Redakcja

Jak wykorzystać ZMOT w kampaniach marketingowych?

Zero Moment of Truth to nazwa opracowanej przez Google koncepcji marketingowej, u podstaw której leży obserwacja o zmianie modelu podejmowania decyzji zakupowych przez konsumentów. Przede wszystkim chodzi o przyspieszenie momentu podjęcia wstępnej decyzji, która dawniej zapadała raczej przy sklepowej półce, a teraz raczej podczas sprawdzania rekomendacji w internecie. ZMOT nie jest więc niczym nowym, chociaż Google zgrabnie ujmuje temat, przedstawiając go w atrakcyjnej formie darmowej książki i obudowując wynikami zleconego przez siebie badania.


Choć cele Google’a promującego koncepcję ZMOT są oczywiste: unaocznić klientom systemu AdWords popyt na czające się w wynikach wyszukiwania informacje o produktach, warto się jej przyjrzeć, bo Google zadbał o atrakcyjną formę i trochę ciekawych danych.

Skąd nazwa „Zero Moment of Truth”? W ujęciu autora książki „ZMOT – Winning The Zero Moment of Truth”, pracownika Google Jima Lecinskiego, do tej pory konsument kierowany bodźcem w postaci reklamy udawał się do sklepu i dopiero obcując z produktem podejmował decyzję zakupową (to First Moment of Truth). Drugi „moment prawdy” następował po zakupie, w toku zbierania doświadczeń użytkowniczych.

1 model tradycyjny

Natomiast model Zero Moment of Truth zakłada, że decyzja (przynajmniej wstępna) następuje pomiędzy bodźcem a udaniem się do sklepu, w internecie, podczas obcowania z rekomendacjami internautów. Fakt ten Google przedstawia jako powód do zainwestowania w reklamę w wyszukiwarce. Jak widać, ZMOT jest wariacją na temat znacznie wcześniejszej koncepcji „efektu ROPO” („research online, purchase offline”).

2 new_mental_model

Jakie koncepcja ZMOT niesie rekomendacje dla marketerów? Trzeba być tam, gdzie konsumenci podejmują decyzje zakupowe i wpływać na nie – na swoją rzecz. Ponieważ rolę sprzedawcy i całego merchandisingu przejmują rekomendacje wyszperane przez konsumentów w internecie – trzeba czaić się na poszukującego ich internauty w wyszukiwarce. Oczywiście czaić się z reklamami AdWords.

ZMOT to nie tylko nazwa i ładne opakowanie, ale też badania, które Google przeprowadził na próbie ok. 5 tys. internautów, by wesprzeć tę koncepcję. Oto najciekawsze wyimki:

  • 84% badanych używa internetu do szukania informacji o produktach, które chcą kupić,
  • 54% porównuje produkty przy użyciu internetu,
  • 62% badanych szuka w internecie zniżek, promocji i kuponów rabatowych, zanim podejmie decyzję o zakupie produktu w pełnej cenie,
  • internauci najczęściej stykają się z pozytywnymi recenzjami produktów, bo takie są częściej zamieszczane,
  • 37% badanych przyznało, że znalezione w internecie recenzje mają istotny wpływ na ich decyzje konsumenckie. Najmocniejszy wpływ mają rekomendacje znajomych, przekaz marketingowy na fanpejdżu marki i lektura blogów konsumenckich z recenzjami

Jak wykorzystać ZMOT w kampaniach marketingowych?

O tym mówi przedostatni rozdział książki, w którym znajdziemy następujące rekomendacje:

  • Wyznacz w twojej organizacji osobę odpowiedzialną za pilnowanie zgodności jej działań ze ZMOT,
  • Ustal kiedy i gdzie zero moment of truth przypada dla klientów twojej marki. Jak cię szukają, przy użyciu jakich słów? (proponowane narzędzie to oczywiście Keyword Tool)
  • ustal, czego mogą dotyczyć pytania i wątpliwości potencjalnego klienta i odpowiadaj na nie. Klient w wyszukiwarce kieruje się logiką pytanie-odpowiedź i wybiera najbardziej wartościowe odpowiedzi na pytania, więc warto zadbać o podsunięcie mu relewantnych i merytorycznych treści (narzędzia: Google Trends, Statystyki wyszukiwarki),
  • pisz swoje treści „pod ZMOT”, niezależnie od tego, gdzie są publikowane (firmowa witryna, blogi, kanał YT itd.), optymalizuj je pod najważniejsze frazy kluczowe,
  • gdy trzeba działać szybko, odpal kampanię PPC,
  • używaj treści wideo, szczególnie z myślą o obecności w mediach społecznościowych,
  • zacznij działać już teraz, ZMOT nie wymaga przygotowań, planów i rozbudowanych strategii.

czytaj także

5 kroków, aby zdobyć dofinansowanie do szkoleń

Redakcja

O autorze

Redakcja

Wpis autorstwa redakcji serwisu SprawnyMarketing.pl Nasz serwis działa od 2005 roku, publikując artykuły na temat pozycjonowania, marketingu intern...

zobacz więcej artykułów >>

Zostaw komentarz

  1. Redakcja

    Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 16–18 kwietnia 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.

    Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!

    Z kolei jeśli chcesz mieć dostęp do całej wiedzy sprawny.marketing w jednym miejscu, subskrybuj platformę premium.sprawny.marketing.

  2. Aptus.pl

    Temat ogólnie mało znany choć po wczytaniu się w treść nie trudno odkryć, że sami stosujemy ten sam schemat postepowania. To zresztą jest ogromna szansa dla osób prowadzących sklepy internetowe i posiadających odpowidnia wiedzę.
    Zapraszam na http://www.aptus.pl/www/porady/content_marketing.php gdzie opisalismy ZMOT w kontekście promocji sklepu internetowego.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wpisz imię
Napisz komentarz