Napisz do nas

Zapraszamy na 19 szkoleń z e-marketingu i konferencję I ♥ Marketing.

19 Szkoleń i I ♥ Marketing

Napisz do nas
gnews

Jak umieścić artykuł w Google News?

Google News to istniejący od kwietnia 2002 serwis agregujący wiadomości w przeszło 40 krajach świata, w tym w Polsce, gdzie zbiera informacje z ok. 300 źródeł. Wyróżnia go automatyczna agregacja i pluralizm opinii, tzn. doboru artykułów dokonuje algorytm, bez żadnego bieżącego zaangażowania ludzi, a każdy temat przedstawiany jest za pomocą artykułów z kilku-kilkudziesięciu źródeł. Jak umieścić swoje teksty w Google News i jakie daje to korzyści? Jak będzie wyglądać nowa, testowana obecnie, wersja Google News?

Nowa wersja Google News

Zacznijmy od nowej wersji Google News. Wersja ta jest obecnie testowana na nielicznej grupie użytkowników anglojęzycznej wersji serwisu [w tym na mnie – pierwszy raz dostąpiłem takiego zaszczytu :-)].

Najpierw stara wersja layoutu:
stare google news

A teraz nowa:
nowe google news
(kliknij w obrazek, aby powiększyć)

Jak widać:

  • layout jest lepiej dopasowany do nowego layoutu wyszukiwarki (nowe logo, lżejsze oramkowanie), lewa kolumna z opcjami,
  • zamiast dwóch kolumn równej szerokości, mamy jedną szeroką kolumnę z newsami i – po prawej – drugą węższą kolumnę z sekcjami specjalnymi,
  • pojawiła się możliwość personalizacji wyświetlanych newsów. Każdą kategorię tematyczną (np. biznes, rozrywka, nauka i technika) można opisać na 3-stopniowej skali naszego nią zainteresowania: google news personalizacja
    Można też zdecydować, czy newsy posegregowane będą wg tych kategorii, czy nie.
  • każdą wiadomość można oznaczyć gwiazdką (możliwe także w starej wersji), ale także przesłać ją znajomym (e-mail, Buzz, Facebook, Twitter) i usunąć z listy (nie dotyczy „Top stories”).
    google news share
  • zajawki wiadomości domyślnie wyświetlane są tylko dla pierwszych trzech newsów. Zajawki dla kolejnych newsów pojawią się, jeśli potrzymasz nad nimi chwilkę kursor myszy.
  • w prawej kolumnie pojawiają się specjalne sekcje, np. wiadomości lokalne:
    google news wiadomości lokalne czy przewijane na sliderze zrzuty ekranowe najnowszych artykułów w agregowanych serwisach:
    google news ekranowe zrzuty slider …a także filmy wideo, zdjęcia, najpopularniejsze informacje czy najświeższe informacje.

Jakie są korzyści SEO z umieszczenia artykułów w Google News?

Odpowiedź to przede wszystkim Google Universal Search. Dzięki Universal Search w wynikach wyszukiwania w Google widzisz nie tylko witryny internetowe, ale także zdjęcia, wideo, tweety z Twittera i newsy. Właśnie, newsy.

Niektórzy pozycjonerzy narzekają na to zjawisko (treści wyświetlane w ramach US „spychają” linki do witryn na dalsze miejsca i odwracają od nich uwagę), podczas gdy daje się ono świetnie wykorzystać – należy zadbać po prostu, by to nasze treści zostały wyświetlone w ramach Universal Search. Ponieważ wciąż tylko nieliczni korzystają z tej techniki, a algorytmy Universal Search wciąż są mało wyrafinowane, stosunkowo łatwo znaleźć się na pierwszej stronie wyników. W przypadku newsów – najpierw znaleźć się jednak trzeba w Google News (o czym za chwilę).

Są też argumenty, związane z klasycznym pozycjonowaniem linków do witryn:

  • Fakt, że Google News zawierać będzie linka do naszej witryny, powinien pozytywnie wpłynąć na jej domain authority/trust rank,
  • Można się spodziewać, że witryna agregowana przez Google News będzie lepiej zaindeksowana (tzn. większa część podstron witryny będzie zaindeksowana), co wpłynie niewątpliwie na zwiększenie ruchu z długiego ogona słów kluczowych.

Jak umieścić artykuł w Google News?

Jak już pisałem, o uwzględnieniu artykułu w Google News decyduje algorytm.

Sam Google pisze:

W Google News nie ma redaktorów, którzy wybieraliby artykuły i decydowali o ich lepszym lub gorszym miejscu na stronie. Wyboru naszych nagłówków dokonują algorytmy komputerowe na podstawie czynników takich, jak częstotliwość i miejsce występowania danego artykułu w internecie. Jest to zgodne z tradycją wyznaczoną przez wyszukiwarkę Google, która przy określaniu najbardziej wartościowych i najciekawszych witryn polega na zbiorowym osądzie wydawców internetowych.

Nie ma więc możliwości ręcznego dodania treści, musisz zdać się ma łaskę algorytmu.

Możesz jednak zwiększyć szanse, że twoje treści spodobają się algorytmowi. Jak to zrobić?

  1. Spraw, by teksty w twojej witrynie były podpisywane przez minimum 3 autorów. Do każdego autora przypisana być powinna strona profilu,
  2. zgłoś witrynę do Google News. Standardowe zastrzeżenie głosi, że Google nie gwarantuje pozytywnego rozpatrzenia zgłoszenia,
  3. zanim zgłosisz witrynę do Google News zadbaj, by w ciągu 7 dni codziennie pojawiał się minimum 1 artykuł, z zachowaniem wymienności minimum 3 autorów,
  4. zadbaj, by twoje artykuły zawierały unikalną treść,
  5. rozdziel wiadomości branżowe od wiadomości o twojej firmie, np. wydziel bloga firmowego pod osobny adres,
  6. okraś każdy tekst obrazkiem. Stosuj wystandaryzowane wymiary obrazków, najlepiej 300×250 lub 180×150. Niech alt obrazka będzie taki jak tytuł artykułu,
  7. URL artykułu powinien liczyć unikalny numer identyfikacyjny o długości minimum 3 znaków, najlepiej w postaci:
    /%nazwa-posta%-001%post_id%.htmlNumer ten nie może przypominać daty.
  8. pod jednym URL-em umieszczaj tylko jeden artykuł,
  9. pamiętaj o niezmienności URL-i. Raz ustalony URL artykułu nie powinien być zmieniany.

Tutaj znajdziesz szczegółowe techniczne wymogi akcesji do Google News.

Jak sprawdzić, czy twoja witryna jest już agregowana przez Google News? Wpisz w wyszukiwarce:
site:tutaj-url-twojej-witryny

i w prawej kolumnie zawęź wyniki do „Wiadomości”.

10 czynników rankingowych Google News

Jakie czynniki decydują o pojawieniu się artykułu w Google News i ich kolejności? Na to pytanie odpowiedziało 20 pozycjonerów, pracujących nad największymi i najbardziej znanymi witrynami newsowymi, takimi jak the New York Times, ABC News, ESPN, CNN, Huffington Post i innymi. Wyniki ich wspólnych ustaleń opublikowano na witrynie GoogleNewsRankingFactors.com. Poniżej lista 10 najważniejszych – ich zdaniem – czynników rankingowych.

  1. autorytet w dziedzinie (źródło newsa jest uważane za eksperckie w dziedzinie, której dotyczy news)
  2. słowa kluczowe w nagłówku i TITLE,
  3. domain authority (źródło newsa ma mocny profil linków przychodzących, jest rekomendowane w sieciach społecznościowych),
  4. udostępnianie („share’owanie”) tekstu w sieciach społecznościowych (np. na Facebooku, Twitterze, Google+. Im szybciej tekst jest udostępniany, tym lepiej),
  5. pierwszeństwo w publikacji tematu,
  6. CitationRank (liczba innych wysokowartościowych witryn, które powołują się na tekst w swoich publikacjach),
  7. unikalność (oryginalna treść, która jest nieobecna/mało obecna na innych witrynach),
  8. wysoki CTR z Google News (zarówno z Google News, jak i innych, różnorodnych Google’owych SERP-ów),
  9. treść wysokiej jakości (oceniana przez redaktorów),
  10. przygotowanie Google News XML Sitemap

Twoja witryna jest już w Google News? Zobacz, co dalej

Jeśli twoja witryna jest już agregowana przez Google News i chcesz zaktualizować dane, które Google o niej posiada, skorzystaj z formularza „Zgłoś aktualizację informacji o witrynie w Google News„.

Z kolei z formularza kontaktowego korzystaj jeśli chcesz:

  • aby Google konwertował twoje artykuły do formatów możliwych do wyświetlenia w mobilnej wersji Google News (następnie zgłoś akces witryny do mobilnej wersji Google News na adres mobilenews-source@google.com),
  • usunąć jakiś artykuł z Google News,
  • wycofać witrynę z Google News,

Warto też stworzyć mapę witryny wiadomości, by zarządzać sposobem indeksowania wiadomości przez robota Google. Oto szczegółowe informacje na temat map witryn dla wiadomości.

SprawnyMarketing.pl w Google News

Rozpoczęliśmy właśnie proces dostosowywania się do wymogów Google News, stąd m.in. uzupełnienie składu redakcji Sprawnego Marketingu. Od niedawna pisze u nas Marta Gryszko, która będzie dzieliła się z Wami praktycznymi metodami rozwiązywania problemów SEO i Michał Burzyński, który będzie odpowiedzialny za dział News i fanpejdż Sprawnego na Facebooku. Kiedy już trafimy do GN, z pewnością podzielimy się z wami wnioskami.

sprawnymarketing

Maciej Janas

Od 2004 w poznańskich agencjach interaktywnych (UX, copy), od lutego 2010 do grudnia 2012 redaktor serwisu SprawnyMarketing.pl. Lubi tropić i opisywać trendy w biznesie internetowym, interesuje się interakcjami technologii z człowiekiem i społeczeństwem oraz współczesną polszczyzną. Google+



    • Bardzo ciekawy artykuł, czekam na wnioski po otrzymaniu akcesu. Ostatnio właśnie rozmyślałem nad tym w kategorii budowania linków, sporo agregatorów zasysa dane z g news więc pewnie pozytywnie wpływa to na podlinkowanie podstron serwisów.

    • Także zaciekawił mnie ten artykuł. Za niedługo mam zamiar założyć pewnego bloga więc z pewnością przystosuję go do G News. :)

    • Robert

      Google news to ciekawa sprawa. Jednak jeśli chodzi o indeksację strony przez google news, to ciężka sprawa…

    • niestety nie jest to takie proste. Google nie akceptuje wiekszosci stron dlatego jest ich tylko 300. Duzo pracy nalezy włozyc w to aby nasz strona widniala w google news

    • Nie bardzo jestem zorientowany w niuansach działania google news, lecz początki wydaja mi się trochę naciągane. tzn. widze tu mozliwości dla naciągaczy. Prosty przykład: szukana fraza – noclegi w Zakopanem i zaraz na początku pojawia nam się link: Informacje dla noclegi w Zakopanem. Pierwszą informacją tam jest :
      Money.pl
      Prokuratura: Nie będzie śledztwa ws. posła Hofmana
      Co to ma za związek z noclegami w Zakopanem? Jest co prawda dopisek – zajrzyj do naszego programu TV: sprawdź oferty noclegi w Zakopanem.
      W taki sposób możemy połączyć wszystko.
      Rosja zaatakowała Ukrainę, sprawdź nasz niezrównany proszek na pchły łonowe .
      dwudziestu karateków utopiło się w jeziorze. Sprawdź sprzęt do siłowni – Spóldzielnia Inwalidów -„Daremny Trud” itd. I tak można bez końca, ale też i bez sensu. Pozdrawiam.
      Marek Kacperek

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *