Napisz do nas

Zapraszamy na 19 szkoleń z e-marketingu i konferencję I ♥ Marketing.

19 Szkoleń i I ♥ Marketing

Napisz do nas
1-Incremental-Google-600x262

[Aktualizacja] Raport Google: reklama AdWords podwaja ruch nawet przy #1 w organiku

2 tygodnie temu relacjonowaliśmy wyniki raportu wyjaśniającego wzajemny wpływ wyników organicznych i płatnych na ruch witryny. Raport został przygotowany przez specjalistów Google i wykazał, że wyłączenie kampanii AdWords powoduje w przeciętnej kampanii spadek ruchu o 85%. Przez 2 tygodnie marketerzy zasypywali Google pytaniami o sposób przeprowadzenia badania. Teraz Google podaje szczegóły. Z raportu wynika m.in., że nawet dla zapytań dla których reklamodawca zajmuje pierwsze miejsce w wynikach organicznych, dodanie kampanii AdWords może podwoić ruch.

Jak mówi jeden z twórców raportu David Chan z Google, „kiedy wydaliśmy pierwszy raport zwrócono się do nas z licznymi pytaniami o szczegóły metodologii i okoliczności, w których należałoby się spodziewać opisywanych przez nas spadków ruchu”.

Skąd zatem wzięła się wartość 85%? Otóż, w zdecydowanej większości przypadków (81%) wynikowi płatnemu nie towarzyszył na pierwszej stronie żaden wynik organiczny reklamodawcy. Tylko w 9% przypadków, wynikowi płatnemu towarzyszył wynik organiczny umieszczony na pierwszym miejscu. W 5% przypadków wynik organiczny zajmował pozycje od 2. do 4., a w kolejnych 4% przypadków był na miejscu 5. lub niższym.

Konfiguracja badanych kampanii AdWords w połączeniu z jakością długoogonowego komponentu kampanii SEO dały zatem taki efekt, że w zdecydowanej większości przypadków reklamy AdWords nie miały żadnej organicznej konkurencji. Oczywiście to ten właśnie fakt wpłynął na tak wysoki uśredniony wynik „spadku” ruchu po wyłączeniu kampanii AdWords.

Ze szczegółowych wyjaśnień wynika, że nawet dla zapytań, w których wynik organiczny reklamodawcy znajduje się dla danego zapytania na pierwszym miejscu, dodanie reklamy AdWords podwajało ruch. Z tego wynikałoby, że statystycznie połowa internautów zrezygnuje z przejścia na witrynę reklamodawcy jeśli nie zadbał on o reklamę AdWords (nawet jeśli jednocześnie zadbał o najwyższą pozycję wynikach organicznych).

To bardzo zaskakujący wynik (o ile można go uznać za wiarygodny), który sugerowałby, że Google’owi udało się nie tylko zatrzeć w świadomości przeciętnego internauty różnice między wynikami organicznymi i płatnymi, ale wręcz przyciągnąć do wyników płatnych więcej uwagi, niż do wyników organicznych. Jest to sprzeczne z obowiązującą dotychczas opinią o prymacie wyników organicznych nad płatnymi. Można spekulować, że wynik ten osiągnięto nie tylko zacieraniem oznaczenia „reklama” przy wynikach płatnych, ale także kolejnymi rozszerzeniami AdWords, które jednocześnie przyciągają uwagę i są użyteczne dla internauty.

Szczegółowy raport wskazuje, że spadek ruchu po wyłączeniu kampanii AdWords wynosi 82% dla zapytań, dla których analogiczny wynik organiczny zajmuje miejsca w przedziale 2-4 i wynosi 96% dla zapytań, dla których analogiczny wynik organiczny zajmuje miejsce 5. lub niższe.

1 Incremental-Google-600x262

David Chan z Google uczulił pozycjonerów, że podane wyniki są uśrednione, w rzeczywistości różnią się w zależności od słowa kluczowego i reklamodawcy, analogiczny wskaźnik dla poszczególnych kampanii należy więc sprawdzać „na żywym organizmie”. Warto też dodać, że badanie uwzględnia tylko kliknięcia, a nie konwersje, nie jest więc jasne, jak wyłączenie kampanii AdWords wpłynęłoby na ostateczny zwrot z inwestycji.

Tekst z 15 marca 2012

Nad skutkami rezygnacji z kampanii AdWords dla przeciętnego biznesu zastanawiali się… pracownicy Google. Wyniki są łatwe do przewidzenia. Rezygnacja z AdWords ma sprowadzić na twoją kampanię prawdziwą apokalipsę. Według raportu, wstrzymanie przeciętnej kampanii AdWords zmniejszy ruch z wyszukiwarki o 85%.

To i tak nieźle, bo z badania opublikowanego w lipcu wynikało, że spadek wyniesie nawet 89%. Marcowe badanie uwzględnia jednak „większą liczbę reklamodawców i scenariuszy testowych”. I chociaż badanie wygląda jak raport Stowarzyszenia Wilków Lasów Polskich dowodzący, że owce najlepiej wypasać w pobliżu wilczych stad, to jednak warto mu się przyjrzeć.

W przypadku całkowitego wstrzymania kampanii AdWords, ruch z wyszukiwarki do witryny ma spaść o 85%. W rzeczywistości udział ruchu płatnego w profilu ruchu badanych witryn miał być nawet wyższy niż 85%, ale wstrzymanie kampanii AdWords zwiększa ruch organiczny. W niewielkim stopniu, nierównoważącym braku ruchu płatnego, ale jednak. Syntetyczny wskaźnik uwzględniający ubytek ruchu płatnego oraz wynikający z tego niewielki wzrost ruchu organicznego nazywany jest „Incremental Ad Clicks”.

badanie spadek ruchu platnego AdWords

Jak widać po prawej stronie powyższego wykresu, spadek ruchu wywołany „znacznym zmniejszeniem, ale niewyzerowaniem budżetu kampanii AdWords” miałby sięgnąć 80%. Nie zostało określone jak mocno przycięto budżet, ale możnaby wyciągnąć wniosek, że jeśli oszczędzać na AdWordsach, to przez całkowite ich wyłączenie.

Omówiliśmy tu spadek ruchu wywołany wstrzymaniem/ograniczeniem kampanii AdWords. Spójrzmy teraz z drugiej strony: jaki wzrost ruchu przeżyje witryna niekorzystająca z kampanii AdWords po jej uruchomieniu? Raport Google mówi o wzroście o 79% (lub 78% dla witryn, którym już wcześniej prowadzono niewielkie kampanie AdWords).

2 badanie przyrost ruchu platnego AdWords

Gdyby nawet przyjąć prawdziwość danych podawanych przez Stowarzyszenie Wilków (tj. Google), należałoby się zastanowić nad ich reprezentatywnością (w jakich branżach i na ilu kampaniach oparto badanie?) i znaczeniem (od wejścia na witrynę do konwersji daleka droga; szkoda, że nie zbadano wpływu kampanii AdWords na sprzedaż). W każdym razie badanie skłania do rozważań nad korzyściami z kampanii AdWords w indywidualnych przypadkach.

Oto pełny raport z badania nt. wpływu AdWords.

***
Ekspercką wiedzę o AdWords (m.in. szczegóły wyliczania i znaczenia Quality Score, precyzyjnego i pomysłowego kierowania reklam, remarketingu, kampanii mobilnych czy płynące z doświadczenia rady co do organizacji konta) znajdziesz w dziale „AdWords” Forum.MaxROY.com (zarejestruj się) oraz na szkoleniu AdWords DVD 3xDVD.

sprawnymarketing

Maciej Janas

Od 2004 w poznańskich agencjach interaktywnych (UX, copy), od lutego 2010 do grudnia 2012 redaktor serwisu SprawnyMarketing.pl. Lubi tropić i opisywać trendy w biznesie internetowym, interesuje się interakcjami technologii z człowiekiem i społeczeństwem oraz współczesną polszczyzną. Google+



    • Sylwek (SukcesAukcjonera.pl)

      ile lat pracowali nad tym raportem?

    • Krzysiek

      Raport pewnie się sam generuje co jakiś czas i rozsyła się sam du userów mających konta

    • Krystian Piątek

      Pacze pacze na te informacje i myślę że to trochę takie cuda na kiju. Takie wartości oczywiście mogą być prawdziwe, ale dla stron które tylko żyją z ruchu z Adwords i w żaden sposób nie byty pozycjonowanie….. ogólnie śmieszny trochę ten raport.

    • Krzysztof

      Absurdalny nieco ten raport. Wszystko zależy od wielu czynników, budżetu kampanii AdWords, tego czy do naturalnych wyników pozyskiwany jest ruch przez SEO. Tendencyjne i niewiarygodne.

    • Jakub Sawa

      nie dziwię się, że raport jest w taki sposób przygotowany
      co mieli napisać ? nie płaćcie nam kasy – wydawajcie ją na pozycjonowanie ? ;)

    • Damian (GaleriaSEO.pl)

      Ciekawe co na takie raporty „Biali Rycerze” z forum dla webmasterów, którzy za mniejsze bajki wciskane klientom nie zostawiają suchej nitki na niektórych firmach. A tu proszę, sam wielki G perfidnie stara się żerować na ludzkiej niewiedzy zręcznie manipulując danymi – oj nieładnie.

    • a co z przyporzadkowaniem zrodla odwiedzin w analyticsie, chyba to tez trzeba by bylo wziac pod uwage..

    • Andrzej

      Jakoś nie dziwi mnie wynik tego testu. Jak google, które żyje z AdWords mogło by publicznie ogłosić, że linki sponsorowane nie działają.

    • PARKING LOTNISKO Wrocław

      Google to google, rządzi całym netem, wiec nikt im nie podskoczy, moga sobie publikowac raporty wyssane z palca

    • Lotnisko Wrocław

      Jeszcze pamiętam jak google przedstawiało się jako nowa, młoda świeża firma z otwartymi głowami firma, obecnie stają się powoli drugim Microsoftem

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *