Mateusz  Paszkiewicz

Instagram Stories – wykorzystaj potencjał nowej funkcji na Instagramie

Instagram wdrożył u siebie aktualizację Instagram Stories, której funkcje zostały skopiowane większościowo ze Snapchata (My Story). Wielu twórców treści, marek i influencerów mierzy się z pytaniem – na jakim kanale powinienem się teraz skupić: Instagram czy Snapchat?

Dowiedz się, dlaczego Instagram zrobił taki ruch, jakie nowe narzędzia oferuje i czy Instagram Stories zgładzi Snapchata?

1. Dlaczego Instagram wdrożył Stories?

Facebook zmierzył się w tym roku z ważnym problemem. Użytkownicy rzadziej dzielą się swoimi prywatnymi treściami w newsfeedzie, co jest ważnym elementem każdej platformy social media.

Personal sharing has shifted to smaller audiences on Snapchat, Facebook’s Instagram and other messaging services.

Original sharing of personal stories – rather than posts about public information like news articles — dropped 21 percent year over year as of mid-2015

Źródło: Bloomberg

Instagram jest postrzegany jako miejsce na “idealne zdjęcia i filmy”.  Ludzie są bardziej skupieni na tym, co chcą tam opublikować, czy wygląda to dobrze, czy zgadza się to z ich postrzeganiem siebie lub stylu życia (warto wziąć pod uwagę nastolatków, którzy bardzo dużo czasu poświęcają na przygotowanie świetnego zdjęcia, a jeżeli nie uzyska ono odpowiedniej ilości serduszek, to kasują je).
Nie zawsze mamy czas i inspiracje na dodanie czegoś fajnego, a to oznacza, że nie publikujemy treści bardzo często.

Za to po drugiej stronie mamy Snapchata, gdzie ludzie tworzą dużo codziennych treści. Bez presji, like’ów, serduszek, komentarzy ze świadomością, że te treści znikną za 24 h.

Now users are watching 10 billion videos a day on the application, up from 8 billion in February. Snapchat on Thursday confirmed the number of video views.

Źródło: Bloomberg

Mark Zuckerberg zobaczył potencjał Snapchata w jego wczesnych latach (chciał kupić aplikację za 3 miliardy dolarów) i moja intuicja podpowiada mi, że wiedział, dokąd zmierza social media. Wraz z rozwojem technologii oraz smartfonów częściej w mediach społecznościowych będziemy dzielić się doświadczeniem, które będzie miało miejsce „tu i teraz”, niż dokumentować swoje przeżycia np. z kilkudniowym opóźnieniem.

Instagram stara się ,,wyciąć” kawałek tego tortu dla siebie, szczególnie zależy im na utrzymaniu starszej części użytkowników, która jeszcze nie zaczęła korzystać ze Snapchata.

Snapchat statystyki

[Tweet „W #socialmedia coraz częściej dzielimy się doświadczeniem, które ma miejsce ,,tu i teraz””]

2. Instagram Stories – potencjał tego narzędzia dla Twojej marki

Dzięki Instagram Stories użytkownicy i marki mają nową funkcjonalność, by opowiedzieć swoją historię na Instagramie.

If you’re a business, if you’re a celebrity, if you’re an interest-based account, you can have a giant audience, says Instagram CEO Kevin Systrom. It’s going to feel very different

Jedynym wyzwaniem jest: czy wiesz, jak wykorzystać potencjał Instagram Stories dla swojej marki?

[Tweet „Instagram Stories to nowe narzędzie, które umożliwia markom opowiedzenie własnej historii”]

Instagram Stories:

Wartość dla Instagrama:

  • Ludzie będą tworzyć więcej treści, będą częściej wracać i konsumować = więcej spędzonego czasu na platformie
  • To prawdopodobnie zwiększy jeszcze bardziej zainteresowanie Instagramem po stronie reklamodawców,
  • Marki lub influencerzy, którzy mają na Instagramie duże społeczności, będą generować więcej treści,
  • Osoby, które nie próbowały lub dopiero co zaczęły swoją przygodę ze Snapchatem, zostaną dłużej na Instagramie (mówimy tu głównie o starszych użytkownikach),

Wartość dla marek:

  • Otrzymujesz nowe i świetnie wdrożone narzędzie do opowiadania historii,
  • Ludzie są zainteresowani oglądaniem stories, szczególnie na początku, kiedy nadal nie jest tam tłoczno i jest mała konkurencja,
  • Dla tych co chcą wdrożyć treści na stories: poprzeczka jest nadal nisko, dużo marek robi to źle. Nie mieli wcześniej Snapchata ;),
  • Możesz miksować treści tworzone natywnie z tymi, które przygotowałeś wcześniej,
  • Algorytm Instagrama nie obejmuje części Stories,
  • Instagram będzie mocno się skupiać na rozwoju funkcji Stories – rywalizują ze Snapchatem,
  • Możesz być bardziej autentyczny ze swoim komunikatem niż wcześniej – treści „tu i teraz”

3. Poznaj opcje na Instagram Stories

a) Content – możesz dodawać zdjęcia i filmy (max 10 sekund). Treści stworzone pod Instagram Stories możesz ściągnąć do galerii w telefonie i użyć ponownie jako postu na Instagramie

b) Filtry – do wyboru masz 6 różnych filtrów, do nałożenia na zdjęcia i video
Użyłem jednego ze swoich deksorolkowych zdjęć – możecie zobaczyć różnice z filtrami:

Filtry Instagram Stories
Zdjęcie: Boniek Falicki

c) Dodawanie treści na stories – są dwa sposoby żeby to zrobić:

  • Możesz wgrać każde zdjęcie lub film, które zostało zrobione w ciągu ostatnich 24 h
  • Możesz dodać dowolną treść, zmieniając datę pliku lub robiąc screen shot

Insta Stories

d) Emoji – możesz dodawać je do treści

e) Rysowanie – świetny i kreatywny element: możesz rysować na filmach i zdjęciach (jest odrobinę większa ,,płynność” niż na Snapchacie), możesz zmieniać szerokość kreski, co jest ogromnym plusem

Masz do wyboru 3 różne pisaki

  • klasyczny
  • szeroki
  • „magic”

f) Tekst – możesz dodawać dużą ilość tekstu oraz skalować wielkość liter na ekranie

Jak dodać tekst w Insta Stories

g) Analityka / zasięg

Możesz sprawdzić zarówno liczbę osób, która oglądała Twoje story, jak i konkretne osoby.

h) Direct message – w trakcie oglądania czyjegoś story możesz danej osobie wysłać bezpośrednią wiadomość.

i) Treści ze Snapchata – możesz zapisywać treści użyte/stworzone na Snapchacie i wpleść je w historie na Instagram Stories

j) Zoom kamery – w trakcie nagrywanie możesz zoomować obraz, dotykając ekranu palcami

k) Widok kamery – szybkie podwójne uderzenie palcem w ekran w trakcie nagrywania pozwoli zmienić ci widok z przedniej na tylną (lub odwrotnie) kamerę

4. Czy Instagram Stories zgładzi Snapchata?

Niektórzy porównują skopiowanie Snapchata przez Instagram do Facebooka (Live) i Twittera (Periscope), którzy wdrożyli u siebie funkcję live stream. Te działania pogrążyły pierwszą live streamową aplikację mobilną, Meerkat.  Snapchat jest jednak aktualnie za duży, by tego typu zagrywka miałaby wyłączyć go z „gry”. Czy Snapchat ,,odczuje” zatemten ruch na swojej skórze? Myślę, że tak.

Dzisiaj marki (głównie te, które jeszcze nie miały rozbudowanych społeczności na Snapchacie) wdrożą swoje działania na Instagram Stories. Rozumiem to, budowanie społeczności na Snapchacie jest pewnego rodzaju wyzwaniem, myślę że Snapchat też zdaje sobie z tego sprawę.
Czy powinienem korzystać z Insta Stories?Patrząc jednak na to z innej strony, to może być plus dla marek, które zaangażowały się wcześniej w Snapchata i zbudowały tam społeczność – część tych gotowych do wejścia zawaha się, co zmniejsza też ilość konkurencji.Szczerze, Instagram i Snapchat mają różny background. Ludzie używają tych aplikacji do różnych celów, dobierają inne osoby, które chcą obserwować. Dlatego nie bądźmy naiwni, że Instagram Stories przeciągnie na swoją stronę społeczność Snapchata poprzez zaimplementowanie jednej z ich funkcji.

Jeżeli masz już społeczność na Snapchacie i Instagramie, to warto zadać sobie pytanie – jak ważny dla ciebie jest zasięg, a jak poświęcona uwaga odbiorcy? Z racji tego, że Instagram był wcześniej, to jest duże prawdopodobieństwo, że masz tam większą społeczność niż na Snapchacie – w takim razie tam otrzymasz większy zasięg.Jednak jest coś bardzo ważnego na Snapchacie – masz tam swoich najbardziej wiernych fanów, którzy będą w większym skupieniu konsumować twoje treści,  poświęcając im swoją uwagę.  Ponieważ aktualnie to jest najważniejsza przewaga Snapchata względem innych kanałów social media.

Na końcu dnia liczą się dwie ważne rzeczy:

  • Podchodź do tego biznesowo – jeżeli na platformie,
    z której korzystasz, pojawiła się nowa aktualizacja – idź i przetestują ją, zobacz czy jesteś w stanie dzięki niej wnieść wartość do swojej społeczności i w lepszy sposób promować swoją markę
  • Tak naprawdę nie chodzi o platformy, chodzi o ludzi, do których chcesz dotrzeć. Gdzie oni spędzają swój czas i jakiej platformie poświęcają najwięcej uwagi. Jako marketingowcy powinniśmy wiedzieć, jak reagować na zmiany i wykorzystywać je do celów, jakie mamy wyznaczone

Posłuchaj rozmowy Mateusza Paszkiewicza i Cezarego Lecha o Instagram Stories:

czytaj także

Jak zbudować społeczność na Snapchacie? Od 0 do 1000 followersów

Mateusz  Paszkiewicz

O autorze

Mateusz  Paszkiewicz

New Media Specialist. Wdrożył i był odpowiedzialny za obsługę TVN24 na Snapchacie (strategia i treści). Szkoli i udziela konsultacji z zakresu n...

zobacz więcej artykułów >>

Zostaw komentarz

  1. Redakcja

    Przypominamy, że wielkimi krokami zbliża się konferencja I ♥ Marketing & Technology, która odbędzie się już 16–18 kwietnia 2024 roku oraz organizowane przez nas 33 szkolenia z zakresu marketingu.

    Jeśli chcesz być zawsze na bieżąco, zamów prenumeratę magazynu sprawny.marketing!

    Z kolei jeśli chcesz mieć dostęp do całej wiedzy sprawny.marketing w jednym miejscu, subskrybuj platformę premium.sprawny.marketing.

  2. Chyba się biliony z miliardami pomyliły :) A artykuł sam w sobie bardzo dobry.

  3. tak to już jest jak się tłumaczy artykuły żywcem z angielskich storn

  4. Katarzyna Granops-Szkoda

    Oryginalny artykuł, w języku angielskim, również jest autorstwa Mateusza Paszkiewicza :):
    https://www.linkedin.com/pulse/instagram-stories-do-you-know-how-take-advantage-paszkiewicz?trk=prof-post

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wpisz imię
Napisz komentarz