Maciej Janas

Komentowanie na blogach jako forma link buildingu: praktyczny przewodnik

Chociaż specjaliści nie są zgodni co do wartości linków umieszczanych w komentarzach na blogach, jest to wciąż bardzo popularna strategia link buildingu. W poniższym przewodniku znajdziesz rozwiązania problemów, z którymi zetkniesz się w toku realizacji tej strategii, w tym także dowiesz się „co zrobić, by moderatorzy nie usuwali moich komentarzy”.

Korzyści z komentarzy na blogach

Najpierw przyjrzyjmy się korzyściom z zostawiania komentarzy na blogach. Istnieje 5 podstawowych powodów budowania linków do naszych witryn. Oto co powinieneś zrobić, by zrealizować te cele przy pomocy linków w komentarzach na blogach.

Ruch
Jeśli chcesz zwiększyć ruch na twojej witrynie, powinieneś komentować na blogach, które same mają dużo ruchu, a które jednocześnie poświęcone są twojej branży/niszy. Bez specjalnego znaczenia pozostaje, czy linki z komentarzy będą nofollow czy dofollow.

Jak znaleźć popularne blogi z twojej branży? Możesz spróbować np.:

  • Blogbox – katalog/wyszukiwarka polskich blogów,
  • Google – poszukaj jakiejś frazy związanej z twoją branżą, następnie spójrz w lewą kolumnę listy wyników i zawęź wyniki do „Blogi” (zawężenie może wymagać wcześniej rozwinięcia pełnej listy rodzajów treści – przy pomocy linku „więcej”),
  • Technorati – jeśli szukasz bloga anglojęzycznego, skorzystaj z tej wyszukiwarki.

PageRank
Jeśli twoim celem jest poprawienie PageRanku, powinieneś poszukać postów powiązanych tematycznie z twoją witryną, mających jednocześnie niezerowy PageRank i pozwalających zamieszczać linki dofollow.

Żeby znaleźć blogi z linkami dofollow możesz spróbować poszukać w tej wyszukiwarce blogów dofollow lub w tej wyszukiwarce blogów dofollow. Jeśli potrzebujesz szukasz bloga anglojęzycznego, poszukaj w tej wyszukiwarce.

Żeby znaleźć posty o wysokim PR najlepiej zapytać Google o frazę związaną z twoją branżą, a następnie odczytać PR poszczególnych wyników za pomocą dodatku do Firefoksa o nazwie Seoquake.

Następnie poszukaj w Google któregoś z twoich słów kluczowych z dodatkiem fraz takich jak „disqus” (popularny system do zarządzania komentarzami), „register or login to post comments” (dla blogów na Drupalu), site:blogspot.com (dla blogów na Blogspocie), „leave a comment” (dla blogów na WordPressie) itd. Możesz też postortować wyniki według PR.

SERP-y
Żeby poprawić widoczność na listach wyników wyszukiwania dla poszczególnych fraz, powinieneś znaleźć powiązane tematycznie blogi z linkami dofollow (metodami opisanymi powyżej), a dodatkowo powinieneś umieścić w anchorze linka twoje słowo/frazę kluczową. Nie jest łatwo zamieścić taki anchor bez wzbudzania podejrzeń moderatora. Są jednak dwie drogi by móc bezpiecznie zamieszczać linki ze słowem kluczowym.

  • Znajdź blogi, gdzie inni zamieszczają linki ze słowami. Jeśli inni ludzie uzyskują zgodę na zamieszczanie słów kluczowych jako imienia/nicka lub linków z anchorami w treści komentarza, to pewnie ty też taką uzyskasz.
  • Poszukaj swojego słowa kluczowego z dodatkiem frazy „Your Name@Your Keywords”. Znajdziesz w ten sposób blogi korzystające z KeywordLuv. Kiedy już znajdziesz taki blog, w pole „imię” wpisz po prostu twoje_imię@twoje_słowo_kluczowe. Dzięki temu twoja witryna zostanie podlinkowana ze wskazanym przez ciebie słowem kluczowym w anchorze.

Promocja twoich tekstów lub wpisów blogowych
Jeśli twoim celem jest podniesienie PageRanku, pozycji witryny w SERP-ach czy kierowanie ruchu do konkretnych wpisów lub artykułów, poszukaj blogów, które korzystają z CommentLuv. Blogi te umożliwią ci zamieszczenie linku nie tylko do twojej głównej strony, ale także do pojedynczych podstron.

Umieść po prostu adres swojej witryny/profilu w polu „website”, a CommentLuv prawdopodobnie sam „wyciągnie na wierzch” ostatni post/artykuł. Jeśli chciałbyś wyciągnąć 10 najświeższych wpisów, zarejestruj się na ComLuv i skonfiguruj wszystko według potrzeb.

Możesz też promować swoje wpisy przy pomocy CommentLuv, o ile umieściłeś je w katalogach artykułów takich jak EzineArticles, HubPages, Squidoo lub w jakimkolwiek innym miejscu dysponującym kanałem RSS dla poszczególnych autorów.

SPAM filtry

Podczas zostawiania komentarzy na blogach, możesz natknąć się na kilka przeszkód, szczególnie gdy chcesz zamieścić link w treści komentarza. Największy problem to SPAM filtry.

Akismet
Akismet to jedna z najlepszych wtyczek antyspamowych przeznaczonych dla silnika WordPress (zarówno hostowanego samodzielnie, jak i na platformie WordPress.com). Problem z Akismetem jest taki, że wystarczy, by kilku blogerów uznało cię za spamera, byś trafił z taką etykietą do bazy danych wtyczki. Możesz oczywiście złożyć wniosek o wykreślenie cię z tej bazy. Oczywiście, jeśli sobie zasłużysz, szybko trafisz z powrotem do bazy.

Skąd masz wiedzieć, czy zostałeś oznaczony jako spamer? W normalnej sytuacji świeżo dodany komentarz powinien zostać opublikowany lub trafić do moderacji. Jeśli wysłałeś swój komentarz i nie dostałeś komunikatu, że trafił on do moderacji, napisz do właściciela bloga, że twój komentarz nie został opublikowany.

Jeśli chciałeś skomentować blogonotkę starszą niż 30 dni, a po wysłaniu komentarza zobaczyłeś biały ekran, gratulacje – trafiłeś na zabezpieczony Akismetem blog, na którym uruchomiono opcję antyspamowych zabezpieczeń starszych postów, które polegają na tym, że komentarz podejrzewany o bycie spamem nie jest poddawany moderacji, a nawet nie pojawia się administratorowi w skrzynce ze spamem. Twój komentarz przepadł. Jedyne co możesz teraz zrobić, to znaleźć świeższy wpis na tym samym blogu, a następnie napisać do właściciela z prośbą o publikację.

Drupal
Blogi zbudowane na Drupalu także mają swoje systemy antyspamowe (szczególnie te blogi, które wymagają zalogowania). O tym, że wpadłeś w filtr antyspamowy dowiesz się z komunikatu po wysłaniu komentarza zawierającego link. Wówczas zostaniesz poproszony o przepisanie kodu z obrazka, a po jego poprawnym wpisaniu, komentarz zostanie opublikowany lub trafi do moderacji.

Może się też zdarzyć, że komentarz po prostu nie zostanie zaakceptowany. Możesz spróbować zmieniać słowo kluczowe w anchorze i próbować ponownie. Jeśli to nie pomoże, trudno, twój komentarz z linkiem po prostu nie przejdzie.

Odróżnij się od spamerów!

Jeśli zamierzasz opublikować komentarz na dobrze strzeżonej przed SPAM-em witrynie, jak możesz wyróżnić się z morza spamerów i zyskać sobie opinię uczciwego komentującego?

Gravatar
Jednym z najlepszych pomysłów na wyróżnienie się w czyjejś skrzynce spamowej z grona spamerów jest użycie serwisu Gravatar, dzięki któremu obok twojego nicka pokaże się też zdjęcie. Jako bloger używający Akismeta mogę powiedzieć, że 99% spamerów nie używa Gravatara, zatem jeśli twój komentarz utknie w filtrze antyspamowym, twoje szanse na jego stamtąd „wyciągnięcie” znacznie wzrosną, jeśli będzie opatrzony zdjęciem.

Profil
Jeśli witryna, na której chcesz umieścić komentarz, wymaga od komentujących rejestracji, pamiętaj, by wypełnić większość pól w formularzu rejestracyjnym. Wypełnienie ich i wgranie obrazka zajmie tylko kilka dodatkowych minut, a pozwoli ci wyglądać bardziej jak normalny komentujący, mniej jak spamer.

Złoty środek
Spamerzy zwykle robią jedną z dwóch rzeczy – zostawiają na danym blogu tylko jeden komentarz, pod wpisem z najwyższym PR lub zostawiają mnóstwo komentarzy pod każdym wpisem, jaki wpadnie im w ręce. Powinieneś zatem zacząć od zostawienia, przykładowo, 2 komentarzy, jednego pod wpisem najbardziej pasującym tematycznie lub z najwyższym PR, a drugiego – pod najnowszym. Jeśli chcesz wciąż móc publikować komentarze na tym blogu, powinieneś ustawić powiadamianie o odpowiedziach na twoje komentarze i reagować na nie. Nierzadko widuję blogerów, którzy, choć zaakceptują komentarz, to wyrzucają go lub usuwają z niego linki, jeśli okaże się on „porzucony” (tzn. autor nie reaguje na odpowiedzi), uznając go za spamerski.

Moderacja

Inna poważna przeszkoda w link buildingu opartym o komentarze na blogach to moderowanie komentarzy. Czasem może ci się wydawac, że miałeś szczęście, bo zostawiony przez ciebie komentarz został automatycznie zaakceptowany. Ale nie ciesz się zbyt szybko. Powinieneś sprawdzić po kilku dniach, czy komentarz wciąż jest widoczny. Istnieją witryny, które z zasady akceptują większość komentarzy, a moderacja następuje w modelu „po fakcie”.

Przestrzegaj reguł
W przypadku blogów na WordPressie, Blogspocie i niektórych innych CMS-ach, na których formularz komentarza składa się z pól „imię”, „adres e-mail” i „strona WWW”, najlepszą drogą jest po prostu przestrzegać panujących na danym blogu zasad, niezależnie od tego, czy zostały spisane, czy nie. Jeśli znajdziesz regulamin, przeczytaj go i przestrzegaj, a twoje komentarze powinny zostać zaakceptowane. Jeśli nie znajdziesz nigdzie wprost spisanych reguł komentowania, zajrzyj w dotychczas opublikowane komentarze. Wszyscy używają wyłącznie prawdziwych imion i ksywek? W takim razie słowo kluczowe raczej nie przejdzie. Wyczuj trend i trzymaj się go.

Komentarz z linkami w treści – co zrobić, by przeszedł?
Czynnikiem prawdopodobnie najsilniej uruchamiającym podejrzenia o spam jest umieszczenie linku w treści komentarza. Jeśli blog umożliwia dodanie linku w polu „strona WWW”, lepiej skorzystać z tej właśnie opcji, zamiast próbować upychać linki w samym komentarzu. Jeśli jednak nie masz takiej możliwości (np. na Drupalu lub innych, gdzie musisz się zarejestrować lub zalogować przez Twittera/Facebooka) i zostaje tylko umieszczanie linków w treści komentarza, oto cztery rady.

  • Umieść link w „sygnaturce”, tak jak robi się to w e-mailach. Czasem uda się prześlizgnąć w ten sposób przez moderację.
  • Zamieść link tylko wówczas, gdy odpowiada on na pytanie blogera lub innego komentującego. Jeśli pada pytanie „gdzie mogę kupić psią karmę w dobrej cenie”, a twój link wskazuje do podstrony promocji sklepu z karmą dla zwierząt, to twój link będzie prawdopodobnie mile widziany.
  • Zamieść link tylko wówczas, gdy wnosi on coś do wpisu. Jeśli wpis na blogu jest, przykładowo, o analityce internetowej (prawdopodobnie zawiera raczej porównanie różnych systemów analitycznych, niż reklamę jednego z nich), a twój link prowadzi do systemu analitycznego, możesz go opublikować w charakterze pomocy dla czytelników. Krótkie opisanie korzyści płynących z korzystania z twojego produktu w zestawieniu z innymi, także będzie dobrym pomysłem.
  • Jeśli nie możesz zrobić żadnej z wymienionych rzeczy, znajdź po prostu blogi, na których akceptuje się komentarze zawierające linki. Prawdopodobnie blogi te będą pełne spamu, ale skoro inni spamują, pewnie tobie też będzie wolno. Upewnij się tylko, że dotychczasowe linki nie są śmieciowe, warto dbać o odpowiednie towarzystwo.

W skrócie: twój link powinien nieść ze sobą wartość dodaną. Kropka. W przeciwnym razie nie zostanie zaakceptowany, chyba, że znajdziesz blog z wyjątkowo łaskawym moderatorem.

Złota zasada komentowania

Na koniec najważniejsza zasada komentowania na blogach, której należy przestrzegać bez żadnych wyjątków.

Niech twój komentarz będzie wartościowym wkładem w dyskusję.

Komentarz, który nie ma związku z dyskusją, nieważne jak mądry jest sam w sobie, nie zaprowadzi cię daleko. To niestety zajmuje czas, ale mimo to powinieneś przeczytać blogonotkę, napisać komentarz w odniesieniu do niej, a następnie uczestniczyć w dyskusji (szczególnie jeśli następni komentujący odniosą się do twoich słów). Bądź wartościowym komentującym, nie spamerem.

A ty, komentujesz na blogach z myślą o SEO?

Czy traktujesz to jako element strategii SEO? Zależy ci raczej na ruchu, rosnącym PageRanku czy poprawianiu pozycji w SERP-ach? Jakie cele już udało ci się osiągnąć i jakich dodatkowych rad możesz udzielić innym?

czytaj także

Hostingi SEO i znaczenie adresów IP w zapleczu – Dominik Wojcik

Maciej Janas

O autorze

Maciej Janas

Od 2004 w poznańskich agencjach interaktywnych (UX, copy), od lutego 2010 do grudnia 2012 redaktor serwisu SprawnyMarketing.pl. Lubi tropić i opisyw...

zobacz więcej artykułów >>

Zostaw komentarz

  1. Redakcja

    Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 16–18 kwietnia 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.

    Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!

    Z kolei jeśli chcesz mieć dostęp do całej wiedzy sprawny.marketing w jednym miejscu, subskrybuj platformę premium.sprawny.marketing.

  2. Świetny artykuł, dzięki!

  3. Radoslaw

    Myślę że warto komentować wartościowe artykuły w blogach związanych tematycznie, niezależnie od tego czy jest to link follow czy nofollow. Ciekaw jestem natomiast co sądzicie na temat innego wykorzystania komentarzy – a mianowicie komentowania wpisów w katalogach i preclach – czy waszym zdaniem dodanie komentarza/komentarzy do wpisu linkującego do pozycjonowanej strony wzmacnia siłę tego wpisu? Zabieram się już jakiś czas do przeprowadzenia takiego eksperymentu, ale niestety – braki czasowe…

  4. Wieczorek

    W mojej opinii zdobywanie linków nawet z nofollow jest potrzebne również z punktu widzenia SEO – w końcu witryny, w których proces link building przebiega naturalnie takie linki zdobywają, więc nie wykluczałbym sprawdzanie przez Google, czy dana witryna ma odpowiedniego procentu linków nofollow, aby nie tyle podwyższyć jej PageRank, co dać jej lepszy wskaźnik authority.

  5. Mariolka

    Jeśli dodany komentarz do artykułu w jakimkolwiek blogu jest wartościowy, to zwiększa przecież ilość treści na danej podstronie co pozytywnie wpływa jej 'obraz'. Poza tym zdaje się, że po komentarzu automatycznie leci 'ping' co ponawia indeksację strony. Jeśli do tego jakiś blog używa wtyczki agregującej ostatnie komentarze na stronę główną, to także jest to pozytywne działanie. Także warto ambitnie komentować artykuły.

  6. jak komentarz będzie napradę wartościowy, to mozna jeszcze się doczekać cytatu w kolejnym wpisie, wraz z linkiem do strony cytowanego.

  7. Od jakiegoś czasu praktykuję tę metodę, aczkolwiek nie nadużywając jej i nie spamując. Mogę jedynie potwierdzić jej skuteczność. Blogi nie są może u mnie głównym źródłem ruchu, ale po zsumowaniu dość znaczącym.

  8. Ale drugi link spiderom nic nie da bo liczy się tylko 1. link, no chyba, że masz na myśli UU.

  9. Sławek

    Uważam, że ten artykuł zawiera przede wszystkim wiedzę praktyczna i dlatego jest bardzo wartościowy. Jest w nim napisane na co trzeba uważać i jak pozycjonować w sposób optymalny bez żadnej przesady. Dzięki

  10. Ja także to praktykuję, aczkolwiek jako nick nie daję słowa kluczowego z obawy o usunięcie komentarza. Wartość strony i tak rośnie, choć pozycja na frazy kluczowe pewnie nie tak mocno jakby mogła przy użyciu frazy kluczowej.
    Myślę, że pod PR i odwiedziny jest to dobry sposób.

  11. Artykuł naprawdę dobry merytorycznie. Trochę w nim jest wiedzy "oczywistej", ale jak mówi klasyk "jeśli wszyscy to wiedzą, to dlaczego nikt tego nie robi" ;-).
    Blogi przez długi czas nie były traktowane poważnie przez media, czy reklamodawców – poważnie zawsze traktowali je internauci.
    Co do stosowania link building, to uważam że warto stosować tę technikę nawet jeśli komentarze nie generują ruchu na stronie.
    Każdy komentarz świadczy „coś” o autorze, dlatego podpisuję sie pod tezą autora „Niech twój komentarz będzie wartościowym wkładem w dyskusję”

  12. Coś ostatnio dość głośno zrobiło się o budowaniu linkowania przez komentarze na wartościowych stonach. Obawiam się, że ten sposób zaczyna tracić na znaczeniu, bo jak się o czymś mówi, to jest już coś ciekawszego.

  13. Demotywacja

    Ciekawy jestem jak wygląda sprawa pozycjonowania takiego na przykład onet.pl. Portal ten można chyba potraktować jako wielkiego bloga.
    Czy istnieje rzesza spamerów/pozycjonerów, którzy zatrudnieni na umowę o pracę mozolnie dodają linki na forach internetowych codziennie przez 8 godzin? Czy może jednak przy tej wielkości portalu i tak wysokiego rankingu alexa pozycjonowanie nie jest już konieczne, bo niejako "wykonuje się samo"?

  14. Dominik

    Jak dla mnie pierwszy z komentarzy to też spam ("Świetny artykuł, dzięki!"). Dużo takich pojawia się na blogach i zostaje – trochę z uniwersalności takiego wpisu i trochę z potrzeby bycia chwalonym :)

    Dla mnie artykuł także ciekawy, dobre podsumowanie zjawiska, które na co dzień obserwuję.

    No i skoro mowa o link buildingu, to też zostawię swój adres :)

    Pozdrowienia.

  15. Dominik

    Mam jedną istotną kwestię.

    W międzyczasie potestowałem system komentarzy tego bloga, m.in. sprawdziłem jak widzi je googlebot. Otóż nie widzi w ogóle.

    Mam do Was w takim razie pytanie – jaka jest wartość takich linków w kontekście SEO?

    Kolejne pozdrowienia.

  16. Dominik

    Ach, już wiem – w testowanym przeze mnie serwisie nie widać, ale tutaj WordPress umożliwia import komentarzy.

  17. Marcin Chirowski

    Ostatnio rekomendowałem tą technike w pracy jako forme zwiększenia naturalności LinkBuildingu. W moim przekonaniu, najważniejsze o czym należy pamiętać przy komentowaniu na blogach to że są to linki dodatkowe i spamowanie (chociażby słowami kluczowymi zamiast nazwiska) nie ma najmniejszego sensu. Warto też korzystać z rad w tym artykule :-) + pamiętać o podstawowych zasadach etyki internetu.

  18. ffxiv gil

    Jak dla mnie pierwszy z komentarzy to też spam ("Świetny artykuł, dzięki!"). Dużo takich pojawia się na blogach i zostaje – trochę z uniwersalności takiego wpisu i trochę z potrzeby bycia chwalonym :)

  19. Pogoda Lublin

    Używam Akismet na swój blog i bardzo dobrze działa :) Uważam ze to jest bardzo ważne mieć takie linki. Napewno cos muszą trochę pomagać.

  20. Oczywiście, że wykonuje się samo. Specjaliści z onetu mogą tylko ukierunkowywać np. przez optymalizację treści i samego portalu. Linki mają zapewnione od internautów ;) Na tym właśnie polega pozycjonowanie jakiego chciałoby Google (a przynajmniej mówi że by takiego chciało).

  21. recenzent

    Ogólnie komentowanie wartościowych wpisów i dyskusji pod wpisami jest naturalne jeśli wpis jest wartościowy. Rady w tym artykule są przydatne – jednak niczego nowego z nich się nie dowiedziałem ;)

  22. Mateusz

    Według mnie jeśli udałoby się utworzyć i utrzymać taką wspólną etykę pozycjonerów , znaczenie spamerów szybko zostałoby zmarginalizowane i wykluczone. Nie chodzi o to że spamerów by nie było, ale o to że to co by robili nie miałoby takiego efektu jak " pozycjonowanie zgodnie z etyką"

  23. Przemysław Szklarski

    Bardzo mądrze napisany artykuł. Naprawdę gratulacje dla Autora …

  24. Michał

    Nawiązując do komentarza Mateusza odnośnie etyki, to raczej nie pocieszę cię. Etyka dla większości pseudo pozycjonerów nie istnieje. Potrafią wykorzystać każdy sposób żeby tylko zaśmiecić sieć. Artykuł ten to już zalążek do tego żeby zaspamować blogi. Klient płaci tylko za efekt, a efekt to TOP10 inaczej nie otrzyma zapłaty.
    Jeżeli chodzi o sam artykuł – to najważniejsze w komentowaniu jest merytoryczne nawiązanie do dyskusji, wygląda to najbardziej naturalnie w oczach moderatora.
    Należy pamiętać o tym że lepiej być ekspertem w danej dziedzinie i mądrze uczestniczyć w dyskusji – dzięki temu zyskujemy nowych uczestników dyskusji, którzy z chęcią skomentują nasze odpowiedzi.

  25. Informator

    A jakie jest wasze stanowisko do systemu DISQUS …
    Czy za pośrednictwem tego systemu dodawane komentarze dają jaką moc? (ładowane są za pośrednictwem skryptu więc w kodzie nie widnieje link)

  26. Podobno nie przekazują mocy pozycjonującej. Aczkolwiek 100% pewności nie ma.
    Jedno google to wie…

  27. Bardzo ciekawy, aczkolwiek dwie kwestie jeszcze – moim zdaniem – powinny być rozwinięte. Pierwsza to kwestia spamowania (poruszona nieco komentarzem o „dobrym towarzystwie”), ostatnio natknąłem się na kilka stron, na których były setki, jeżeli nie tysiące komentarzy. I co teraz – dodawać? G. może uznać, że to spam. W takim razie wszystkie linki w komentarzach – nawet te pierwsze – tracą swoją moc? Przecież gdy były dodawane, nie było ich wiele, a więc mogły nie być traktowane jako spam…
    Po drugie – wordpress ma b. fajny system, który pozwala komentować inne blogi, jeżeli samemu się ma bloga założonego w tej domenie – można więc szybko i sprawnie komentować, nawet z użyciem danej frazy, a następnie z własnego bloga kierować ruch na stronę. Czy inne systemy blogowe mają podobne funkcjonalności?

  28. Chandler

    Chciałbym dodać głos za komentowaniem na blogach, jako przykład moja strona miała PR przez długi czas mimo mojej nieustannej walki z katalogami trzymała twardo PR2, ale po dodaniu 3 dokładnie 3 linków pod dobrze pozycjonowanymi blogami z PPG-4,4,5 podskoczył mi PR na 3! autentyk dlatego warto się postarać :) przydatne byłoby narzędzie do wyszukiwania odpowiednich blogów niestety jeszcze takiego nie znalazłem choć całkiem dobrze radzi sobie google blogserch, polecam :)

  29. Zmiana PR na wyższy może się wiązać z Twoimi wcześniejszymi działaniami, wiadomo, że PR jest uaktualniany co jakiś czas (3-4 miesiące), to, że wzrósł po dodaniu 3 linków, nie znaczy, że dziesiątki wcześniejszych nie miały znaczenia.

  30. Salonowy Jarek

    Ważne są linki z różnych źródeł i blogów ;)

  31. Tym sposobem zyskujemy także linki nofollow, które chyba sa także potrzebne w naszym profilu linkowym, prawda? A swoją drogą ktoś wam przyspamował te komentarze jak widzę :)

  32. Jestem zupełnie początkująca w tej dziedzinie, dlatego ten artykuł bardzo mi się przyda. Cieszę się, że jak ktoś wcześniej skomentował, artykuł zawiera sporo informacji oczywistych – dla początkujących nie są one wcale oczywiste, więc dziękuję za nie.

  33. @Sprawdzimy, masz rację. Przyjrzałam się dokładniej komentarzom pod tym wpisem i jest sporo spamu.

    Kiedy ja widzę język angielski w komentarzu u siebie, od razu go usuwam. Polscy spamerzy też już nieźle brylują, ale na szczęście część z nich jest dość bezmyślna i łatwo ich wyłapać.

    PS. Powyższy artykuł bardzo dobrze odkrywa kulisy ->dobrego<- komentowania. Plusik (niefejsbukowy) ;) dla autora.

  34. Wojciech

    Jeżeli komentarz będzie z sensem to ja osobiście na swoich blogach publikuję. Przegięciem jest za to walenie z automatów komentarzy, które nijak mają się do treści albo już ewidentną reklamą z linkami i nawoływaniu do przejścia na swoją super stronę :)

  35. mam problem z komentarzami na wordpressie – nagminnie jakiś spamer (jacyś spamerzy) dodają komentarze po angielski , typu „wow, wonderfull layout…” itd.jak się przed tym bronić?

  36. Przemek

    Dokładnie, widzę dużo spamu w języku Angielskim. Typowy spam, bez złotej zasady komentowania:).
    A swoją drogą ciekawy artykuł, ale do tego widzę trzeba zbudować swoją bazę blogów, gdzie się wpisało komentarze i odwiedzanie ich:)

  37. Komentarze z linkami w treści też mam na swoim blogu, ale od razu je kasuję. Jednak dalej mam problem z tym że dostaje trackbacki i pingi od stron które nie istnieją z jakąś dziwną nazwą i nie wiem czemu tak jest. Czy ktoś może mi pomóc w wyjaśnieniu tego.

  38. Bardzo dziękuję za cenne wskazówki :)

  39. Rowery Kross

    Dzięki za porady, dużo się dowiedziałem z tego wpisu i ruszam w sieć :)

  40. Jakisuper komentarz dla testu ;)

  41. Epso@ObsługaInformatyczna

    Bardzo fajny artykuł :)

  42. Fajne miejsce na link w formacie linku z bloga, który komentujemy …. :)

  43. Programista PHP

    Zawsze myślałem, że link bez słów kluczowych nie jest za dużo wart, ale teraz wiem, że każdy link ma wartość, jeżeli jest tylko dobrze umieszczony

  44. Bardzo ciekawy wpis, wartościowe wskazówki jeśli chodzi o link building na blogach. W sieci można na prawdę znaleźć sporo wartościowych blogów. Trudniej jest znaleźć te z dofollow

  45. iajagoda

    Pytasz, czy komentuję z myślą o SEO? Generalnie nie, piszę wtedy, gdy temat mnie zaintryguje lub coś się wyjątkowo spodoba. Chociaż przyznam szczerze, że gdy komentuje po angielsku firmowego bloga to zdarza mi się podchodzić bardziej biznesowo. Czasem mam wrażenie, że prywatną stronkę traktuje po macoszemu i powinnam bardziej postarać się i myśleć o zdobywaniu backlinków.

    Teraz pisze, bo zastanawia mnie, dlaczego pod fajnym i rzeczowym artykułem są takie komentarze. Nie bardzo widzę sens w publikacji pochwał, najczęściej napisanych po angielsku tylko po to, aby zostawić linka. Jestem emigrantką, piszę swojego prywatnego bloga w Anglii, często o emigracji, komentarzy w j. angielskim otrzymuje sporo. Generalnie nie przepuszczam tego typu rzeczy, bo wszystkie wyglądają jednakowo, jak z automatu. Piszę i zastanawiam się, dlaczego w tym momencie nie moderujesz komentarzy?

    Zwróciłam uwagę na to Twoje stwierdzenie – Czasem może ci się wydawać, że miałeś szczęście, bo zostawiony przez ciebie komentarz został automatycznie zaakceptowany. Ale nie ciesz się zbyt szybko. Powinieneś sprawdzić po kilku dniach, czy komentarz wciąż jest widoczny. Istnieją witryny, które z zasady akceptują większość komentarzy, a moderacja następuje w modelu „po fakcie”. Wpadnę za kilkanaście dni, z ciekawości, czy mój jeszcze jest i czy ubyło tych spamo-podobnych.

  46. Theda@facebook alerts

    It’s remarkable to go to see this web site and reading the views of all
    mates about this post, while I am also zealous of getting know-how.

  47. Jasper@nadzór archeologiczny poznań

    Hi, yeah this paragraph is genuinely pleasant and I have learned lot of things from it concerning blogging.
    thanks.

  48. Tylko jeszcze pytanie skąd wziąć ludzi, którzy chcieliby komentować wpisy na Twoim blogu?

  49. Delphia@FIFA 15 Coin Generator - Ultimate Team

    Fifa 15 Coins Generator is 100 % safe for your device.

  50. Duane@hacker un compte facebook

    Berlin’s heartstring-yanking plea went viral, and Facebook
    contacted Berlin and instructed him the corporate is making
    a memorial video for his deceased son.

  51. Jerold@Penney

    It’s aan remarkable article designed for all the onlie
    users; they will take benefit from iit I am sure.

  52. Phyllis@http://ahcdh.com/dreamhost-coupons.html

    Pretty! This has been an incredibly wonderful post.

    Thanks for providing these details.

  53. Marek Masalski

    Jednym z punktów była moderacja, ale chyba sami z nią nie radzicie. Poza spamem który pojawił się nade mną pierwszy komentarz typu „świetny wpis, dzięki” siedzi spokojnie od 2 lat jako pierwszy :)

  54. Designer

    Używam tej metody dość powszechnie, linki pojawiają się nawet w GWT, co nie jest aż tak częste, bo wiadomo, że GWT mało linków wypluwa.

  55. Susannah@dragon city hack

    It’s going to be ending of mine day, however before
    finish I am reading this enormous piece of writing to improve my know-how.

  56. A jak ma się komentowanie wpisów na blogach po zmianach w Google?
    Mam wrażenie ze google lubi cenne komentarze, ale pod warunkiem ręcznego ich dodawania. Linkowanie do stron jest od pewnego czasu dość ryzykowne. Ostatnio eksperymentuje z bloga mi tematycznymi w których staram się dodawać artykuły powiązane zarówno z treścią samej strony jak i bloga. Zobaczymy jakie to da efekty.

  57. Krystal@internet radio tuner

    What a information of un-ambiguity and preserveness of valuable experience about unexpected emotions.

  58. Bonita@Matilda

    I am in fact pleased to read this webpage posts which carries plenty of
    useful facts, thanks for providing such data.

  59. ASIB Press & Media

    Zastanawiam sie, czy mozna wypozycjonować tylko komentując i nie dodajac linków?

  60. Opróżnianie mieszkań

    Bardzo ciekawy artykuł jak dla mnie. Tym bardziej że dopiero zaczynam przygodę z pozycjonowaniem własnej strony :-).

  61. Dzieuje bardzo za artykul. Sporo wyjasnil. Dobra robota.

  62. Derty Serwis Odgrzybianie

    Bardzo fajny Blog,..pozdrawiam :)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wpisz imię
Napisz komentarz