Zapraszamy na 23 szkoleń z e-marketingu i konferencję I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

19 Szkoleń i I ♥ Marketing oraz zakupu magazynu

Mobilne wyszukiwanie zyskuje na znaczeniu

Z prognoz firmy badawczej IDC wynika, że już w 2015 roku liczba amerykańskich internautów korzystających z urządzeń mobilnych przewyższy liczbę internautów używających pecetów i innych urządzeń podpiętych do internetu przy pomocy kabla.

Zapowiada się wielka mobilna rewolucja. Zobaczmy, jakie nowości są już szykowane w Google Mobile!

Prognozy dotyczące wzrostu rynku mobile

Wśród przyczyn wymieniany jest szybki wzrost sprzedaży smartfonów (sprzedaż których zaczyna przewyższać sprzedaż zwykłych ficzerfonów), a także eksplozja sprzedaży tabletów. IDC szacuje, że średni wzrost liczby podpiętych do internetu urządzeń mobilnych wyniesie 16,6% w latach 2010-2015.

Raport zawiera też kilka innych ciekawych prognoz, np. liczba użytkowników internetu na świecie ma do 2015 roku wzrosnąć do 2,7 miliarda (w porównaniu do 2 miliardów w 2010 roku). 2,7 miliarda oznacza 40% populacji świata.

Skoro użytkownicy zaczynają masowo przesiadać się na smartfony (a niektórzy, szczególnie w krajach rozwijających się, przeskakują etap peceta, zaczynając korzystać z internetu od razu w wersji mobilnej), jak odbije się to na sposobach korzystania z wyszukiwarek? Prawdopodobnie liczba zapytań wydawanych z urządzeń mobilnych nie dorówna zapytaniom “pecetowym” aż tak szybko, jak w 2015. Okolice 2020-2022 wydają się już być rozsądną prognozą. Chodzi oczywiście o zapytania kierowane do wyszukiwarek w wąskim rozumieniu; spora część mobilnych aplikacji (np. muzycznych, newsowych) ma w sobie zaszyte wyszukiwarki i jeśli uwzględnić także wydawane w ten sposób zapytania, mobilne zapytania mogłyby przewyższyć ilościowo zapytania “pecetowe” już dużo wcześniej.

Inne ciekawe prognozy, wpisujące się w podobny trend, zostały opublikowane w zeszłym tygodniu przez Google. Sporządzone na podstawie historycznych danych prognozy przewidują, że w tegorocznym bożonarodzeniowym sezonie świątecznym aż 44% wydawanych w ostatniej chwili zapytań o prezenty i lokalizacje sklepów będzie pochodzić z urządzeń mobilnych

Google zapowiada “wielką mobilną rewolucję”

W opublikowanym właśnie krótkim tekście w Harvard Business Review, prezes Google Eric Schmidt (właściwie już nie prezes, ale o tym w osobnej wiadomości) zadeklarował, że 2011 będzie dla Google rokiem projektów związanych z internetem mobilnym. Według Schmidta 2 stosunkowo nowe funkcje smartfonów: świadomość własnej lokalizacji i pełna przeglądarka, otwierają całkiem nowe możliwości. Telefon będzie sugerował nam, co możemy teraz zrobić (np. sugerować pobliskie atrakcje turystyczne czy menu mijanej restauracji). Potwierdził tym samym wcześniejsze zapowiedzi: swoje i innych pracowników Google’a.

Podobną wizję przedstawiała ok. miesiąca temu Marissa Mayer. W rozmowie z Michaelem Arringtonem z TechCrunch opowiadała o mobilnych usługach geolokalizacyjnych, które (jak wówczas pisaliśmy) “będą się rozwijać w kierunku usług push, tj. nasze przenośne urządzenia mogą sprawdzać przeróżne informacje nawet o to niepoproszone, tak, by były w każdej chwili pod ręką. Miałoby to dotyczyć usług takich jak wyszukiwarka, Mapy, Google Earth, Google Latitude i inne produkty oparte o lokalizację.”

Jeszcze wcześniej podobną wizję roztaczał sam Schmidt. Według niego (pisaliśmy wówczas) “smartfon stałby się osobistym asystentem, który, ustawiony w tryb np. zwiedzania, odzywałby się do właściciela sugerując warte zobaczenia atrakcje w pobliżu, dobre restauracje (sugestie zaczynałyby pojawiać się po określonym czasie od ostatniego pobytu w hotelu/jadłodajni, a opierałyby się na znajomości gustów właściciela wyciąganych z historii jego wyborów w tym zakresie, podejmowanych zarówno w sieci – pozytywne recenzje w Google Hotpot czy Qype – jak i w realu – meldowania w określonych miejscach). Telefon zacznie sam mówić do właściciela.

Co w takim razie wnosi artykuł Schmidta w HBR? Opowiada wciąż o tej samej “mobilnej rewolucji”, ale osadza ją precyzyjniej w czasie, deklarując, że kiedy zastanowi się nad projektami planowanymi przez firmę na rozpoczynający się właśnie rok, wszystkie (nie “większość”, ale “wszystkie”) są ściśle powiązane z usługami mobilnymi. Przedstawia też 3 warunki powodzenia “rewolucji”:

  • przyspieszenie mobilnego internetu przy użyciu technologii LTE, która oferować ma transfery rzędu 8-10 Mbit/s, co otworzyć ma nasze komórki na całkiem nowe usługi,
  • powszechne wdrożenie płatności przy użyciu komórek, szczególnie ważne w krajach III świata, które mogłyby w ten sposób “przeskoczyć” erę usług bankowych, jakie znamy na Zachodzie,
  • tańsze telefony, dostępne powszechnie nawet w krajach III świata, otwierające internet przed miliardami nowych użytkowników.

Dla przypomnienia: Eric Schmidt podczas listopadowego Web 2.0. Summit mówił tak:

Ile Google zarabia na mobilnym wyszukiwaniu?

Jak wynika z szacunków Macquarie Capital, roczny przychód z reklam Google emitowanych na iPhone/iPadzie sięgnął w 2011 roku 1,335 mln USD. Do grudnia tego roku, 25% wszystkich klików w płatne linki będzie pochodzić z urządzeń mobilnych – podaje Marin Software. Ostatnie dni to kilka ciekawych statystyk dotyczących mobilnego rynku reklamy.

Z wydanych niedawno przez Macquarie Capital szacunków wynika, że w 2011 roku Google uzyskał przeszło 1,3 mld USD z linków sponsorowanych wyświetlanych użytkownikom systemu iOS (iPhone, iPad, iPod Touch). Około miliard z tej sumy Google musi oddawać z powrotem firmie Apple, zostaje więc około 335 mln USD przychodu.

Niestety, trudno policzyć jakie są wpływy Google z urządzeń z Androidem. Próbował zrobić to w niedawnym tekście dziennikarz brytyjskiego dziennika The Guardian (oszacował 550 mln przychodu w latach 2008-2011, co oznaczałoby, że Google więcej zarabia z przeciętnego iPhone’a niż androfona), ale Danny Sullivan właśnie wykazał błędność tych wyliczeń.

Guardian wyliczył za to, że roczny przychód Google w przeliczeniu na przeciętny komputer PC sięga 30 USD (z kilkoma zastrzeżeniami).

Z kolei Marin Software opublikował raport na temat dowodzący głębokich związków między branżą SEM i urządzeniami mobilnymi. Raport zawiera m.in. prognozę, że do końca tego roku urządzenia mobilne będą odpowiedzialne za 25% wszystkich klików w płatne linki w wynikach wyszukiwania Google.

Za popytem na kliki pójdzie podaż reklam, choć nie nadąży w pełni: 23% wydatków na płatne linki w USA do końca tego roku ma pójść na kampanie mobilne. Oznacza to, że przychody Google z urządzeń mobilnych są już liczone w grubych miliardach.

0 impact of mobile devices

Tutaj z kolei prognozy “mobilnych” przychodów Google obliczone przez Cowen and Company. Według tych szacunków, Google miałby mieć w tym roku przychód z urządzeń mobilnych sięgający 5,8 mld dolarów.

1 prognozy cowen przychody mobilne

Dane Marin Software wskazują dodatkowo, że CPC na urządzeniach mobilnych jest niższy, a CTR – wyższy.

3 CTR

4 CPC

Google for Mobile: nowości w szukaniu grafiki i lokalnym

W ciągu ostatnich dwóch dni Google wdrożył dwie zmiany w swoją wyszukiwarkę dla urządzeń mobilnych. Pierwsza dotyczy szukania lokalnego (Google Places/Miejsca Google), druga – wyszukiwarki grafiki.

Wyszukiwarka grafiki w Google for Mobile

Wyniki dla wyszukiwania grafiki będą teraz bardziej eksponować miniaturki zdjęć, w zasadzie cały ekran wyników będzie wypełniony kwadratowymi miniaturami. Dotknięcie miniatury spowoduje wyświetlenie jej w osobnym oknie, a tam z kolei możliwe będzie jej powiększenie lub powrót na listę wyników. Możliwe stanie się (na Androidzie, bo na iPhone było to możliwe już wcześniej) przewijanie kolejnych stron wyników ruchem palca. Google twierdzi też, że dzięki optymalizacji kodu, wyszukiwarka obrazów działa teraz wyraźnie szybciej. Lista wyników wygląda tak:
obrazy wyszukiwarka mobilna Google images

Zmiany zaszły też w widoku obrazu. Czarne tło ma lepiej wyróżniać samo zdjęcie, optymalizacji poddany został też kod odpowiedzialy za przeskalowywanie zdjęcia (tak, by wyświetlać je w możliwie dużym rozmiarze). Przyciski i podpisy znikną po chwili od wejścia w widok obrazu. Możliwe stanie się też przejście do następnego i poprzedniego zdjęcia za pomocą ruchu palca.

Oto jak Google przedstawia nową funkcję:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=RyImd0y7ovE&feature=player_embedded[/youtube]

Zmiana widoczna będzie na telefonach z systemem operacyjnym iPhone 3.0 i wyższymi oraz Android 2.1 i wyższymi.

Google Places w Google for Mobile

Odnowiona została też usługa Miejsca Google (dla urządzeń z Androidem i iPhone OS). Wygląd usługi nie zmienił się jednak istotnie w stosunku do tego, do czego przyzwyczailiśmy się w mobilnych Mapach Google: notka “o miejscu”, recenzje, zdjęcia itd. Wygląda to tak:
Google Places (Miejsca Google) - widok Miejsca

I prezentacja Google:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Nbfwpc0CwuA&feature=player_embedded[/youtube]

sprawnymarketing

Maciej Janas

Od 2004 w poznańskich agencjach interaktywnych (UX, copy), od lutego 2010 do grudnia 2012 redaktor serwisu SprawnyMarketing.pl. Lubi tropić i opisywać trendy w biznesie internetowym, interesuje się interakcjami technologii z człowiekiem i społeczeństwem oraz współczesną polszczyzną. Google+


  • Przy okazji przypominamy o nowej grupie na Facebooku, w której odpowiadamy na szereg pytań. Dołącz do Twoja firma w Internecie i Social Media.

    Subskrybuj Sprawny.Marketing na Messengerze, dostaniesz informację o każdym nowym artykule lub materiale video

    Wielkimi krokami zbliża się także dwudniowa konferencja I ♥ Marketing & Social Media oraz organizowane przez nas 24 szkolenia z zakresu marketingu.

    Możesz też zamówić prenumeratę drukowanego magazynu sprawny.marketing


    • To, że liczba urządzeń mobilnych rośnie nie oznacza, że ilość “pecetów” maleje. Sam korzystam z PC, a jak coś potrzebuję w trasie to korzystam z smartphone’a

    • Prognoza jak najbardziej słuszna. Wystarczy spojrzeć na poszerzającą się ofertę i malejące ceny smartfonów. Jakość internetu mobilnego również ulega systematycznej poprawie. Póki co, ja używam internetu w smartfonie tylko jeżeli jestem zmuszony do tego ;)

    • Jakoś nie mogę się przekonać do mobilnego internetu. Wolę klasyczne rozwiązania.

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *