Kierunki rozwoju SEO - 10 spostrzeżeń z SMX Izrael 2015

W jakim kierunku rozwija się SEO? 10 spostrzeżeń z SMX Izrael 2015

W minioną niedzielę odbyła się kolejna konferencja z cyklu SMX, tym razem w Izraelu. Całość prowadzona była w języku angielskim, lista prelegentów ciekawa, a warunki turystyczno-pogodowe atrakcyjne. Postanowiliśmy więc sprawdzić spojrzenie na SEO prelegentów występujących podczas tej edycji. Poniżej kilka ciekawszych informacji i przemyśleń ,,na gorąco” po konferencji.

 

SMX Izrael 2015

Przedstawiciele Whites na konferencji SMX Israel 2015 (i Garry Illyes)

 

1. Jak naprawdę działa Search Quality Team w Google?

Na tę okoliczność przepytany został Juan Felipe Rincón. Powiedział m.in. że:

  • Wprawdzie czasem można odnieść wrażenie, że wiadomości są automatyczne, jednak wszystkie kary ręczne są weryfikowane przez człowieka. Google ufa swoim algorytmom, ale w przypadku kar ręcznych preferuje dodatkowe potwierdzenie przez człowieka.
  • Gdy kara ręczna zostaje zdjęta, to efekt jest natychmiastowy. Wprawdzie często można zaobserwować, że pozycje są niższe niż przez karą, lecz wynika to z faktu, że do obliczania pozycji strony nie są już uwzględniane linki czy też działania, które były powodem kary.
  • Wartość linków w czasie się nie zmienia – stare linki zachowują swoją wartość dla rankingu. Dotyczy to także linków, które mogą nam zaszkodzić.

2. Sposoby na pozyskiwanie wartościowych linków

Shlomo Wiesen z Kahena Digital Marketing podzielił się swoim podejściem do zdobywania odnośników. Idea polega na budowaniu struktury (sieci relacji) w danej branży przed opublikowaniem treści. Przykładowo:

  • Wykorzystaj w swojej treści wypowiedzi ekspertów. Każdy z nich potrzebuje branżowej rozpoznawalności. Pisząc prośbę o wypowiedź, podkreśl informację o kanałach dystrybucji artykułu.
  • Przeprowadź wywiad z profesorem akademickim w danej dziedzinie. Pracownicy naukowi także poszukują uznania i rozpoznawalności – szansa na pozyskanie linku z serwisu uczelni, o wysokim autorytecie.
  • Przeprowadź ankietę. Shlomo jako przykład podał badanie przeprowadzone wśród pasjonatów numizmatyki, którzy chętnie publikowali na swoich blogach wyniki badania, w którym wzięli udział.

3. Poziom i częstotliwość indeksacji serwisu świadczy o jego autorytecie

Ta refleksja pojawiła się kilkakrotnie w czasie konferencji. Jeśli Twoja strona nie jest często indeksowana przez Googlebota, to także widoczność strony w wynikach wyszukiwania jest niska. Jest to też wiarygodny miernik oceny witryny w wyszukiwarce.

4. Każda strona posiada „crawl budget”

Jest to maksymalna liczbę stron/danych, którą w danym czasie Google jest w stanie zaindeksować – w związku z tym warto zarządzać stronami, które indeksuje Google.  Zagadnienie indeksacji to nie zawsze kwestia związana z brakiem wszystkich podstron serwisu w indeksie wyszukiwarki – często problemem jest przeindeksowanie serwisu, czyli zbyt duża liczba zaindeksowanych stron. Czasem wynika to z prostych błędów, np nieprawidłowych tagów canonical. Warto jednak porównać liczbę swoich podstron w indeksie z liderami swojej branży, którzy mają najlepszą widoczność. Gdy mamy znacząco więcej zaindeksowanych podstron, to warto zweryfikować ich wartość dla użytkownika. Być może mamy wygenerowane zbyt wiele kategorii czy stron tagów, które praktycznie nie zawierają unikalnej treści.

5. Treści, które nie są widoczne dla użytkownika na stronie, mają obniżoną wartość.

Powszechnie wykorzystywane rozwiązania AJAX-owe sprawiają, że wiele treści istnieje w kodzie HTML strony, ale użytkownik musi wykonać dodatkową akcję, by je zobaczyć. Dotyczy to np. dodatkowych filtrów, czy zakładek, za którymi znajdują się dodatkowe informacje. Przykładem może być strona produktu na ceneo.pl. Google jest w stanie rozpoznać, jak stronę widzi użytkownik i przypisuje schowanym treściom niższy priorytet.

6. Mobilne SEO to priorytet

  • Google potwierdziło w październiku 2015 roku, że globalna liczba zapytań mobilnych przekroczyła liczbę zapytań z urządzeń stacjonarnych.
  • Efekt Mobilegedonu był większy niż w przypadku Pandy czy Pingwina – oznacza to, że dotyczył więcej niż 12% zapytań.
  • W przypadku SEO mobilnego ogromne znaczenie odgrywa użyteczność  i prędkość ładowania strony. Rekomendowany przez Google czas ładowania strony – poniżej sekundy!
  • Nie blokuj dostępu do plików CSS czy JS – bez tego Google ma problem ze zorientowaniem się, jak wygląda wersja responsywna strony.

7. Google Direct Answers

Widać spore zaangażowanie Google w dostarczaniu odpowiedzi bezpośrednio na stronie wyników wyszukiwania – w ciągu pół roku (grudzień 2014 vs lipiec 2015) zwiększyli częstotliwość wyświetlania tego typu odpowiedzi o 38%. W związku z tym możemy się spodziewać w najbliższej przyszłości tego typu wyników także w polskiej wersji. Szykuje się nowe wyzwanie dla pozycjonerów, by powalczyć o miejsce w tego typu wynikach. Badania pokazują, że wyciąganie odpowiedzi ze strony może zwiększyć jej CTR. Więcej informacji na temat tego, jak to robić, znajdziecie tutaj.

8. Google preferuje silne marki

Stworzenie jakościowych i dopasowanych do danego zagadnienia treści nie stanowi większego wyzwania. W związku z tym Google ma do wyboru coraz więcej wartościowych odpowiedzi na zapytania użytkowników. W tej sytuacji o wysokich pozycjach decyduje siła marki. Nie należy jednak mylić brandu z budowaniem profilu linków. Popularne marki oprócz linków zyskują także ambasadorów i hejterów, piszą o nich media, wspominają blogi, ich nazwa pojawia się w dyskusjach użytkowników.

9. Google zabije kolejne typy serwisów

Agregatory (np. porównywarki cen), szczególnie te bazujące jedynie na ogólnodostępnych danych, nie mają przyszłości w Google i będzie im coraz trudniej zachować widoczność w wynikach wyszukiwania.

Z czego warto zrezygnować wg Google

Z czego warto zrezygnować wg Google

10. Przyszłość to RankBrain

Gary Illyes, przedstawiciel Google, nazywany czasem „nowym Mattem Cuttsem”, czuje się bardzo pewnie, mówiąc o technologii i możliwościach algorytmów rankingowania. Wygląda na to, że Google dokonało przełomu w tej dziedzinie, wdrażając samouczący się mechanizm, bazujący na sztucznej inteligencji. Oznacza to, że w perspektywie kilku najbliższych lat Google stanie się w pełni odporny na wszelkie manipulacje pozycjonerów.    

 

 

SEO

Powyższy tekst zawiera prywatne poglądy Autora. Niekoniecznie muszą odzwierciedlać one poglądy Redakcji.

Maciej Woźniak

Założyciel agencji SEO Whites, specjalizującej się w White Hat SEO. Wcześniej związany z Agorą, gdzie był m.in. odpowiedzialny za SEO dla portalu Gazeta.pl, a także założenie i rozwój agencji SearchLab. Autor artykułów, prelegent na krajowych i zagranicznych konferencjach poświęconych zagadnieniom online marketingu.


  • Redakcja

    Przy okazji przypominamy o nowej grupie na Facebooku, w której odpowiadamy na szereg pytań. Dołącz do Twoja firma w Internecie i Social Media.

    Subskrybuj Sprawny.Marketing na Messengerze, dostaniesz informację o każdym nowym artykule lub materiale video

    Wielkimi krokami zbliża się także dwudniowa konferencja I ♥ Marketing & Social Media oraz organizowane przez nas 24 szkolenia z zakresu marketingu.

    Możesz też zamówić prenumeratę drukowanego magazynu sprawny.marketing


    • Szymon Słowik

      Ciekawy tekst porządkujący wiele kwestii. Branża SEO i tak wiele z nich zakwestionuje (bo faktycznie istnieje wiele sposobów, aby nadal innymi sposobami BHS realizować cele). Niemniej chcąc na dłuższą metę być skutecznym w sieci stawiam, że liczyć będzie się UX (np dostępność na urządzeniach mobilnych, użyteczny content), budowanie marki i dobre relacje z otoczeniem. Wszystko wskazuje na to, że Google sukcesywnie dąży do tego, aby były to istotne, docelowo kluczowe, elementy wpływające na pozycje.

    • Mikołaj Lech | Znaki Towarowe Blog

      Panie Macieju czytuję różne strony/blogi o SEO i content marketingu, ale tutaj zawsze znajduję treści, które mnie inspirują. Rewelacja. Praktycznie każdy wasz wpis to zestawienie praktycznych rad, które warto wdrożyć. Wnioski z dzisiejszego dnia. Nawiązać współpracę z rozpoznawalnymi osobami z mojej branży. No i przyjrzeć się swojej wersji mobilnej.

      Pozdrawiam

      • Katarzyna Granops

        Panie Mikołaju, bardzo dziękujemy za miłe słowa. Wprawdzie Pan Maciej pisuje dla nas tylko czasem gościnnie, jednak cieszy nas, że także inne artykuły z naszego serwisu spotykają się z Pana zainteresowaniem :) Pozdrawiamy!

    • Ma ktoś jakieś prezentacje? szczególnie zależy mi na Advanced SEO Techniques.

    • Maciek Woźniak

      @Mikołaj i Szymon – dzięki za miłe słowa :)

      @Marcin – napisz do mnie na maila(maciej@agencjawhites.pl)/fb/linkedin – postaram się podesłać

    • Marek Płatek

      Dziękuję za relację i wartościowe informacje, które potwierdzają to, co ostatnio widziałem i słyszałem w Mountain View. Kierunki rozwoju Google mogą onieśmielać, ale najważniejsze to jak najszybciej uświadomić klientów, co się szykuje. Oni są skupieni na prowadzeniu działalności w swojej branży i nie mają pojęcia, co się dzieje „behind the scenes”, choć po pracy korzystają z Sieci tak samo jak ich klienci.

    • Sebastian Miśniakiewicz

      Jak widać nic się nie zmienia, poza jednym – dobra marka ma coraz lepiej i trend ten zapoczątkowany lata temu coraz mocniej się nasila.
      Swoją drogą ciekawy jestem ile razy jeszcze Google musi powiedzieć, że odwołania od ręcznych kar są sprawdzane ręcznie, aby branża w to uwierzyła i przestała pytać po x razy o to samo :)

    • „Wartość linków w czasie się nie zmienia – stare linki zachowują swoją wartość dla rankingu”
      Czy możecie to rozwinąć? Nie od dziś wiadomo że czym starczy link tym więcej mocy przekazuje. Tym samym jego wartość de-facto się zmienia w czasie.

    • Ryszard Szymanowski

      RankBrain – wiadomo coś konkretnego? Będzie się uczył – od kogo (czego)?

    • Świetny art, dzięki.
      Z jednym ciężko się zgodzić: „w perspektywie kilku najbliższych lat Google stanie się w pełni odporny na wszelkie manipulacje pozycjonerów.” Jak niby miałoby to wyglądać? Jasne, że sztuczna inteligencja / sieci neuronowe zrobią swoje: algorytm będzie wiedział „wszystko”, będzie sam podejmował decyzje, będzie się uczył. Tylko jak niby miałby w pełni wykrywać manipulacje? Każdy z naszych serwisów ma linki, które wyglądają nienatuaralnie. Dosłownie każdy. Dlaczego? Bo także naturalne linki mogą wyglądać nienaturalnie. Zatem algorytm nie może karać za „wszelkie manipulacje pozycjonerów”. Jasne, może lepiej działać niż obecnie. Ale jedno po prostu nie może nigdy się zmienić: umiejętna dywersyfikacja ZAWSZE pozwoli manipulować pozycjonerowi. Tylko będzie to trzeba robić coraz rozważniej, i tyle.

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *