Google mailowo odpowiada na reconsideration request!

Kiedy mamy podejrzenia, że nasza witryna została ukarana przez Google, naprawiamy błędy i biegniemy wysyłać reconsideration requesta (w polskiej wersji: „prośba o ponowne rozpatrzenie zgłoszenia witryny”) z nadzieją, że pracownicy Google’a dostrzegą usunięcie nieprawidłowości i zdejmą karę. Do tej pory jednak prośby trafiały w czarną dziurę. Choć prawdopodobnie były czytane, a część nawet załatwiana pozytywnie, to zgłaszający nie dostawał żadnego potwierdzenia/odpowiedzi. To zaczęło się zmieniać, przynajmniej w niektórych przypadkach.

Co to za przypadki? Zacznijmy od krótkich wyjaśnień.

Od jakiegoś czasu wiemy, że władzę nakładania kar mają w Google dwa podmioty:

  • algorytm (kara nakładana jest całkowicie automatycznie, udział człowieka ogranicza się tu do uprzedniego zaprogramowania algorytmu),
  • zespół jakości wyszukiwania Google (pracownik Google, żywy człowiek, zaglądający na witrynę i jednoosobowo podejmujący decyzję o nałożeniu kary).

Wiemy też, że kara nałożona przez jeden z tych podmiotów może zostać uchylona przez ten sam podmiot, tj. kara nałożona automatycznie przez algorytm może zostać zdjęta tylko automatycznie przez algorytm podczas następnych odwiedzin robota (o ile oczywiście zniknęła pierwotna przyczyna nałożenia kary). Pracownicy zespołu jakości wyszukiwania nie mają władzy zdejmowania kar nałożonych przez algorytm.

Wnioski o ponowne rozpatrzenie zgłoszenia witryny trafiają właśnie do pracowników zespołu jakości wyszukiwania, nie mają żadnego wpływu na robota Google.

Wniosek: wysyłanie wniosków o ponowne rozpatrzenie zgłoszenia witryny nie ma prawa przyczynić się do zdjęcia kary nałożonej przez algorytm. Webmasterzy nie byli jednak w żaden sposób powiadamiani o rodzaju nałożonej kary, więc nie mogli wiedzieć, że ich wniosek jest zupełnie bezcelowy. Teraz to się zmienia.

Webmasterzy wysyłający wniosek o ponowne rozpatrzenie zgłoszenia witryny, na którą nie została nałożona żadna „ręczna” kara, zaczynają dostawać od Google informujące o tym fakcie maile (zauważył to Barry Schwartz z SearchEngineRoundtable). Webmaster dowiaduje się więc, że:

  • jego witryna nie została ukarana „ręcznie”,
  • sprawie nie zostanie nadany żaden bieg, bo wniosek trafił do niewłaściwej instancji,
  • kara ma szansę zostać cofnięta przy najbliższych odwiedzinach Googlebota na ukaranej witrynie.

Warto odnotować, że otrzymanie takiej odpowiedzi nie jest w żadnej mierze równoznaczne z potwierdzeniem, że została nałożona kara „algorytmiczna”. Teoretycznie mogło nie być przecież żadnej kary.

Wprowadzenie takich mailowych informacji potwierdził oficjalnie Pierre Far z Google, nazywając jednak inicjatywę „eksperymentem”. Z jego wypowiedzi można wnioskować, że Google szykuje komunikaty także w innych okolicznościach.

Oto treść maila, jaki Google wysyła do webmasterów:

Dear site owner or webmaster of ,

We received a request from a site owner to reconsider for compliance with Google’s Webmaster Guidelines.
We reviewed your site and found no manual actions by the webspam team that might affect your site’s ranking in Google. There’s no need to file a reconsideration request for your site, because any ranking issues you may be experiencing are not related to a manual action taken by the webspam team.
Of course, there may be other issues with your site that affect your site’s ranking. Google’s computers determine the order of our search results using a series of formulas known as algorithms. We make hundreds of changes to our search algorithms each year, and we employ more than 200 different signals when ranking pages. As our algorithms change and as the web (including your site) changes, some fluctuation in ranking can happen as we make updates to present the best results to our users.
If you’ve experienced a change in ranking which you suspect may be more than a simple algorithm change, there are other things you may want to investigate as possible causes, such as a major change to your site’s content, content management system, or server architecture. For example, a site may not rank well if your server stops serving pages to Googlebot, or if you’ve changed the URLs for a large portion of your site’s pages. This article has a list of other potential reasons your site may not be doing well in search.
If you’re still unable to resolve your issue, please see our Webmaster Help Forum for support.

Sincerely,

Google Search Quality Team

Zmiana wpisuje się w szerszy kontekst działań Google na rzecz lepszej komunikacji Google’a z webmasterami.

Maciej Janas

Od 2004 w poznańskich agencjach interaktywnych (UX, copy), od lutego 2010 do grudnia 2012 redaktor serwisu SprawnyMarketing.pl. Lubi tropić i opisywać trendy w biznesie internetowym, interesuje się interakcjami technologii z człowiekiem i społeczeństwem oraz współczesną polszczyzną. Google+


  • Redakcja

    Przy okazji przypominamy o nowej grupie na Facebooku, w której odpowiadamy na szereg pytań. Dołącz do Twoja firma w Internecie i Social Media.

    Subskrybuj Sprawny.Marketing na Messengerze, dostaniesz informację o każdym nowym artykule lub materiale video

    Wielkimi krokami zbliża się także dwudniowa konferencja I ♥ Marketing & Social Media oraz organizowane przez nas 24 szkolenia z zakresu marketingu.

    Możesz też zamówić prenumeratę drukowanego magazynu sprawny.marketing


    • Fajnie jak jeszcze byłby kod grzechu, szczególnie w przypadku algorytmu

    • Kosmetyczka Gliwice

      Szczególnie ciekawy tekst, polecam ludziom Botoks Cena

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *