Napisz do nas

Zapraszamy na 19 szkoleń z e-marketingu i konferencję I ♥ Marketing.

19 Szkoleń i I ♥ Marketing

archiwum-twitter-os-czasu

Google szuka w archiwalnych Tweetach (lepiej niż Twitter?)

Nowo uruchomione przez Google archiwum Twittera daje bardziej wszechstronny przegląd historycznych tweetów, niż sam Twitter. Jednocześnie, logo Twittera pojawia się w wynikach wyszukiwania – to pierwszy uhonorowany w ten sposób partner Google.

Na swoim blogu, Google podaje szczegóły. Na razie wygląda, że archiwum zawiera tweety z lutego 2010 i późniejsze. Niedługo jednak dostępne mają być tweety nawet z marca 2006 (kiedy Twitter wystartował).

Nowe archiwum tweetów pozwala internaucie ustalić, co użytkownicy Twittera mówili na dany temat na przestrzeni czasu lub konkretnego dnia (a nawet określonej godziny lub minuty). Przykładowo, możesz poszukać „Obama health care reform” [przyp. tłum. „Obama reforma systemu opieki zdrowotnej”] lub „Iran Election” [przyp. tłum. – „wybory w Iranie”] i tak dalej. Wyniki wyświetlane są tak jak zwykłe wyniki, a powyżej nich znajduje się oś czasu pokazująca wzrosty i spadki zainteresowania szukanym tematem.

archiwum Twitter oś czasu

Pozwala to internaucie cofnąć się do wybranego czasu i przejrzeć „replay” tego, o mówiono wówczas o dowolnej osobie, miejscu czy wydarzeniu. To podobne rozwiązanie, jak w labsowym News Timeline, zawierającym funkcję „Search by Timeline” [przyp. tłum. – nieobecną w google.pl]:
search by timeline
search by timeline

To z wielu powodów przydatna funkcja, jednak odzwierciedla tylko relacje dużych mediów, podczas gdy archiwum Twittera pokazuje „vox populi”. Uzyskujesz wgląd także w osobiste życie użytkowników – we wszystko, co tylko zostało wrzucone na Twittera.

Oto przykład dla „Health Care Reform” (zawężone do, odpowiednio, roku, miesiąca, dnia, minuty):
archiwum-twitter-reforma-zdrowia-filtr-rok
archiwum-twitter-reforma-zdrowia-filtr-rok miesiąc
archiwum-twitter-reforma-zdrowia-filtr-rok dzień
archiwum-twitter-reforma-zdrowia-filtr-rok minuta

Dostępność takich danych daje ogromne możliwości badawcze; w najbliższych tygodniach i miesiącach będą się pewnie pojawiać pomysły na ich wykorzystanie. Zwróć uwagę na logo Twittera u dołu strony na powyższym zrzucie. Jak już wspomniałem, Google pierwszy raz wyróżnia partnera w ten sposób.

Żeby dostać się do nowego archiwum, wybierz: Search Options -> Latest -> Updates. (Póki co, dostęp możliwy jest tylko poprzez specjalnego linka.)

PS. Biblioteka Kongresu Stanów Zjednoczonych zapowiedziała właśnie, że będzie archiwizować wszystkie tweety, począwszy od startu serwisu w 2006 roku.

[źródło: All The Old Tweets Are Found: Google Launches Twitter Archive Search]

sprawnymarketing

Maciej Janas

Od 2004 w poznańskich agencjach interaktywnych (UX, copy), od lutego 2010 do grudnia 2012 redaktor serwisu SprawnyMarketing.pl. Lubi tropić i opisywać trendy w biznesie internetowym, interesuje się interakcjami technologii z człowiekiem i społeczeństwem oraz współczesną polszczyzną. Google+


  • Widać że Google zaczyna coraz bardziej monopolizować rynek i walczyć o użytkowników… w sumie to i dobrze ;)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *