. agile enterprise) i teorią okazji. Interesuje się wpływem mechanizmów marketingu internetowego na zwinność przedsiębiorstwa. Każdego dnia zaangażowany w projekt o bardzo długim horyzoncie czasowym: “Tata Igi i Sary”. Profil w Google+



    • Michał Olszewski

      Wysokie pozycjonowanie w Google blogów publikowanych w Blox.pl nie wynika z tego, że są one linkowane ze stron Gazeta.pl. Stosunkowo wysoki PageRank™ i pozycję w wynikach wyszukiwania Google uzyskują blogi, do których nie prowadzą żadne linki z Gazeta.pl.
      Przyczyna leży w przejrzystym (SEO-friendly), zgodnym ze standardami sieciowymi kodzie naszych blogów. Drugim czynnikiem (którego możemy się tylko domyślać) jest to, że Google „premiuje” witryny, które mają „dobre sąsiedztwo” – w tym wypadku dużą ilość wartościowych, dobrze prowadzonych, pełnych unikalnego i wartościowego kontentu blogów.

    • Tomek Frontczak

      Michał Oleszewski:
      A ja się jednak będę upierał, że to o linki chodzi. Rzeczywiście nie tylko linki z Gazety, ale chociażby z blox.pl, który ma wysoki PageRank (6), głownie dzięki linkom z… Gazety (7).
      Swoją drogę trochę nie rozumiem, dlaczego po wpisaniu adresu bloga (np. ecommerce.blox.pl) jest przekierowanie na ecommerce.blox.p/html.
      I komentując całośc — perspektywa linku ze stron Gazety dla blogera może być sposobem na zdobycie popularności, co pewnie mobilizuje go do wytrwałej pracy. Dobrze pomyślane.

    • Tomek Frontczak

      Internet Standard opublikował ciekawy wywiad z Colinem Crawfordem z IDG. Zwraca on uwagę na to, że pokolenie dzisiejszych nastolatków będzie się domagać rozwiązań web2.0 w pracy, a wkraczenie ludzi wychowanych na internecie na rynek pracy ma już miejsce.
      Biznes musi o tym pamiętać. Produktywność osoby przyzwyczajonej do rozwiązań Wiki będzie bardzo zaniżona, jeżeli będzie zmuszona do pracy nad dokumentem poprzez wysyłanie go za pomocą emaila.
      wywiad: http://www.internetstandard.pl/news/95444_3.html
      dyskusja na forum: http://forum.sprawnymarketing.pl/tematy_32.htm

    • Tomasz Kowalski

      Mam wrażenie, że chyba powinniśmy już mówić o web2.1 Uwzględniając już interakcję z użytkownikami.

    • Albo nawet web 2.2, gdzie userzy mają full możliwość ingerencji w kształt serwisu (drag&drop itd.)

    • Właśnie, od dawna maży mi się stronka, w której mógłbym sobie dowolnie kształtować jej wygląd. Taki serwis, który pamięta moje ustawienia, rozmieszczenie poszczególnych okien. A może już coś takiego istnieje?

    • Tomasz Kowalski

      Można wpaść do nas – na wiadomosci24.pl. I zasugerować taką funkcjonalność : )

    • Dzień dobry. Pisze prace licencjacka na temat ” Rozwój rynku reklamy internetowej”. Czy mogłabym otrzymać na mój adres meilowy jakieś linki do stron, które mogłyby pomóc mi w opracowaniu tego tematu? W części badawczej chciałabym sie zająć „Web 2.0” lub „bannerem” obawiam się jednak, że w internecie jest zbyt mało konkretnych informacji, n ie wspominając juz o pozycjach literaturowych. Dziekuje z góry za pomoc . Pozdrawiam

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *